کرمان رصد - مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان در دیدار با امام جمعه کرمان با بیان اینکه آموزش و پرورش گسترده ترین و مهمترین نهاد اجتماعی کشور است گفت: این دستگاه مهم و زیرساختی بیشترین ذینع را در بین دستگاه های اجرایی کشور دارد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان محمد رضا فرحبخش در این دیدار با اشاره به آمار جمعیتی دانشآموزان استان گفت: در حال حاضر، بیش از 680 هزار دانشآموز در استان کرمان مشغول به تحصیل هستند که حدود 425 هزار نفر از آنان در شش منطقه آموزشی اصلی شامل ناحیه یک، ناحیه دو، جیرفت، سیرجان، عنبرآباد و سنج متمرکز شدهاند. این تمرکز موجب شده تا تنها 30 درصد از نقاط آموزشی استان میزبان بیشترین تراکم دانشآموزی باشند.
وی با تأکید بر لزوم اولویتبندی در تخصیص منابع افزود: مدیریت یعنی تشخیص اولویتها؛ باید دید کدام جمعیت دانشآموزی بیشترین نفع را از اقدامات ما میبرد. متأسفانه در برخی مناطق شهری، تراکم دانشآموزی به بیش از 45 نفر در هر کلاس رسیده است که این امر کیفیت آموزشی را تهدید میکند.
فرحبخش همچنین از چالشهای جدی در حوزه نیروی انسانی و فضای فیزیکی مدارس سخن گفت و خاطرنشان کرد: در برخی شهرها، حضور اتباع و کمبود زیرساختها فشار مضاعفی بر آموزش و پرورش وارد کرده است. با این حال، خوشبختانه در شهرستان رفسنجان، با همکاری شرکتهای صنعتی و معدنی، تفاهمنامههایی برای توسعه زیرساختهای آموزشی امضا شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به تفاهمنامه اخیر با شرکتهای مس ایران، گلگهر، گهرزمین، کرمان موتور و مدیران خودرو گفت: بر اساس این تفاهمنامه، ساخت 850 کلاس درس و پنج هنرستان جوار صنعت با اعتباری بالغ بر 1300 میلیارد تومان آغاز خواهد شد. این اقدام گامی مهم در راستای تحقق عدالت آموزشی و کاهش محرومیتهای تاریخی استان است.
محمد رضا فرحبخش در پایان با تأکید بر نقش امام جمعه در مطالبهگری اجتماعی و حمایت از آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش گستردهترین نهاد اجتماعی کشور است. هیچ نهادی به اندازه این دستگاه ذینفع ندارد. از جنابعالی تقاضا دارم با تمام ظرفیت، در کنار ما برای تحقق این نهضت بزرگ مدرسهسازی و ارتقاء کیفیت آموزشی استان بایستید.
در دیدار رسمی محمدرضا فرحبخش، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با امام جمعه محترم، مسائل کلیدی حوزه تعلیم و تربیت استان، از جمله تراکم دانشآموزی، عدالت آموزشی، و پروژههای زیرساختی مورد بررسی قرار گرفت.