پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۴
اجتماعی

استاندار کرمان در شورای آموزش و پرورش استان:

ضرورت تهیه سازوکار مشارکت همگانی نهضت‌مدرسه‌سازی در استان

ضرورت تهیه سازوکار مشارکت همگانی نهضت‌مدرسه‌سازی در استان
کرمان رصد - محمدعلی طالبی استاندار کرمان گفت: زمینه و سازوکار مشارکت همه خیران و شهروندان در نهضت مدرسه‌سازی را باید فراهم کنیم.
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - محمدعلی طالبی استاندار کرمان گفت: زمینه و سازوکار مشارکت همه خیران و شهروندان در نهضت مدرسه‌سازی را باید فراهم کنیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، محمدعلی طالبی عصر چهارشنبه 12 شهریور در شورای آموزش و پرورش استان با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور عنوان کرد: امروز فرصت بی‌نظیری برای رفع و جبران نواقص و کمبودهای حوزه آموزش و پرورش در اختیار کشور قرار گرفته است. 
وی با تاکید بر اجرای موافقت‌نامه‌های مبادله شده با بنگاه‌های اقتصادی در حوزه آموزش و پرورش و تداوم آن با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دیگر استان عنوان کرد: زمینه و سازوکار مشارکت همه خیران و شهروندان در نهضت مدرسه‌سازی را باید فراهم کنیم. 
استاندار کرمان در خصوص تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی نیز گفت: قطعا در این راستا همراهی شهرداری و شورای شهر کرمان را خواهیم داشت تا 
مبلغ پرداختی که باید از این ناحیه صورتی گیرد؛ انجام ضمن اینکه متناسب با آن از شهرداری‌های با بنیه مالی خوب هم استفاده می‌کنیم. 
طالبی ابراز داشت: در تعمیر و تجهیز مدارس ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه علاوه بر مواد مصوبات جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، استانداری نیز مبلغ 10 میلیارد تومان را برای تعمیر و تجهیز اختصاص خواهد داد تا بر اساس اولویت‌های سازمان استثنایی دنبال شود. 
وی به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره داشت و گفت: وظیفه و مسئولیت همه دستگاه‌ها در استان این است که هرگونه اطلاعات بدون طبقه‌بندی که شهروندان نیاز دارند، را در اختیارشان قرار دهند تا به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بهتر کمک می‌کند. 
طالبی با بیان اینکه کرمان می‌تواند پیشتاز دسترسی آزاد به اطلاعات باشد، گفت: محدودیت‌های خودساخته را کنار بگذاریم و شهروندان را از خودمان بدانیم. 
اصلاح ساختار دانشگاه فرهنگیان و جذب 80 هزار معلم
محمدرضا فرحبخش، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز با اشاره به دستور کار جلسه، مجموع دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (استثنایی) استان کرمان را 4 هزار و 100 دانش‌آموز اعلام کرد و افزود: 997 نفر از مجموع دانش‌آموزان با نیاز ویژه در مرکز شهر کرمان مشغول به تحصیل هستند. 
وی ادامه داد: 46 مرکز و واحد آموزشی با یک هزار و 300 نیرو در استان برای این گروه از دانش‌آموزان فعالیت دارند و در این راستا ایاب و ذهاب و تعمیر و تجهیز مدارس از الزامات این گروه دانش‌آموزان استان است
به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این جلسه به نگاه دکتر پزشکیان به ارتقای حوزه آموزش و پرورش، کیفیت و عدالت آموزشی اشاره داشت و پروژه مهر را یک راهبرد ملی و وظیفه همه دستگاه‌ها دانست و گفت: 2 هزار و 400 واحد آموزشی برای سال تحصیلی جدید در سطح کشور افتتاح خواهد شد. 
وی از اصلاح ساختار دانشگاه فرهنگیان و جذب 80 هزار معلم نیز خبر داد و عنوان کرد: 860 نفر سهمیه استان کرمان است. ضمن اینکه اعتبارات نوسازی مدارس رشد 500 درصدی دارد. 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ابراز داشت: مدرسه در آموزش و پرورش استثنایی در واقع پناهگاه دانش‌آموزان و والدین است در حالی که بسیاری از بچه‌های عادی از مدرسه گریزان هستند. 
وی خطاب به اعضای شورای آموزش و پرورش استان کرمان بیان داشت: انتظار این است که سهم آموزش و پرورش استثنایی را در نهضت مدرسه‌سازی بیشتر ببینید، زیرا سرانه مدارس عادی 5ونیم متر و میانگین دنیا هم 8 و 60 متر است، اما سرانه مدارس برای مدارس استثنایی 9 متر و در دنیا نیز 27 متر است. 
قاسمی یادآور شد: در سال تحصیلی جدید 3 میلیون دانش‌آموز در مراکز آموزش و پرورش استثنایی باید سنجش شوند و همچنین بچه‌های باهوش را برای جهش تحصیلی بررسی می‌کنیم. 
وی همچنین درباره تأمین بخشی از هزینه‌های سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی در تمام کشور گفت: هزینه سرویس ایاب‌وذهاب توسط شهرداری‌ها به‌صورت کم یا زیاد پرداخت شده است و هیچ شهرداری نبوده که به‌علت بحث‌هایی که در مورد تامین منابع توسط دولت وجود داشته، این را بگوید که هزینه را نمی‌دهد. 
قاسمی با اشاره به اینکه پیش‌بینی هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی استان کرمان برابر با 30 میلیارد تومان بوده است؛ از پرداخت حداقل دوسوم این هزینه توسط سازمان استثنایی کشور خبر داد. 
وی ادامه داد: تأمین و تجهیز مدارس استثنایی در بسیاری از مدارس نیز باید اولویت باشد، امسال برای اولین‌بار دو محتوا برای بچه‌های اوتیسم پیش‌بینی شده است و قصد داریم سنجش را سه،چهار سال عقب‌تر ببریم که سنجش اوتیسم هم زودتر انجام شود. 
معاون وزیر با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استثنایی در سه کلمه توان‌بخشی ورزشی، هنری و حرفه‌ای خلاصه می‌شود، اظهار کرد: 2 هزار واحد آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی در کشور داریم و باید این مدارس به بهترین شکل تجهیز شوند. 


نظرات شما