کرمان رصد - با حضور مدیرکل و اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش استان کرمان، گردهمایی مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان با محوریت پروژه مهر و بررسی راهکارهای ارتقای بهرهوری، ساماندهی منابع و آمادگی برای آغاز سال تحصیلی جدید در شهر ماهان آغاز شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، در ابتدای این نشست، محمدرضا فرح بخش ضمن تقدیر از حضور مدیران و معاونان، اظهار داشت : این نخستین جلسه رسمی پس از پنج ماه است که با هدف ساماندهی بهتر فرآیندهای پروژه مهر و آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی برگزار میشود، امیدوارم حضور همه شما بتواند به انسجام و نظم بیشتر در اجرای برنامهها کمک کند .
وی با اشاره به سه شعار محوری آموزش و پرورش استان شامل "مشارکتجویی، بهرهوری منابع، و مدرسه برفراز" افزود : ما باور داریم که آموزش و پرورش زمانی موفق می شود که از ظرفیت همه افراد و نهادهای مؤثر بهرهبرداری شود، استان کرمان خوشبختانه این ظرفیت را دارد و اگر اولویتبندی دقیقی در برنامهها داشته باشیم، میتوانیم با استفاده از منابع موجود، کیفیت آموزشی را ارتقا دهیم .
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در ادامه به تشریح اولویتهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت آموزش و پرورش استان پرداخت و گفت : در اولویتهای کوتاهمدت، به عنوان مثال افزایش میانگین نمرات امتحانات نهایی از طریق تقویت گروههای آموزشی، برگزاری دورههای توانمندسازی و ارتقای مهارت دبیران در دستور کار قرار دارد، در اولویتهای میانمدت، توجه ویژه به مدارس لازمالتوجه و ارتقای سطح مدیریتی و آموزشی آنها مدنظر است .
فرج بخش گفت: در اولویتهای بلندمدت، توسعه متوازن آموزشهای فنی و حرفهای و جذب مشارکتهای مردمی و اعتبارات برای ساخت مدارس جدید از اهداف اصلی است.
وی همچنین به موضوع مهم کاهش تراکم دانشآموزی اشاره کرد و گفت: با جابهجایی هوشمندانه مدارس و استفاده بهینه از فضاهای آموزشی، میتوانیم تراکم دانشآموزی را کاهش داده و بهرهوری را افزایش دهیم، نمونه موفق این اقدام در شهرک شهرداری ناحیه دو انجام شده که با انتقال کلاسها، فضای آموزشی بهینهتری فراهم شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل پرداخت و تأکید کرد : گفتمانسازی در این حوزه بسیار حیاتی است، اگر مدیران مدارس، شوراها، دهیاران و سایر نهادهای محلی درگیر این موضوع شوند، میتوان با شناخت دقیق دلایل ترک تحصیل – از فقر تا نبود اعتماد به نفس – راهکارهای مؤثری برای بازگشت دانشآموزان به چرخه آموزش ارائه داد.
فرحبخش همچنین با اشاره به اهمیت بهرهوری منابع افزود : در شرایط اقتصادی فعلی، برگزاری جلسات حضوری باید هدفمند و با بازدهی بالا باشد، پیشنهاد میشود جلسات ماهانه به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی برگزار شود تا ضمن کاهش هزینهها، اثربخشی نیز حفظ شود.
در پایان، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با تأکید بر نقش کلیدی مدیران مدارس در تحقق اهداف پروژه مهر گفت :
مدرسه برفراز، مدرسهای است که شاخصهای کیفیت آموزشی را رعایت کرده و مدیر توانمند آن با انگیزه و تعهد، مسیر تعالی را هموار میسازد. هیچ دلیلی نباید باعث کنار گذاشتن مدیران توانمند شود، چرا که آینده صدها دانشآموز به عملکرد آنان وابسته است .
این نشست با هدف هماندیشی، تبادل تجربیات و برنامهریزی دقیق برای آغاز سال تحصیلی جدید برگزار و مقرر شد اقدامات اجرایی پروژه مهر در سطح استان با جدیت و انسجام بیشتری دنبال شود.
بر پایه این گزارش، با حضور مدیرکل و اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش استان کرمان، گردهمایی مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان با محوریت پروژه مهر و بررسی راهکارهای ارتقای بهرهوری، ساماندهی منابع و آمادگی برای آغاز سال تحصیلی جدید در شهر ماهان آغاز شد.


