کرمان رصد

آخرين مطالب

پایان 2 دهه انتظار مردم شرق کرمان/ آبرسانی از سد نساء در ایستگاه اول گفتگو

پایان 2 دهه انتظار مردم شرق کرمان/ آبرسانی از سد نساء در ایستگاه اول
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -   فاز نخست طرح آبرسانی به شهرهای بم و دیگر مناطق شرق استان کرمان از سد نساء که از حدود 13 سال پیش در دست اجرا است به‌زودی با حضور مسئولان ملی افتتاح می‌شود.
  سد نساء با ظرفیت 168 میلیون مترمکعب در شرق استان کرمان در 80 کیلومتری شهر بم قرار دارد که عمده آب این سد از کوه‌های جبالبارز تامین می‌شود.
  با وجود کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های پیاپی طی دهه‌های اخیر و افزایش جمعیت در مناطق شهری و روستایی تامین آب به ویژه در بحث آب شرب، اغلب مناطق استان کرمان از جمله شهرهای شرقی این استان پهناور را دچار چالش کرده و در همین راستا نیز طرح آبرسانی به شهرهای بم و بروات از سد نساء برای حل مشکل آب شرب مردم این شهرها حدود دو دهه است که در دست اقدام و برنامه‌ریزی قرار دارد.
با توجه به تکمیل فاز اول پروژه آبرسانی به شهرهای بم و بروات از سد نساء و احتمال افتتاح این پروژه با حضور مسئولان ملی در آینده نزدیک، ایسنا گفت‌وگویی را با علی رشیدی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان انجام داده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان از افتتاح فاز اول پروژه آبرسانی به شهرهای بم و بروات در روزهای آینده خبر داد.
علی رشیدی در پاسخ به این سئوال که ضرورت اجرای این پروژه و تامین آب شرب شرق استان از سد نساء چیست؟ گفت: در حال حاضر آب آشامیدنی شهرستان‌های شرقی به صورت کامل از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.
او ادامه داد: با توجه به روند نزولی وضعیت کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی و امکان تامین آب شهرها و روستاهای شرقی از محل سد نساء که وضعیت کیفی بسیار خوبی دارد، این پروژه تعریف شده است. با اجرای این پروژه فشار بر منابع آب زیرزمینی در شهرستان‌های شرقی کاهش می‌یابد و به جای استفاده از چاه‌ها، آب آشامیدنی مردم شرق استان از آب با کیفیت سد نساء تامین خواهد شد.
او در ادامه از اینکه فاز اول پروژه شامل چه مواردی می‌شود و فازهای دوم و سوم شامل چه مواردی است، سخن به میان آورد و اظهار کرد: در حال حاضر خط انتقال و ایستگاه پمپاژ و شبکه برق‌رسانی 20 کیلوولت تکمیل شده و تصفیه خانه نیز با ظرفیت حدود 300 لیتر بر ثانیه آمادگی بهره‌برداری دارد. در فاز دوم پروژه، تکمیل آبرسانی بم و بروات و تصفیه‌خانه با ظرفیت کامل در دستور کار قرار دارد و در فاز سوم نیز عملیات اجرایی آبرسانی به شهرستان‌های نرماشیر، فهرج، گنبکی و ریگان و 142 روستای مسیر انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایسنا که با اجرای این پروژه چند نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم و با کیفیت بهره‌مند خواهند شد؟ گفت: با اجرای کامل این پروژه که در سه فاز تعریف شده، در افق سال 1425 حدود 420 هزار نفر از مردم شرق استان از این پروژه بهره مند خواهند شد که 240 هزار نفر از این تعداد در افق سال 1425 مربوط به شهرهای بم و بروات هستند.
او افزود: میزان تامین آب شهرهای بم و بروات سالانه به میزان 20 میلیون مترمکعب است و برای آبرسانی به سایر شهرستان‌ها 10 میلیون مترمکعب آب شرب و بهداشت تامین خواهد شد.
رشیدی درباره اینکه فاز سوم و آبرسانی به سایر شهرستان‌های شرقی در چه مرحله ای است؟ گفت: مطالعات آبرسانی به سایر شهرستان های‌شرقی که شامل نرماشیر، ریگان، فهرج و گنبکی است، انجام شده و عملیات اجرایی آبرسانی به این شهرستان‌ها پس از برگزاری مناقصه در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.
او در خصوص اینکه چقدر برای این پروژه هزینه شده و برای تکمیل به چه میزان اعتبار نیاز دارد؟ اظهار کرد: تاکنون برای این پروژه بیش از 9520 میلیارد ریال هزینه شده است. برای تکمیل فاز دوم در حال حاضر به حدود 7000 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و برای تکمیل فاز سوم علاوه بر اعتبار مورد نیاز در فاز دوم، در حال حاضر 12000 میلیارد ریال اعتبار لازم دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایسنا که پیش بینی شما از تکمیل فاز دوم چه زمانی است؟ گفت: در صورت تامین اعتبار مناسب، فاز دوم پروژه که تکمیل آبرسانی به شهرهای بم و بروات است، تا یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
محسن امیری معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای کرمان نیز به ایسنا گفت: ذخیره سد نساء از نظر کمی و کیفی خیلی خوب است، به طوری که آب سد نساء بم جزء پنج آب با کیفیت ایران است.
او افزود: وضعیت آب‌های زیرزمینی به علت افت زیاد سطح آبخوان از لحاظ کمی و کیفی مطلوب نیستند.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای کرمان با بیان این مطلب که کمبود نیاز آبی شرق استان کرمان با اجرای این طرح برطرف می‌شود، اظهار کرد: چاه‌هایی که برای تامین آب شرب در این منطقه حفر شده بودند، پلمب خواهند شد.
او در ادامه با اشاره به ظرفیت 168 میلیون مترمکعبی مخزن سد نساء گفت: در افق طرح (1425) بم و بروات به 20 میلیون مترمکعب و فهرج، ریگان و نرماشیر تقریبا به 10 میلیون مترمکعب نیاز خواهند داشت.
امیری تاکید کرد: آب سد نساء حدود 13 سال در حال بهره‌برداری است و آب کشاورزی از آن تامین می‌شود که حدود 50 میلیون مترمکعب آن تخصیصی کشاورزی است. گفتنی است که حدود شش میلیون مترمکعب آب این سد به صنعت اختصاص داده شده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/562897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدایی شورا از زاکانی

سهامداران بودجه

اعتراضات دانشجویی؛ مقایسه با آمریکا کمکی به طرفداران وضع موجود نمی‌کند

واکنش روزنامه شهرداری تهران به افشای قرارداد 2 میلیارد یورویی: آقای دادستان کجاست؟

خروج علیه شهردار

مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری

ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد

تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی

بازداشت قاچاقچی با 32 کارت سوخت در بم

تجلیل متفاوت و بی نظیر از کارگران در شهرستان زرند

آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در رفسنجان

ساخت و ساز در یک شهرک جیرفت با شکایت میراث متوقف شد

جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان

سکونت 10 میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

تشکر بانوان شهر زرند از پلیس برای اجرای طرح عفاف وحجاب

قهرمانی مس کرمان سه هفته زودتر از پایان لیگ برتر هندبال

جشن قهرمانی مسی‌های شکست‌ناپذیر در دل کویر

59 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد

آمار 7500 ترک تحصیل کرده در استان را قبول نداریم

آمار 7500 ترک تحصیل کرده در کرمان را قبول نداریم

آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان

قهرمانی مس‌های شکست ناپذیر در دل کویر

راز پروند مفقودی دختر بچه 11 ساله اصفهانی فاش شد

ماجرای کلاهبرداری در حوزه پیش فروش خودرو

کاهش قیمت ارز پس از ورود مجلس

3 سال پس از یکدستی قدرت؛ موقعیت طلایی یا گره کور؟

صدها هزار ستاره زیبا در یک خوشه

تصویر روز ناسا ؛ ملاقات دنباله‌دار، ماه، مشتری و اورانوس!

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

ایجاد حفره 8 متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع

عملیات ساخت 103 مدرسه جدید در استان کرمان آغاز شد

هم زمان با حضور شرکت جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شدند (+عکس ،اسامی و مشخصات)

مس رفسنجان حریف تراکتور شد

شکایت میراث، ساخت‌و‌ساز در یک شهرک جیرفت را متوقف کرد

شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود

همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی

اولین لایه فلزی دو بعدی ساخته شد

شورا‌های اسلامی نمونه استان کرمان مشخص شدند

بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار

هشدار هواشناسی کرمان نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها

جمع آوری 2 میلیارد ریال در جشن گلریزان کشکوئیه

انهدام باند سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب

امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!

صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!

جهاد آسفالت معابر شهر کرمان شروع شد

دستگیری یک قاچاقچی با 32 عدد کارت سوخت در بم

اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید

درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان