کرمان رصد

آخرين مطالب

روزگار سپری شده اسکناس ایرانی مقالات

روزگار سپری شده اسکناس ایرانی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مسعود یوسفی| به تازگی عکسی از یک گردشگر روسی در تهران منتشر شده که در نوع خود بسیار غم‌انگیز است. در شرح این عکس گفته شده که این گردشگر 300 دلار از پول خود را به ریال تبدیل کرده و حالا اسکناس‌ها را در داخل کیسه‌ای این طرف و آن طرف می‌برد. تصویری گویا از کاهش شدید ارزش پول ملی ایران که امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی روی آن است.
«امضا» کردن پول توسط دو عضو تیم اقتصادی یک دولت نوعی نمادسازی برای دفاع از حیثیت پول است. در اساسنامه بانک مرکزی به صراحت نخستین وظیفه این بانک، حفظ ارزش پول ملی عنوان شده و رییس کل بانک مرکزی با امضای اسکناس، خود را به این وظیفه متعهد می‌کند. اما در ایران چه اتفاقی افتاده است؟
در شهرهای بزرگ، با وجود اینکه در خودپردازها هنوز پول نقد وجود دارد؛ اما تورم مزمن و ماندگار در کنار کاهش ارزش پول ملی کاری کرده که «کارت‌های بانکی» جای «اسکناس» را در معاملات روزمره بگیرد و بدون این کارت‌ها، خرید و فروش در سطح اقتصاد ایران کار بسیار سختی شده است. در شهرهای کوچک، گزارش شده که خودپردازها در بسیاری از موارد همین پول نقد را هم به مردم نمی‌دهند و خالی هستند .
در واقع، «پول» جای خود را به «اعتبار» داده است. بانک‌ها برداشت از خودپردازها را به روزی 200 هزار تومان محدود کرده‌اند تا کسی نتواند به یک‌باره پول بیشتری برداشت کند. به جای آن، یک «اعتبار» در کارت‌های بانکی شارژ می‌شود و مردم با آن دست به خرید و فروش می‌زنند.
از اواسط دهه 90، ایران هم به رده کشورهایی پیوست که دیگر به کار بردن «سکه» به عنوان پول در آن جایگاهی ندارد. سکه‌های 5، 10، 25، 50 و حتی 500 تومانی دیگر چیزی شده برای کلکسیونرها و آنهایی که برای مجموعه‌های شخصی خود جمع می‌کنند. ارزش فلز به کار رفته در این سکه‌ها آنقدر از ارزش ذاتی خود پول بیشتر شد که بانک مرکزی ابتدا مجبور شد که سکه‌ها را کوچک‌تر کند و سپس به‌طور اتوماتیک از چرخه مبادلات حذف کند. چون چیزی وجود ندارد که بتوان مثلا با سکه 500 تومانی یا 100 تومانی خرید. مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس، با انتقاد از کاهش ارزش پولی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی، اگر نمی‌توانند ارزش پول ملی را حفظ کنند، امضای‌شان را از روی اسکناس‌ها بردارند چون با کاغذ پاره فرقی ندارد.» خبرگزاری تسنیم با مدیر روابط عمومی بانک مرکزی تماس گرفته و از او درباره این توییت پرسیده و پاسخ شنیده که « عقل سلیم حکم می‌کند انسان قبل از گفتار و نوشتار، کمی فکر کند!»
گرچه اظهارات آقای میرسلیم بارها حاشیه‌ساز شده و با برخی از آنها نیز مخالفت‌هایی شده، اما نمی‌توان گفت که این اظهارات با عقلانیت فاصله دارد. چرا؟ به بازار پول نگاه کنید.
اسکناس‌های در گردش ایران
بانک مرکزی در وبسایت خود 25 نوع اسکناس را به رسمیت شناخته (در این لینک ببینید: www.cbi.ir/page/2144.aspx) که از اسکناس 100 ریالی با طرح مرحوم مدرس شروع می‌شود و به 200 ریالی طرح جهادسازندگی و 500 ریالی طرح دانشگاه تهران می‌رسد و سپس چند نوع طراحی‌های مختلف اسکناس‌های 5هزار ریالی و 10 و 20 هزار ریالی را در بر می‌گیرد و دست آخر به اسکناس‌های 100 هزار و 50 هزار ریالی جدید با «چهار صفر کمرنگ» می‌رسد و گویا برای دوره‌ای طراحی شده‌اند که قرار است چهار صفر از پول ملی حذف شود.
اما اینها اسکناس‌هایی هستند که گویا بانک مرکزی برای در چرخه بودن به رسمیت می‌شناسد و عملا کارایی خاصی ندارند. به جز اسکناس 100 هزار ریالی و چک پول‌ها (بخوانید اسکناس ها) 500 هزار و 1 میلیون ریالی، اسکناس دیگری در تورم بالای ایران به گردش نمی‌افتد. کاهش ارزش پول ملی ایران کاری کرده که یک خرید خیلی معمولی به راحتی چندین برابر یک اسکناس 1 میلیون ریالی را «تبخیر» می‌کند. بنابراین چیزی که در وبسایت بانک مرکزی باقی مانده، نوستالژی خاصی است از روزگار سپری شده اسکناس‌های ایرانی که دیگر نیستند. اینجا درباره سکه‌های در چرخش ایران صحبت نمی‌کنیم که خیلی‌ها برای خرید آنها در پلتفرم‌های خرید وفروش آگهی می‌دهند چون ارزش نیکل به کار گرفته در ساخت آن از خود پول بیشتر شده است! اینجا درباره اسکناس‌هایی حرف می‌زنیم که برای هر قطعه از آن (بنا به عددهای 5 سال پیش) 380 تومان به‌طور متوسط هزینه شده است و حالا در فضای تورمی ایران کاربردی ندارند.
وقتی توهم پولی داریم
«زمانی که قیمت دلار پر می‌کشد، ما فقیرتر می‌شویم». چرا؟ چون ارزش برابری ریال است که در برابر دلار سقوط می‌کند. به دلیل وابستگی شدید کالایی ایران به بخش واردات، ریال تضعیف شده قدرت خرید کمتری در بازار پیدا می‌کند. در این میان، نظام پرداخت‌های آنلاین و دستگاه‌های POS است که حرف اول را می‌زند. چون برای خرید و فروش کالا نیاز به حجم بالایی از اسکناس است که خطرات خودش را دارد. اما کارت‌های بانکی نه خود پول، بلکه یک «توهم» پولی و نوعی اعتبار است. نظام پیچیده و پر از اشکال بانکی یک عدد را در حساب اشخاص شارژ می‌کند و اجازه برداشت 200 هزار تومان بیشتر در یک روز از طریق خودپرداز را هم نمی‌دهد. اگر کسی هم بخواهد مثلا 10 میلیون تومان از بانک بیرون بیاورد نیازمند یک کوله پشتی است. اما تصور کنید که مشتریان یک بانک همه با هم برای بیرون کشیدن پول‌های‌شان به بانک مراجعه کنند؟ چه اتفاقی می‌افتد؟ این همان چیزی است که در سال 96 برای موسسه ثامن رخ داد و کشور را دچار یک بحران پولی و امنیتی کرد. به همین دلیل است که پول در ایران یک مقوله گران و توهمی است.
گرشام و تیزر و سرنوشت پول
سر توماس گرشام، یک سرمایه‌دار انگلیسی بود که در قرن شانزدهم میلادی به عنوان مشاور مالی ملکه الیزابت انگلستان در مورد نحوه ضرب سکه‌ها هشداری به ملکه داد که بعدها ادعای او رنگ واقعیت به خود گرفت و به قانونی در اقتصاد مبدل شد. در آن زمان دو نوع سکه در انگلستان برای انجام معاملات ضرب می‌شد که دارای عیار متفاوتی (به جهت آلیاژ به‌کار رفته در آن‌ها) بودند؛ اما هر دو با ارزش یکسان در بازار برای معامله مورد استفاده قرار می‌گرفتند. تاجر انگلیسی اعتقاد داشت که پول بد که در حقیقت همان پولی بود که ناخالصی داشت، به مرور زمان موجب می‌شود پول خوب یا همان سکه‌های خالص از گردونه بازار خارج شوند. نتیجه نهایی آن، خالی شدن اقتصاد انگلستان از سکه‌های خالص و انباشت سکه‌های ناخالص در چرخه اقتصادی آنها بود. قانون گرشام به سادگی چنین می‌گوید: « اگر ارزش اسمی یا همان ارزشی که به‌صورت دستوری برای کالا یا خدماتی تعیین می‌شود، با ارزش واقعی یا ارزش مبادله آن در بازار متفاوت باشد؛ این امر موجب خروج آن منبع از چرخه اقتصادی یا هرز رفتن آن در سیستم اقتصادی می‌شود.» اما این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که دولت بتواند قوانین مربوطه را اجرا کند. اگر این قوانین وجود نداشته باشند یا مردم دیگر تمایلی به پیروی از آنها نداشته باشند، قانون گرشام می‌تواند معکوس عمل کند؛ یعنی پول خوب پول بد را بیرون می‌راند؛ زیرا بازرگانان فقط ابزارهای پرداختی را می‌پذیرند که ارزشمند می‌دانند. این معکوس قانون گرشام به افتخار آدولف تیرز قانون تیرز نامیده می‌شود و در چنین موقعیت‌هایی پیش آمده است: شهروندان کشورهای اروپای شرقی پس از فروپاشی بلوک شوروی از دلار به جای پول‌های بی‌ثبات خود استفاده می‌کردند یا مثلا ونزوئلا که در دوره ابر تورم، دلار را جایگزین پول خود کرد. همین الان اخبار بسیاری درباره استفاده از دلار یا سکه طلا در برخی معاملات شنیده می‌شود و گروهی آن را به فراریان مالیاتی نسبت می‌دهند. اما واقعیت همان پول خوب و پول بد است. تورم فزاینده در کنار کاهش ارزش پول ملی یک هشدار است برای آینده نظام پولی کشور که فراتر از تبلیغات سیاسی و نگاه‌های جناحی قرار می‌گیرد. 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/624720/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی طعنه و کنایه را تشخیص می‌دهد!

بررسی آخرین وضعیت ساماندهی گلزار شهدای ستارخان تبریز

سقز در بحث بازسازی بافت‌های فرسودە در استان کردستان سرآمد است

پروژه عظیم انتقال آب از دریای عمان به جنوب استان کرمان نیازمند جذب سرمایه گذار است/ مشارکت ١٠٠ هزار میلیارد تومانی

اعزام خادمین هیات رزمندگان اسلام به مشهد

موزه جیرفت باید فعال شود

جهان امروز و حرکت به سوی چرخش پارادایمی

گیاه در معرض آسیب به کشاورز هشدار می‌دهد!

کوچکترین آشکارساز نور جهان ساخته می‌شود

خودکفایی در ساخت دستگاه تصویربرداری پرتوی ایکس

«اسپیس‌ایکس» پنجاه و یکمین ماموریت مداری را در سال 2024 انجام داد

برخورد دو سیاهچاله‌ زمانی که جهان تنها 740 میلیون ساله بود

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «دهشت»

برقراری عدالت در اطلاع رسانی رسالت مهم حوزه روابط عمومی‌ است

جانباز گرانقدر 70 درصد «باقری» به همرزمان شهیدش پیوست

شهدا و ایثارگران در همه عرصه‌ها از کیان اسلامی‌ حراست و دفاع کرده‌اند

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه‌زاده»

پدر شهیدان والامقام «حسن ملائکه زاده» آسمانی شد

افزایش 49 درصدی صدور پروانه ساختمانی در محدوده بازآفرینی و بافت فرسوده همدان

روایت سرپرست وقت مس کرمان از فصل پرحاشیه لیگ دسته اول

جانباز 70 درصد ضایع نخاعی درچهارمحال و بختیاری به رفقای شهیدش پیوست

اشکِ سبز بر گونۀ کویر / روایتی از سفر خادمان کاروان زیر سایه خورشید به کرمان

مسئولان شرکت زغال‌سنگ کرمان احضار شدند + جزئیات

کالیبراسیون خودروی کی ام سی X5 با تکیه بر دانش فنی بومی در شرکت کرمان موتور

مرگ 2 کارگر دیگر در معادن ذغال‌سنگ کوهبنان کرمان/ مدیران شرکت ذغال‌سنگ به دادگستری احضار شدند

مرگ یک کارگر دیگر در معادن ذغال‌سنگ کوهبنان کرمان/ مدیران شرکت ذغال‌سنگ به دادگستری احضار شدند

استفاده از نانو حباب برای درمان هدفمند سرطان

احضار مسئولان شرکت ذغال‌سنگ کرمان به دستگاه قضایی

بازدید معاون آبفای کشور از پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به رفسنجان

عملیات اصلاح نقاط حادثه‌ساز شهرستان کرمان بزودی آغاز می‌شود

بیش از نیمی از اراضی کشاورزی استان کرمان سنددار شد

سومین جشنواره گلاب کلاته رودبار دامغان برگزار شد

احمد الستی ازشکل‌گیری کتاب «هنر دقت» گفت/ویژگی مستندهای مردم‌نگار

فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری انتقال آب به استان کرمان

آسمانی شدن پدر شهیدان والامقام ملائکه زاده در دزفول

یکی از وظایف روابط عمومی‌ها امید آفرینی است

پابند الکترونیک به پای سارقان در کرمان

احضار مسئولان شرکت زغال‌سنگ کرمان به دادگستری در پی فوت ٢ کارگر معدن

کالیبراسیون خودروی کی ام سی X5 با تکیه بر دانش فنی بومی

آثار کاوش‌های علمی باستان‌شناسی دهه 50 در کرمان رونمایی شد

جوانی جمعیت در استان کرمان امیدوارکننده است

احضار مسئولان ذغال سنگ کرمان به دادگاه

حامی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها هستم

حضور نخبگان ٤ استان در نخستین گفتاورد ملی نخبگان به میزبانی کرمان

مسئولان شرکت زغالسنگ کرمان به دستگاه قضایی احضار شدند

شهدادی‌ها گرم‌ترین صبح کشور را تجربه کردند

پایان عملیات اعزام زائران حج تمتع استان کرمان

شایع شدن بیماری آبله‌مرغان در استان کرمان

مرگ دلخراش 2 کودک در سانحه محور زرند به مطهرآباد

چشم‌انداز گودال 8000 متری یخ‌زده در دشت یوتوپیا