کرمان رصد

آخرين مطالب

شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟! فرهنگي

شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند. سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانه‌ها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط 3 تا 5 میلیارد تومان هزینه می‌شود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درست‌تر سلبریتی‌ها می‌شود. به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی 15 قسمت داشته باشد به طور میانگین 60 میلیارد تومان صرف ساخت آن می‌شود. بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند. با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال 89 با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرم‌های داخلی است، می‌توان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر می‌توان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشه‌ای هستند؟! 1-هر چند برخی سریال‌ها در سال‌های اخیر مروج زندگی‌های تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایه‌ها و تعریضات غیرمنصفانه‌ای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد. 2- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریال‌های شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و می‌دهند. واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریال‌ها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی می‌کنند. 3-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنام‌های متعدد از ویژگی‌های غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم می‌گذارد. 4-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال می‌توان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگی‌های لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.

بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند.
سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانه‌ها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط 3 تا 5 میلیارد تومان هزینه می‌شود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درست‌تر سلبریتی‌ها می‌شود.
به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی 15 قسمت داشته باشد به طور میانگین 60 میلیارد تومان صرف ساخت آن می‌شود.
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود می‌فرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشه‌ای قرار است ترویج پیدا کند.
با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال 89 با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرم‌های داخلی است، می‌توان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر می‌توان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشه‌ای هستند؟!
1-هر چند برخی سریال‌ها در سال‌های اخیر مروج زندگی‌های تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایه‌ها و تعریضات غیرمنصفانه‌ای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.
2- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریال‌های شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و می‌دهند.
واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریال‌ها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی می‌کنند.
3-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنام‌های متعدد از ویژگی‌های غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم می‌گذارد.
4-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال می‌توان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگی‌های لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/623435/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقشه‌برداری سه‌بعدی از نمونه‌ مغز انسان به اندازه یک دانه خشخاش

طوفان خورشیدی ترسناک است اما پایان دنیا نیست!

مراسم تودیع و معارفه معاون نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

برنامه‌های متنوع فرهنگی و ورزشی بسیج برای سالروز آزادسازی خرمشهر

بنیاد شهید و امور ایثارگران نقش مهمی در حمایت از تشکل‌های شاهد و ایثارگر دارد

هشدار هواشناسی استان کرمان با پیش‌بینی باد شدید و گرد و خاک

برگزاری مراسم بزرگداشت اولین حمله موشکی به اندیمشک

قصه میدان امام علی (ع) امروز قصه‌ای پر غصه است

6400 واحد در شهر قم در حال نوسازی است

میدان امام علی (ع) امروز قصه‌ای پر غصه است

توسعه طرح‌های اکتشافی به شکوفایی اقتصادی ورفع محرومیت منجر می‌شود

افراد غیر حرفه‌ای در زمان حوادث باعث القا نیازهای کاذب می‌شوند

برگزاری آزمون جذب منصب قضا در کرمان

فروش اقساطی جک S5 جدید با نام KMX X5 از سوی کرمان موتور (+جدول فروش و قیمت و مشخصات خودرو)

مسمومیت عجیبی که دو نفر را به کام مرگ کشاند

هشدار زرد هواشناسی کرمان؛ طوفان شن و کاهش کیفیت هوا در راه است

آزمون جذب منصب قضاء در کرمان برگزار می‌شود

شخصیت فکری رهبر معظم انقلاب بیش از هر چیزی متاثر از قرآن است

هیأت اندیشه‌ورز در بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری تشکیل می شود

تمام ابعاد فرهنگی و سیاسی گفتمان اسلامی مبتنی بر قرآن کریم است

دانشگاه تبریز تبیین اندیشه‌های قرآنی رهبری را وظیفه خود می داند

کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب در تبریز

ساختن پایگاه در ماه توسط چین!

نابغه ریاضی که لذت‌بخش‌ترین کار برایش داستان‌نویسی بود

نشست مدیران موسسات اقتصادی با رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

تولد فرزند شهید حادثه تروریستی کرمان

پوستر همایش بین‌‌المللی «اربعین و فرهنگ مقاومت» رونمایی شد

تشکیل دبیرخانه دائمی مجمع شهرهای تاریخی ایران

برگ برنده بایدن در بزرگ‌ترین جنگ خاورمیانه

گلایه یک ناشر از تخصیص فضا در محیط نمایشگاه کتاب/ اندیشه‌های «عین صاد» همچنان بین جوانان پرمخاطب است

شهادت جانباز 70 درصد بوشهری سردار «حاج نگهدار موری زاده»

مطالبه استانداران و فرمانداران اجرای پروژه‌های آبخیزداری است

آغاز فروش خودرو جدید "KMCT9" توسط کرمان موتور (+قیمت ، جدول فروش ، عکس و مشخصات)

حامد لک و نمایش منحصر بفرد نجات!

بازخوانی تاریخی پرونده ایران - کنترا (مک فارلین)

گلایه یک ناشر از تخصیص فضا در محیط نمایشگاه کتاب/ اندیشه‌های عین صاد همچنان بین جوانان پرمخاطب

تکنولوژی پل هوایی ASTRA را ببینید

معرفی نفرات برتر جشنواره «غذای سالم» در زرند

میدان امام علی (ع) ضعیف‌ترین منطقه از نظر خدمات و ایمنی است

سرنوشت شروری که در مهرآباد قمه‌ کشی کرد

تعقیب قضایی 6 نفر در رابطه با آتش‌سوزی انبار کارخانه مدیران خودروی بم

کشف 64 کارت سوخت در یکی از جایگاه‌های جیرفت؛ 3 نفر دستگیر شدند

ردپای پررنگ دولتی‌ها در مجلس دوازدهم

مصاف اصولگرایان بر سر «مصاف»

برگزاری کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری درتبریز

نشر گفتمان ناب اسلامی به همت جامعه المصطفی العالمیه

طوفان خورشیدی ماهواره‌های استارلینک را دچار اختلال کرد

دوره بازگشت زلزله مهیب تهران رسید؛ وضع پایتخت اما رها شده

شمیم خوش رضوی بشرویه را عطرآگین کرد

بناهای تاریخی و ارزشمند تحت تملک شهرداری تهران به حیات باز می گردند