کرمان رصد

آخرين مطالب

جاده ای که فراموش شد؛ پاره شدن سیاهرگ حیاتی شمال و جنوب شرق مقالات

جاده ای که فراموش شد؛ پاره شدن سیاهرگ حیاتی شمال و جنوب شرق
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -
جاده «دیهوک- کرمان» که بندر چابهار را به سرخس متصل می کند یکی از حادثه خیزترین محورهای ایران محسوب می شود و با وجود شرایط بسیار بد آب و هوایی در وضعیت نامناسبی به حال خود رها شده است.
از «چابهار» و «سرخس» به عنوان یکی از فرصتهای کم نظیر اقتصادی یاد می شود، «چابهار» ایران را به اقیانوس هند نام برده می شود و «سرخس» کشورمان را به کشورهای آسیای میانه متصل می کند و می تواند یک کریدور اقتصادی قابل توجه در راستای ترانزیت کالا محسوب شود که درآمد مناسبی را نیز عاید کشور کند.
اما در عمل کالاهایی که از این دو مرز وارد و خارج از کشور می شوند، فقط یک راه برای حمل و نقل دارند و آن گزینه استفاده از ترانزیت جاده ای است. بعد از مسدود شدن جاده «شهداد- نهبندان» از پنج سال قبل به دلیل سیلاب، این جاده همچنان مسدود است؛ تنها مسیر باقیمانده جاده کرمان به خراسان جنوبی و در نهایت خراسان رضوی است. این جاده از می گذرد و به دلیل شرایط سخت آب و هوایی یکی از خطرناک ترین راههای کشور محسوب می شود به طوریکه در طول تابستان دمای هوا در این جاده به بالای 50 درجه می رسد.
این در حالیست که آب انبارهای موجود در این مسیر که هر چند کیلومتر احداث شده اند، مدتها متروکه شده و آبی در آنها وجود ندارد. در طول مسیر عملا به جز یک مجتمع بین راهی غیر استاندارد در «دیگ رستم» عملا هیچ مرکز خدمات رسانی وجود ندارد.
اما بدترین چالش در طول این مسیر جاده ای کم عرض و دو طرفه است که آسفالت آن نیز در شرایط بسیار بد قرار گرفته است.
وجود دست اندازهای و چاله های عمیق در مسیر جاده ای که از آن روزانه هزاران کامیون تردد می کند و استانهای یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان را به استان خراسان رضوی متصل می کند، خطر آفرین است.
همین امر موجب بروز تصادف های مکرر و مرگبار در این جاده شده است. به طوریکه حتی دستگاه قضایی کرمان نیز به این مشکل ورود کرده و با غیر استاندارد خواندن وضعیت این جاده خواستار رفع مشکلات موجود شده است.
جاده ای که راننده های ترازنیتی را با تعجب مواجه کرده است محمد زاهدی یکی از راننده های کامیون های ترازیت در این جاده است که اظهار کرد: بسیاری از راننده های ترانزیت در این جاده خارجی هستند و با دیدن وضعیت جاده دیهوک به کرمان به خصوص در بخش دیهوک به راور متعجب می شوند.
وی گفت: در برخی از قسمتهای این جاده اصولا چیزی به نام آسفالت وجود ندارد و به دلیل شدت دمای هوا و آسفالت نامرغوب قیر آب شده است و چیزی از جاده باقی نمانده است.
این راننده کامیون های ترانزیت ادامه داد: دما در این جاده در بالاترین میزان خود است و هیچ امکاناتی دقیقا در همین منطقه وجود ندارد و اگر اتفاقی برای یک خودرو روی دهد هیچ کمکی دریافت نمی کند.
وی گفت: عجیب است که تا امروز با وجود تلفات سنگین جاده ای کاری برای رفع مشکلات انجام نشده است.
زاهدی افزود: سال ها وضعیت جاده همین گونه است و همیشه وعده و وعید داده می شود که مشکل به زودی رفع می شود اما اقدام موثری برای رفع مشکل انجام نمی شود.
معاون راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: برای تکمیل طرح بهسازی و دو بانده کردن جاده «کرمان به دیهوک» به 15 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم و در صورت تامین این مبلغ مشکل رفع می شود.
مسلم موسی زاده بیان کرد: این طرح 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باید مسئولان در سطوح ملی برای اجرای کامل طرح همکاری کنند.
وی بیان کرد: طول این جاده 188 کیلومتر است که اجرای طرح در هفت فاز تعریف شده است که 72 کیلومتر این جاده بهسازی و به بهره برداری رسیده است اما وضعیت باقیمانده این جاده اصلا مناسب نیست.
وی ادامه داد: قطعه های یک، دو، سه و چهار به طول 53 کیلومتر در حال احداث و قطعه 6 به طول 33 کیلومتر نیمه تمام خاتمه یافته که هنوز عملیات اجرایی قطعه هفتم به طول 30 کیلومتر آغاز نشده است.
موسی زاده بیان کرد: جاده کرمان راور- دیهوک مهمترین راه های مواصلاتی استان کرمان و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال شرق به جنوب کشور است.
پروژه ای که هنوز به مقصد نرسیده است وی ادامه داد: کار بهسازی این جاده سال 85 شروع شده و تا کنون سه هزار و 700 میلیون ریال در این محور اعتبار اختصاص یافته اما به اتمام نرسیده است بخشی از این اعتبار هنوز جذب نشده است.
وی گفت: در سفر رئیس جمهور به کرمان یکی از پروژه های مورد تاکید برای بهسازی و تعیین تکلیف جاده کرمان به دیهوک بوده است و شش هزار میلیارد ریال از محور اعتبارات سفر باید به این پروژه تخصیص یابد.
وی ادامه داد: سه سال زمان برای جذب این اعتبار و اجرای طرح در نظر گرفته شده اما نکته این است که هر چه این پروژه طولانی تر شود با توجه به تورم هزینه برای بهسازی نیز افزایش می یابد.
مسئولان پاسخگوی مردم باشند رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: یکی از مطالبات جدی مردم کرمان و راور تعیین تکلیف این جاده است.
محمدرضا پور ابراهیمی بیان کرد: تلفات زیادی که مردم این شهرها در این جاده طی سالهای گذشته داده اند، نشان می دهد که باید برای رفع نقاط حادثه خیز در کوتاه ترین زمان ممکن چاره اندیشی کرد.
وی عنوان کرد: در سفر دولت به کرمان این پروژه در لیست مصوبات قرار گرفت و مسئولان مربوطه باید تلاش کنند ضمن جذب اعتبارات مربوطه پروژه را سرعت دهند.
پور ابراهیمی افزود: نمی توان انتظار داشت که مردم مطالبه جدی خود را نادیده بگیرند در واقع مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا بهسازی این جاده اینقدر طولانی شده است.
وی ادامه داد: بهسازی این جاده با توجه به اینکه با جان مردم سر و کار دارد باید در اولویت قرار گیرد.
انتظار می رود مسئولان استان کرمان و خراسان جنوبی برای رفع مشکلات جاده ای که در کنار ترازیتی بودن به جاده زیارتی هم شهرت یافته است چاره اندیشی جدی کنند و از انفعال خارج شوند.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/571815/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید استاندار گیلان از سد «دیورش» در رودبار

نجات 6 کودک گرفتار در کوه‌های کرمان

زن و شوهر مفقود شده در کوه توسط پلیس کوهبنان نجات یافتند

آبگیری 7 هزار هکتار از تالاب جازموریان

داده‌های 22 ساله‌ی رصدخانه‌ی پرتو ایکسِ «چاندرا»از سحابی crab

آموزش روز سوم، خورش مرغ و گردو

دولت نسبت به بهره برداری به موقع سد دیورش رودبار اهتمام دارد

حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور

آینده مبهم چشم‌انداز 2030 بن‌سلمان

کشف رفتار جالب یک اورانگوتان در مواجهه با زخم

نگاه نزدیک کاوشگرِ استقامت به صخره ای در مریخ

فعالیت گروه جهادی منجی در امین شهر

6کودک گرفتار در کوه‌های کرمان نجات یافتند

تاریخچه آتش‌سوزی، پیوست ساخت‌وسازها باشد/بیمه در اسرع وقت کارشناسی را آغاز کند

10 نکته از دربی دیده نشده هفته 25 لیگ برتر

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

پیشرفت 76 درصدی سد دیورش در شهرستان رودبار

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه

تصویر روز ناسا؛ کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم

بسته تشویقی شهرسازانه ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان

بازگشت پرواز تهران ـ خرم‌آباد ‌به مبدأ در پی شرایط بد جوی

درخشش بوکسور‌های جوان کردستانی در رقابت‌های قهرمانی کشور

تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد

انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان

حامد لک یاد پرسپولیس افتاد!(عکس)

بزرگترین درمانگاه روستایی کشوری در کرمان افتتاح شد

توسعه فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم

شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است

تکمیل سد «دیورش» رودبار نیازمند اعتبار 700 میلیارد تومانی است

ریشه‌یابی تروریسم شرقی در افغانستان

عصبانیت حتی برای 1 دقیقه هم برای قلب مضر است

دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکزهوشمند

لزوم توجه به توسعه باغات زیتون در شهرستان رودبار

دلیل استعفای امام جمعه رفسنجان چه بود؟

آخرین وضعیت تقسیم استان‌های کرمان و تهران از زبان معاون پارلمانی رییس جمهور

سیلابی شدن آبشار راین کرمان

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند

بیعتی دوباره با شهید راه مقاومت

بهره برداری از 500 مدرسه نیمه تمام استان کرمان طی 2 سال

علت استعفای امام جمعه رفسنجان چه بود؟ | کرمان حاضر به ارسال استعفای من به تهران نشد...

نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی

آخرین خبر درباره جابجایی مهمانشهر رفسنجان

برتری یک طرح موفق دانش آموزی در بَم

اعمال بسته نوسازی بافت فرسوده در 581 شهر

بازرسان آژانس در ایران؛ از «البرادعی» تا «گروسی»

جنبش دانشجویی عامل فروپاشی اندیشه استکبار جهانی

برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج

دولت عزم خود را برای بازدارندگی در عرصه اقتصادی جزم‌ کند