کرمان رصد

آخرين مطالب

دغدغه‌های جوان‌ترین صادرکننده استان کرمان/یک نسخه برای کل کشور جواب نمی‌دهد گفتگو

دغدغه‌های جوان‌ترین صادرکننده استان کرمان/یک نسخه برای کل کشور جواب نمی‌دهد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -  جوان‌ترین صادرکننده استان کرمان گفت: رفع تعهدات ارزی، مشکلات داخلی، سرمازدگی محصول، وجود سم و کود، شیوه سنتی برداشت و تولید، آفات زیاد از جمله مشکلات پسته‌کاران است، با توجه به این مسائل حجم تولید و صادرات با کیفیت هر سال کمتر می‌شود اما امیدواریم امسال سال خوبی برای برداشت و صادرات پسته باشد.
احسان خواجه‌حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره فعالیت شرکت بازرگانی شهریار هورخش کریمان اظهار کرد: این شرکت از سال 95 با تجارت پسته کار خود را آغاز کرد که در واقع یک کار خانوادگی بود و در سال‌های 96 و 97 صادرات به کشورهای آلمان، اروپا و حوزه خلیج فارس را آغاز کردیم.
مدیرعامل این شرکت افزود: در سال‌های 98، 99، 1400 و 1401 به عنوان صادرکننده نمونه استان کرمان انتخاب شدیم و در مجموع فعالیت چند ساله شرکت، 42 میلیون یورو ارزآوری برای کشور داشته است.
وی بیان کرد: کار پسته، کار فصلی است و در شرکت ما در فصل برداشت محصول، کارگر روزمزد حدود 300 نفر مشغول به کار شده و کارکنان ثابت 18 نفر هستند.
خواجه‌حسنی در ادامه درباره مشکلات صادرکنندگان گفت: قبلاً در سال‌های 96 و 97 اعلام شد صادرکنندگان 30 درصد ارز را برگردانند اما اکنون باید 90 درصد ارز برگردانده شود.
خواجه‌حسنی تصریح کرد: با توجه به اینکه در بحث آفت و سموم استفاده شده در تولید پسته هنوز مشکل داریم، با برخی کشاورزان رایزنی کرده و آنها را آموزش می‌دهیم و محصول آنها را تضمینی خریداری می‌کنیم و در استان‌های مجاور به ویژه سیستان و بلوچستان دفتر داریم و در مناطق محروم به دلیل اینکه کود و سم کمتر در تولید محصول استفاده می‌شود و پسته با کیفیت‌تری دارند، محصولشان را خریداری می‌کنیم.
این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد: صادرات کشور دلسوز ندارد، کسانی برای آن تصمیم می‌گیرند که ماهیتا با صادرات مشکل دارند زیرا بخشنامه‌ها و تعرفه‌های صادراتی به صادرات ضربه می‌زنند.
وی با بیان اینکه در بحث صادرات ضربه‌ای که از داخل می‌خوریم چند برابر ضربه تحریم‌هاست، افزود: یکی از مشکلات این است بانک مرکزی در رفع تعهد ارزی، حجم صادرات را نمی‌بیند و می گویند 90 درصد ارز باید برگردد و در این زمینه تفاوتی بین یک واحد کوچک صادرکننده و پتروشیمی قائل نمی‌شوند.
خواجه‌حسنی تصریح کرد: دولت تعرفه‌ای به بازرگان نمی‌دهد و صادرکننده ارز دولتی نمی‌گیرد و کمک دولتی دریافت نمی‌کند، با این وضعیت بانک مرکزی فرقی بین فرد و بنگاه‌های کوچک و بزرگ صادرکننده نمی‌گذارد.
وی گفت: مشکل دیگر در حوزه صنعت، معدن و تجارت است. سازمان توسعه صادرات مشوق‌ها و حمایت از صادرات واقعی انجام نمی‌دهد. بسته حمایتی سال 1400 هنوز اجرایی نشده، بسته سال 1401 هنوز ابلاغ نشده و برای امسال هنوز خبری نیست و اینکه می‌گویند 90 درصد حجم صادرات سرمایه در گردش می‌دهیم، کاملاً اسمی است. ضمن اینکه نرخ تسهیلات 18 و 23 درصد است و این در حالی است که محصول صادرکننده در واقع سرمایه در گردش اوست اما بانک برای پرداخت تسهیلات از ما گردش حساب ریالی می‌خواهد.
جوان ترین صادرکننده استان کرمان افزود: بانک‌ها به مصوبه دولت تمکین نمی‌کنند و از سوی دیگر اگر سرمایه در گردش به ما بدهند یک ساله آن را می‌خواهند، در حالیکه صادرکننده با تحریم، برگشت ارز، تورم و مسائل دیگر درگیر است و برگشت دادن این پول در یک سال سخت است.
خواجه‌حسنی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در گمرک و مالیات افزود: شرکت صادراتی از مالیات معاف است، اما مالیات از ما دریافت شده و در واقع در روند کار سه جا برای صادرکننده درآمد می‌زند و اگر پرداخت نشود، جلوی کار ما گرفته می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره استانداردهای صادراتی گفت: ما از کشور خودمان گواهی می‌گیریم اما استاندارد اروپا با ما فرق می‌کند و محصولات ما ماه‌ها معطل می‌شود.
این فعال اقتصادی اظهار کرد: به دلیل تحریم‌ها، مجبور هستیم در نمایشگاه‌های خارجی با هزینه شخصی خودمان شرکت کنیم، اما از داخل کشور متاسفانه حمایت نمی‌شویم؛ سازمان و کارگروه وجود دارد اما با مدارک و مستنداتی که برای حمایت از ما می‌خواهند، تقریباً نشدنی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حمل و نقل محصول نیز مشکل داریم و متاسفانه در ترانزیت زمینی و بازرسی در کشورهای مختلف، بار ما گاهی تا 500 کیلو کم می‌شود اما پیگیری و حمایتی نمی‌شویم و بیمه‌های داخلی این موضوع را نمی‌پذیرند؛ بیمه پول می‌گیرد اما هیچ تعهدی را تاکنون به صورت واقعی انجام نداده است.
خواجه‌حسنی با انتقاد از صدور بخشنامه‌های یک شبه بیان کرد: چرا یک شبه صادرات ممنوع می‌شود؟ چرا باید ارز را به بانک ملی تحویل بدهیم؟ و بعد از بانک مرکزی و در پروسه چند هفته‌ای دریافت کنیم؟ در این روند، تورم لحاظ نمی‌شود لذا توان خرید و صادرات را از دست می‌دهیم و سرمایه ما در پروسه تبادل ارز و تبدیل ارز کم کم کاهش می‌یابد و از لحاظ ارزی اُفت سرمایه داریم.
وی گفت: زمانی ما صادرکننده قوی خواهیم داشت که حمایت کنیم تا سرمایه ارزی این صادرکننده حفظ شود. وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی باید بر اساس حجم صادرات حمایت کنند.
این فعال اقتصادی افزود: سرمایه ما محصول است که بفروشیم و اگر این موضوع برگشت ارز به ویژه در بخش کشاورزی حذف شود، سیستم صادراتی چابک‌تر و صادرات بیشتر می‌شود و اگر بار مالیات و برگشت ارز از روی شانه صادرکننده برداشته شود، بهتر می‌تواند کار کند و فروش محصول رقابتی‌تر می‌شود.
خواجه‌حسنی با بیان اینکه به دلیل تورم و نوسانات ارز و بازار، اکنون کشاورزان بیشتر انبارداری می‌کنند، گفت: بازار اعتباری در کشور ما تمام و بازار نقدی شده لذا صادرکننده باید حمایت شود تا ارز برمی‌گردد و دولت پولی بدهد تا ما خرید کنیم.
وی ادامه داد: از شهریور سال قبل تاکنون به صادرات کشاورزی تسهیلات پرداخت نشده، در حالی که 90 درصد حجم صادرات باید پرداخت شود و متاسفانه صادرکننده روز به روز ضعیف تر می‌شود، ضمن اینکه کار پسته فصلی است.
این فعال اقتصادی اظهار کرد: این مسائل و دغدغه‌ها را در همه مجامع و جلسات از سال 98 تاکنون گفته‌ایم اما متاسفانه سخت‌گیری بیشتر شده و مسائل حل نشده؛ لازم است در تشکل‌ها از جمله خانه صنعت و معدن و ... و کارگروه‌ها از افراد آگاه و تخصصی استفاده شود و اگر این موارد و مشکلات صادرکنندگان حل شود، مشکلات بزرگی از استان کرمان حل می‌شود.
وی افزود: باید به صادرات و بنگاه‌های کوچک بها بدهیم و آنها را به رسمیت بشماریم و مشکلات را حل کنیم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی شهریار هورخش کریمان با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری‌ها در سطح کشور کلی است، گفت باید نگاه منطقه‌ای داشته و اختیارات به استان داده شود. صادرکننده سرباز اقتصادی و کارآفرین است، نباید یک فرد و صادرکننده جزء با یک بنگاه بزرگ اقتصادی مقایسه شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/565855/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا سیاست انجیلی ترامپ خطرناک است؟

بازی خطرناک در آسیا

سالی بدون تابستان که در تاریخ ماندگار شد!

میدان مغناطیسی زمین احتمالا پیش از شکل‌گیری هسته سیاره به وجود آمد

ماهواره‌های جدید «استارلینک» راهی مدار زمین شدند

جانباز سرافراز 70 درصد "عبدالزهرا سیلاوی " به خیل شهدا پیوست

باران میهمان ارتفاعات جنوبی کرمان می‌شود

جسد جوان پلدختری در ساحل سیمره پیدا شد

ماجرای کلاهبرداری در حوزه پیش‌ فروش خودرو

اعترافات هولناک زن بی رحم به قتل همسرش

ماجرای تقسیم استان تهران به کجا رسید؟

زمان ورود سامانه بارشی به کشور تغییر کرد

اختلاف بین اصولگرایان پایتخت بالا گرفت

ماجرای اختلاف ارضی میان ریاض و ابوظبی

چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟

اردوی جانبازان بیمارستان فجر تبریز در چابکسر برگزار شد

جوی نسبتا آرام و پایدار بر آسمان کرمان

مشارکت 20 قاضی کرمانی در طرح قاضی مدرسه

نتانیاهو از درگیری با ایران ضربه قطعی خورد

شارژ مالیاتی جنگ با غرب

تصویر روز ناسا؛ گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه

داستان اکتشاف ماه تغییر خواهد کرد!

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان با مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) گرگان

یادتان رفت که در دولت قبل چه معامله‌ای با صندوق فرهنگیان کردید؟

چرا بارورسازی ابرها بحث برانگیز است و چگونه انجام می‌شود؟

ماجرای مسمومیت 29 پزشک با مشروبات الکلی در شیراز

کیهان گزارش داد: ریزش ادامه‌دار دلار، 10 هزار تومان در 10 روز

ویدیویی از کاوشگرِ کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می‌دهد

مدیریت مجموعه های اقتصادیِ بنیاد شهید در آذربایجان شرقی با مشارکت مردم است

فرمانده پایگاه شهیدان سجودی بیمارستان ساسان معرفی شد

پیشنهاد مشوق در هزینه خدمات فرودگاهی در تابستان توسط سازمان منطقه آزاد کیش به ایرلاین‌ها/ قول مساعد مدیران عامل شرکت هواپیمایی برای برقراری پرواز به جزیره کیش در فصل تابستان

دیدار معاون فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اعضای شورای شهرجزیره در روز شوراها

جزئیات مرگ تلخ و تکان‌ دهنده آهوی 13 ساله

دستگیری 5 نفر از اعضای شورای شهر سردشت

سرمقاله ایران/ بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

سرمقاله دنیای اقتصاد/ مردم؛ بزرگ‌ترین بازنده ممنوعیت واردات

سرمقاله آفرینش/ خلیج فارس،اقتدار ملی، حسن همجواری

سرمقاله جوان/ آقایان زیباکلام، فاضلی، ارمکی! این بود غایت لیبرال‌بودن شما؟!

سرمقاله صبح نو/ خروش جهانی در حمایت از آرمان فلسطین

ربات چری در راه ایران

اولین نشست بررسی و تدوین برنامه عملیاتی سال 1403 در استان البرز برگزار شد

حراست هر دستگاه از ماموریت و وظیفه آن دستگاه نگهبانی می‌کند

سرمقاله خراسان/ انتظارات واقع بینانه از مالیات بر عایدی سرمایه

سرمقاله کیهان/  گرگ سیاست اسرائیل چگونه مقابل ایران زانو زد؟

سرمقاله وطن امروز/ آپارتاید علمی

سرمقاله فرهیختگان/ بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

سرمقاله شرق/ مدرسه و کارخانه

سرمقاله اعتماد/ نگرانی از صادرات نفت کردستان عراق به اسراییل

آتش نشانان ناجی جوان٣٣ساله کوهنورد