کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش مهر از قلب گردشگری کرمان؛

میدان تاریخی کرمان تلی از خاک شد/ 6 ماه انتظار بیهوده سياسي

میدان تاریخی کرمان تلی از خاک شد/ 6 ماه انتظار بیهوده
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – میدان ارگ کرمان که قرار بود به پیاده راه تبدیل شود پس از گذشت 6 ماه نه تنها به سرانجام نرسیده بلکه زخمی بر قلب مرکز گردشگری استان شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: میدان بازار تاریخی کرمان به عنوان یکی از ارزشمندترین مجموعه‌های تاریخی کشور بعد از بازار تبریز دومین راسته بازار طولانی کشور محسوب می‌شود. این بازار از میدان ارگ آغاز و به میدان مشتاق این شهر ختم می‌شود و مشتمل بر ده‌ها راسته بازار، کاروانسرا، میدان، سراچه، آب انبار و موزه و مدرسه از دوران تاریخی مختلف است.
کار بازسازی بخشی از این بازار از ابتدای دولت یازدهم شروع شد و به تدریج بدنه و سقف بخش‌هایی از بازار مرمت شد اما در دولت دوازدهم بازسازی بازار رها شد که مورد انتقاد گسترده قرار گرفت.
احداث سازه‌های غیرمجاز و غیر متعارف در اطراف این اثر تاریخی نیز به شدت مورد انتقاد دوستداران آثار تاریخی قرار دارد اما این انتقادها اکثراً بی نتیجه ماند.

کرمان رصد

مطالبه‌ای که به پروژه نیمه کاره تبدیل شد
یکی از خواسته‌های مردم شهر کرمان که توسط خبرگزاری مهر هم بارها مطالبه شد تبدیل میدان ارگ کرمان و خیابان‌های اطراف میدان ارگ و میدان گنجعلیخان به پیاده راه بود، همان طرحی که در اصفهان و شیراز در گذشته اجرا شد و این شهرها را به نمادی از گردشگری کشور تبدیل کرد و به نوعی می‌توان این طرح را در میان امیر چخماق یزد نیز مشاهده کرد.
پس از سال‌ها مطالبه، در نهایت از ابتدای سال جاری طرح تبدیل میدان ارگ به پیاده راه در دستور کار قرار گرفت و قرار شد بعد از اتمام طرح از ورود خودروها به این مجموعه جلوگیری شود و با ساماندهی حجره‌های اطراف، این میدان نفسی تازه شود بر پیکره بی جان گردشگری شهر کرمان که سالهاست به حال خود رها شده است.
در حالی که به نظر می‌رسد با سرعت گرفتن واکسیناسیون به زودی راه برای رونق گرفتن مجدد گردشگری در کرمان باز می‌شود اما آنچه که هم اکنون در میدان ارگ و آنچه که پروژه تجلی خوانده می‌شود نگران کننده است.

کرمان رصد

هر چند که آغاز این طرح پس از سال‌ها بی عملی در کرمان قابل تقدیر است اما اگر این روزها به میدان ارگ کرمان بروید صحنه‌های مناسبی نمی‌بینید.
میانه میدان مدتهاست فنس کشی شده و کف میدان به جز فضای سبز برداشته شده است اما به گفته کسبه اطراف میدان کار در این بخش مدتهاست رها شده است.
میانه میدان فنس کشی شده و کف به جز فضای سبز برداشته شده است اما به گفته کسبه، کار در این بخش مدت هاست رها شده است
میدان به دلیل عدم راه اندازی پارکینگ طبقانی مجاور که قرار است بار ترافیکی را به دوش بکشد همچنان مملو از خودرو است و دست فروشان در زیر رواق‌ها جولان می‌دهند.
وضعیت در بخش خیابان تجلی بدتر است، شش ماه قبل که آسفالت این خیابان در نیمه شب برداشته شد تا امروز هیچ اقدامی انجام نشده و کسبه و گردشگرانی که گاه و بیگاه به کرمان می آیند و قصد بازدید از میان گنجعلیخان را دارند ماه هاست با صحنه‌ها نامناسب مواجه هستند.
دل پر کسبه خیابان تجلی / ‏‬ ورودی میدان گنجعلیخان تلی از خاک شد
خیابان مملو از خاک است و در همین شرایط نقش پارکینگ بازار را هم ایفا می‌کند. کسبه این خیابان اما دل پری از شرایط موجود دارند، محمد یکی از این افراد است که مغازه مس فروشی دارد. به خبرنگار مهر می‌گوید: چگونه ممکن است که شش ماه یک خیابان را در مهمترین بخش گردشگری یک شهر تاریخی تخریب کنند اما به حال خود رها شود، وقتی هم سراغ مسئولان می‌رویم می‌گویند پیمانکار توان اجرای این پروژه را نداشته است.
وی تصریح کرد: بسیاری از کسبه اطراف ورشکست شدند و مغازه‌ها را خالی کردند چون مردم دیگر رغبتی برای حضور در این گذر ندارند اینجا مملو از خاک است و به خصوص مغازه‌های عطاری این خیابان با مشکل جدی مواجه هستند.

کرمان رصد

چشم انداز میدان ارگ بعد از پایان پروژه
وی می‌گوید: مسئولان دقیقاً عنوان کنند که برای حل مشکل این بخش از شهر چه برنامه‌ای دارند و در چه مدت این پروژه به اتمام می‌رسد از سوی دیگر آیا بعد از اتمام طرح واقعاً خیابان تجلی مانند عکس‌هایی که به مردم نشان داده‌اند می‌شود یا مانند زیر گذر آزادی کرمان یک پروژه نیمه کاره و رها شده می‌شود که فقط جمع بندی شده و هیچ شباهتی به یک پیاده راه فرهنگی ندارد.
سلمان دیگر فروشنده خیابان تجلی است که عطاری دارد و می‌گوید: هر چند کرونا مشکل عمده‌ای برای گردشگری شهر ایجاد کرد اما هنوز هم مسافران برای خرید سوغات کرمان به عطاری‌ها مراجعه می‌کردند و انتظار داریم به زودی سیر حضور مسافران در کرمان شروع شود اما آیا با این وضعیت می‌شود؟ چرا پیمانکاری انتخاب می‌کنید که توان اجرای کار ندارد؟ در سایر شهرها چنین طرحی در عرض یک ماه اجرا می‌شود اما در کرمان در یک شب بدون اطلاع کسبه خیابان را تخریب می‌کنند و رها می‌شود تا امروز سه مرتبه در ادارات متولی پیگیری کردیم اما جواب ما را هم به سختی می‌دهند.
گردشگران متحیر از وضعیت اطراف بازار کرمان
یکی از شهروندان کرمانی نیز در گفتگو با مهر به خبرنگار مهر می‌گوید: روز گذشته دو اتوبوس مسافر برای بازدید از بازار بعد از مدت‌ها وارد میدان ارگ شدند اما تعجب و حیرت را می‌شد از چهره تک تک این مسافران دید.
محمد سیوندی افزود: در این مجموعه بازار بازار طلا فروشان، میدان و حمام گنجعلیخان و مدرسه حیاتی آبروی بازار شده‌اند و بقیه بازار رها شده است دلخوش به پیاده راه شدن میدان ارگ بودیم اما اوضاع فعلی این منطقه اسفناک است و میدان به محل فروش اجناس دست دوم تبدیل شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت : پروژه توسط شهرداری در حال اجرا است و کارشناسان میراث فرهنگی روی اجرای پروژه، و به خصوص طاق‌ها و رواق‌های اطراق میدان نظارت دقیق دارند.

کرمان رصد

فریدون عاقلی می‌گوید: از مصالحی اصیل باید در اجرای پروژه استفاده شود و ساختار میدان و مناسب سازی برای پیاده راه باید متناسب با معماری این بخش از شهر باشد.
استاندار کرمان نقش پر رنگ تر ایفا کند
وی تصریح کرد: اجرای این پروژه می‌تواند کمک فراوانی برای جذب گردشگر به کرمان داشته باشد اما به مردم اطمینان می‌دهیم پروژه کاملاً مطابق با بافت و معماری تاریخی کرمان باشد.
اجرای این پروژه می‌تواند کمک فراوانی برای جذب گردشگر به کرمان داشته باشد اما به مردم اطمینان می‌دهیم پروژه کاملاً مطابق با بافت و معماری تاریخی کرمان باشد
اما اوضاع اجرای پروژه میدان ارگ و خیابان تجلی جایی برای دفاع ندارد و کار طی ماه‌های اخیر کند پیش رفته است، هر چند وعده‌های زیادی برای تسریع در اجرای پروژه داده شده اما هنوز اقدام مؤثری در این زمینه انجام نشده است.
به نظر می‌رسد در اجرای چنین پروژه بزرگی که می‌تواند روی آینده گردشگری شهر نیز تأثیر گذار باشد استاندار این استان باید تأثیر مهمتری داشته باشد، مطالبه‌ای که تا کنون هیچ نمودی از آن دیده نشده و استاندار کرمان در این زمینه ورود جدی نداشته است.
این در حالیست که بعضاً استانداران سابق کرمان حضور پر رنگ برای مرمت و بهبود ساختار آثار تاریخی کرمان در کارنامه‌های خود دارند.

کرمان رصد

چشم انداز میدان ارگ بعد از پایان پروژه
مشکلات اجرای طرح در زمان کوتاه حل می‌شود
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان نیز در گفتگو با مهر با اشاره به تأخیر در اجرای این پروژه گفت: شورای شهر حساسیت لازم برای اجرای این طرح را دارد و با حساسیت‌های میراثی و شهری کار اجرا خواهد شد.
فتح الله مؤیدی بیان کرد: به هر صورت در راستای رضایت مردم و کسبه اطراف به جهت وضعیت این منطقه باید اقدامات فوری و کارشناسی انجام شود و تلاش می‌کنیم با برنامه ریزی مناسب و تلاش بیشتر به زودی شاهد سرعت گرفتن و اجرای مناسب باشیم تا کرمان به عنوان شهری تاریخی شاهد اجرای یک پروژه تأثیر گذار برای توسعه گردشگری باشد.
پروژه اصلاح می‌شود
سرپرست شهرداری کرمان نیز در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای شهر کرمان تشکیل شد گفت: باید هر چه سریع‌تر این طرح به نتیجه برسد و مشکلات مردم و به خصوص کسبه در نظر گرفته شود.
محسن پوراسماعیلی از اجرای اصلاحاتی در اجرای طرح خبر داد و گفت: این اصلاحات مغایرتی با طرح مورد تصویب اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ندارد و اصلاحات موردنظر، چیزی نیست که مورد مخالفت میراث فرهنگی باشد، اما برای جلوگیری از اختلاف، این موارد با میراث فرهنگی هماهنگ می‌شود.

کرمان رصد

وی افزود: این اصلاحات درخصوص نوع کف‌سازی و مصالح مورداستفاده است و بر این اساس، از سنگ کوبیک استفاده خواهد شد که از واش‌بتن ماندگارتر و نزدیک‌تر به طرح است و در صورت تردد اضطراری سواره جهت باراندازی مغازه‌ها، دچار مشکل نخواهد شد.
وی بیان کرد: روند اجرای طرح در حیطۀ 9 متری جلوی واحدهای تجاری خیابان «شهید تجلی» باید در اولویت اجرا طی روزهای آینده قرار گیرد تا بیش از این به کسب‌وکار کسبۀ این منطقه لطمه وارد نشود.
پوراسماعیلی بیان کرد: کسبه بعد از گذشت بیش از شش ماه از اجرای طرح، خسته شده‌اند و اعتراض و نگرانی آنها به‌جاست و تمام تلاش ما بر اجرای هرچه سریع‌تر پروژه قرار دارد.
حالا باید منتظر ماند و دید اجرای این اصلاحات و اجرای دقیق پروژه تا چه زمانی عملیاتی خواهد شد.
این بخش از شهر قلب اقتصاد کرمان محسوب می‌شود و اجرای سریع، دقیق و مطابق با بافت تاریخی شهر اهمیت فراوانی دارد و باید مطابق با معماری اصیل شهر کرمان و بازار انجام شود تا شروعی برای جان بخشیدن به بافت تاریخی کرمان باشد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/225740/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

آلومینیوم در اندیشه تکرار برد مقابل پرسپولیس

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نیروهای مسلح با تحریم‌ها موفق به ساخت مدرن‌ترین موشک‌ها شد

غافلگیری حاملان 435 کیلو موادمخدر در ریگان

کشف 31 هزار و 920 نخ سیگار قاچاق در کرمان

نیروهای مسلح ایران در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند

دادسرای انتظامی قضات با شکات حرفه‌ای برخورد کند

بیش از 95 درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد

برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر

7 دلیل که باید انار بخورید

دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

اجرای تمهیدات ترافیکی ویژه مسابقه تیم‌های مس رفسنجان و پیکان تهران

تغییر باورهای 30 سال گذشته درباره فرزندآوری، به عهده آموزش و پرورش است

باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

تسهیلات خوبی برای درمان ناباروری در استان کرمان اختصاص دادیم

دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است

سیلاب، راه 10 روستای بم را مسدود کرد

پرآبی مسیل‌ها در محور انار- رفسنجان

تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

10 راه روستایی در شهرستان بم مسدود شد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

روستای چاه‌غلامعلی زرند در محاصره سیل

استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

مسدود شدن پنج صفحه مجازی با محتوای غیراخلاقی در زرند

ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

راه 15 روستا در بم بازگشایی شد

رقابت بیش از 45 هزار داوطلب کرمانی در کنکور

تشدید بارشها امروز وفردا در کرمان

رعدو برق و تندبادهای لحظه‌ای کرمان را فرا می‌گیرد

اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان

ظرفیت ارزش افزوده معدن در جنوب کرمان 10 برابر بیشتر از کشاورزی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

پیش‌بینی بارش‌ها در اغلب نقاط استان کرمان

بارش‌ها در کرمان تداوم دارد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد