کرمان رصد

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می دهد

ضرر فراوان قطعی برق به صنایع کرمان/ حکمرانی انرژی در ایران بسیار نامطلوب است اقتصادي

ضرر فراوان قطعی برق به صنایع کرمان/ حکمرانی انرژی در ایران بسیار نامطلوب است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با تاکید بر اینکه باید با اصلاح سیاست ها در بخش انرژی، تامین قیمت واقعی برق و پرداخت تعهدات برای ورود بخش خصوصی به تولید انرژی برق انگیزه ایجاد کرد، بیان کرد: حکمرانی انرژی در ایران بسیار نامطلوب است و داریم اثرات آن را می بینیم؛ در کشور 86 میلیارد دلار یارانه انرژی می دهیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، امروزه آن چنان ارکان حیاتی یک جامعه وابسته به نیروی برق شده که حتی تصور زندگی بدون برق برای انسان مشکل است.
دستیابی به انرژی برق از مهمترین ضروریات در سطح جامعه بشری بود و تحولات عظیم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را در جهان ایجاد کرده است. شاید آنچه بیش از خود برق اهمیت داشت و اهمیت برق را چندین برابر کرد، پیدایش وسایلی بود که قوای محرکه خود را از نیروی برق دریافت می کردند و باعث بالابردن سطح رفاه و کیفیت زندگی انسان ها در سطح جامعه می شدند.
به جرات می توان گفت بیشترین حجم وسایل زندگی در جامعه امروز را وسایل برقی تشکیل می دهند. عمده این وسایل در زندگی انسان ها نقش مبدل نیروی برق به نیروی مکانیکی، حرارتی، سرمایش و.... را به عهده دارند و به عبارت بهتر می توان گفت رشد یک جامعه در شاخه های مختلف اعم از اقتصادی، فرهنگی، رفاهی، اجتماعی و ... را می توان با سرانه مصرف انرژی برق و چگونگی میزان مصرف آن در بخش های مولد مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.
قطع برق علاوه بر پیامدهایی که بر زندگی شهروندان می گذارد، گاه آسیب های بسیار سنگین و جبران ‌ناپذیری برای کسب ‌و کارها به ‌ویژه صنایع وارد می کند که از جمله آنها می ‌توان به وقفه در کار تولید، آسیب دیدن تجهیزات ارزشمند کارخانه ‌ای و کارگاهی، خراب شدن دستگاه‌ های برقی و موارد دیگر اشاره کرد که باعث کمیابی و گرانی محصولات تولیدی آنها نیز می شود.
کمبود تولید و گرانی سیمان از تبعات قطعی برق صنایع
افزایش مصرف برق نسبت به میزان تولید و قطعی برق در سال جاری خسارت های بسیاری در بخش های مختلف به جا گذاشت که از جمله می توان به اختلال در کسب و کارهای اینترنتی، گرانی سیمان و کالاهای دیگر، کمبود سرم و موارد دیگر که همه ناشی از قطعی برق در واحدهای مختلف تولیدی و اقتصادی است، اشاره کرد.
خشکسالی، کاهش تولید نیروگاه های برقابی، افزایش گرمای هوا و در نتیجه افزایش مصرف برق علت وضعیت به وجود آمده در تابستان امسال و قطعی های مکرر برق در سراسر کشور از سوی مسئولان اعلام شده است.
در این بین تدابیری برای کاهش قطعی برق اندیشیده و به کار بسته شد اما چه مقدار توانسته رضایتمندی بخش های مختلف از جمله صنعت، خانگی و ... را در پی داشته باشد، جای سئوال است.
استان کرمان چند نیروگاه فعال دارد و وضعیت تولید برق در این استان تقریبا مشکلی ندارد اما به دلیل اتصال شبکه سراسری، در مواقع بروز مشکل، مجبور است جور استان های دیگر را بکشد و قطعی برق صنایع استان برای جبران کمبود برق در بخش خانگی، مشکلاتی را برای واحدهای مختلف به وجود آورده است.
در این رابطه "مهدی حسینی نژاد" رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به خبرنگار ایسنا گفت: در استان کرمان زیرساخت های انرژی به نحوی مدیریت شده و میزان تولید و مصرف برق تقریبا برابر است و مشکل خاصی نداریم اما به دلیل کمبود برق 11 هزار مگاواتی در سطح کشور و کنترل به صورت ملی، استان کرمان را دچار چالش کرده و علی رغم اینکه قانون داریم برق واحدهای تولیدی نباید قطع شود، اما به دلیل کمبود از اواسط تیرماه این اتفاق افتاد و این قطعی ضررهای بسیار بزرگی به واحدهای تولیدی و بازار ما زد و به عنوان مثال در سیمان مشکل به وجود آمد.
وی افزود: قطعی برق باعث کاهش تولید و بازار سیمان دچار چالش شد و تبعات این کار در حوزه های دیگر نیز مشاهده می شود که مدیریت آن سخت شده و به دلیل کمبود برق، واحدهای فولادی، سیمان و تولیدی ما دچار چالش هستند که امیدواریم با کمک مردم در مدیریت مصرف بخشی از مشکلات را موقتا رفع کنیم و وزارت نیرو برنامه های زیرساختی درستی پیاده کند تا در این حوزه ها چالش رفع شود.
حسینی نژاد با اشاره به تداوم محدودیت مصرف برق صنایع فولادی و سیمان در استان کرمان گفت: هنوز زمان برداشتن این محدودیت ها مشخص نیست و به مصرف مردم بستگی دارد.
"سیدمهدی طبیب زاده" رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: تحمیل خاموشی تحت عنوان پیک زدایی و یا کاهش خاموشی مصارف خانگی، موجب زیان های سنگین صنایع استان و کشور شده و غیرقابل جبران است و ادامه این وضع و جبران نکردن کمبود انرژی در کشور، اثرات بسیاری در گرانی کالا و به هم خوردن تعادل بازار دارد که این مسئله را در سیمان دیدیم و در آینده در بقیه کالاها مشاهده می کنیم.
وی افزود: برآورد شده در سال گذشته بیش از 660 میلیارد تومان زیان وارده به صنایع کوچک و متوسط استان کرمان از محل قطعی برق بوده در حالی که در کل سال گذشته میزان دریافتی شرکت های برق از 600 میلیارد تومان کمتر است و نشان می دهد حکمرانی در بحث انرژی به شدت نامطلوب است و اولویت ها را نمی توانیم تشخیص بدهیم، پیش بینی ها خوب نیست و قوانین شفاف نداریم.
طبیب زاده تصریح کرد: دولت را از سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی ممنوع کردیم، بخش خصوصی را بی انگیزه کردیم و شکاف بین رشد مصرف و کاهش تولید این معضلات را به دنبال دارد لذا باید حتما برنامه ریزی مناسب برای اصلی ترین کار یعنی توزیع مناسب برق داشته باشیم تا بیش از این به صنایع و تولید کشور آسیب وارد نشود.
این فعال بخش خصوصی بیان کرد: کرمان به لحاظ موقعیت جغرافیایی، زاویه تابش و تمیزی هوا یکی از بهترین نقاط دنیا برای تولید انرژی خورشیدی است که از این فرصت هم نتوانستیم استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: استان کرمان طرفیت تولید چند ده هزار مگاواتی برق تجدیدپذیر دارد اما تاکنون عملا زمینه تولید 43 مگاوات ایجاد شده است.
باید قیمت ها واقعی شود
طبیب زاده با تاکید بر اینکه بحث حکمرانی انرژی مطرح است، تصریح کرد: وقتی داریم سوبسید انرژی و برق ارزان می دهیم کسی نمی آید از انرژی خورشیدی استفاده کند و اگر قیمت متعادل بود، تولیدکننده انرژی خورشیدی تولید و استفاده می کرد اما اکنون کسی نمی آید برق ارزان را رها و برق گران تولید کند؛ باید قیمت واقعی و در این صورت جذبه برای سرمایه گذاران ایجاد شود.
وی با تاکید بر اینکه باید با اصلاح سیاست ها در بخش انرژی، تامین قیمت واقعی برق و پرداخت تعهدات انگیزه ایجاد کرد، بیان کرد: حکمرانی انرژی در ایران بسیار نامطلوب است و داریم اثرات آن را می بینیم؛ در کشور 86 میلیارد دلار یارانه انرژی می دهیم.
"محمد ربانی" مدیرعامل شرکت سیمان ممتازان کرمان که از واحدهایی است میزان مصرف برق آن ها در تابستان امسال محدوده شده، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: مشکل قطعی برق به علت کمبود برق در کشور است و همه مبتلابه شدیم و وزارت نیرو راه حل را محدودیت مصرف صنایع سیمان و فولاد که از صنایع انرژی بر هستند، دید تا مصرف را کاهش بدهند و این اقدام منجر به توقف یا کاهش تولید این صنایع شد.
وی افزود: در سیمان ممتازان با مدیریت شرایط و اینکه شرایط برق استان کرمان بهتر از کشور است، مشکل آنچنانی پیدا نکردیم و مقداری تولید سیمان در مقاطعی کم شد اما مشکل اساسی به وجود نیامد و اخیرا فشار کمتر شد اما به طور کلی در صنعت سیمان فعالیت برخی کارخانه ها متوقف و موجب شد سیمان در بازار کم و قیمت افزایش پیدا کند.
ربانی تصریح کرد: متولیان صنعت برق در استان از ما خواسته اند برای اینکه در سال آینده با مشکل روبه رو نشویم، نیروگاه های اضطراری ایجاد کنیم تا در مواقع خاص بتوانیم کمک بگیریم و صنایع در این فکر هستند و ما نیز این برنامه را دنبال می کنیم مقداری از برق کارخانه را خودمان تامین کنیم تا موجب توقف و ضربه به تولید نشود.
تولید برق توسط صنایع مستلزم همکاری دولت و بانک هاست
وی بیان کرد: توانایی صنایع استان برای رفع نیاز خودشان، بستگی به همکاری دولت و وزارت نیرو در بحث موافقت های لازم و تامین گاز است زیرا سوخت نیروگاه ها گاز است و مراحل بعدی نیز بستگی به توان مالی شرکت ها دارد و باید بانک ها نیز برای پرداخت تسهیات در این زمینه همکاری داشته باشند چراکه نیروگاه سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد.
"محمدرضا حبیبی" مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان کرمان در این رابطه به ایسنا گفت: منتظر هستیم وضعیت شبکه بهتر بشود و زمان برداشتن محدودیت برق صنایع مشخص نیست.
وی افزود: ما استان را رصد می کنیم و وضعیت استان کرمان خوب است اما کشور وضعیت خوبی ندارد و به دلیل دیسپاچینگ ملی و مدیریت وضعیت، صنایع فولاد و سیمان محدود شده اند.
حبیبی با اشاره به اینکه برگشت شرایط به وضعیت کشور بستگی دارد، تصریح کرد: هر ساله از خردادماه محدودیت های چند ساعته برای فعالیت صنایع داشتیم اما امسال از 16 تیرماه محدودیت های شدید اعمال شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/224831/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان

بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده

پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان

هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

بارش تگرگ در کرمان