کرمان رصد

آخرين مطالب

عضویت در پیمان شانگهای؛ زمینه‌ساز استحکام روابط جغرافیای فرهنگی ایران فرهنگي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کارشناس مسائل اوراسیا گفت: ایران با عضویت در سازمان همکاری شانگهای، به بازار بزرگی برای فروش محصولات خود دست پیدا می‌کند و تعاملات تجاری‌اش با دیگر کشورها نیز افزایش می‌یابد. همچنین می‌تواند به پروژه یک کمربند- یک راه بپیوندد و با کشورهای حوزه ژئوکالچر(جغرافیای فرهنگی) یعنی آسیای مرکزی ارتباطات گسترده‌ای برقرار کند.
مهدی خورسند در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه تقریباً در یک ماه آینده اجلاسیه سازمان همکاری شانگ‌های با حضور رئیس جمهور کشورمان برگزار می‌شود، گفت: احتمالاً با نظر مساعد همه اعضا روند عضویت دائم ایران در این سازمان به تصویب می‌رسد.
وی افزود: سازمان همکاری شانگهای با نگاهی امنیتی و پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی ایجاد شد و چینی‌ها تلاش کردند دغدغه‌های امنیتی خود در موضوعات مواد مخدر، رخنه جاسوسان و سایر موارد امنیتی را با کشاندن کشور‌های مستقل شده از اتحادیه جماهیر شوروی در قالب این سازمان، کنترل و امنیت مرز‌های خود را تامین کنند.
کارشناس مسائل اوراسیا گفت: بعد‌ها و پس از تشکیل سازمان همکاری شانگهای به این نتیجه رسید باید نگاه امنیتی را پس بزنند و به‌این سمت رفتند که ما بلوک قدرتمند شرق هستیم و برای تثبیت این حرف، درخواست عضویت آمریکا برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای را رد کردند.
وی تصریح کرد: امروز، سازمان همکاری‌های شانگهای با هشت عضو دائم، جمعیت سه میلیارد و نیمی و نیز داشتن یک چهارم خشکی‌های دنیا، در جایگاه مهمی قرار گرفته است.
خورسند با بیان اینکه دیدگاه نهادگرایی منطقه‌ای که ابزار رشد و توسعه بسیاری از کشور‌های در حال توسعه بوده برای ایران نیز مفید است، خاطرنشان کرد: ایران از سال 2005 درخواست عضویت در سازمان همکاری شانگهای را مطرح کرده اما این درخواست تاکنون با بهانه جویی‌ برخی اعضا مواجه شده است. 
وی در ادامه عنوان کرد: حال که چین و روسیه دو بازیگر اصلی سازمان همکاری شانگهای، به‌یک رشد اقتصادی مناسب رسیدند و برای ادامه این توسعه، به‌منابع و بازار‌های جدیدی نیاز دارند و ایران نیز یکی از امن‌ترین، کوتاه‌ترین و به‌صرفه‌ترین مسیرها برای رسیدن به بازار‌های بزرگی است، باید در پذیرفتن ایران به‌عنوان یک عضو اصلی تجدید نظر کنند. 
کارشناس مسائل اوراسیا با تاکید براینکه ایران یک بازیگر امنیت‌ساز در منطقه غرب آسیا است، گفت: ایران تاکنون توانسته امنیت را با بهای بسیار گزافی تامین و با قیمت بسیار ارزانی در خدمت کشور‌های شرقی و غربی قرار دهد. 
خورسند عنوان کرد: حالا که قرار است عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای رسمیت پیدا کند، باید با علم به توانمندی‌ها و اقدامات مفیدی که می‌توانیم به کشور‌های عضو این سازمان ارائه کنیم، در این اجلاس قدم بگذاریم.
وی تاکید کرد: متاسفانه بر خلاف برجام که نگاه دو طرف مذاکره کننده یکسان نبود و طرف ایرانی نگاه اقتصادی و طرف غربی، دید امنیتی داشت، باید تلاش کنیم نگاه ما با نگاه طرف مقابل به سمت همسانی سیر کند تا بیشترین سود و منفعت را ببریم. 
کارشناس مسائل اوراسیا با تاکید بر اینکه نباید پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را معجزه تلقی کنیم، گفت: نباید مانند زمان امضای برجام اقدام کرده و جنبه روانی جامعه را بهم بزنیم و این تلقی در طرف مقابل ایجاد شود که ایران بیشتر به این عضویت نیاز دارد. 
خورسند با اشاره به اینکه باید فهم درستی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورمان داشته باشیم، عنوان کرد: دسترسی شرقی‌ها به بازار‌های غرب آسیا از مسیر و جغرافیای ایران، موضوع مهمی است که در اجلاسیه آتی این سازمان باید وجه المصالحه قرار بگیرد و بتوانیم موضوع ترانزیت کالا و انرژی را نیز درست معامله کنیم.
وی با اشاره به مضرات احتمالی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های گفت: یکی از بزرگترین آسیب‌ها، تعارض اهداف بین اعضای این سازمان است چراکه چینی‌ها هدف‌شان جلوگیری از رشد آمریکا و برخی کشور‌های مداخله‌گر آسیای مرکزی است. روسیه نیز نگران رشد ناتو است. کشور‌های حوزه آسیای مرکزی نیز دنبال توسعه خود هستند.
خورسند با بیان اینکه انتظار داشتن از سازمان همکاری شانگهای به‌عنوان یک سازمان ضد امپریالیستی اشتباه است، گفت: چین بزرگترین شریک تجاری و اقتصادی آمریکا و اروپا است و روسیه نیز شریک انرژی اروپا است. کشور‌های حوزه آسیای مرکزی نیز اگر منافع آن‌ها در ارتباط با غرب باشد، به‌دامان آمریکا می‌روند. 
وی با اشاره به مزایای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز گفت: ایران با عضویت در این سازمان، به بازار بزرگ فروش محصولات خود دست پیدا می‌کند و تعاملات تجاری‌اش با دیگر کشورها افزایش می‌یابد. همچنین می‌توانیم به پروژه یک کمربند- یک راه بپیوندیم و با کشور‌های حوزه ژئوکالچر(جغرافیای فرهنگی) یعنی آسیای مرکزی ارتباطات گسترده‌ای برقرار کنیم؛ ارتباطاتی که در طول 10 سال گذشته تحت تاثیر نظامات معنایی قرار گرفته است.
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عضویت در سازمان همکاری شانگهای، برای ایران از این جهت اهمیت دارد که عضو در یک نهاد رسمی بین المللی می‌شود و با گره زدن اقتصاد خود اقتصاد کشور‌های عضو و همسایه می‌تواند، وزن سیاسی خود را بالا برده و هزینه حضورش در صحنه بین المللی را به‌تنهایی پرداخت نکند. 
وی با تاکید بر اینکه در گام نخست باید هدف سیاسی و اقتصادی خود برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای را مشخص کنیم و بعد پشت میز مذاکره قرار بگیریم، افزود: امتیازات زیادی داریم و نباید این طور وانمود کنیم که در اوج ناامیدی از غربی‌ها سمت کشورهای شرقی رفتیم. باید بتوانیم ظرفیت‌های حوزه انرژی، ترانزیت و راهیابی آنها از طریق ایران به بازارهای غرب آسیا را به آنها ارائه کنیم. بیشتر بخوانید: پیمان شانگهای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها/ دعوت رسمی تاجیکستان از آیت‌الله رئیسی انتهای پیام/ برچسب ها: مهدی خورسند شانگهای چین رئیس جمهور شرق و غرب

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/222147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار سرمازدگی ؛لاله زار بردسیرسردترین نقطه کشور

شهید آوینی نگاه ما را نسبت به موضوعات تغییر داده است

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر در جریان سیل اخیر

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

هلال احمر به 1500 نفر در مناطق سیل زده کرمان امدادرسانی کرد

بازگشایی محور فاریاب - کهنوج

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)

وجود 33 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

بازگشایی محور فاریاب _کهنوج

تاثیر 50 درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر متاثر از سیل

تدابیر پیشگیری از سیل از 6 ماه قبل در استان کرمان انجام شد

هواشناسی 30 فروردین 1403 / سامانه بارشی در راه ایران / پیش‌بینی وضع آب و هوا تا 5 روز آینده

امدادرسانی هلال احمر به 250 نفر گرفتار در سیل کرمان

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)

استاندار کرمان: سیل جنوب استان تلفات جانی نداشت

سرمربی گل‌گهر: برابر استقلال خوزستان باید پیروز شویم

100 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد

کشف میلیاردی کالای قاچاق در کرمان

رگبار باران و باد شدید در 9 استان / ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته آینده

نیروهای مسلح با اتحاد و آمادگی کامل مقابل دشمنان ایستادند

سیل راه ارتباطی 29 روستای عنبرآباد را مسدود کرد

لاله زار سردترین ایستگاه سرد کشور

شکایت دادستان سیرجان از افشین پیروانی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

شکارچیان غیرمجاز در منطقه راور دستگیر شدند

تماشای سیل، جان پسربچه 8ساله کرمانی را گرفت!

جاده جیرفت ـ بلوک ـ فاریاب مسدود شد

دو دختر نوجوان مفقودشده در جنوب کرمان پیدا شدند

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

امدادرسانی هلال احمر به 250 نفر گرفتار در سیل استان کرمان

شکایت عجیب گل‌گهر از افشین پیروانی!

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

هشدار قرمز هواشناسی در جنوب کرمان بدون تلفات جانی/ سیل امسال خسارت کمتری داشته است

شکایت دادستان سیرجان از پیروانی به دلیل انتخاب یک رستوران!

راه اندازی هیئت صلح جانبازان

گلدان گیری و مقدمات تولید نهال در جنوب کرمان

ثبت یک شکایت عجیب از مدیر تیم پرسپولیس!

محموله‌های بسته غذایی بنیاد مستضعفان به مناطق سیل‌زده کرمان اعزام شد

واکنش معنادار تحلیلگر ترکیه‌ای ازنبوغ ایرانی مقابل هیاهوی اسرائیل