کرمان رصد

آخرين مطالب

سند ارتقا جایگاه و امنیت زنان در شهر چیست؟ شهرداری تهران

سند ارتقا جایگاه و امنیت زنان در شهر چیست؟
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - شهر: در راستای امنیت و کرامت زنان پایتخت نشین از منشور ارتقا جایگاه و امنیت زنان در شهر رونمای شد. اما هم این است که این سند چیست و چه حمایتی از زنان خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شهر، این سند در 21 ماده توسط شورای شهر و شهرداری تهیه شد. این سند به شرایط زنان سرپرست خانوار، آسیب پذیر، آسیب دیده، بدسرپرست، در معرض خشونت و توانیاب در شهر اهمیت داده و امنیت آنها را مورد توجه قرار داده است.
در مقدمه این سند آمده است؛ ایجاد و استمرار پیشرفت، رفاه و تثبیت صلح و امنیت ملی به مشارکت فعال و آگاهانه همه اعضای جامعه، از زنان و مردان، توأمان بستگی دارد. از ارکان اساسی تسهیل مشارکت مثمر زنان در سطوح مختلف خانواده و اجتماع، ارتقاء جایگاه و امنیت زنان در جامعه و زدودن دیدگاههای کلیش های تبعیض آمیزی است که از دیرباز مانع از تحقق پتانسیل های بالقوه زنان بوده و خانواده و جامعه را از توانمندی های زنان در عرصه های اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی محروم کرده است.
نیل به هدف ارتقاء جایگاه و نیز امنیت زنان، همکاری و هماهنگی میان عاملان مختلف اعم از سیاستگذاران، مجریان و نیز آحاد شهروندان این جنس مؤثر را ایجاب می کند. از این رو، مدیریت شهری تهران با تکیه بر دریافتهای عملگرایانه خود بر اساس شعار والای «تهران شهری برای همه» و با تکیه بر مبانی دینی-قانونی-اخلاقی زیر، تصمیم قاطع خود برای سیاستگذاری، تسهیلگری، اتخاذ اقدامات مقتضی در حوزه ترویج-آموزش و مشارکت با نهادهای دولتی، عمومی، خصوصی، مراکز دانشگاهی - پژوهشی و سازمان های مردم نهاد را در مسیر تحقق هدف ارزشمند ارتقاء جایگاه و امنیت زنان در شهر اعلام می دارد:
با عنایت به کلام الهی «إن أکرمکم عندالله أتقاکم»، بی شک، زنان همانند مردان شایسته بهره مندی برابر از تمامی حقوق، تکالیف و جایگاه انسانی و شهروندی هستند.
با استناد به مقدمه قانون اساسی که بر مسئولیت خطیر زنان در خانواده و ارزش و کرامت مادران، بازیابی هویت اصلی و حقوق انسانی زنان، رفع ستم و استیفای حقوق زنان و خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان تاکید دارد.
با توجه به مفاد اصل بیست قانون اساسی که بر حمایت قانونی یکسان از زنان و مردان و برخورداری آنان از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاکید دارد.
نظر به مفهوم اصل بیست و یکم قانون اساسی که ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زنان و احیای حقوق مادی و معنوی آنان را از وظایف دولت اسلامی برمی شمارد.
بر مبنای تضمینات حقوقی مندرج در سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و قانون حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران (مصوب 15/11/1385) مجلس شورای اسلامی و برنامه پنج ساله ششم توسعه به ویژه ماده 1٠1) که در راستای ارتقاء جایگاه زن در جامعه، مبنی بر تحقق استیفای حقوق قانونی زنان، اتخاذ اقدامات الزام برای توانمندسازی زنان و زمینه سازی های مقتضی را ایجاب می کند، بهره گیری کشور از سرمایه اجتماعی زنان در روند پیشبرد اهداف توسعه و اعمال رویکرد عدالت جنسیتی بر مبنای اصول اسلامی در سیاست ها، برنامه ها و طرح های کلیه دستگاه های اجرایی تدوین شده اند.
بر اساس منشور حقوق شهروندی، به ویژه ماده 11 که بر حق زنان بر مشارکت فعال و تاثیرگذار در سیاستگذاری، قانون گذاری، مدیریت، اجرا و نظارت تاکید دارد؛ و با تکیه بر مفاد مواد 12،13 و 14 سند مذکور که حق آزادی و امنیت شهروندان را به عنوان حقی مصون از هر گونه تعرضی بیان میدارد.
با درک این واقعیت که امنیت دارای ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فردی، جمعی و فرهنگی بوده و امنیت زنان زیربنای امنیت خانواده و جامعه به عنوان مجموعه ای واحد است.
با اذعان به نقش های بالفعل و بالقوه زنان در ترویج و تثبیت صلح، مدارا، نفی خشونت و امنیت در جامعه و با درک این واقعیت که زنان غالبا در کلیه سطوح تصمیم گیری مرتبط با مسائل و اولویت های اداره شهرها حضور کمرنگی دارند.
با تاکید بر ضرورت زمینه سازی حضور پررنگ زنان در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی از طریق رفع موانع و خلاهایی که زنان را به حاشیه رانده، محیط های شهری را برای حضور آنان به ناامنی کشانده و فرصت توانیابی و مشارکت مثمر در جامعه را از آنان سلب کرده است.
با تکیه بر کارکردها، تجربیات مثمر و نقش سازنده شوراهای اسلامی در مسیر تحکیم جایگاه زنان و تثبیت امنیت در محیط های شهری برای آنان بر مبنای ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران (مصوب 1375.3.1 مجلس شورای اسلامی) به ویژه بندهای 2، 5 و 6 که بر بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی، ارائه راه حل های کاربردی در این زمینه ها و تسهیل مشارکت عموم مردم در فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی تاکید دارند.
بر اساس مفاد برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران (1398-1402) به خصوص تبصره ماده 69، 73، 74 و 8٠ که بر امن سازی فضاهای بی دفاع شهری و زمینه سازی مشارکت زنان بر مبنای تغییر رویکرد از «حاشیه اجتماعی» به «اثرگذار اجتماعی» با فراهم ساختن زیرساخت ها و خدمات رسانی به شهروندان آسیب دیده و در معرض آسیب، ارتقاء امنیت اجتماعی در فضاهای شهری و ایجاد احساس امنیت در شهروندان به ویژه زنان، کودکان، توان یابان و سالمندان، افزایش سطح و کیفیت حضور اجتماعی و مشارکت فعال زنان در شهر از طریق رفع هرگونه تبعیض، توانمندسازی و فراهم ساختن زمینه های ارتقاء نقش زنان در مدیریت شهری تاکید دارد.
با تاکید مضاعف بر نقش اساسی شورای اسلامی شهر و شهرداری در ترویج برابری و رفع تبعیض میان زنان و مردان در سطوح مختلف اداره شهر، از جمله شکل دهی به محیط حمایت گرایانه سیاسی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی که از مبانی تحقق حق شهروندان بر برابری و مشارکت متوازن است.
با توجه به بروز اشکال مختلف خشونت، ناامنی و تبعیض علیه زنان که ریشه در کاستی های فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و کالبدی شهر دارد؛ در بسیاری موارد کیان خانواده ها را در معرض آسیب های جدی قرار داده و موجب کاهش احساس امنیت زنان شده است.
سند ارتقا جایگاه و امنیت زنان در شهر تهران را بخوانید: 

کرمان رصد

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/218791/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

بازگشایی محور فاریاب _کهنوج

تاثیر 50 درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر متاثر از سیل

تدابیر پیشگیری از سیل از 6 ماه قبل در استان کرمان انجام شد

هواشناسی 30 فروردین 1403 / سامانه بارشی در راه ایران / پیش‌بینی وضع آب و هوا تا 5 روز آینده

امدادرسانی هلال احمر به 250 نفر گرفتار در سیل کرمان

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)

استاندار کرمان: سیل جنوب استان تلفات جانی نداشت

سرمربی گل‌گهر: برابر استقلال خوزستان باید پیروز شویم

100 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد

کشف میلیاردی کالای قاچاق در کرمان

رگبار باران و باد شدید در 9 استان / ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته آینده

نیروهای مسلح با اتحاد و آمادگی کامل مقابل دشمنان ایستادند

سیل راه ارتباطی 29 روستای عنبرآباد را مسدود کرد

لاله زار سردترین ایستگاه سرد کشور

شکایت دادستان سیرجان از افشین پیروانی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

شکارچیان غیرمجاز در منطقه راور دستگیر شدند

تماشای سیل، جان پسربچه 8ساله کرمانی را گرفت!

جاده جیرفت ـ بلوک ـ فاریاب مسدود شد

دو دختر نوجوان مفقودشده در جنوب کرمان پیدا شدند

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

امدادرسانی هلال احمر به 250 نفر گرفتار در سیل استان کرمان

شکایت عجیب گل‌گهر از افشین پیروانی!

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

هشدار قرمز هواشناسی در جنوب کرمان بدون تلفات جانی/ سیل امسال خسارت کمتری داشته است

شکایت دادستان سیرجان از پیروانی به دلیل انتخاب یک رستوران!

راه اندازی هیئت صلح جانبازان

گلدان گیری و مقدمات تولید نهال در جنوب کرمان

ثبت یک شکایت عجیب از مدیر تیم پرسپولیس!

محموله‌های بسته غذایی بنیاد مستضعفان به مناطق سیل‌زده کرمان اعزام شد

واکنش معنادار تحلیلگر ترکیه‌ای ازنبوغ ایرانی مقابل هیاهوی اسرائیل

کشف بیش از 128 میلیارد کالای قاچاق در طرح 3 روزه پلیس کرمان

برنامه ریزی برای راه اندازی ساخت اتاق اتوبوس و تریلی در واگن سازی زرند

نجات کودک غرق شده در سیلاب

30 توزیع مشترک جهیزیه در کرمان توسط کمیته امداد و ارتش

نجات کلیه افراد مفقود شده در اثر سیلاب‌های جنوب کرمان

انهدام باند سرقت احشام با کشف 8 مورد سرقت

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

جیرفت بیشترین بارش استان کرمان را به خود اختصاص داد

وضع برخی از قوانین، موجب سنگ اندازی در تولید می‌شود

سیل در کمین 1200 روستا در سیستان و بلوچستان

شناسه دار شدن بیش از 3 هزار هنرمند زرندی در سامانه وزارت میراث فرهنگی