کرمان رصد

آخرين مطالب

محصولات کشاورزی شهرستان فردوس متاثر از کمبود آب و برق اقتصادي

محصولات کشاورزی شهرستان فردوس متاثر از کمبود آب و برق
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -

کرمان رصد


به گزارش ایرنا مشکل خشکسالی و کمبود آب از یک طرف، تعدیل چاه موتورهای آب از طرف دیگر و قطعی برق در فصلی که برای میوه انار و پسته نقش حیاتی دارد، خشکسالی امسال را برای کشاورزان شهرستان فردوس استخوان‌سوز کرده است.
دبیر نظام صنفی کشاورزی شهرستان فردوس در این باره گفت: مشکلات حوزه کشاورزی کم نیست اما قطعی‌های مکرر برق در روزهای اخیر صدای کشاورزان بسیاری را درآورده است.
ابوالقاسم محمدزاده افزود: به مسوولان محلی منتقل کرده‌ایم و از آنها خواستیم در این موقعیت که فصل بست گل انار است و مغز پسته شکل می‌گیرد، شرایط کشاورزان درک شود و نگذارند محصول یک سال آنها که بابت آن هزینه کردند و زحمت کشیدند، هدر برود.
وی با بیان اینکه آبدهی مناسب و به‌موقع در این فصل برای باغات انار بسیار حیاتی است اظهار داشت: انار تا آبان ماه نیاز دارد که سر موقع آبیاری شود اما محصولات جو و گندم که اکنون برداشت شده نیازی به آب ندارند آبدهی پسته هم یکی دو روز به تاخیر بیفتد، مشکلی پیش نمی‌آید.
دبیر نظام صنفی کشاورزی شهرستان فردوس افزود: از سال 1390 که نظام صنفی کشاورزی شهرستان تشکیل شده جز چند مورد که توسط مدیریت جهاد کشاورزی دعوت شدیم دعوتنامه دیگری نداشته‌ایم و توقع داریم به عنوان نماینده مردم در جلسات مربوط به بخش کشاورزی دعوت شویم تا مشکلات را مستقیم به گوش مسئولان برسانیم.
کشاورزان میزان برداشت آب را مدیریت می‌کنند
وی گفت: در گذشته کنتورهای هوشمند دو یا سه بار شارژ و باعث بروز مشکلات زیادی می‌شد که با پیگیری‌های انجام شده اکنون طبق پروانه شارژ می‌شود و کشاورزان میزان برداشت آب را مدیریت می‌کنند.
محمدزاده اظهار داشت: اکنون به دلیل خشکسالی می‌خواهند برداشت آب چاه‌ها را از میزان پروانه هم کمتر کنند چرا که معتقدند بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد و 90 درصد آب در این بخش مصرف می‌شود اما ما این را قبول نداریم و طبق مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 62 درصد مصرف توسط بخش کشاورزی صورت می‌گیرد.
وی گفت: مصرف آب در بخش شهری باید مدیریت و فرهنگ‌سازی شود، سلامت و امنیت غذایی به کشاورزی بستگی دارد و کشاورزی هم به آب لذا با اجرای برخی اقدامات موثر در بخش کشاورزی توسط دولت و جهاد کشاورزی، صرفه‌جویی صورت گرفته و در حال حاضر از لوله‌کشی و سیستم‌های مکانیزه آبیاری استفاده می‌شود.
وی افزود: در مساله تعدیل آب چاه‌ها دولت باید آب را از کشاورز بخرد زیرا کشاورزی که 30 سال برای یک درخت زحمت کشیده و برای خود و خانواده‌اش شغل و درآمد ایجاد کرده، نمی‌تواند به یک باره درخت را رها کند.
دبیر نظام صنفی کشاورزی فردوس ضمن درخواست از کشاورزان منطقه برای عضویت در صنف گفت: کشاورزان مظلوم هستند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
نظام صنفی پیگیر مطالبات کشاورزان است
وی افزود: این صنف تشکیل شده تا پیگیر خواسته‌ها و مطالبات آنان باشد و برای رفع مشکلاتشان تلاش کند، به طور حتم صنف هرچه اعضای بیشتری داشته باشد قدرتمندتر خواهد بود و دایره بزرگتری را پوشش خواهد داد.
محمدزاده از کشاورزان خواست با استفاده از این جایگاهی که دولت و نظام برایشان قائل شده است، درصدد رفع مشکلات خود باشند.
یکی از کشاورزان شهرستان فردوس هم گفت: در حال حاضر نباید قطعی‌ برق در چاه‌موتورها اتفاق بیفتد و اگر ادامه پیدا کند یعنی به دست خودمان کشاورزی منطقه را نابود کرده‌ایم.
حمید مرادی افزود: کمبود و گرانی نهاده‌های دامی برای ما دامداران سنتی و خرد، مشکلات بزرگی را ایجاد کرده است در صورتی که تولیدکننده واقعی ما هستیم.
وی اظهار داشت: در بخش کشاورزی دولت نیازی به واردات ندارد و کافی است مدیریت درستی در منابع داشته باشیم.
این کشاورز گفت: نیروی کار، زمین و آب اگر با مدیریت درست در کنار هم قرار بگیرند نیازهای جامعه را پاسخ می‌دهند و به بطور طبیعی رونق کشاورزی باعث رونق تولید و اشتغال می‌شود.
بخش کشاورزی به یارانه حمل و نقل نیاز دارد
یکی از دامداران منطقه نیز گفت: برای تاکسی‌ها و بخش خدمات و حمل و نقل سهمیه بنزین در نظر گرفته‌ شده ولی برای بخش کشاورزی اقدامی صورت نگرفته است.
محمد اکبری افزود: ما روزی حداقل 2 بار باید به دامداری‌ها سر بزنیم و این جدای از رفت و آمدهای دیگر از جمله تامین خوراک و علوفه دام است.
وی اظهار داشت: با 60 لیتر بنزین نمی‌شود باری از دوش تولید برداشت و یارانه بنزین باید باری از دوش تولید بردارد.
این دامدار گفت: در حالی که تضمینی برای خرید دام و گوشت وجود ندارد، قوانین هزینه‌بر و زمان‌بر نیز برای جابه‌جایی دام در داخل کشور وضع کرده‌اند و به تولیدکننده عنوان قاچاقچی می‌دهند.
وی افزود: این قوانین را باید در مرزهای کشور اجرا کنند و اعمال چنین قوانینی در شرایط موجود باعث دلسردی دامداران می‌شود.
قطعی برق به محصول انار و پسته خسارت وارد می‌کند
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس هم گفت: قطعی برق چاه‌های کشاورزی موجب شده تا مدار آبیاری طولانی‌تر شود و خسارت‌های کمی و کیفی به محصولات استراتژیک مثل انار و پسته وارد کند.
موسی سلیمانی افزود: اگر دور آبیاری انار اضافه شود بر کیفیت محصول تاثیر گذاشته و مسایلی مثل دانه سفیدی انار را دوباره خواهیم داشت.
وی گفت: گرمای هوا نیز مزید بر علت شده و در پسته موجب شیوع آفت‌هایی از قبیل پسیل پسته می‌شود، از این رو آموزش‌های لازم را به کشاورزان داده‌ایم اما این آموزش‌ها باید در سطح وسیع‌تری صورت گیرد تا خسارت‌ها به حداقل برسد.
مدیر جهاد کشاورزی فردوس خشکسالی را دلیل دیگر افت کیفیت محصولات برشمرد و اظهار داشت: قنات بلده فردوس که سال گذشته 200 لیتر بر ثانبه آب داشت، متاسفانه امسال این میزان بسیار کاهش یافته است.
وی افزود: برخی کشاورزان استخر ذخیره آب دارند که در این صورت آن طور که باید نگرانی از بابت قطعی برق نداشته و می‌توانند آبیاری باغات خود را در زمان مناسب مدیریت کنند.
سلیمانی گفت: این چاه، آب مصرفی دام‌های سبک و سنگین مجتمع دامداران را تامین می‌کند لذا با قطع برق چاه موتور این محل، برای تامین آب این دام‌ها با مشکل مواجه می‌شویم.
مذاکره با اداره برق برای قطع نشدن برق چاه
وی افزود: در مذاکره‌ای که با اداره برق شهرستان داشتیم مبنی بر اینکه برق این چاه قطع نشود، قرار شد این کار انجام نشود اما وقتی یک خط برق قطع می‌شود، بی‌شک برق این چاه موتور را نمی‌توان از آن مستثنی کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس اظهار داشت: مرداد و شهریور هر سال ماه‌های مهم برای آبیاری به موقع محصول انار است لذا امیدواریم با مصرف صحیح برق از قطعی آن جلوگیری کنیم تا کشاورزان که یک سال برای این محصول هزینه و وقت صرف کرده اند، متضرر نشوند.
وی افزود: اگر مردم همت کرده و در مصرف برق و آب صرفه‌جویی کنند، قطعی برق نخواهیم داشت و در بخش تولید هم مشکل ایجاد نمی‌شود.
بنابر مستندات موجود وقوع خشکسالی در خراسان جنوبی از سال آبی 79- 78 آغاز شد و کاهش بارندگی‌ سال آبی جاری در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
91 درصد مساحت خراسان جنوبی متاثر از خشکسالی است که از این مقدار 9 درصد در وضعیت نرمال، 20 درصد خشکسالی خفیف، 35 درصد خشکسالی متوسط، 25 درصد خشکسالی شدید و 11 درصد خشکسالی بسیار شدید است.
کم‌آبی مهمترین پیامد خشکسالی در این استان مرزی و کویری است به طوری که در حال حاضر به طور میانگین به 400 روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود و با توجه به تداوم گرمای هوا این تعداد به 450 روستا در تابستان افزایش می‌یابد.
به دلیل خشک شدن چشمه‌ها، قنوات، چاه‌های مالداری و کاهش آبدهی آنها، کم‌آبی شدید گریبانگیر دامداران این استان برای تامین علوفه و آب شده‌ است هرچند جهاد کشاورزی و برخی نهادها به کمک دامداران برای تامین نهاده‌های دامی آمده‌اند.
استان خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در 197 کیلومتری شمال بیرجند است.
برچسب‌ها کم آبی خراسان جنوبی فردوس آبیاری اراضی کشاورزی قطع برق پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/214959/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان