کرمان رصد

آخرين مطالب

41 درصد پرونده‌های صلح و سازش کرمان در شورای حل اختلاف مختومه شد اجتماعي

41 درصد پرونده‌های صلح و سازش کرمان در شورای حل اختلاف مختومه شد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -

کرمان رصد


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یدالله موحد صبح امروز در نشست مشترک مدیران خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های استان با رئیس کل دادگستری استان به‌مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: تعامل فی مابین دستگاه قضا طی دو سال گذشته با رسانه‌ها که دوره تحول قضایی بوده اثربخش بوده و در سند تحول مردم‌محور، نقش رسانه‌ها در جلب همکاری مردم غیرقابل انکار است و تعامل، همکاری و مشارکت رسانه‌های جمعی و قوه قضائیه لازم و ضروری است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: در سال گذشته در مراجع مختلف قضایی 564 هزار پرونده قضایی مختومه شده و در کنار آن رسیدگی به 128 هزار پرونده در شورای حل اختلاف استان انجام و مختومه شده‌اند.
وی افزود: همکاران قضایی در نهادهای شبه قضایی 47 هزار پرونده را رسیدگی و در صدور آرا مشارکت داشتند، در مجموع بیش از 700 هزار فقره پرونده رسیدگی و منجر به صدور رأی شده است.
موحد ادامه داد: اگر پرونده‌های شبه قضایی را مورد توجه قرار دهیم، سرانه هر قاضی حدود 2 هزار پرونده است.
وی ابراز کرد: همچنین پرونده‌های یکتا ورودی به دستگاه قضایی 361 هزار و 871 پرونده غیر از شورای اختلاف بوده و 188 هزار پرونده یکتا ورودی شورای حل اختلاف بوده است.
موحد با اشاره به اینکه روزانه 25 هزار نفر مراجعه‌کننده به مراجع قضایی استان داریم که در دوران کرونا کمتر شده است، اضافه کرد: روزانه 600 جلسه محاکمه در واحد‌های قضایی استان برگزار می‌شود، علاوه بر آن روزانه یک‌هزار و 200 جلسه دادرسی در استان شکل می‌گیرد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: در راستای سند تحول شاهد اتفاق خوب در حوزه قضایی استان و ارتقای رضایتمندی مردم هستیم؛ بر اساس سامانه نظرسنجی، 67 درصد اظهار رضایت مردم را داشتیم که تا نقطه مطلوب فاصله داریم، اما رشد و عملکرد دستگاه قضایی را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: در استان کرمان سال گذشته مسؤولان دادگستری استان یک‌هزار و 936 مورد ملاقات مردمی داشتند و ملاقات‌های مردمی رؤسای حوزه‌های قضایی و دادستانی بیش از 29هزار و500 مورد بوده است و این یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش رضایتمندی مردمی است.
موحد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 317 شعبه شورای حل اختلاف در استان فعال است، گفت: یک‌‌هزار و 400 نفر در این شعب در کنار 397 قاضی در استان خدمات می‌دهند.
وی یادآور شد: سال گذشته شوراهای حل اختلاف 188 هزار پرونده را مختومه کردند که 55 هزار پرونده از طریق صلح و سازش مختومه شده که 41 درصد از پرونده‌های صلح و سازش را شامل می‌شود.
رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان داشت: 2 هزار و 946 پرونده از این تعداد پرونده‌ها مربوط به زندانیان بوده است که در نتیجه این تلاش 869 زندانی آزادی خود را به دست آوردند، همچنین در 29 فقره پرونده قتل عمد محکوم علیه از قصاص رهایی پیدا کردند.
موحد عنوان کرد: در حفظ حقوق 877 مورد حکم قطعی و لازم‌الاجرا به نفع دولت صادر شده و 978 نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و 1146هکتار اراضی به بیت‌المال اعاده شد و 311 مورد حکم قلع و قمع صادر شد.
این مقام قضایی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف استان در زمینه صلح و سازش کیفری پرونده‌ها رتبه دوم، در زمینه پرنده‌های حقوقی رتبه هفتم و در مجموع رتبه چهارم کشوری را در سطح کشور را دارند.
موحد در ادامه اظهار داشت: برای تثبیت و مالکیت دولت تاکنون 16 میلیون هکتار اراضی دولتی در کرمان تثبیت شده که بیش از 2 میلیون و 529 هزار هکتار مرتبط به سال 99 است و امیدوارم با همین روند که دنبال می‌شود در پایان سال جاری مالکیت دولت را نسبت به تمام اراضی تثبیت کنیم و سند تک برگ به نفع دولت صادر شود که زمینه بسیاری از زمین‌خواری‌ها از بین خواهد رفت.
وی ادامه داد: در سال گذشته 547 میلیارد تومان از مطالبات بانک‌های استان از طریق دستگاه قضایی وصول شده که 150درصد رشد داشته است، همچنین اداره کل بازرسی 260 مورد بازرسی برای صیانت از حقوق بیت‌المال داشته است و مبلغ معاملات ابطالی بالغ 467 میلیارد ریال بوده است و 140 متهم را به مراجع مختلف معرفی کرده است.
مقام ارشد قضایی در استان کرمان گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی مسؤولیت اصلی تولید و پشتیبانی به عهده دولت است و قوه قضائیه پشتیبان دستگاه‌های اجرایی برای رونق تولید و افزایش جهش تولید و مانع‌زدایی است.
وی با تأکید بر اینکه مقابله با مفاسد اداری در دستور کار جدی است و تلاش می‌شود موانع اصلی تولید را برطرف کند، افزود: در این زمینه 319 پرونده تشکیل شده است.
موحد ادامه داد:سال گذشته 28 فقره پرونده در زمینه مفاسد اقتصادی تشکیل شده و 62 نفر از مدیران ارشد شامل مدیران کل معاونان و کارشناسان تتت تعقیب کیفری قرار دادیم اتهامات آنها اختلاس، ارتشا، تضییع اموال دولتی، پولشویی و... بوده است که بعضاً منجر به صدور حکم و بعضی در حال پیگیری و بعضی هم در حال رسیدگی و صدور حکم است همچنین در درون قوه قضائیه هم چهارده نفر از کارکنان دستگاه قضایی در استان پرونده برای آنان تشکیل شده است.
موحد با اشاره به اینکه تلاش شده مشکلات بنگاه‌های تولیدی برطرف و موانع را برداریم، یادآور شد: از بیکاری 11 هزار و 409 نفر در استان جلوگیری شده و کارگاه‌های تولیدی حمایت و احیاء شدند.
وی در زمینه ساماندهی جمعیت کیفری استان و کاهش آن که از محورهای اصلی سند تحول قوه قضایی است، توضیح داد: سال گذشته در چهار مناسبت 460 نفر از زندانیان مشمول عفو شدند.
موحد با اشاره به اینکه 353 نفر با مساعدت خیران از طریق ستاد دیه در سال 99 آزاد شدند، گفت: 45 نفر هم امسال آزاد شد و 15 میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی برای آزادی زندانیان در سال گذشته در استان استفاده شدند.
وی به 2138 مورد بازدید قضات دادگستری از زندان‌های استان اشاره داشت و ابراز کرد: 100 درصد خانواده‌ها ی زندانیان تحت پوشش انجمن حمایت‌های انجمن حمایت‌های زندانیان هستند.
موحد عنوان کرد: 3815 مجازات جایگزین حبس در استان صادر شده و نیز 81 نفر از زندانیان تبعه افغانستان از زندان‌های استان برای تحمل مجازات به زندان‌های کشور افغانستان منتقل شدند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه اظهار کرد: بعد از شیوع کرونا بحث زندانیان در بندهای بسته بود که هفت لایه قرنطینه ایجاد شد و یکی از اقدامات بسیار موثر انجام دادرسی‌های الکترونیکی یا اعزام بدرقه الکترونیکی زندانیان بود که از ابتدای شیوع کرونا بیش از 11 هزار جلسه دادرسی الکترونیکی در زندان‌های استان داشتیم.
وی در بحث هوشمندسازی دستگاه قضایی به‌منظور سهولت در دادرسی و سرعت در رسیدگی و کاهش مراجعات مردمی به این دستگاه به‌خصوص در شرایط کرونا، استفاده از تکنولوژی نوین و سامانه‌های مجازی را ذکر کرد که یکی از نمادهای تحول است و اضافه کرد: بالغ بر 40 سامانه در این زمینه فعال شده است.
انتهای پیام/3388/ب

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/210179/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان

آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

عروسی که به عزا تبدیل شد + فیلم

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند