کرمان رصد

آخرين مطالب

توسعه کسب‌وکارهای خانگی؛ عامل مؤثر بهبود وضعیت اقتصاد معاونت امور زنان و خانواده

توسعه کسب‌وکارهای خانگی؛ عامل مؤثر بهبود وضعیت اقتصاد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد.

نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد. نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد. سرپرستی حدود 12 درصد از خانوار‌های کشور از سوی زنان و راهکار کسب و کار‌های خانگی برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بود.
سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این نشست طی سخنانی درباره اقدامات و فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: معاونت زنان و خانواده در ریاست جمهوری مأموریت‌هایی در حوزه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و دنبال کردن اهدافی مانند بهبود وضعیت زنان در جامعه و خانواده و ارتقای حقوق و مسئولیت‌های اعضای خانواده و ارتقای دسترسی عادلانه به منابع و ... دارد.

کرمان رصد


باستانی ادامه داد: معاونت بر اساس مأموریت‌های تعیین شده، اقدام به تشکیل گروه‌های مختلف زنان و خانواده کرد که یکی از این گروه‌ها، کارگروه ملی طرح جامع زنان سرپرست خانوار است و شامل زنان و بانوانی می‌شود که مسئولیت تمام یا بخشی از تأمین هزینه‌های خواروبار خود و خانواده را بر عهده دارند، یا همسر آنان فوت کرده، زنانی که از همسرشان جدا شده‌اند یا زنانی که همسر دارند، اما معیشت خانواده به دوش آنهاست و نیز دخترانی که دارای تجرد قطعی هستند.
وی افزود: در اسناد بالادستی طی دوره‌های متوالی، زنان سرپرست خانوار جزء گروهی بوده‌اند که در برنامه‌های توسعه مورد توجه قرار داشته‌اند. اگر نگاهی به آمار وضعیت زنان سرپرست خانوار بیاندازیم، خواهیم دید که حدود 12 درصد از خانوار‌های کشور را خانوارهای زنان سرپرست تشکیل می‌دهند و متوسط سن آنان 57 سال است. همچنین 40 درصد از زنان سرپرست خانوار در سه دهک پایین درآمدی قرار دارند و درآمد متوسط زنان سرپرست خانوار حدود 65 درصد میانگین درآمد مردان سرپرست است.
معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: تهیه و اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طبق قوانین و مصوبات شورای اجتماعی تا پایان اجرای قانون برنامه از سوی ریاست جمهوری و معاونت امور زنان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های همکار انجام می‌شود و در عین حال مسئله مهم هم‌افزایی بین دستگاهی اهمیت دارد و بر این اساس چند کمیته شامل بهداشت، حقوقی، اجتماعی فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی و کمیته مساعدت‌ها، بیمه و تأمین مسکن ایجاد شد. به نظر می‌رسد تجربه‌های موفق در این حیطه می‌تواند به عنوان الگویی در زمینه توسعه پایدار توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مورد استفاده قرار بگیرد.
محمدصادق بیجندی، معاون آموزش جهاددانشگاهی نیز در این نشست در سخنانی درباره این موضوع که امروزه کسب و کار‌های خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار به شمار می‌آید، اظهار کرد: در تمام دنیا زنان در رأس فعالیت در حیطه مشاغل خانگی هستند.

کرمان رصد


وی ادامه داد: توسعه کسب و کار‌های کوچک و‌ متوسط، رمز توسعه اقتصادی در 10 سال آینده است. ایجاد کسب و کار‌های کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی، نقش اساسی در فرایند توسعه جوامع دارد. کسب و کار‌های کوچک و متوسط از طریق پنج کانال کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت، ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تأثیرگذارند.
تنوع عمل در حوزه مشاغل خانگی
بیجندی افزود: شاغلان در کسب‌وکار‌های خانگی به صورت‌های متفاوتی کار می‌کنند؛ ممکن است فعالیت آن‌ها به صورت کارمندی برای یک کارفرما باشد. ممکن است فعالیت آن‌ها مستقل باشد و محصول یا حتی مواد اولیه‌ای را برای ارائه به خارج از محیط منزل شامل می‌شود. ممکن است فعالیت آن‌ها در قالب نام یک برند، شبکه تعاونی، اتحادیه و ... باشد.
مزایا و محاسن کسب و کار‌های خانگی
معاون آموزش جهاددانشگاهی بیان کرد: برخی از مزیت‌های کسب‌وکار‌های خانگی شامل آزادی و استقلال عمل، ساعات کاری انعطاف‌پذیر، پایین بودن هزینه راه‌اندازی و پایین بودن میزان ریسک است. اگر قرار است وضعیت اقتصادی خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد، لزوماً نباید تحت حمایت‌های مالی دولت قرار گیرند. باید ماهیگیری و کسب درآمد صحیح و هدفمند را به این خانواده‌ها آموزش داد.
به گفته بیجندی؛ فصول 28 و 43 قانون اساسی کشورمان و در سند چشم‌انداز کشور به حوزه مشاغل خرد و خانگی توجه شده است. در مجلس شورای اسلامی حدود 12 سال قبل، قانون حمایت از مشاغل خرد و خانگی تصویب شده است. مشاغل خانگی به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی خانواده و افزایش پس‌انداز خانواده است.
وی افزود: جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای در کشور ایران، در 28 استان و با ناظرانی که تعیین شده و وجود داشته، گام‌های مهمی در زمینه توسعه مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار برداشته است. در این زمینه حتی نیاز است همه نهاد‌ها و دستگاه‌هایی که قادرند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند، ورود کرده و با سایر دستگاه‌ها همکاری کنند.
بر اساس این گزارش، در نوبت بعدازظهر این نشست، حاضران و صاحب‌نظران شرکت‌کننده از کشورهای منطقه، از نمایشگاه دستاوردهای زنان سرپرست خانوار کشور که در محدوده دریاچه خلیج فارس برپا شده بود، بازدید به عمل آوردند.
منبع: ایکنا

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/208908/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار استاندار با خانواده آخرین شهید حادثه تروریستی کرمان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

مدارس زرند فردا تعطیل است

روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم

150آبکشی معابرشهری زرند در پی بارش شدید باران

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس

ستاد بحران: مدارس زرند فردا تعطیل است

دزد 40میلیاردی طلای منزل به دام افتاد

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

مدارس این شهر فردا تعطیل شد

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

166 هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها

برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان

تعطیلی مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه

مدارس زرند تعطیل شد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید

اجرای حکم یک روزنامه‌نگار

70 درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد

نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر صحیح نیست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان