کرمان رصد

آخرين مطالب

سومین حرم اهل بیت (ع) نیازمند توجه ویژه است / طرح توسعه 57 هکتاری حرم مطهر نباید معطل بماند فرهنگي

سومین حرم اهل بیت (ع) نیازمند توجه ویژه است / طرح توسعه 57 هکتاری حرم مطهر نباید معطل بماند
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -

کرمان رصد


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت الله دژکام در دیدار با جناب آقای دکتر مونسان وزیر محترم میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: شیراز و استان فارس در مسائل فرهنگی و گردشگری دارای ویژگی‌های خاصی است همانطور که جنابعالی بیشتر از بنده به آن‌ها اشراف دارید و تقاضا و خواسته ما این است که این وزارتخانه نسبت به این شهر به ویژه حرم مطهر شاهچراغ (ع) عنایت بیشتری داشته باشد.
او افزود: از نگاه گردشگری اگر آمار‌های فضا‌های گردشگری شیراز را بررسی کنیم خود نشان می‌دهد که کدام قسمت باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد چرا که حرم مطهر شاهچراغ (ع) یکی از پربازدیدترین و گردشگر پذیرترین مناطق کشور است و باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: ما در جوار این حرم، حسینیه نجفی‌ها و حسینیه کربلایی‌ها را داریم که به صورت مستمر از کشور عراق زائرانی به این مکان می‌آیند و بحرینی‌هایی که آن‌ها نیز در اینجا حسینیه دارند.
آیت الله دژکام با بیان اینکه اماکن مذهبی موجود در شیراز، خاصه حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی، علی‌رغم تفاوت دینی و مذهبی گردشگران چه گردشگران مذهبی چه گردشگران تاریخی قرار دارد، تصریح کرد: تقاضای ما طراحی یک سند ویژه برای معرفی حرم مطهر شاهچراغ (ع) به عنوان یک مرکز مهم گردشگری و فراهم شدن امکانات و زیرساخت‌های لازم مرتبط با آن است.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه گاهی اوقات در مقابل گردشگرانی که با بافت تاریخی شیراز سفر می‌کنند، به خاطر وضعیت موجود در این بافت، شرمنده می‌شویم، گفت: البته بخشی از این موضوع ناشی از کم لطفی دوستان است ولو اینکه بنده با یک نگاه میراثی و مشاورانی که مسائل میراثی را می‌فهمند، کار را شروع کرده‌ام، اما خیلی سختگیرانه عمل می‌کنند.
او بیان کرد: قصد ما این است که طرح توسعه 57 هکتاری حرم مطهر را با لحاظ تمام جوانب قانونی و میراثی و با حفظ میراث گذشتگان، تمام کنیم، این طرح نباید معطل بماند، اما در طرف مقابل به نظر می‌رسد شاید سنگ اندازی‌هایی وجود دارد.

کرمان رصد

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به برگزاری جلسه‌ای کارشناسی در خصوص طرح توسعه حرم و بافت تاریخی، گفت: عقیده دارم ما می‌توانیم لایه گذاری تاریخی کنیم و در برخی از این قسمت‌ها یک لایه هم مربوط به عصر جمهوری اسلامی داشته باشیم و این کار شدنی است.
او با بیان اینکه بیش از 130 سال از ساخت مسجد نصیر الملک نمی‌گذرد، گفت: 130 سال پیش و در دوره قاجار که اوج انحطاط سیاسی حکومت ایران بوده، چنین کار فاخری در شیراز تولید شده، اما در عهد طلایی و شکوفای جمهوری اسلامی آیا نمی‌توانیم یک لایه گذاری به تناسب نیاز‌های معماری شهری خود داشته باشیم؟ ما می‌خواهیم در آینده هر کس به شیراز بیاید دقیقا متوجه باشد که چطور از یک شهر باستانی با حفظ آثار و نگاه باستانی، استفاده و کاربری جدید داشته ایم.
آیت‌الله دژکام با تاکید براینکه اصراری بر ملاک قرار دادن ایده و نظر خود در این موضوع ندارد، گفت: بیایید این نوع نگاه علمی را با تشکیل کمیسیون یا کارگروه‌های ویژه‌ای شروع کنیم تا به نتیجه کارشناسی برسیم و همه بپذیریم و بعد اقدام کنیم.
او اظهار کرد: تقاضا دارم که دوستان مجال دهند تا بتوان یک کار دقیق علمی و کارشناسی حول حرم و بافت تاریخی شیراز انجام شده و نهایتا به جایی برسیم که بگوییم الگوی شیراز، الگوی قابل تقلیدی برای شهر‌های دیگری است که می‌خواهند شهر خود را در عین نگاه به گذشته، متناسب با نیاز‌های امروز به پیش ببرند.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه در وضع موجود یک گردش کار باید شروع شود تا به نقطه‌ای رسید که طرح‌های کلان با هم هماهنگ باشد، گفت: وزارت میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و حرم مطهر به عنوان 3 ضلع این قضیه باید جلسه کارشناسی مشترک برگزار کرده و به تفاهم برسند. اینکه کار براساس دل بخواهی باشد درست نیست، بلکه کارشناسی دقیق مسئله مطرح است و هرجا تفاوت دیدگاهی وجود دارد باید بحث علمی انجام شده و به نتیجه و تفاهم برسند.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) با تاکید بر لزوم آغاز این کار با همراهی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، تاکید کرد که نگاهی غیر از این در حرم نیست، گفت: نهایتا باید با کار مداوم کارشناسی یک ارتباط و انسجام خوبی بین عناصر مختلف در بافت و حرم ایجاد شود و هرکسی می‌آید حس کند که اینجا با همه زیبایی‌ها و ارتباطات معنادار در بافت تاریخی، یک شهر است و اگر این اتفاق را می‌خواهیم باید فضا به کار کارشناسی و اصولی دهیم تا شیراز را به مرتبه‌ای که باید، برسانیم.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/207058/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل