کرمان رصد

آخرين مطالب

ارمغان کارآفرینی بانوی زرندی از کوچه‌های روستا تا استانبول معاونت امور زنان و خانواده

ارمغان کارآفرینی بانوی زرندی از کوچه‌های روستا تا استانبول
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -

خانم طیبه رحمانی ‌نعیم‌آبادی یکی از بانوان تحصیلکرده و کار آفرین شهرستان زرند است که پس از ازدواجش ساکن روستا شد، انگیزه تاسیس شرکت تعاونی روستایی زنان را از پاک کردن سبزی توسط زنان روستا شروع کرد و اکنون به فکر ایجاد فروشگاه دائمی محصولات شرکت در استانبول ترکیه است.

کرمان رصد


محبوبه سعیدی: در سطح استان کرمان در مجموع 337 شرکت تعاونی داریم که از این تعداد 210 شرکت در حال حاضر فعال هستند، به این معنی که این شرکت‌ها تراز مالی سالانه خود را به سازمان تعاون روستایی استان ارائه کرده‌اند.
همچنین 10 شرکت از این از 337 شرکت تعاونی در سطح استان کرمان شرکت تعاونی زنان بوده که تنها پنج شرکت تراز مالی خود را ارائه کرده‌اند که در شهرستان کرمان، زرند، رفسنجان، کوهبنان و سیرجان در حال فعالیت هستند.
امروز زنان به‌همراه مردان وارد عرصه‌های اقتصادی و کارآفرینی شده‌اند و به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند، خانم طیبه رحمانی ‌نعیم‌آبادی یکی از این بانوان تحصیلکرده و کار آفرین شهرستان زرند است که با تشکیل تعاونی روستایی زنان به موفقیت‌های خوبی در تشکیل کارگاه‌های کوچک مشاغل خانگی به‌صورت گروهی و انفرادی و ...دست یافته است.

کرمان رصد


از تدریس در دانشگاه تا راه‌اندازی شرکت تعاونی زنان روستایی
این کارآفرین نمونه شهرستان زرند و استان کرمان که 38 سال سن و دارای سه فرزند است با مدرک مدرک کارشناسی ارشد مدیریت مالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از هدف و انگیزه خود سخن به میان آورد و اظهار کرد: من خودم بزرگ شده شهر بودم، بعد از ازدواج در روستا ساکن شدم. زمانی که زندگی خود را در روستا شروع کردم و بیکاری زنان روستایی را دیدم، انگیزه تاسیس شرکت تعاونی روستایی زنان از پاک کردن سبزی توسط زنان روستا شروع شد و تصمیم گرفتم مانند گذشته در روستا تولید را بالا ببرم.
رحمانی عنوان کرد: قبل از تاسیس شرکت تعاونی زنان روستایی سلیمان‌آباد زرند، استادیار دانشگاه علمی کاربردی کرمان بودم، اما بعد مسافت و داشتن سه فرزند موجب شد استعفا بدهم و تصمیم گرفتم کاری برای خودم ایجاد کنم. 
وی افزود: در ابتدای این کار، زنان روستا سبزی خورشتی، سبزی خوردن، حبوبات و...را پاک می کردند ما آنها را در سطح شهر زرند حتی روستاها به فروش می‌رساندیم یا حتی خود افراد در روستاها کالاهای خود را با یکدیگر مبادله می‌کردند.
راه اندازی شرکت تعاونی با 200 هزار تومان سرمایه
این بانوی کارآفرین بیان داشت: شرکت تعاونی زنان روستایی سلیمان‌آباد زرند را در تاریخ دوم دی‌ماه سال 1396 با سرمایه اولیه 200 هزار تومان با 20 نفر عضو تاسیس کردم.
رحمانی‌ نعیم‌آبادی با اشاره به اینکه در حال حاضر 16 روستا در سطح شهرستان زرند تحت پوشش شرکت تعاونی ما قرار دارند، گفت: حدود 40 درصد افراد زیر پوشش شرکت تعاونی ما، زنان بی‌سرپرست، بدسرپرست، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند.

کرمان رصد


کارآفرین نمونه استان کرمان بیان کرد: در طول سه سال فعالیت شرکت تعاونی، گارگاه‌های مشاغل زیادی در کنار آن تشکیل شده است. در گذشته روستاها تولیدکننده و شهرها مصرف‌کننده بودند اما با راه‌اندازی کارخانه‌ها در شهرها، روستائیان به شهرها مهاجرت کردند و دیگر رونق تولید در روستاها کم فروغ‌تر شد.
رحمانی ‌نعیم‌آبادی افزود: راه‌اندازی این شرکت تعاونی در روستاها موجب شد زنان روستا که فعالیت خاصی نداشتند و بیکار بودند دوباره به تولید روی بیاورند و در کنار همسران خود به فعالیت اقتصادی بپردازند.
وی تاکید کرد: بیشترین فعالیت ما در بخش تولیدات محلی خود روستا (سوهان، قاووت کرمانی، پخت انواع شیرینی، ترشیجات، عرقیجات)، صنایع دستی (پته، سفال، صنایع چوب)، بخش کشاورزی ( محصولات گلخانه‌ای مانند خیار، گل، گل کاکتوس، آلوئهورا و ...)، دامپروری (دام و طیور) صنایع تبدیلی و ... است.
گلایه بانوی نمونه کارآفرین استان کرمان از سخت‌گیری‌ها برای اخذ مجوز
بانوی کارآفرین نمونه زرندی با اشاره به سختگیری در خصوص اخذ مجوز ادامه داد: اصلا نمی‌دانم چرا در دادن مجوزها ادارات چه به‌صورت شرکتی و شخصی خیلی سخت‌گیری می‌کردند، هرچند در حال حاضر این شرایط مقداری بهتر شده است؛ به‌عنوان مثال در گذشته اگر افرادی میخواستند در خانه‌های خود مشاغل خانگی راه‌اندازی کنند باید حتما کارگاه و ... داشته باشند اما الان این مسائل سهل‌تر شده و می‌گویند اگر در خانه خود یک اتاق که سرامیک و تمیز داشته باشید کفایت می‌کند.
رحمانی با اشاره به اینکه اکنون به پیشنهاد و مشارکت همسرم یک کارگاه بسته‌بندی محصولات تولیدی شرکت ایجاد کرده‌ایم که دیگر نیاز به گرفتن مجوزهای جداگانه برای هر محصول نیست، تصریح کرد: کارشناس بهداشت در منازل بر محصولات تولیدی شده توسط اعضاء نظارت می‌کند و ما در انتها این محصولات را بسته‌بندی را به بازار عرضه می‌کنیم.

کرمان رصد


از تولید ماسک و گان در ایام کرونا تا کمک به مدافعان سلامت
وی که سه سال متوالی به‌عنوان بانوی نمونه کارآفرین استان کرمان انتخاب شده، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی شرکت ما در سال جاری ایجاد برندسازی است، تاکید کرد: با توجه به راه‌اندازی کارگاه بسته‌بندی، به‌دنبال ایجاد یک برند خاص برای محصولات تولیدی شرکتمان هستیم تا بتوانیم این برند را در سراسر کشور معرفی کنیم.
بانوی کارآفرین نمونه استان کرمان عنوان کرد: در ابتدای شیوع کووید 19 در سطح استان و شهرستان زرند، اعضای شرکت تعاونی شروع به دوخت گان و ماسک کردند و برخی دیگر به مدافعان سلامت در بیمارستان‌ها کمک کردند.
رحمانی نعیم‌آبادی افزود: ما قبل از کرونا تورهای گردشگری و بازدیدی داشتیم که اعضای شرکت تعاونی از کارگاه‌های یکدیگر بازدید و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذاشتند.برگزاری جشنواره‌ها، کوهنوردی، برگزاری جمعه بازار در سطح شهرستان و ...از جمله فعالیت‌های ما بود که اکنون به‌دلیل کرونا خیلی از برنامه‌های ما متوقف شده است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون محصولات خود را در فضای مجازی به فروش می‌رسانیم و برنامه‌هایی در زمینه فروش محصولات خود در داخل کشور و حتی خارج از کشور داریم.
این بانوی کارآفرین گفت: یک کار کارشناسی در زمینه فروش صنایع دستی در کشور ترکیه انجام داده‌ایم و توانستیم محصولات خود در زمینه صنایع دستی شامل روسری، البسه و کفش‌هایی که روی آنها کار پته‌دوزی انجام شده، کارهای چرمی، زیورآلات و کارهای چوبی به این کشور ارسال کنیم که استقبال خوبی از این محصولات صورت گرفت.
راه‌اندازی فروشگاه دائمی محصولات شرکت تعاونی زنان در استانبول
بانوی کار آفرین نمونه استان کرمان ادامه داد: به‌دنبال این هستیم بعد از کرونا یک فروشگاه دائمی محصولات تولیدشده شرکت تعاونی خود را در شهر استانبول کشور ترکیه راه‌اندازی کنیم، همچنین محصولاتی که توسط اعضا تولید می‌شود اگر در فروش مشکل داشتند، ما آنها را برایشان به فروش می‌رسانیم.
رحمانی نعیم‌آبادی در ادامه عنوان کرد: شرکت 20 نفر عضو اصلی دارد که هیئت مدیره را تشکیل می‌دهند و یک‌هزار و 367 نفر زیر مجموعه شرکت که به‌صورت غیر مستقیم در حال کار و فعالیت هستند.
وی افزود: اگر همکاری و تشویق‌های پدر، مادر و همسر م نبود نمی‌توانستم در این کار موفق شوم، زیرا زمانی که کاری در مجموعه بانوان بخواهد شکل بگیرد حرف و حدیث زیاد است.
کارآفرین نمونه استانی عنوان کرد: در روز اول تاسیس این شرکت با مخالفت‌های زیادی چه در بخش روستا و چه ادارات برای گرفتن مجوزها روبه‌رو بودم و آنها به من می‌گفتند این کار شدنی نیست و خیلی از شرکت‌ها تاسیس شدند اما به موفقیتی دست نیافتند و منحل شدند.

کرمان رصد


هدف‌گذاری برای ایجاد تعاون روستایی زنان استان کرمان
رحمانی نعیم‌آبادی افزود: یکی از برنامه‌های کاری که در سال جاری به‌دنبال تحقق آن هستم، ایجاد اتحادیه تعاونی روستایی زنان استان کرمان است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: در بین اعضای تعاونی افرادی بودند که حتی به نان شب محتاج بودند، به عنوان مثال یک خانمی که همسرش فوت کرده مشکلات زیادی داشت، یک عدد تنورک و مواد اولیه برای تهیه پخت کماج سهن (شیرینی سنتی، استان کرمان) در اختیارش قرار دادم و وی به همراه دختر خود کماج می‌پختند و من آنها را برایشان می‌فروختم و کم‌کم خودشان شیرینی‌ می‌پختند وتوسط پسرشان آنها را به فروش می‌رساندند. اکنون در کنار پخت این شیرینی یک باب مغازه لبنیاتی برای پسرش راه‌اندازی کرده و زندگی آنها رونق گرفته است و من از اینکه اعضاء تعاونی از زندگی خوبی برخوردار شده‌اند لذت می‌بردم و انگیزه‌ام برای تلاش، بیشتر می‌شود.
کارآفرین نمونه استان کرمان با بیان اینکه 110 نفر مرد در تعاون به‌صورت غیرمستقیم که بیشتر در بخش کشاورزی است، مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: افرادی که بخواهند در این زمینه فعالیت کنند باید پشتکار زیاد، روابط عمومی بالا و با ادرات بتوانند تعامل خوبی برقرار کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای اعضای تعاونی خود کلاس‌های آموزشی مختلفی از جمله، بازاریابی، تولید، بسته‌بندی، ارتباطات، روابط عمومی و ... برگزار کرده‌ام که قبلا این کلاس‌ها به‌صورت حضوری بود اما اکنون به‌دلیل کرونا ا به‌صورت وبینار و مجازی برگزار می‌شود.
این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه برخی از افراد را برای خرید تجهیزات مورد نیاز خود به صندوق مهر امید معرفی کرده‌ایم، گفت: یک مجموعه کارآفرینی با همکاری بانک رسالت ایجاد کرده‌ایم، به‌عنوان صندوق کارآفرینی ولیعصر(عج) که اعضای تعاونی از امتیاز یکدیگر برای گرفتن وام استفاده می‌کنند.
بانوی کارآفرین استان کرمان بیان کرد: ما بیشتر در شرکت تعاونی روی پای خودمان بودیم و سعی کردیم از دولت کمکی دریافت نکنیم.
رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان زرند در تشریح عملکرد از تشکیل شرکت تعاونی زنان روستایی سلیمان‌آباد زرند کرمان که سال 96 تشکیل شده اظهار داشت: تشکیل کارگاه‌های کوچک مشاغل خانگی به صورت گروهی و انفرادی (انواع محصولات محلی و سنتی و صنایع دستی کرمان) و ایجاد اشتغال در 12 روستا و اشتغالزایی برای یک‌هزار و 367 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از جمله آن است.
حجت‌الله رحمانی افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی، دینی و فرهنگی، ایجاد گروه گردشگری برای بازدید اعضا از کارآفرینان دیگر جهت تجربه و انگیزه و خلاقیت در روحیه اعضا در جهت اشتغالزایی بهتر و ایجاد مرکز عرضه مستقیم محصولات روستایی و بازارچه خود اشتغالی در روزهای جمعه در مرکز شهرستان از جمله اقدامات این شرکت تعاونی است.
وی عنوان کرد: ایجاد کارگاه‌های فوریتی خیاطی جهت دوخت ماسک و گان بیمارستانی درشرایط کرونا جهت خدمات به مردم و ستاد پزشکی، ایجاد فروشگاه مجازی در زمان شرایط کرونا جهت فروش محصولات بانوان و گرفتن مجوزات مربوطه جهت کارگاه بسته‌بندی محصولات بانوان وعرضه به بازار فروشگاه‌ها از دیگر اقدامات این شرکت است.
رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان زرند خاطرنشان کرد: خانم طیبه رحمانی مدیرعامل شرکت تعاونی زنان روستایی سلیمان‌آباد زرند کرمان هر سال به عنوان کارآفرین منتخب برتر شهرستان و استان بوده و با همت و تلاش اعضای هیات مدیره شرکت توانسته درعرصه اشتغالزایی بخش بانوان فعالیت و گره‌ای از زندگی بانوان باز کنند.
شرکت تعاونی زنان روستایی سلیمان‌آباد زرند کرمان توانسته در سال 97 بر مبنای حمایت از کالای ایرانی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر هرخانه را به یک کارخانه کوچک تبدیل کند و به جای اینکه ماهی به آنها در روستا هدیه دهد ماهی‌گیری به آنان بیاموزد و هم‌اکنون توانسته رونق تولید را در روستاها گسترش دهد و زنان روستایی در تولید و اقتصاد روستا نقش‌آفرینی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/204107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان