کرمان رصد

آخرين مطالب

افزایش 340درصدی میزان کشت‌های کم‌آب در استان کرمان اقتصادي

افزایش 340درصدی میزان کشت‌های کم‌آب در استان کرمان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - متولیان حوزه جهاد کشاورزی استان کرمان می‌گویند: رویکرد تحولی دولت از سال 92تاکنون در این استان موجب شده تا در راستای مکانیزه شدن و جایگزین روش های نوین کشت شاهد اقدامات مطلوب و قابل قبولی باشیم .

به گزارش ایرنا، کشاورزی در کنار معدن، سهم عمده ای از تولیدات و اشتغال استان کرمان را شامل می شود، بطوریکه طبق برآوردها بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان مشغول به فعالیت در بخش کشاورزی هستند.
محصولات متنوع تولیدی کشاورزان کرمانی ضمن تامین نیازهای داخلی، به نقاط مختلف جهان صادر می شود که ضمن اینکه ارزآوری خوبی برای کشور دارد، شبکه ای از اشتغال را به صورت فراگیر و مستمر ایجاد کرده است.
طی سالهای اخیر به دلایلی نظیر کم بارشی، خشکسالی، افزایش هزینه های کشاورزی، حوادث طبیعی و آفات مختلف و غیره، بهره وری در کشاورزی کاهش پیدا کرده و کشاورزان و باغداران در استان کرمان ضرر و زیان زیادی را متحمل شده اند.
تغییر کشاورزی سنتی به مکانیزه، تغییرالگوی کشت و استفاده از روش های جدید نظیر کشت های گلخانه ای آبیاری نوین به عنوان مهمترین راهکارهای علاج کاهش محصولات باغی و زراعی در سال های گذشته در دستور کار مسئولان قرار گرفته است که با استقبال خوب کشاورزان و سرمایه گذاران روبرو شده است.
300 هکتار کشت گلخانه ای در کرمان موجود است

کرمان رصد

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: کمبود منابع آبی و کاهش کیفیت آب در کرمان مانع افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در این استان شده و در راستای اجرای طرح توسعه سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای و کشت های جایگزین برنامه ریزی شده است.
عباس سعیدی با بیان اینکه سطح زیرکشت گلخانه‌های شمال استان حدود 300 هکتار است، افزود: سرمایه گذاری های خوبی نیز در بخش احداث گلخانه ها در استان کرمان در حال انجام است که به سطح زیر کشت گلخانه های این استان اضافه خواهد شد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز برای توسعه کشت های گلخانه ای تسهیلات بانکی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد و فرصت سرمایه گذاری خوبی در این بخش فراهم شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار داشت: همچنین توسعه کشت های گلخانه ای نیز در استان کرمان تا سال 92 قریب یکهزار و 510 هکتار با متوسط عملکرد 10 هزار تن در سال بوده که در حال حاضر افزایش این سطح به 2هزار و 420هکتار با متوسط عملکرد 33 هزار تن سبزی و صیفی و 9 میلیون گل شاخه بریده در سال رسیده است.
افزایش 340درصدی سطح کشت های کم آب
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: سطح زیرکشت های کم آب و اقتصادی در استان کرمان تا سال 92قریب به سه هزار و 600 هکتار بوده که در دولت تدبیر و امید این سطح با افزایش 340درصدی به قریب 16هزار هکتار رسییده است.
سعیدی ادامه داد: اکنون در بخش های گلخانه ها، کشت گیاهان دارویی و توسعه دامپروری استان زمینه سرمایه گذاری وجود دارد و سرمایه گذاران می توانند در این بخش فعالیت کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: همچنین کرمان در اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در بین استان های کشور رتبه دوم را به دست آورده است.
کشت گلخانه ای در جنوب کرمان 200 درصد رشد دارد

کرمان رصد


رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز گفت: منطقه جنوب استان با تولید بیش از چهار میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی شامل 85 گونه محصول زراعی و باغی با کیفیت مطلوب از مهمترین نقاط کشاورزی کشور محسوب می شود.
سعید برخوری افزود: این منطقه با حدود 242 هزار هکتار و 29 درصد سطح زیر کشت و حدود 67 درصد از کل تولید محصولات کشاورزی و دامی استان و حدود چهار درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده و به تنهایی در 10 محصول کشاورز رتبه اول تا سوم تولید و سطح زیرکشت کشور را دارد.
وی تصریح کرد: کم‌آبی و افت آب های سطحی و زیرسطحی در جنوب کرمان که به عنوان یکی از معضلات کشاورزی محسوب می شود اکنون با استفاده از راهکارهای علمی و کاربردی جهت استفاده بهینه از منابع آب و توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار 75 هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به این سیستم مجهز شده‌اند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به توسعه کشت های گلخانه ای بیان کرد: توسعه گلخانه های جنوب از یک هزار و 280 هکتار در سال 92 به 2 هزار و 500 هکتار رسیده است که در این بخش 200 درصد شاهد رشد هستیم.
وی ادامه داد: با توسعه و بهره برداری از کشت های گلخانه ای در منطقه جنوب کرمان، کارایی مصرف آب در این بخش از 2.1 به 3.74 مترمکعب افزایش پیدا کرده است.
برخوری با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از طرح های گلخانه ای اظهار داشت: مجتمع گلخانه ای موسسه ملل در شهرستان رودبار جنوب، مجتمع گلخانه ای تپه قوچان، در شهرستان جیرفت و مجتمع گلخانه ای شهر منوجان با مجموع اعتبار 128 میلیارد تومان در سال جاری به بهره برداری می رسند.
150 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال کرمان به آبیاری نوین مجهز هستند

کرمان رصد


رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: تا سال 1392 حدود 89هزار هکتار از اراضی این استان به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده بود که با اقدامات انجام گرفته اکنون این میزان با رشد 68درصدی به 150هزار هکتار رسیده است.
سعیدی افزود: اجرای بیش از پنج هزار هکتار آبیاری تیپ در مزارع برای نخستین مرتبه در استان کرمان، پروژه توسعه آبیاری میکروتیپ در مزارع، تغییر الگوی کشت و افزایش بهره وری در واحد سطح، تدوین و اجرای برنامه پنج ساله کاشت سطح زیرکشت محصولات با نیاز آبی بالا و جایگزینی با محصولات کم آب و اقتصادی مانند زعفران، گل محمدی، زرشک و عناب از اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به روند مکانیزه کردن کشاورزی در استان تاکید کرد: اقدامات خوبی در زمینه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در استان کرمان انجام شده به طوری که ضریب مکانیزاسیون با ورود بیش از سه هزار تراکتور و کمباین به این استان از 9 دهم اسب بخار به 1.66 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی بیان کرد: تاکنون بیش از 17 هزار دنباله بند و ادوات کشاورزی وارد استان کرمان شده که ضریب مکانیزاسیون از 48 درصد به 67 درصد افزایش یافته که اقدام بسیار خوبی در زمینه افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و افزایش درآمد کشاورزان و باغداران است.
سعیدی با اشاره به اینکه 40 میلیارد تومان تسهیلات طی سه سال گذشته برای خرید تراکتور به کشاورزان استان کرمان پرداخت شده است گفت: یکی از مشکلات ما تحویل ندادن تراکتور بود که در این زمینه مذاکراتی انجام شده و مشکل در حال رفع است.
وی افزود: در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی 60 میلیارد تومان تسهیلات تصویب شده بود که با افزایش این مقدار، 75 میلیارد تومان معادل 135 درصد تسهیلات در سال 99 پرداخت شده است.
ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در جنوب کرمان 2 برابر شده است

کرمان رصد


رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: جنوب استان با استفاده از راهکارهای علمی و کاربردی جهت استفاده بهینه از منابع آب و توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار 75 هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به این سیستم مجهز شده‌اند.
وی با اشاره به کشت گلخانه ای انواع محصولات در جنوب کرمان بیان کرد: توسعه گلخانه های جنوب ازیک هزار و 280 هکتار در سال 92 به 2 هزار و 500 هکتار رسیده است که در این بخش 200 درصد شاهد رشد هستیم .
برخوری ادامه داد: با طرح های اجرا شده در حوزه سیستم های آبیاری نوین و تحت فشار در اراضی کشاورزی جنوب استان کرمان، کارایی مصرف آب از 2.1 به 3.74 مترمکعب افزایش پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: در طی هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید توسعه آبیاری تحت فشار از 46 هزار و 226 هکتار به 85 هزار و 400 هکتار رشد دارد و ضریب مکانیزاسیون از 0.85 اسب بخار به 1.67 اسب بخار افزایش داشته است.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی مکانیزاسیون کرمان توسعه ایران کشاورزی آبیاری اراضی کشاورزی کارآمدی دولت

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/203489/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند