کرمان رصد

آخرين مطالب

ایجاد گذر فرهنگی اقتصاد هنر و گردشگری کرمان را متحول می‌کند سياسي

ایجاد گذر فرهنگی اقتصاد هنر و گردشگری کرمان را متحول می‌کند
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - راه اندازی گذرهای فرهنگی موجب پیوند بین هنرمندان و شهروندان می‌شود و فرصت مناسبی در جهت ارائه آثار و محصولات فرهنگی و هنری و زمینه پویایی اقتصاد هنر و فرهنگ را پدید می آورد.

زندگی شهری و مدرن امروز در شهرها فرصت کمتری برای بهره گیری و استفاده از فعالیت ها و محصولات فرهنگی وهنری را برای ساکنان کمتر فراهم کرده است و تنها گروهی خاص پیگیر و علاقه مند آثار هنری و فرهنگی هستند که این مساله لزوم ایجاد اماکنی برای ارتباط شهروندان و اهالی فرهنک و هنر بوجود آورده است.
از آنجا که فعالیت های فرهنگی و هنری نقش مهمی در بهبود زیست شهروندان و رفع نیاز روحی افراد و همینطور معیشت اصحاب فرهنگ و هنر دارد، ایجاد سازو کار و برنامه ریزی برای نزدیکی و تعامل دو طرف باید مورد توجه قرار گیرد و طرح گذر فرهنگی یکی از ابتکاراتی است که در سالهای اخیر مطرح و در دست اقدام است.
گذر فرهنگ و هنر، خیابان، میدان و یا معبری است که در آن مجموعه ای از کسب و کارهای فرهنگی و هنری فعالیت می کنند و افراد با حضور خود در محل های یادشده ضمن استفاده از برنامه های متنوع فرهنگی و هنری با محصولات این حوزه نیز از نزدیک بیشتر آشنا می شوند.
استان کرمان نیز بواسطه قدمت تاریخی و غنای فرهنگی ظرفیت های فراوانی به لحاظ محیطی و کسب و کارهای هنر و فرهنگی دارد که می توان از آنها برای راه اندازی گذرهای فرهنگی استفاده کرد، و این مهم با تلاش مسئولان در مراحل ابتدایی اجرا قرار دارد.
هر چند راه اندازی گذرهای فرهنگی کار بسیار ارزشمندی در حمایت از تولید و ارائه آثار فرهنگی و هنری است، اما چون در ابتدای راه قرار دارد، باید نواقص و آسیب های این طرح حتما شناسایی شود تا اثر گذاری خود را حفظ نماید.
به سراغ متولیان فرهنگی و هنر کرمان رفتیم تا از اقدامات و فعالیت های انجام شده برای راه اندازی گذرهای فرهنگی آگاه شویم و نظرات آنها را در رابطه با اجرای این طرح منعکس کنیم.
ایجاد گذرهای فرهنگی کسب و کارهای فرهنگ و هنر را بهبود می‌بخشد

کرمان رصد


وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان برنامه ریز و متولی گذرهای فرهنگی نقش سیاست گذاری و حمایت از این امکان را دارد که طی سالهای اخیر دستورالعمل ها و بخشنامه هایی را در این راستا صادر کرده و پیگیری امور مربوط به گذرهای فرهنگی را انجام می دهد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: مساله بهبود کسب و کارهای فرهنگی و هنری یکی از کلان برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که بر مبنای آن شیوه نامه حمایت از اصناف و کسب و کارها تدوین شده است.
محمد رضا علیزاده افزود: ارائه آثار هنرهای آیینی و نمایشی، فعالیت های فرهنگی و هنری، ارائه محصولات فرهنگی و هنری در این گذرهای فرهنگی پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: برای راه اندازی گذرهای فرهنگ و هنر پس از مشخص شدن مکان توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری، آماده سازی مکان و فضای مناسب بر عهده شهرداری هر شهر است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار داشت: پس از مشخص شدن محل گذر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق صندوق اعتباری هنر، صندوق کارآفرینی امید و بانک های عامل نسبت به راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی در این اماکن اقدام می کند.
وی ادامه داد: کتابفروشی ها و فروشگاه های محصولات فرهنگی و هنری، تماشاخانه ها، نگارخانه ها، نمایشگاه های دائمی هنرهای تجسمی، سالن های کوچک و تئاترهای خصوصی، کارگاه های آموزشی، علمی و هنری، فروشگاه های طراحی و تولید مد ایرانی و اسلامی، فعالیت هایی نظیر شتاب دهنده ها و استارت اپ ها، موزه های خصوصی، خدمات دیجیتالی، کارگاه های پشتیبانی فرهنگ و هنر از جمله کسب و کارهای مشمول حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گذرهای فرهنگی بشمار می روند.
علیزاه با بیان اینکه این طرح به فرمانداران شهرستان های سراسر استان کرمان ابلاغ شده است افزود: روسای ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها نیز پیگیری های لازم را انجام داده اند و بطور مشخص در شهرستان رفسنجان و بم محل هایی برای ایجاد گذرهای فرهنگی در دست انجام است.
وی تصریح کرد: مالکیت و اجاره بهای اماکن یکی از مشکلات پیش روی گذرهای فرهنگی است که معمولا صنوف فرهنگی و هنری قادر به پرداخت اجاره بهای تجاری نیستند و نیاز به کمک ها و حمایت ها لازم دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: مکان فرهنگی و هنری با محور اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل بازار کرمان در حوزه هنرمندان صنایع دستی و کارگاه های هنری وجود دارد که از صاحبان آن خواستیم که فعالیت خود را با محوریت گذر فرهنگ و هنر ادامه دهند.
وی با اشاره به مکان نمایی چند محل در شهر کرمان به عنوان گذر فرهنگی تاکید کرد: اگر مشارکت شهرداری را داشته باشیم فرصت خوبی برای عرضه محصولات فرهنگی و هنری و ارائه نمایش های خیابانی و آیینی و کارگاه های تولیدی فرهنگ و هنر در این گذرها است.
علیزاده بیان کرد: کسب و کارهای نوپا مانند خرید و فروش اینترنتی و آنلاین آثار فرهنگی و هنری درگذرهای فرهنگی می تواند ارتباط مستقیم بین هنرمندان و مصرف کنندگان را برای تعامل بیشتر فراهم کند.
گذرهای فرهنگی کیفیت زیست شهروندان را افزایش می دهد

کرمان رصد


شهرداری نیز به عنوان مدیر امور شهری ضمن ایفای نقش در مشخص کردن گذرهای فرهنگی، بازوی اجرایی در راستای فضا سازی و شکل دهی فعالیت های فرهنگی و هنری در این گذرها محسوب می شود.
معاون فرهنگی و هنری شهرداری کرمان نیز در این رابطه گفت: بحث انتخاب گذر فرهنگی در شهر کرمان هنوز به لحاظ جانمایی به یک نقطه مشترک نرسیده است و چند نقطه از شهر کرمان شامل بازار قلعه محمود، خیابان گلبازخان و پارک شهید مطهری در نظر گرفته شده است.
محمد جهانشاهی افزود: با مذاکرات انجام شده طی روزهای آینده کارشناسانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از محل های مورد نظر برای انتخاب گذر فرهنگی در شهر کرمان بازدید می کنند و بر اساس مطالعاتی که انجام شده است به احتمال زیاد سه راه گنجعلیخان و خیابان شهید تجلی با توجه به انجام پروژه پیاده راه سازی و کارکرد جدید میدان ارگ، بخش از آن به عنوان گذر فرهنگی دیده شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه گذر فرهنگی نیاز به فضای مناسبی برای فعالیت هنرمندان و صنوف مرتبط دارد، کاربری محل نیز باید به سمت صنوف فرهنگی برود.
معاون فرهنگی و هنری شهرداری کرمان تاکید کرد: تعدادی از گذر فرهنگی که در کشور ایجاد شده است موفق نبوده اند و این گذرها کارکرد فرهنگی مورد نظر را پیدا نکردند و به سمت دیگری رفته اند که تصمیم داریم در شهر کرمان چنین اتفاقی نیافتد.
وی با اشاره به سابقه تاریخ و وجود اماکن دیدنی در شهر کرمان افزود: در این گذرها برنامه هایی متناسب با آداب، رسوم و فرهنگ و همچنین صنایع دستی کرمان طراحی شود تا علاوه بر شهروندان زمینه حضور گردشگران نیز در این نقاط فراهم شود.
جهانشاهی بیان کرد: وجود هر فضایی که نقش انسان را در محیط شهری پر رنگ تر می‌کند مانند گذرهای فرهنگی باعث افزایش کیفیت زیست شهر خواهد شد، بویژه در شهرهای با بافت تاریخی و هویت قوی وجود این گذرهای می تواند ارزش افزوده فرهنگی و اقتصادی را بالا ببرد.
وی گفت: ساختار محیط و فضای گذرهای فرهنگی با طراحی های اصیل، بومی و در عین حال جذاب باید همراه باشد که در این زمینه از تجارب و طرح های اجرا شده در دیگر نقاط بهره خواهیم گرفت.
مسیرهای تاریخی به گذرهای فرهنگی تبدیل شود

کرمان رصد


با توجه به سابقه تاریخی و وجود جاذبه های گردشگری در استان کرمان، حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ایجاد و رونق گذرهای فرهنگی عامل بسیار مهمی است تا ضمن جذب گردشگران، بخش ارزشمند صنایع دستی نیز مطرح و تقویت شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: کرمان یک استان بی نظیر است، زیرا در هیچ کجای کشور این همه تنوع و جاذبه گردشگری، تاریخی، فرهنگی و صنایع دستی مشاهده نخواهید کرد و این فرصتی برای معرفی بیشتر جاذبه های استان است.
فریدون فعالی افزود: گذرهای فرهنگی با رویکرد گردشگری در کرمان ایجاد می شوند و مسیرهای تاریخی به محل رویدادهای فرهنگی تبدیل شده تا ضمن حضور هنرمندان، گردشگری نیز تقویت شود.
وی با اشاره به ایجاد گذر فرهنگی با رویکرد رونق گردشگری در محور مجموعه تاریخی گنجعلیخان شهر کرمان تصریح کرد: ایجاد گذر فرهنگی در محدوده محورگنجعلیخان برای گسترش فعالیت های عمومی فرهنگی و رونق گردشگری باید در اولویت قرار گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: مسیرهای تاریخی شهر که اماکن شاخص را به یکدیگر متصل می‌کردند، هویت تاریخی دارند و می توانند مکان برگزاری رویدادهای فرهنگی باشند و در شهر و استان کرمان چنین مسیرها و اماکن زیادی داریم.
وی بیان کرد: گذرهای فرهنگ و هنر که شامل موزه ها، فروشگاهها و بازارچه های صنایع دستی می شوند، می توانند محلی مناسب برای کسب و کارهای فرهنگی و هنری، از جمله هنر خیابانی، تئاتر و هنرهای آئینی باشند و همچنین در افزایش مدت ماندگاری گردشگران و ایجاد اشتغال و درآمدزایی کمک شایانی کنند.
فعالی تاکید کرد: همچنین در گذرهای فرهنگی شخصیت ها و مفاخر کرمان معرفی شوند تا شهروندان و افراد ضمن اشنایی با تاریخ شهر از پیشینه و فعالیت های فرهنگی شاخص نیز باخر باشند.
وی با اشاره به اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در طول سال تصریح کرد: گذرهای فرهنگی یکی از امکانی است که می توان از آن برای بیان و نمایش رخدادهای تاریخی و فرهنگی بهره برد که باعث جلب گردشگران نیز خواهد شد.
از برآیند سخنان مسئولان امیدواری زیادی برای ایجاد و رونق گذرهای فرهنگی در شهرستان های استان کرمان احساس می شود و در صورتی که برنامه ریزی ها با دقت و همراهی اصحاب فرهنگ و هنر انجام گیرد، در آینده ای نزدیک شهروندان شاهد مکان های با ارزشی بنام گذرهای فرهنگی خواهند بود.
برچسب‌ها
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان شهرداری کرمان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمان میراث فرهنگی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/202894/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار سرمازدگی ؛لاله زار بردسیرسردترین نقطه کشور

شهید آوینی نگاه ما را نسبت به موضوعات تغییر داده است

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر در جریان سیل اخیر

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

هلال احمر به 1500 نفر در مناطق سیل زده کرمان امدادرسانی کرد

بازگشایی محور فاریاب - کهنوج

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)

وجود 33 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

بازگشایی محور فاریاب _کهنوج

تاثیر 50 درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر متاثر از سیل

تدابیر پیشگیری از سیل از 6 ماه قبل در استان کرمان انجام شد

هواشناسی 30 فروردین 1403 / سامانه بارشی در راه ایران / پیش‌بینی وضع آب و هوا تا 5 روز آینده

امدادرسانی هلال احمر به 250 نفر گرفتار در سیل کرمان

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)

استاندار کرمان: سیل جنوب استان تلفات جانی نداشت

سرمربی گل‌گهر: برابر استقلال خوزستان باید پیروز شویم

100 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد

کشف میلیاردی کالای قاچاق در کرمان

رگبار باران و باد شدید در 9 استان / ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته آینده

نیروهای مسلح با اتحاد و آمادگی کامل مقابل دشمنان ایستادند

سیل راه ارتباطی 29 روستای عنبرآباد را مسدود کرد

لاله زار سردترین ایستگاه سرد کشور

شکایت دادستان سیرجان از افشین پیروانی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

شکارچیان غیرمجاز در منطقه راور دستگیر شدند

تماشای سیل، جان پسربچه 8ساله کرمانی را گرفت!

جاده جیرفت ـ بلوک ـ فاریاب مسدود شد

دو دختر نوجوان مفقودشده در جنوب کرمان پیدا شدند

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

امدادرسانی هلال احمر به 250 نفر گرفتار در سیل استان کرمان

شکایت عجیب گل‌گهر از افشین پیروانی!

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

هشدار قرمز هواشناسی در جنوب کرمان بدون تلفات جانی/ سیل امسال خسارت کمتری داشته است

شکایت دادستان سیرجان از پیروانی به دلیل انتخاب یک رستوران!

راه اندازی هیئت صلح جانبازان

گلدان گیری و مقدمات تولید نهال در جنوب کرمان

ثبت یک شکایت عجیب از مدیر تیم پرسپولیس!

محموله‌های بسته غذایی بنیاد مستضعفان به مناطق سیل‌زده کرمان اعزام شد

واکنش معنادار تحلیلگر ترکیه‌ای ازنبوغ ایرانی مقابل هیاهوی اسرائیل