کرمان رصد

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می دهد

بازار کج دار و مریز هندوانه کاران هند ایران مقالات

بازار کج دار و مریز هندوانه کاران هند ایران
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان اگر چه سطح زیرکشت هندوانه در جنوب کرمان کمتر از میزان ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است اما بازار قیمت ها چندان تغییری نکرده و سفره هندوانه کاران هم خالی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، جنوب استان کرمان به اذعان کارشناسان از نظر اقلیم و تنوع در تولید به عنوان گلخانه طبیعی و هند ایران شهرت دارد که اهالی این سرزمین چهارفصل همواره یا مشغول کشت و کار و یا برداشت محصولات خود هستند و با هر مشقتی شده سال زراعی جدید را شروع می کنند و امسال از اولین روزهای آغاز برداشت محصولات کشاورزی جنوب‌ کرمان شاهد نابه سامانی بازار فروش بودیم.
از بازار بی رونق پیاز گرفته تا گوجه فرنگی، خیار و رها شدن مزارع کدو و ... که به غیر از بدهی چیزی عاید کشاورز نشده است.
و اما به بازار هندوانه این محصول منحصربه‌فرد در جنوب کرمان می رسیم که حال و روزی بهتر از بازارهایی که پشت سر گذاشتیم، ندارد و باز هم حاشیه سود دلالان به هزینه های بالای نهاده های کشاورزی و قیمت پایین محصول تنه می زند.
بازار عرضه و تقاضا همیشه در جنوب کرمان دستخوش بازار گرم و افسار گسیخته دلالی قرار می گیرد اما در مقابل دریغ از یک سال زراعی که کشاورزان جنوب کرمان با لبخند رضایت و بدون بدهکاری فقط خسته کار باشند و نه شرمنده خانواده و طلبکاران.
بررسی وضعیت کشت و بازار عرضه هندوانه در دو شهرستان رودبار جنوب و فاریاب نشان دهنده وضعیت سفره بی رونق هندوانه کاران است.
فقط بدهکاریم
"امیری" یکی از هنداونه کاران فاریاب در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از وضعیت کشاورزی جنوب‌ کرمان گله کرد و گفت: مسوولان با مصاحبه های متعدد با رسانه ها قیمت پایین پیاز و بقیه محصولات را با به کاربردن عناوینی همچون کشت بی رویه به گردن کشاورز می اندازند و کم کاری ها را اینگونه توجیه می کنند.
وی افزود: الان یک سوال از مسوولان بخش کشاورزی داریم اینکه میزان سطح زیرکشت هندوانه چقدر است و آیا طبق برنامه ابلاغی است یا خیر؟
"تاجیک" هندوانه کار دیگری است که با اشاره به سطح زیرکشت هندوانه در جنوب کرمان خطاب به مسوولان گفت: براساس بررسی که انجام دادم بنظر می رسد سطح زیرکشت هندوانه در شهرستان هایی که بیشترین میزان را دارند نسبت به سال قبل کمتر است اما چرا خبری از بهبود بازار فروش و قیمت ها نیست؟
"سابکی" یکی از کشاورزان رودبار جنوب که چندین هکتار هندوانه کشت کرده، گفت: قیمت های شکننده بازار محصولات را به کشت بی رویه و عدم رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان و یا برداشت همزمان در سایر استان و واردات ربط می دهند. اکنون که بازار هندوانه چندان گُل و بلبل نیست و مشکل کار کجا است؟
"فتحی زاده" از اهالی جازموریان نیز از هزینه های سرسام آور نهاده های کشاورزی انتقاد کرد و گفت: تقدیر کشاورزان جنوب کرمان بر این است که همه ساله در اثر سرمازدگی، طوفان، سیل و ... مقروض بشوند و در نهایت اگر از بلایای طبیعی جان سالم به در ببرند به دام بازار دلالان می اُفتند.
"فرامرزی" نیز از کشاورزان ورشکسته رودبار جنوب گفت: فقط منتظریم ببینیم مسوولان امر بازار نامناسب و کج دار و مریز هندوانه را به گردن چه کسانی می اندازند.
وی داشتن سال زراعی بدون دغدغه‌ ی فروش را یکی از آرزوهای کشاورزان عنوان کرد و افزود: سال زراعی با همه بدبختی هایی که برای کشاورزان به جا گذاشته با روزهای آخر برداشت هندوانه رو به پایان است اما کشاورزان باز چاره ای غیر از قرض و تدارک برای سال زراعی جدید را ندارند.
یکی از جوانان رودبار جنوب با صدای بلند و بغض در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا با این همه بدهی باز هم کشاورزی می کنید گفت: اگر کشاورزی بکنم و محصولات مان فروش نداشته باشند بدهکار می شویم اما اگر وارد شبکه قاچاق سوخت یا مواد بشوم یا در میان شعله های آتش زنده و زنده می سوزم و یا پشت میله های زندان می روم و چاره ای غیر از تن دادن به بدهکاری نداریم.
وی از مسوولان خواست به جای اینکه زمان برداشت محصولات کشاورزی و اُفت قیمت ها دنبال مقصر باشند همین وقت را صرف چانه زنی و جذب سرمایه گذار برای احداث صنایع جانبی بخش کشاورزی بکنند.
هاشمی نیز یکی از جوانان کشاورز که همواره مقروض می شود به ایسنا گفت: صدای ما باشید، صدای جوانان رودبار و جازموریان باشید، صدای جوانانی باشید که سودای پیوستن به شغل های کاذب و خطرناک را در سر دارند.
احمدی نیز جوان دیگری که شغلش کشاورزی است گفت: در منطقه ما همواره یا سیل می آید و یا طوفان و هر چه در ذهنمان است و یا پدرانمان تعریف می کنند کشاورزی هم بازاری ندارد پس ما باید چه کار کنیم فقط همین سوال را جواب بدهند ما باید چه کاری بکنیم؟
"کوروش امیرمیجانی" مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاریاب در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کاشت هندوانه در این شهرستان با توجه به سرمای شدید و طولانی مدت زمستانه با تاخیر از اواسط بهمن ماه شروع شد و تا دهه دوم اسفندماه ادامه داشت.
وی سطح زیرکشت این محصول را در سال زراعی جاری 4000 هکتار اعلام کرد و افزود: سطح زیرکشت در مقایسه با سال زراعی قبل تغییر قابل توجهی نداشته است.
امیرمیجانی عملکرد متوسط هر هکتار هندوانه را 40 تُن اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود 160 هزار تُن هندوانه از مزارع این شهرستان برداشت شود.
وی گفت: کار برداشت از اواخر فرودین ماه شروع می شود و تا اواخر خردادماه ادامه دارد.

کرمان رصد


"محسن سعیدی" مدیر جهادکشاورزی شهرستان رودبارجنوب نیز در گفت وگو با ایسنا سطح زیرکشت هندوانه در این شهرستان را 3500 هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود از این میزان سطح زیرکشت بیش از 110 هزار تُن محصول برداشت شود. 
وی افزود: عمده محصول در بخش جازموریان کشت می شود و به منظور کاهش مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری این محصول به صورت آبیاری تیپ و همراه با مالچ پلاستیکی کشت می شود.
پیش بینی برداشت 366 هزارتُن هندوانه در جنوب کرمان
دکتر"فرامرز رستگاری" مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان در گفت و گو با ایسنا سطح زیرکشت هنداونه در منطقه را 9106 هکتار اعلام کرد و گفت: میزان سطح زیرکشت هندوانه در سال زراعی جاری کمتر از برنامه کشت است و پیش بینی می شود 366 هزار تُن محصول برداشت شود.
وی سطح کشت را بر اساس برنامه ابلاغی 12 هزار و 900 هکتار عنوان کرد که کمتر از این میزان کشت شده است.
رستگاری از روزهای پایانی برداشت هندوانه در رودبار جنوب خبرداد و افزود: تاکنون 40 درصد محصول هندوانه کاران شهرستان فاریاب برداشت شده و هم اکنون برداشت محصول رودبار جنوب رو به پایان است و با توجه به اینکه محصول هندوانه شهرستان فاریاب از کیفیت بهتری برخوردار است، قطعا قیمت افزایش می یابد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا هزینه های کشت هنداونه با درآمد تناسب دارد؟ گفت: هزینه تولید هر هکتار هندوانه برای مالک زمین زراعی 35 میلیون و برای مستاجر 43 میلیون تومان است و به عبارتی قیمت تمام شده هر کیلوگرم محصول برداشت شده سر مزرعه با احتساب 35 تُن عملکرد برای مالک 1000 تومان و برای مستاجر 1200 تومان است که با 30 درصد حاشیه سود به ترتیب 1300 و 1560 تومان برای هندوانه کاران خواهد بود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان قیمت نوبرانه هر کیلوگرم هندوانه را 4000 تومان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم هندوانه 800 تومان است که براساس ارزیابی صورت گرفته میانگین فروش فصل 1600 تا1800 تومان بوده است.
وی مهمترین مشکل کشاورزان را شبکه حمل و نقل، دلالان و هزینه بالای حمل دانست و گفت: 50 درصد زحمات کشاورزان کرایه حمل و سر جیب دلالان است که متاسفانه همچنان در قیمت ها نقش آفرینی می کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/202325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید

وضعیت تعطیلی مدارس فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران) / این شهرها تعطیل شدند

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

بازدید میدانی استاندار کرمان از مناطق سیل‌زده شهرستان زرند

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد

دیدار استاندار با خانواده آخرین شهید حادثه تروریستی کرمان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

مدارس زرند فردا تعطیل است

روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم

150آبکشی معابرشهری زرند در پی بارش شدید باران

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس

ستاد بحران: مدارس زرند فردا تعطیل است

دزد 40میلیاردی طلای منزل به دام افتاد

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

مدارس این شهر فردا تعطیل شد

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

166 هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها

برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان

تعطیلی مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه

مدارس زرند تعطیل شد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید