کرمان رصد

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می دهد

آقایی دلالان بر دسترنج پیازکاران جنوب کرمان و تراژدی سفره های خالی اقتصادي

آقایی دلالان بر دسترنج پیازکاران جنوب کرمان و تراژدی سفره های خالی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان اگرچه با خرید تضمینی با هدف کمک به پیازکاران جنوب کرمان اقدام شده اما کشاورزان با سفره خالی و بدهکاری سال زراعی را پشت سر گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، کشاورزان جنوب استان کرمان را شاید بتوان مظلوم‌ترین و بی پناه ترین قشر عنوان کرد که همه ساله با افزایش بی حد و مرز نرخ نهاده های کشاورزی مجبور هستند به هر شیوه ممکن از قرض گرفتن یا اگر خیلی خوش شانس باشند با دریافت وام بانکی نهاده ها را فراهم و اقدام به کشت کنند اما حاصل دسترنج آنها هر سال بدون استثناء قیمت ندارد؛ محصول آنها یا در زمین می ماند و شخم‌زده می شود و یا با نرخی بسیار کمتر از خرج کرد توسط تعاون روستایی خریداری شده و در جایی دپو و زیر آفتاب می گندد.
البته کشاورزان به دلیل به صرفه نبودن معمولا قید فروش محصول خود به تعاون روستایی را می زنند و بدون برداشت مجددا زمین را با آنچه قرار بود نان سفره شان بشود شخم می کنند. این تراژدی را سالهای سال است در منطقه جنوب کرمان شاهد هستیم و متاسفانه هر سال بدون کوچک ترین تغییر و تحولی تکرار می شود و در نهایت کشاورز جنوبی می ماند و سفره ای که خالی است و از آن سو بدهکاری هایی که چندین ساله بابت دریافت نهاده های کشاورزی تلنبار شده و یارای پرداخت آنها را ندارد.
"رضا سالاری" از کشاورزان جنوب کرمان در گفت با خبرنگار ایسنا با انتقاد از برنامه های ابلاغی وزارت‌ جهاد کشاورزی برای کشت و عدم ارائه راهکارهای عملیاتی و جایگزین گفت: مسئولان مربوطه در سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان هر ساله فصل کشت و کار، اطلاعیه های هشدارآمیز برای کشاورزان صادر می کنند که سطح زیرکشت و الگوی کشت را رعایت کنید اما برنامه و راه حلی داده نمی شود تا کشاورز را ملزم به رعایت آن کند یا اگر ارائه هم شود چون برای کشاورز جنوبی کشت محصول جایگزین صرفه ای ندارد زیر بار آن نمی رود.
وی وظیفه کشاورز را کشت و زرع عنوان کرد و افزود: کشاورز با تمام سختی و مشکلات وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن انجام‌ می دهد اما متاسفانه حاصل آن هیچ است و فقری که سال به سال عمق آن بیشتر می شود.
"مشایخی" یکی دیگر از پیازکاران صادرات را حلقه مفقوده در زنجیره تولیدات بخش کشاورزی دانست و گفت: کشاورزان به مراتب مشکلات و تنگناهای بخش کشاورزی و تولید را بهتر از مسوولان بلد هستند و در حال حاضر صادرات اگر رونق بگیرد حال و روز کشاورزان هم رونق می‌گیرد و می طلبد مسئولان امر برای جلوگیری از هدررفت چندین هزار تن سرمایه کشور در این زمینه بیشتر تلاش کنند.
"حسینی" کشاورز دیگری با این جمله که برای مسوولان سال زراعی با خرید تحقیرآمیز کمی از محصول پیاز به پایان رسید اما برای کشاورزان شروع شده، گفت: کاش یک نفر پیدا می شد و می گفت وقتی ظرفیت اصلی در جنوب کرمان کشاورزی است چه کار دیگری می شود انجام داد و همیشه تولید کننده را عامل افت قیمت ها معرفی نکنند.
روزهای پایانی خرید توافقی پیاز
دکتر"فاطمه‌ میرساردو" مدیر تعاون روستایی جنوب استان کرمان در گفت و گو با ایسنا از روزهای پایانی خرید تضمینی پیاز خبر داد و گفت: با توجه به اینکه 15 اردیبهشت ماه مهلت خرید تضمینی به پایان می رسد لذا از کشاورزان تقاضا می شود نسبت به برداشت و تحویل محصول خود اقدام نمایند.
وی در پاسخ به این سوال که تا کنون چه میزان محصول از پیازکاران خریداری شده است افزود: تا 11 اردیبهشت ماه 22 هزار و 563 تُن پیاز با قیمت هر کیلو 596 تومان خریداری شده است و این رقم در حال به روز رسانی است.
میرساردو میزان ارسال پیاز به نهادهای حمایتی و توزیع بین خانوارهای کم برخوردار را 4 هزار و 730 تُن اعلام و اظهار کرد: تاکنون این میزان پیاز در اختیار کمیته امداد قرار گرفته است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نهادها و دستگاه‌هایی برای حمل محصول پیازکاران و کاهش هزینه حمل همکاری داشته اند؟ گفت: سپاه و ارتش در حمل پیاز از مرکز خرید به مقصد برای تحویل به نهادهای حمایتی کمک کردند اما حمل محصول از مزرعه تا مرکز خرید به عهده کشاورزان است.
آقایی دلالان بر دسترنج کشاورزان
"فرامرز رستگاری" معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان در پاسخ به پیگیری‌های ایسنا نسبت به وضعیت کشت پیاز و علت اُفت قیمت محصول گفت: برنامه ابلاغی برای کشت پیاز طرح استمرار 3000 هکتار بوده در حالی 9 هزار و 517 هکتار یعنی سه برابر کشت شده و پیش بینی میزان محصول تقریبا 475 هزار تُن است.
وی در پاسخ به چرایی اُفت شدید قیمت پیاز اظهارکرد: سرمازدگی، عدم رشد مناسب کشت های نشایی، تولید بالا در جنوب کرمان، ذخیره سازی بالا در کشور و سایر استان ها، محدود بودن بازارهای سنتی و ... دلایل عمده کاهش قیمت پیاز در سال‌جاری بشمار می آیند که عدم توجه به الگوی کشت نیز در این امر تاثیر بسزایی دارد.
رستگاری همچنین برنامه ابلاغی را برای کشت بهاره پیاز را 2500 هکتار عنوان کرد که 6200 هکتار اجرا شده و گفت: برداشت محصول پیاز کشت بهاره آغاز شده و در حال حاضر قیمت ها متعادل هستند و پیش بینی می شود بازار خرید پیاز بهاره روزهای بهتری را داشته باشد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان میزان تولید پیاز در کشت بهاره را براساس برنامه ابلاغی 152 هزار تُن عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود 370 هزار تُن محصول وارد بازار شود.
وی عملکرد هر هکتار پیاز را به طور متوسط 55 تُن اعلام کرد و افزود: وقتی که در کشت استمرار براساس برنامه ابلاغی 169 هزار تُن محصول باید وارد بازار شود اما یک دفعه با حجم بالایی به میزان 475 هزار تُن روبرو می شویم مشکل نیز به عدم توجه به برنامه ابلاغی برمی‌گردد.
رستگاری درباره چگونگی روند برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت های مختلف گفت: براساس سه شاخص از جمله میانگین وزنی صادرات طی 5 سال گذشته، میانگین مصرف سرانه کشور و منابع داخلی برنامه کشت به استان ها ابلاغ می شود.
وی از روی آوردن به کشت پیاز و سیب زمینی به عنوان کشت های کاذب تعبیر کرد و گفت: با نادیده گرفتن برنامه های ابلاغی و ایجاد کشت های کاذب که عمدتا محصول پیاز و سیب زمینی هستند بازار عرضه و تقاضا نامتناسب می شود.
رستگاری در پاسخ به انتقاد نسبت به نرخ خرید تضمینی پیاز و هزینه های حمل و برداشت محصول گفت: متاسفانه با قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به میزان 2056 تومان در شورای اقتصاد موافقت نشد زیرا باید سازمان برنامه و بودجه منابع لازم را برای خرید های تضمینی، حمایتی و توافقی تامین کند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان در پاسخ به اصرار ما مبنی بر اعلام میزان صادرات پیاز طی 5 سال اخیر که جزو معیارهای وزارت جهاد کشاورزی برای برنامه های ابلاغی سطح زیر کشت است، گفت: میزان صادرات را گمرک باید اعلام کند که با تاخیر سه ماهه از سه مرز خروجی اعلام می شود.
وی ضمن خودداری از اعلام رقم صادرات پیاز طی 5 سال اخیر در جنوب کرمان گفت: میانگین صادرات در 5 سال اخیر در کل کشور 450 هزار تُن بوده است.
رستگاری راهکار عملی را برای بهبود بازار داخلی پیاز تخلیه انبار ها دانست و افزود: متاسفانه دلالان در شکستن قیمت ها به صورت شبکه ای وارد می شوند و بر بازار عرضه و تقاضا آقایی می کنند لذا با حذف نقش دلالان تعادل نسبی در قیمت ها ایجاد خواهد شد.
به گزارش ایسنا، اگر چه سال زراعی برای پیاز کاران جنوب کرمانی با بدهکاری و ماندن بخشی از محصول خود در زیر خاک به پایان رسید اما سال‌ها شاهد تکرار این تراژدی هستیم و به گفته مسوولان، دلالان تعیین کننده قیمت ها هستند و بر سفره کشاورزان آقایی می کنند.
آیا روزی می رسد کشاورزان جنوب کرمان دغذغه فروش محصولات خود را نداشته باشند؟ باید منتظر سال زراعی جدید پیاز و تدابیر مسوولان برای جلوگیری از کشت بی رویه و سیاست های کلان باشیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/200756/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

جبهه پایداری معامله‌گر است

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

عزت نظام اسلامی مدیون ایثارگری‌های شهدا وخانواده‌های معظم آنان

نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است

هر میدانی که سپاه با پشتیبانی مردم به آن وارد شد منجر به پیروزی شد

تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان

جام حذفی فوتبال| دیدار مس و پیکان به وقت اضافه کشید

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

کرمان همچنان زیر چتربارش‌های بهاری

غبار روبی گلزار شهیدای آران و بیدگل

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تخریب 50 راه روستایی در گنبکی

سیلاب در ورودی شهر صفاییه رفسنجان مهار شد

سیلاب راه ارتباطی 6 روستای نرماشیر را مسدود کرد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی