کرمان رصد

آخرين مطالب

وقتی سرمای شبانه، هستی کشاورز را بر باد می دهد! گفتگو

وقتی سرمای شبانه، هستی کشاورز را بر باد می دهد!
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، شاید ضرب‌المثل «سالی که نکوست از بهارش پیداست» برای باغداران پسته ایران معنایی روشن‌تر از دیگران داشته باشد، آنجا که در ابتدای بهار با یک سرمای شبانه، تمام هستی سال خود را می‌بازند و یا با گذر از بهاری بی‌حادثه، امیدوارانه چشم به انتظار فصل برداشت دارند.
در طی سال‌های گذشته، مناطق پسته‌کاری ایران از آسیب سرمازدگی مصون نبوده‌اند و حتی در بعضی سال‌ها خسارت ناشی از سرما، آنقدر شدید بوده که درصد زیادی از محصول را از بین برده است که به نظر می‌رسد مهمترین خسارت سرما، از بین رفتن گل‌های تازه باز شده و جوانه‌هاست.
سرمازدگی چگونه حادث می‌شود؟ سرمازدگی یک پدیده جوّی است و زمانی حادث می‌شود که درجه حرارت محیط کمتر از میزان دمایی باشد که برای رشد گیاه لازم است.
کشاورزان پسته کار که در سال‌های اخیر با هزینه‌های سرسام آوری در بخش کشاورزی برای تولید محصول خود مواجه شده اند، خسارت سرمازدگی را باری سنگین و طاقت فرسا به اقتصاد پسته استان می‌دانند که می‌تواند فعالیت‌ها را در این حوزه مختل کند.

کرمان رصد

درد دل‌ کشاورزان از خسارات سرمازدگی مهدی سیف الدینی کشاورز زرندی به سرمازدگی درختانش اشاره کرد و گفت: من120هکتار زمین دارم، با توجه به اینکه پارسال، سال پسته نبوده، امسال هم به دلیل سرمازدگی متاسفانه صددرصد محصول پسته ام آسیب دیده و جوانه‌های زایشی سال آینده نیز از بین رفته است، به همین دلیل سال بعد هم محصول خوبی نخواهم داشت.
او با تأکید بر اینکه اگر جهاد کشاورزی نیز بخواهد وام 18 درصد به کشاورزان بدهد، واقعا برای ما مشکلی را حل نمی‌کند، افزود: با توجه به هزینه‌های بالای کشاورزی، واقعا برای کشاورزان پسته اوضاع فجیعی رخ داده است که مسئولان باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.
منصور میرزایی یکی دیگر از کشاورزان شهرستان زرند با اشاره به اینکه 70 هکتار زمین پسته دارم، گفت: صددرصد محصولم را سرما زده است و با هزینه‌های بالایی که ما صرف این باغات پسته می‌کنیم، واقعا شرایط برای ما سخت شده و ضرر زیادی را متحمل شده ایم.
خسارت 60 درصدی به 30 هزار هکتار از باغات زرند رضا محمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند گفت: 30 هزار هکتار از باغات شهرستان زرند، به طور میانگین قریب به 60 درصد، از سرمازدگیِ آغاز نیمه دوم فروردین ماه امسال، خسارت دیده اند.

کرمان رصد

او افزود: دهستان‌های شعبجره، جرجافک، خانوک، اسلام آباد، بهشت وحدت و محمد آباد از این سرمازدگی خسارت دیده اند که برآورد اولیه خسارت، نابودی قریب به 11 هزار تن محصول به ارزش تقریبی هزار و 650 میلیارد ریال است.
خسارت 40 تا 100 درصدی به باغات پسته سیرجان محمودآبادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان با اشاره به خسارت وارده در اثر کاهش ناگهانی دما در روز‌های 16 و 17فروردین امسال و سرمازدگی محصولات زراعی و باغی شهرستان سیرجان گفت: خسارت وارده به محصول امسال و خشکیدگی جوانه‌های زایشی سال آینده پسته در سطح 37 هزار و670 هکتار بین 40 تا 100 درصد به میزان 12هزار و 855 تن به مبلغ 17 میلیون و 997 هزار ریال است.

کرمان رصد

20 تا 80 درصد از باغات پسته استان کرمان دچار سرمازدگی عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: افت دما در 16، 17 و 18 فروردین ماه امسال که در برخی موارد تا منفی پنج درجه سانتی گراد نیز رسید و با توجه به زمان گلدهی باغات پسته، گردو و سایر محصولات که یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی گیاه است، به 170 هزار و 650 هکتار از باغ‌های پسته، 23 هزار و 549 هکتار از محصولات سردسیری و در مجموع 91 هزار و 387 میلیارد ریال باغات این استان خسارت وارد کرد.

کرمان رصد

او افزود: خسارت قابل توجهی بر اثر وقوع سرمای ناگهانی در ابتدای امسال به محصولات کشاورزی کرمان وارد شد که آثار منفی آن در اقتصاد این استان در آینده دیده خواهد شد.
سعیدی، سطح زیر کشت باغات پسته بارور این استان را 212 هزار هکتار اعلام کرد و بیان داشت: بین 20 تا 80 درصد از باغات پسته کرمان دچار سرمازدگی شده است.
او تصریح کرد: سرما به 53 هزار و 822 تن از محصول پسته در شهرستان‌های سیرجان، انار، شهربابک، رفسنجان، کرمان، بردسیر، زرند، بافت و کوهبنان، هشت هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد.
صندوق بیمه برای پرداخت غرامت کشاورزان خسارت دیده اقدام می‌کند سعیدی گفت: در باغات پسته علاوه بر اینکه محصول امسال نابود شده، جوانه‌های زایشی سال آینده نیز از بین رفته و خسارت غیر قابل جبرانی به باغداران زحمتکش وارد شده است.

کرمان رصد

او افزود: این امر با توجه به اینکه عمده سطح زیر کشت شهرستان‌های خسارت دیده پسته هست، سبب وارد شدن فشار اقتصادی شدید به تولید کنندگان این محصول شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: در بازدید نماینده صندوق بیمه کشور از باغ‌های سیرجان به دلیل سرمازدگی اخیر، مقرر شد صندوق بیمه نسبت به پرداخت غرامت کشاورزان خسارت دیده در اسرع وقت اقدام کند.
توسعه ایستگاه‌های هواشناسی بخش کشاورزی او همچنین توسعه ایستگاه‌های هواشناسی بخش کشاورزی با پراکنش مناسب در باغ‌ها به منظور پیش بینی دقیق و به هنگام خسارات را از برنامه‌ای سازمان در آینده اعلام کرد.

کرمان رصد

حرف آخر ... پسته محصولی ارزشمند در بخش کشاورزی است که صادرات آن ارز آوری خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت و همچنین اشتغالزایی فراوانی در سهم بخش اشتغال استان کرمان دارد، لذا خسارت به این بخش، تبعات سنگینی برای استان و کشور دارد و لازم است مسئولان نسبت به جبران و کاهش آسیب‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.
از سوی دیگر سرمازدگی باغات پسته، پدیده تکرار پذیری است که باید برنامه اساسی و مدونی برای جلوگیری از این خسارت طبیعی اندیشیده و اجرا شود تا قصه یخ زدگی محصول کابوس پسته کاران نشود.

کرمان رصد

استفاده از راهکار‌های علمی و نوین کشاورزی برای جلوگیری از سرمازدگی و تغییر شرایط و قوانین بیمه محصولات کشاورزی، به طوری که کشاورزان برای بیمه محصولات خود رغبت داشته باشند از مهمترین راهکار‌های کاهش و جبرای خسارت‌های سرما به محصول پسته است.
گزارش از صدیقه حاتمی
انتهای پیام/ب
عضویت در کانال تلگرام خبربان

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/200006/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد