کرمان رصد

آخرين مطالب

بر اساس یک مطالعه؛ زنان ایرانی با انگیزه‌تر از زنان ژاپنی در کارآفرینی هستند / بازاریابی؛ از موانع تولید بانوان معاونت امور زنان و خانواده

بر اساس یک مطالعه؛ زنان ایرانی با انگیزه‌تر از زنان ژاپنی در کارآفرینی هستند / بازاریابی؛ از موانع تولید بانوان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - معاون رییس جمهور ضمن بیان موانع تولید و اشتغال بانوان ایرانی، از تلاش بانوان ایرانی برای برقراری تعادل بین شغل و مسئولیت‌های خانه سخن گفت و نتایج یک مطالعه‌ مقایسه‌ای بین مشکلات و موانع زنان ایران و ژاپن در امر کارآفرینی را تشریح کرد.

معاون رییس جمهور ضمن بیان موانع تولید و اشتغال بانوان ایرانی، از تلاش بانوان ایرانی برای برقراری تعادل بین شغل و مسئولیت‌های خانه سخن گفت و نتایج یک مطالعه‌ مقایسه‌ای بین مشکلات و موانع زنان ایران و ژاپن در امر کارآفرینی را تشریح کرد.
معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که آیا موانع تولید برای بانوان کشورمان بیش از آقایان است؟ گفت: در همه جای دنیا موانع برای اشتغال، تولید و فعالیت اقتصادی زنان با مردان متفاوت است. حال اینکه بگوییم چندین برابر بیشتر است یا چه قدر متفاوت است نیاز به ارزیابی دقیق دارد.
وی ادامه داد: معاونت امور زنان مطالعه‌ای را با محور بررسی موانع فعالیت و مشارکت اقتصادی زنان انجام داده است. همچنین مطالعه‌ای مقایسه‌ای سال 98 بین مشکلات و موانع زنان ایران و ژاپن در امر کارآفرینی در محیط مساعدی که برای کسب و کار و فعالیت اقتصادی وجود دارد صورت گرفت.
زنان ایرانی با انگیزه‌تر از زنان ژاپنی؛ در کارآفرینی و اشتغال
ابتکار در خصوص نتایج این مطالعه، گفت: نتایج جالب و جامعی به دست آمده است که به طور خلاصه نشان می‌دهد زنان ایرانی موضع مثبت و انگیزه قوی در آغاز کار اقتصادی دارند و بسیار دوست دارند که تعادلی بین کار و خانه برقرار کنند.
وی اضافه کرد: بانوان ژاپنی هم دوست دارند تعادلی بین کار و مسئولیت خانه برقرار کنند اما انگیزه‌ای که زنان ایرانی در ابتدای کار دارند را ندارند اما محیط کسب و کار برای زنان ژاپنی با توجه به تجربه روندهای صنعتی در ژاپن تسهیل یافته‌تر و شرایط برای کار زنان ژاپنی در نهایت بهتر است.
ابتکار از تأثیرگذاری زیاد انگیزه زنان ایرانی در کسب موفقیت و از پس مشکلات برآمدن زنان ایرانی گفت و اضافه کرد: از موانعی که ما احصا کرده و به آن پرداخته‌ایم بحث تأمین مالی برای ایجاد اشتغال زنان بوده است.
وی تشریح کرد: معاونت تلاش کرده در تمام تسهیلاتی که دولت مصوب کرده و یا در قانون پیش‌بینی شده است سهم زنان دیده شود و خوشبختانه این اتفاق رخ داده و گزارش‌های متعددی را از تسهیلات پایدار کارآفرینی روستایی داریم که نشان می‌دهد 40 درصد تسهیلات را زنان روستایی دریافت کرده‌اند و نتایح تحقیقات از کوچک‌تر اما پایدار بودن مشاغل زنان روستایی حکایت دارد.
اعطای وام قرض‌الحسنه به 85 هزار زن سرپرست خانوار
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از اهدای وام‌های قرض‌الحسنه به خصوص برای زنان سرپرست خانوار که می‌خواهند کسب و کاری را راه‌اندازی کنند از طریق وام‌های قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: تقریباً حدود 85 هزار مورد را فقط معاونت برای زنان فراهم کرده است(دستگاه‌های دیگر نیز برای تعداد دیگری از بانوان این شرایط را مهیا کرده‌اند).
وی یکی دیگر از مسائلی که خانم‌های کارآفرین مطرح می‌کنند را بحث تأمین وثیقه اعلام کرد و گفت: معاونت با دستگاه‌های مختلف در این خصوص صحبت کرد و خوشبختانه صندوق‌های ضمانت در وزارت کار، وزارت کشاورزی و صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی شکل گرفته‌اند. این موارد در وثیقه‌گذاری برای دریافت تسهیلات زنان کارآفرین نقش دارند و مؤثر هستند.
ابتکار به این مسئله نیز اشاره کرد که معاونت از بانک مرکزی تقاضا کرد که سهام عدالت را به عنوان وثیقه وام‌ها بپذیرد که این اتفاق نیز رخ داد و بانک مرکزی این مسئله را بخشنامه کرد که بانک‌ها به خصوص برای وام‌های قرض‌الحسنه سهام عدالت را بپذیرند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از موانعی که برای اشتغال بانوان مطرح می‌شد عدم تسلط بانوان به محیط‌های کسب و کار و قوانین و ضوابط است که معاونت دوره‌های آموزشی را برای گروه‌های پر آسیب در قالب دو دوره بزرگ الگوسازی کسب و کار زنان و توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار اجرا کرد.
معاون امور زنان و خانواده افزود: این آموزش‌ها با تمرکز بر مشاغل نوین خانگی بود که برای شش هزار و 500 نفر از زنان سرپرست خانوار با همکاری جهاددانشگاهی و وزارت کار صورت گرفت و دومین دوره نیز برای هفت هزار نفر با همکاری تشکل‌ها و وزارت کشور در مناطق پرآسیب و حاشیه‌ای صورت گرفته که الگوسازی موفقی برای آموزش و توان‌افزایی زنان از مهارت‌های عمومی کسب و کار تا مهارت‌های تخصصی مثل بازاریابی و تثبیت کار را شامل می‌شود.
بازاریابی از موانع تولید بانوان است
ابتکار از دیگر موانع مطرح برای زنان را بازاریابی دانست و گفت: دسترسی به بازارها و شبکه‌های ارتباطی که بانوان بتوانند از آن طریق کالاهای خود را مبادله کنند از مشکلات موجود است که در این زمینه نیز از سال گذشته درحال شبکه‌سازی هستیم و طرحی در حال اجراست که با کمک معاومت علمی و فناوری و وزارت ارتباطات بانوان بازارهای مجازی خود را قوی‌تر شکل دهند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا خلأهای قانونی برای حمایت یا موانع قانونی برای ارتقای تولید و اشتغال بانوان وجود دارد؟ گفت: جاهایی هست که می‌شود قوانین را اصلاح یا امتیازهایی قائل شد ولی بیشتر موارد را تلاش کردیم، حمایت کنیم و در قانون پیش‌بینی‌هایی را قائل شویم.
ابتکار ادامه داد: در قانون بودجه 1400 برای اولین بار با پیشنهاد معاونت حمایتی از صندوق‌های اعتباری زنان روستایی انجام گرفته است که اتفاق مهمی است و نشان دهنده حمایت دولت و معاونت از تحولی است که در روستاها برای کارآفرینی و اشتغال زنان روستایی رخ داده است. این گام مهمی در قانون بودجه سال 1400 است که برای اولین بار صندوق‌های زنان روستایی به صورت خاص مورد حمایت قرار گرفتند. بند دو از ماده (ه) تبصره 16 قانون بودجه می‌گوید مبلغ 10 هزار میلیارد ریال جهت توانمندسازی، پرداخت تسهیلات و خرید انشعابات و توسعه تأسیسات خانگی و کارگشایی امور کسب و کار خرد روستایی و همچنین صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی با توزیع استانی توسط معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری صورت می‌گیرد. 
زنان ایران چه قدر درگیر نابرابری دستمزدها هستند؟
وی در پاسخ به این سؤال که زنان ایران چه قدر درگیر نابرابری دستمزدها هستند؟ گفت: بسیاری از کشورهای دنیا حتی کشورهای اروپایی درگیر این مشکل هستند و اتفاقاً ما جزو کشورهایی هستیم که دستمزدهایمان در حقوق پایه بین زن و مرد تفاوتی ندارد ولی در دریافت مزایا تفاوت‌هایی وجود دارد مثل حق عائله‌مندی که خانم‌ها هم نسبت به این موضوع معترض بودند، مطالبه داشتند و آن را پیگیری کرده‌اند. اما این مسئله کماکان یکی از چالش‌هایی موجود است.
ابتکار افزود: پرداخت‌هایی که برای آقایان به عنوان سرپرست خانوار انجام می‌شود هم ناعادلانه توزیع می‌شود و به دست زنان نمی‌رسد اما در مجموع جزو کشورهایی هستیم که خیلی تفاوت در حقوق پایه نداریم. در برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان 30 درصد تفاوت حقوق پایه بین زن و مرد وجود دارد ما چنین چیزی در ایران نداریم اما در پرداخت‌های جانبی مشکل داریم.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد بتوانند برای بانوان روستایی تسهیلات بیشتری بگیرند و افزود: تلاشمان این است که در چند ماه باقی مانده از دولت، مسیر را ادامه دهیم، پیش برویم و کارها را به سرانجام برسانیم تا بتوانیم در پیشگاه مردم برای رفع گوشه‌ای از مشکلات و آلام آنها قدمی برداریم.
منبع: گفت و گو با ایکنا

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/199654/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکایت عجیب گل‌گهر از افشین پیروانی!

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

هشدار قرمز هواشناسی در جنوب کرمان بدون تلفات جانی/ سیل امسال خسارت کمتری داشته است

شکایت دادستان سیرجان از پیروانی به دلیل انتخاب یک رستوران!

راه اندازی هیئت صلح جانبازان

گلدان گیری و مقدمات تولید نهال در جنوب کرمان

ثبت یک شکایت عجیب از مدیر تیم پرسپولیس!

محموله‌های بسته غذایی بنیاد مستضعفان به مناطق سیل‌زده کرمان اعزام شد

واکنش معنادار تحلیلگر ترکیه‌ای ازنبوغ ایرانی مقابل هیاهوی اسرائیل

کشف بیش از 128 میلیارد کالای قاچاق در طرح 3 روزه پلیس کرمان

برنامه ریزی برای راه اندازی ساخت اتاق اتوبوس و تریلی در واگن سازی زرند

نجات کودک غرق شده در سیلاب

30 توزیع مشترک جهیزیه در کرمان توسط کمیته امداد و ارتش

نجات کلیه افراد مفقود شده در اثر سیلاب‌های جنوب کرمان

انهدام باند سرقت احشام با کشف 8 مورد سرقت

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

جیرفت بیشترین بارش استان کرمان را به خود اختصاص داد

وضع برخی از قوانین، موجب سنگ اندازی در تولید می‌شود

سیل در کمین 1200 روستا در سیستان و بلوچستان

شناسه دار شدن بیش از 3 هزار هنرمند زرندی در سامانه وزارت میراث فرهنگی

تخریب مزارع کشاورزی جیرفت توسط سیلاب

تخریب مزارع کشاورزی جیرفت بر اثر سیلاب

آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی جنوب استان کرمان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

آسیب سیلاب به دیوارحایل و کناره بندی رودخانه ملنتی جیرفت

باران راه ارتباطی 38 روستای جبالبارز وساردوئیه را مسدود کرده است

سیستم قضایی آماده شنیدن مشکلات واحدهای تولیدی است

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

انگشت‌های اتهامی که به سمت سعید آقاخانی، جواد عزتی و محسن تنابنده گرفته شد

انگشت‌ اتهامی که به سمت سعید آقاخانی، جواد عزتی و محسن تنابنده گرفته شد/ صداوسیما عذرخواهی کند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

شناسه دار شدنبیش از 3 هزار هنرمند زرندی در سامانه وزارت میراث فرهنگی

سیل جان 3 دختر را در کرمان گرفت / آخرین خبر از سرنوشت دختران

خسارت 57 میلیاردی سیل به راه‌های جنوب کرمان

سرمربی یونانی با یک خبر بد به سیرجان برگشت!

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

سیراب شدن کویر کرمان در بهار

جاده جیرفت - بلوک بازگشایی شد

وضع برخی قوانین موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود

دستگیری مخلان نظم و امنیت عمومی در ماهان

تبادل توافق نامه احداث مجتمع رفاهی در محور راور - دیهوک

رفسنجان، طولانی ترین مسیر کاروان پیاده روی صادقیه در کشور را اجرا می کند

4 مفقودی سیل استان کرمان زنده پیدا شدند

(ویدئو) ماجرای تکان‌دهنده گم‌شدن سه دختر چوپان 12 تا 20 ساله