کرمان رصد

آخرين مطالب

آموزش شهروندان سرمایه گذاری برای نسلهای آینده است شهرداری تهران

آموزش شهروندان سرمایه گذاری برای نسلهای آینده است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - یکی از مهمترین چالش های حوزه شهری در تهران موضوع پسماند است و بهترین نقطه شروع در این چالش می تواند آموزش های شهروندی در مدارس و بالابردن مشارکت کودکان در ساماندهی زباله از مبدا باشد و هم افزایی در مدارس راه حل برون رفت از این چالش است.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، وبینار تخصصی"شهرهای یادگیرنده: دانش، ظرفیت و رقابت با هدف معرفی و توسعه شهرهای پیشرو در حوزه آموزش های شهروندی و یادگیرنده با حضور محمد حسیـن بوچانی؛ رئیس مرکز مطـالعات و برنامه ریزی شهر تهران، امیر روشن بخش؛ معاون ارتباطات و امور مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو، گشتاسب مظفری؛ معاون امور اجتماعی و اقتصادی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران و جمعی از فعالان شهری در حوزه شهرهای یادگیرنده برگزار شد.
در این نشست بر خط رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری با اشاره به اهمیت یادگیری از کودکی تا میانسالی گفت: در تهران حدود 5 هزار مدرسه داریم اگر به طور مثال هر سال در هر مدرسه صد درخت کاشته شود عدد بسیار بزرگی به دست می ‌آید. علاوه بر تاثیر این اقدام در ایجاد هوای پاک و ترویج فرهنگ درختکاری در مدارس مزایای دیگری هم دارد. در مدارس کشورهای پیشرو در این حوزه دانش آموزان با کاشت و مشارکت در نگهداشت محیط زیست علاوه بر منافع جمعی با یک حس تعلق در حفظ این دستاوردها دست می یابند.
محمد حسین بوچانی در ادامه افزود: یکی از مهمترین چالش های حوزه شهری در تهران موضوع پسماند است و بهترین نقطه شروع در این چالش می تواند آموزش های شهروندی در مدارس و بالابردن مشارکت کودکان در ساماندهی زباله از مبدا باشد و هم افزایی در مدارس راه حل برون رفت از این چالش است.
او در ادامه اظهار داشت: مباحث ایمنی و مدیریت بحران مقوله ای کاملا اجتماعی است که باید با محوریت خانواده آموزش داده شود. انسانها باید یاد بگیرند و یاد بدهند تا بتوانند خود و همنوعشان را در بحران ها نجات دهند. این مقوله در تمام مدارس دنیا آموزش داده می شود. بررسی ها نشان داده است که تجربیات تعاملی مدارس و شهرداری ها موفق بوده و در ایجاد فرهنگ و آموزش های شهروندی نقش به سزایی داشته است.
بوچانی با اشاره به نمونه‌های موفق این ارتباط موثر در کشورهای فنلاند، آمریکا، اتریش و هلند افزود: دانش شهری باید با تقویت رابطه مردم به شهر شکل بگیرد. مردم باید به شهر حس وابستگی و تعلق داشته باشند. اگر ظرفیت های شهری دیده شود و مردم نسبت به آن آگاهی بیابند و برای استفاده از آن در فرصت‌هایی که دارند برنامه ریزی کنند ما موفق شده‌ایم که شهر و مردم را به هم ارتباط دهیم. شهر باید محلی امن و تفریحی برای شهروند باشد و فقط برای اسکان به آن نگاه نشود. برای رسیدن به این هدف باید سازوکارهای موفق در دنیا را به کاربست.
در ادامه این نشست گشتاسب مظفری، معاون مدیریت اجتماعی و اقتصادی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران اظهار داشت: برای اینکه شهرهای بهتری داشته باشیم و نسل‌های آینده بهتری تربیت کرده باشیم باید به مهم‌ترین عنصر اصلی دیپلماسی بین المللی در این حوزه که یادگیری است اهمیت ویژه‌ای بدهیم. آموزش‌ها از خانواده شروع می‌شود و درجامعه نمود ظاهری پیدا می کند و ترویج می یابد. ایجاد فضاهای یادگیرندگی یکی از راهکارهایی که بخش دولتی و خصوصی باید در ایجاد آن کوشا باشد.
مظفری ادامه داد: موزشهای آموزشهای شهروندی در مدارس درکشورهای پیشرو شرایط به گونه ای است که به هزینه‌های آموزشی به صورت سرمایه‌گذاری نگاه می‌شود و دستاوردهای خودش را دارد اقتصاد آموزشی مهم‌ترین مقوله در به حرکت در آوردن چرخه آموزش‌های شهروندی است. مردم باید یاد بگیرند که چگونه انسجام اجتماعی داشته باشند.
در ادامه این وبینار امیر روشن؛ معاون ارتباطات و امور مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اهداف یونسکو درایجاد این طرح گفت: سرعت تغییرات درزندگی مردم با پیشرفت‌های سریع تکنولوژی به قدری بالا رفته که باعث ایجاد نابرابری در دریافت خدمات رفاهی و شهری کرده است. به طور مثال بیکاری، افسردگی وفقر به قدری زیاد شده است که مردم مهارت‌های مواجهه با آن را آموزش ندیده‌اند. این چالشها بخشی قابل پیش بینی و بخشی غیر قابل پیش بینی است که البته آینده مردم را به خطر انداخته است. طیف گسترده‌ای از یادگیری‌ها مهارت‌هایی را در انسان می پروراند اما کافی نیست و باید مهارت‌ها به طور اصولی آموزش و ترویج داده شود.
روشن در ادامه افزود: شهرها به عنوان سکونتگاه‌های انسانی پایدار به دنبال اقتصاد پویا و توسعه اجتماعی هستند اما باید فرهنگ یادگیری در شهر ایجاد شود چرا که تفکر یادگیری ازخود یادگیری مهم تراست و آموزش‌های یادگیرنده باید به صورت عادلانه در دسترس شهروندان قرار گیرد.
او با معرفی شهرهای پیشرو درحوزه یادگیرندگی در ایران ادامه داد: شهربندر خمیر با طرح آموزش حفاظت از محیط زیست از تالاب ها به قایقران‌ها فعال‌ترین شهر در حوزه شهر خلاق و یادگیرنده یونسکو بوده و شهر بهبهان غیر فعال‌ترین شهر در این حوزه معرفی شده اند.
در ادامه این وبینار جواد محمودی، شهردار بندر خمیرگفت: بندر خمیر یک شهر 20 هزار نفری کاملا اکولوژیست و تالابی و نماینده ایران در شهرهای یادگیرنده یونسکو است. برای رسیدن به این هدف تلاش‌های زیادی در آموزش قایقرانان و حفاظت از محیط زیست تالاب ها داشته است.
در ادامه این وبینار نمایندگانی ازشهرهای یزد و اصفهان به ارایه دیدگاه‌ها و اقدامات خود در دستیابی به این هدف مطالبی را عنوان کردند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/197676/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان