کرمان رصد

آخرين مطالب

کشاورزی با زمین و آب اجاره ای/ پیازی که اشک همه را درآورد/ پویش«صدقه می دهم هدیه می گیرم» راه اندازی شد اجتماعي

کشاورزی با زمین و آب اجاره ای/ پیازی که اشک همه را درآورد/ پویش«صدقه می دهم هدیه می گیرم» راه اندازی شد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - سرپرست خانوار باشی و به امید و آرزویی زمین و آب اجاره ای تهیه و شروع به کشاورزی بکنی اما فصل برداشت محصول که برسد، امیدهایت روی زمین مانده باشد...باید همتی کرد و خانواده ای را به آرزویش رساند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، چندی است که مردم جنوب کرمان مشکل فروش و انتقال محصولات کشاورزی خود از جمله پیاز را دارند و افت شدید قیمت باعث شده که پیازکاران محصولات خود را در زمین رها کنند.
مشکل پیازکاران در حرف و شعار بعضی از مسئولین خیلی خوب حل شد اما عمل، مردان میدان کم بودند؛ حاشا به آن مسئولینی که اصلاً کک شان هم نگزید شعاری هم ندادند و دفاعی هم از کشاورز بی دفاع و مظلوم نکردند.
در این میان اما دلاورمردان سپاه، باز به خط زدند، خط مقدم مبارزه با دلال بازی ها و سودجویی ها، خط مقدم دفاع از کشاورز و به همین منظور سردار معروفی، فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان پنجشنبه (19 فروردین) از مزارع کشاورزی رودبار جنوب بازدید کرد و در حاشیه این بازدید گفت: در حوزه فروش و انتقال محصولات کشاورزی می طلبد که مسئولین ما در درون استان و در سطح وزراتخانه های مسئول، اقدامی راهبردی برای حل مشکلات کشاورزان این منطقه انجام دهند.
فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان افزود: از مسئولین متولی امر درخواست و استدعا داریم که این موضوع را جدی بگیرند و ما نیز در سپاه و بسیج با تمام توان در کنار مردم و مسئولین هستیم.
وی با تأکید بر اینکه سپاه و بسیج برای کمک به مردم آمادگی لازم را دارند، ادامه داد: بعد از بازدید از مزارع کشاورزان و مشاهده نگرانی آن ها 2 قرارگاه تشکیل شد؛ یکی در رأس سپاه استان با حضور بسیج سازندگی، اصناف و کشاورزی که مسئولیت این امور را برعهده دارند و دومین قرارگاه در هفت شهرستان جنوبی کرمان با محوریت فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان جیرفت برای کمک به فروش و انتقال محصول به بازارهای هدف تشکیل شد.

کرمان رصد

سردار معروفی اظهار کرد: در همین راستا اعتباری از سپاه در اختیار فرمانده سپاه شهرستان جیرفت قرار داده می شود تا بتواند در حد توان مشکلات کشاورزان را برطرف کند.
فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان بیان کرد: در این قرارگاه، شناسایی کشاورزان خرده مالکان واقعی در اولویت قرار دارد که این کار ظرف یک هفته انجام می شود و محصول پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی آن ها خریداری می شود.
وی ادامه داد: بسیج سال گذشته پیاز کشاورزان را به نرخ یک هزار تومان خریداری کرد و امسال نیز این کار را انجام می دهد و اولویت ما ابتدا خرید و انتقال محصول به سراسر استان است و محصول کشاورزان را به صورت عمده در کنار مزارع آن ها خریداری و بارگیری و به بازارهای هدف درون استان منتقل می کنیم.
سردار معروفی اظهار کرد: علاوه بر این نیز بسیج سازندگی مأمور شده تا از طریق رایزنی با استان های همجوار، آنها نیز در شبکه خرید و فروش و انتقال محصول کشاورزی با ما همکاری کنند تا بتوانیم از این بحران و وضعیت فعلی عبور کنیم و در همین راستا نامه ای به فرمانده بسیج ارسال شده و در آن وضعیت جنوب تشریح شده است و این نامه از سوی فرمانده به کل کشور ارسال شده است.

کرمان رصد

رفع مشکل پیازکاران جنوب استان کرمان خیلی زود به دغدغه جدی برای بسیاری از گروه های جهادی، هیئت های مذهبی، نهادهای نمازجمعه و... تبدیل شد و در این راستا اقدامات گسترده ای در راستای حمایت از محصولات کشاورزان جنوب استان در حال شکل گیری است.
در همین راستا
پویش «صدقه می دهم،‌هدیه می گیرم»
زهرا کاظمی در گفتگو با خبرنگار شبستان از کرمان گفت: پویش مردمی «صدقه می دهم، هدیه می گیرم» در ماه مبارک رمضان راه اندازی شد تا صدقات به این سمت جهت داده شود و در حال حاضر محصول گوجه عنبرآباد نیز اضافه شد و البته کار ما بازار را خراب نمی کند.
مسئول مرکز نیکوکاری حامیان کارآفرینی بیان کرد: در مدت بیش از 2 ماه یعنی از میلاد حضرت زهرا(س) تولیدات مختلف بانوان محله را با نظارت کیفی و نظارت بر قیمت شروع به بسته بندی و ایجاد برند یکسان برای فروش کردیم که مشاغل به سرعت گسترش پیدا کرد و تولیدات خانگی در حال تبدیل به تولیدات کارگاهی است.
وی توضیح داد: این کاری که ظرف 2 ماه تا 3 ماه به آن رسیده بودیم را {در این بحران پیازکاران} به سمت پیاز جهت دادیم و دنبال فرآوری محصول رفتیم و از کشاورزان نیازمند جنوب پیاز را خریداری کردیم؛ خانمی در رودبار می گفت «زمین و آب من اجاره ای است و بدهکار هستم و پیاز هم در زمین است و پولی ندارم آن را برداشت کنم» به او گفتم « چقدر طول می کشد برداشت شود؟ و چند کارگر می خواهید؟» گفت «15 کارگر هر روز باید بگیرم تا 3 روز برای من محصول را برداشت کنند و 20 تن از این برداشت در می آید».
مسئول مرکز نیکوکاری حامیان کارآفرینی افزود: مشتری برای امثال این افراد است که چند بچه دارند و شوهر از کار افتاده و یا مشکل دارند و یا سرپرست خانوار هستند؛ حدود نیم تا یک تُن پیاز در محله ای می رود و پیاز خوب و درجه یک بسته بندی می شود و هر کسی که صدقه داد، هدیه پیاز درجه یک می گیرد؛ هدیه ای که برکت سفره او است زیرا نتیجه آن صدقه و دلسوزی ماه مبارک او بوده است.
وی بیان کرد: مردم بدانند بعضی از کشاورزان به خاک سیاه نشستند و قرض و مشکلات آن ها را نابود کرده است لذا ما سراغ این افراد آمدیم تا در ماه مبارک رمضان یک دردی از دل یک نفر برداریم و امید ما هم همین نیروهایی بودند که در محله ها همت کرده و در مساجد جمع شدند و کمک می کنند.
کاظمی گفت: مادر شهیدان دهقان و محمدباقری در خانه کار می کنند؛ خانم ها درست مانند زمان جنگ و مانند زمان سیل و زلزله آمدند این پیازها را تحویل گرفتند و کمک می کنند.

کرمان رصد

مسئول مرکز نیکوکاری حامیان کارآفرینی افزود: ما به سراغ نیازمندان جنوب رفتیم که سرمایه آن ها در زیر زمین دارد می پوسد و سراغ آن ها رفتیم و این کار نه تنها هدر نمی رود بلکه می توانیم پول و هزینه آن را طوری بدهیم که زندگی او تامین شود.
وی با تصریح به اینکه این وسط تنها کسی که ضرر اصلی را دیده همین کشاورز است که ورشکسته و پشیمان است؛ خاطرنشان کرد: دومین کسی که ضرر کرده دولت است زیرا پول از جیب دولت رفته و انبارهای پیاز را باز کردند و دارند رایگان بین مردم پخش می کنند و خیلی از افرادی که پیاز رایگان و ارزان خریدند، توان پول دادن داشتند.
مسئول مرکز نیکوکاری حامیان کارآفرینی ادامه داد: ما این پویش مردمی «صدقه می دهم، هدیه می گیرم» را راه اندازی کردیم و این صدقه به کشاورز می رسد و فرآورده ها هم ماندگار می ماند و مصرف کننده ها خوشحال باشند که ثواب صدقه ماه مبارک رمضان روزی آن ها شده است و یک ثواب دیگر آن ها نیز خوشحالی دل مؤمن است.
کاظمی توضیح داد: الان درخواست ما از مردم این است که هر کسی توان مدیریت در محله دارد (یعنی می تواند چند نفر خانم و یا آقا را به کمک خود بیاورد) در سامانه 10003363 پیامکی حاوی آدرس و میزانی که می تواند مدیریت کند را ارسال کند تا ما پیاز را تحویل آن ها دهیم.
وی افزود: اگر برای کار جهادی است ما به عنوان شعبه مرکز توزیع و فرآوری به آن ها نگاه می کنیم و پول را می توانیم اول نگیریم و تسویه حساب انجام می شود اما مبالغی که برای فامیل و مصرف شخصی خودشان باشد را ماشینِ تحویل، کارتخوان دارد و پول را همان موقع حساب می کند.

کرمان رصد

مسئول مرکز نیکوکاری حامیان کارآفرینی ادامه داد: ما صندوق ها و کارتخوان های قرار همدلی که یک کار مردمی بوده و جبهه مردمی این را برنامه ریزی کرده و در موضوع سیل هم با حمایت امام جمعه کرمان تقویت شد؛ این کارتخوان ها و صندوق های صدقات تهیه شد.
وی حمایت های دفتر نماینه ولی فقیه در استان از نیروهای مردمی را باعث دلگرمی دانست و گفت: مردم می توانند با خیال راحت به کمک بپردازند و این پول به کارت شخصی بنده و یا خیریه خودمان که حامیان کارآفرینی است، واریز نمی شود بلکه دو نفر از مسئولین شهر حق برداشت دارند.
کاظمی بیان کرد: این کار یک نفر و یک مجموعه نیست بلکه کار جمعی مردم کرمان است؛ هم کارتخوان ها و هم حساب به اسم شخص نیست و هم صندوق ها پلمب می شوند و پولی که در آن ها هست این صدقه دست نخورده، برای تسویه حساب با کشاورز جمع بندی می شود.

کرمان رصد

خادمیارن رضوی، حامی کشاورزان
معصومه ایران نژاد، مسئول کانون محله ای مسجد امام رضا (ع) شهرستان سیرجان هم گفت: خدمات کریمانه خادمان امام رضا(ع) در راستای اجرای طرح مواسات و کمک های مؤمنانه با همکاری و تعامل میان 2 شهرستان جیرفت و سیرجان صورت گرفته و خادمیاران جیرفتی با همکاری سازمان کشت و صنعت اقدام به تهیه محموله 4 تنی پیاز کرده و برای نیازمندان سیرجان ارسال کردند.
وی افزود: این محموله 4 تنی با همت خادمیاران رضوی کانون محله ای مسجد امام رضا(ع) سیرجان به مدت 2 روز بین نیازمندان و اقشار ضعیف و کم درآمد منطقه با رعایت پروتکل های بهداشتی توزیع شد.
توزیع 3 تن پیاز بین نیازمندان با همکاری دفتر امام جمعه راین و سپاه این شهر
حجت الاسلام علی اکبر علیدادی سلیمانی امام جمعه راین بیان کرد: در ادامه کمک های مؤمنانه 3 کامیون پیاز در ماه مبارک رمضان با پیگیری دفتر امام جمعه راین و همکاری بسیج و کمیته امداد امام خمینی ره شهرستان جیرفت در روستا ها و محلات راین توزیع شد.
در وانفسایی که مشکلات اقتصادی گریبانگیر اقشار مختلف است و دولت ورود جدی به این موضوع ندارد، امید است خود مردم همچون همیشه این بار نیز برای حل مشکلات کشاورزان در میدان بمانند تا نگرانی ها رخت بربندد و آرامش جای آن را بگیرد.
پایان پیام/667

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/197672/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

آغاز فعالیت مرکز بزرگ تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

دامداران و عشایر گنبکی، مراقبت‌های لازم پس از سیل را مد نظر داشته باشید

شمیم عطر گل محمدی از گلستانهای راور

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

راهپیمایی مردم کرمان ،زنجان و بندرعباس درحمایت از عملیات وعده صادق

نظام ارجاع در تمام شهرستان‌های استان کرمان اجرایی می‌شود

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

رگبار پراکنده باران در برخی از مناطق کرمان

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ شنبه 1 اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر

آغاز به کارمرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

درخواست برخی از مادران ایرانی برای تسریع در روند استعلام تابعیت فرزندانشان

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل 9 استان

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم