کرمان رصد

آخرين مطالب

از بهرام رادان و حامد کمیلی تا جمشید مشایخی: بازیگران در لباس ناصرالدین شاه + عکس فرهنگي

از بهرام رادان و حامد کمیلی تا جمشید مشایخی: بازیگران در لباس ناصرالدین شاه + عکس
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - در سال‌های اخیر، سریال‌های زیادی ساخته شده که به موضوع ناصرالدین شاه و اتفاقات آن دوران پرداخته است و امسال هم همزمان سه سریال در حال ساخت هستند که قصه‌هایشان به این شاه قاجار مرتبط است
ناصرالدین‌ شاه، سلطان محبوب سینماگران ایرانی
همه با ناصرالدین شاه قاجار معروف به قبله عالم و سلطان صاحبقران که بعد از کشته شدن توسط میرزا رضای کرمانی لقب شاه شهید را گرفت، آشنا هستیم. چهارمین شاه از دودمان قاجار که با نزدیک به 50 سال پادشاهی، طولانی‌ترین دوره پادشاهی را در میان دودمان خود دارد و به افتخار نیم قرن سلطنت بر ایران، خود را صاحب قران نامید. شاهی که بسیار به فرهنگ و هنر علاق داشت و این علاقه او به هنر سبب شده بود تا سعی کند با تلاش‌های فراوان خودش را در دسته هنرمندان جای دهد و به هر هنری از عکاسی گرفته تا نویسندگی و نقاشی، وارد شود و آثاری را به جای بگذارد که واضح‌ترین تصویر اتفاقات و تصاویر را از دوران پادشاهی او به نمایش بگذارد.
بیشتر بدانید : ناصرالدین، شاه هنرمند قاجار! + تصاویر
هر چند که او بسیار اهل عیش و نوش بود اما هیچگاه نمی‌توان فراموش کرد که جزو معدود پادشاهانی بود که خاطرات روزمره خود را می‌نوشت و قلم طنزی داشت، طراحی، نقاشی و عکاسی می‌کرد و به هنرمندان این زمینه‌ علاقه نشان می‌داد و قتل امیرکبیر در کارنامه سلطنتش نقطه سیاه بزرگی به جای گذاشته است.
بیشتر بدانید : اولین رمان فارسی را چه کسی و در چه سالی نوشت؟ + عکس
صدارت، اصلاحات و سرانجام قتل فجیع امیرکبیر (صدراعظم ناصرالدین شاه)، داستان های اندرونی و حرمسرا، رقابت بین اطرافیان و اعضای دربار ناصری، رقابت همیشگی روسیه و انگلستان بر سر نفوذ بر ایران در آن دوران، سه سفر پر سر و صدایش به اروپا، از دست رفتن بخشی از کشور (به ویژه هرات) و ... بخشی از رویدادهایی بوده که مورد توجه نویسندگان و سینماگران ایران برای پرداختن به دوران سلطنت ناصرالدین شاه بوده و این علاقه همچنان هم ادامه دارد تا جایی که تا کنون چمدین فیلم و سریال در ژانرهای گوناگون درباره این شاه ساخته شده است که در ادامه نگاهی می‌اندازیم به آثاری که کاراکتر این شاه در آن حضور داشت. 
«سلطان صاحبقران» اولین توجه به شاه قاجار
اولین سریالی که درباره ناصرالدین شاه قاجار شد به سال 1354 باز می‌گردد، سریالی با نام «سلطان صاحبقران» با کارگردانی زنده یاد علی حاتمی است. نخستین سریالی که سعی داشت تا تلاش‌های امیرکبیر برای آبادی این سرزمین را نشان دهد.

کرمان رصد

جمشید مشایخی در نقش ناصرالدین شاه
در این مجموعه زنده یاد جمشید مشایخی ایفاگر نقش ناصرالدین شاه بود و زنده یاد ناصر ملک مطیعی نیز در نقش امیرکبیر ظاهر شد و سعید نیک‌پور و جهانگیر فروهر به ترتیب نقش میرزا رضا کرمانی و میرزا آقاخان نوری و زری خوشکام نقش عزت الدوله، خواهر تنی ناصرالدین‌شاه و همسر امیرکبیر را ایفا کردند.
«کمال الملک» و هنر جمشید مشایخی
دومین فیلمی که زمان ان به شاهان قاجار باز می‌گشت، فیلم سینمایی «کمال الملک» با کارگردانی مرحوم علی حاتمی بود که در سال 62 ساخته شد.

کرمان رصد

جمشید مشایخی در نقش کمال الملک
اینبار و برخلاف «سلطان صاحبقران»، علی حاتمی، به زندگی کمال الملک، نقاش ایرانی پرداخته بود اما ناصرالدین شاه با بازی مرحوم عزت الله انتظامی، حضور پررنگی در فیلم داشت. مرحوم جمشید مشایخی هم نقش کمال الملک را ایفا می‌کرد.
سریال "امیر کبیر": نقطه سیاه سلطنت شاه شهید
در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار هنرمندان و افراد بزرگ زیادی چون کمال الملک و امیرکبیر زیست کرده‌اند. امیر کبیر، یکی از کارآمدترین و مهم‌ترین صدراعظم‌های ایران بوده است که در رشد، پیشرفت و شکوفایی کشور نقش مهم و به سزایی داشته است و علاوه بر صدارت، شوهر عزت الدوله، خواهر ناصر الدین شاه هم بود و امضای فرمان قتل امیر کبیر به دست قبله عالم، یکی از بزرگترین اشتباهات او به شمار می‌آید.

کرمان رصد

ایرج راد ناصرالدین شاه سریال امیرکبیر
توجه به این موضوع باعث شد تا 10 سال پس از اولین فیلمی که درباره ناصرالدین شاه ساخته شد، سعید نیک‌پور تصمیم بگیرد تا از یک زاویه دیگر به دوران ناصرالدین شاه نگاه کند و اینبار زندگی امیرکبیر را به نمایش بگذارد و به همین دلیل سریال «امیرکبیر» را در سال 1364 روی آنتن شبکه یک سیما برد. در این سریال، ایرج راد نقش ناصرالدین شاه قاجار، سعید نیک‌پور نقش امیرکبیر را ایفا می‌کردند.
عزت الله انتظامی در فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما»
عزت الله انتظامی در فیلم کمدی فانتزی ناصرالدین شاه آکتور سینما به کارگردانی محسن مخملباف نقش ناصرالدین شاه را ایفا می کرد. این فیلم در سال 1370 داستانی طنز را روایت می کند که در آن شاه قاجار عاشق یک هنرپیشه شده و حکومت را رها می کند.

کرمان رصد

عزت الله انتظامی
در سریال "سال های مشروطه" ایرج راد، دوبار شاه شد
ایرج راد، برای دومین بار، 22سال بعد از سریال «امیر کبیر» اینبار در سال 88 و در سریال «سال‌های مشروطه» با کارگردانی محمدرضا ورزی، نقش ناصرالدین شاه را ایفا کرد. سریال «سال‌های مشروطه» سریالی است که از زمان آغاز سلطنت ناصرالدین شاه تا آغاز مشروطه را به تصویر می‌کشید و این بار از جنبه‌های سیاسی به حکومت این شاه قاجار نگاه شده بود.

کرمان رصد

ایرج راد در نقش ناصرالدین شاه در سریال سال های مشروطه
سعید شیخ‌زاده، جوانی ناصرالدین شاه، محمد صادقی در نقش امیرکبیر، آزیتا حاجیان مهد علیا را برعهده داشتند.
بهرام رادان در «جیران» حسن فتحی
درگذشته سریال‌ها فقط برای پلتفرمی به نام تلویزیون ساخته می‌شد، اما با گذشت زمان، شبکه نمایش خانگی روی کار آمد و بازارش هم حسابی داغ شد تا جایی که در حال حاضر سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی وجود دارند، از سریال‌های تلویزیون بیشتر هستند.

کرمان رصد

بهرام رادان در سریال جیران در نقش ناصرالدین شاه
حسن فتحی، یکی از کارگردان‌هایی است که روزگاری سریال‌های متعددی برای تلویزیون می‌ساخت، حالا تصمیم دارد تا پس از سریال «شهرزاد»، دومین سریال شبکه نمایش خانگی خود را با نام «جیران» بسازد که قصه عشق این شاه به جیران یکی از سوگلی‌های حرمسرایش را روایت می‌کند، جریان با سایر زنان حرمسرا تفاوت داشت، به اسب سواری و شکار بسیار علاقه داشت و اولین‌بار برای فرا گرفتن رقص به دربار قاجار راه پیدا می‌کند و شاه در اولین نگاه به او دل می‌بندد. فتحی برای نقش ناصرالدین شاه، بهرام رادان، نقش مهدعلیا (مادر ناصرالدین شاه) شبنم مقدمی و نقش ملیجک، بابک حمیدیان را انتخاب کرده است. 
عشق ناصرالدین شاه به دختری روستازاده در " آهوی من مارال"
سریال «آهوی من مارال» با کارگردانی مهرداد غفارزاده حدود یک‌ماه پیش کلید خورد و قرار است یکی دیگر از سریال‌های شبکه نمایش خانگی باشد که داستانی از دوره قاجار با محوریت ناصرالدین ‌شاه را روایت می‌کند.

کرمان رصد

حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه سریال آهوی من مارال
این سریال که با حضور بازیگرانی چون حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه، ترلان پروانه، شبنم مقدمی، الهام کردا، لیلا بلوکات و علیرضا کمالی جلوی دوربین رفته و در دو فصل ساخته می‌شود، که فصل اول 15 قسمت و فصل دوم 25 قسمت خواهد داشت. در «آهوی من مارال» شاهد روایتی از ماجرای دلدادگی ناصرالدین‌شاه به دختری روستازاده هستیم. 
حامد کمیلی در سریال "قبله عالم" شاه شد
سریال «قبله عالم» با کارگردانی حامد محمدی، برخلاف دیگر سریال‌های تاریخی که درباره ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است، محتوای طنزگونه‌ای دارد و قرار نیست که یک روایت تاریخی را به تصویر بکشد.

کرمان رصد

سریال قبله عالم
در خلاصه داستان این سریال آمده است؛ ناصرالدین شاه ملقب به قبله عالم در آرزوی دست یافتن به اکسیر آب حیات است. اکسیر توسط طبیب مخصوص تهیه می‌شود، اما با نوشیدن آن حوادثی پدید می‌آید. حامد کمیلی در نقش ناصرالدین ‌شاه، شقایق دهقان در نقش مهدعلیا، هادی کاظمی در نقش ظل‌الدوله و سوگل خلیق در نقش انیس‌الدوله ایفای نقش می‌کنند. این سریال قرار است به زودی در شبکه نمایش خانگی پخش شود.
بیشتر بدانید : اولین عکس بهرام رادان و پریناز ایزدیار در نقش ناصرالدین شاه و جیران
بیشتر بدانید : بازیگران قدیمی، سال‌های مشروطه را روایت می‌کنند
بیشتر بدانید : سال‌های مشروطه؛ با سلطنت دوباره «ایرج راد» و رمالی «شریفی‌نیا»
منبع: khabaronline.ir/ namnak.com

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/197128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار سیل در کرمان

هشدار وقوع سیل دراستان کرمان

بهزیستی هیچگاه حمایت خود را از فرزندانش قطع نخواهد کرد

تخریب بافت‌ها و بنا‌های تاریخی غزه

آتش گرفتن خودروی قاچاقچی سوخت در پمپ بنزین کرمان

اهدای خون در 7 پایگاه قرارگاه جنوب‌شرق ارتش کرمان+تصویر

2 مجموعه ورزشی در محلات هاشم‌آباد و کیانشهر احداث می‌شود

هشدار سیل در کرمان؛ تداوم ناپایداری‌های جوی تا پایان هفته

8 مصدوم در برخورد سواری با بنز در کرمان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

تاسیس بنیاد مسکن نشات گرفته از افکار ربّانی امام راحل بود

گلزار شهدا

ناپایداری‌های جوی در کرمان

اختتامیه جشنواره ملی فیلم شهرنما رفسنجان

انتقام سعید واسعی از فولادی‌ها؛ گل سه امتیازی در خوزستان

هشدار سیل در کرمان/ تداوم ناپایداری‌های جوی کرمان تا پایان هفته

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

تشکیل پرونده قضایی برای 5 معدن شن وماسه غیراستاندارد زرند

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

رشد 36 درصدی مجازات‌های جایگزین حبس در کرمان

(ویدیو) وقوع آتش سوزی در پمپ بنزین کرمان

هشدار سطح زرد هواشناسی کرمان

جلوگیری از فعالیت ٥ معدن شن و ماسه در زرند به علت رعایت نکردن استاندار‌های قانونی

وقوع دومین آتش سوزی در جایگاه‌های سوخت شهر کرمان طی ده روز اخیر

اجرای قانون حدنگار اراضی کشاورزی در کرمان عقب‌ماندگی دارد

بهترین پاسور لیگ برتر تا هفته 24

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

سوخت قاچاق جایگاه سوخت کرمان را به اتش کشید.

فیلم| آتش سوزی در یک پمپ بنزین در کرمان

آتش‌سوزی یک پمپ بنزین در کرمان (فیلم)

طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری مس در معادن خرد باید ارتقا یابد

اولین تصاویر از محل وقوع آتش سوزی در یک پمپ بنزین | قاچاق سوخت حادثه آفرید | ببینید

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در کرمان، هواشناسی هشدار زرد صادر کرد

قاچاق سوخت باز در یک پمپ‌بنزین کرمان حادثه آفرید

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

قاچاق سوخت یک جایگاه سوخت دیگر کرمان را به آتش کشید

قهرمانان مسابقات جام برترین‌های دارت کشور مشخص شدند