کرمان رصد

آخرين مطالب

خانه‌ای برای اهل تئاتر فرهنگي

خانه‌ای برای اهل تئاتر
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - بدون تردید ایجاد و بسترسازی فضاهای تخصصی و استاندارد نقش کلیدی در توسعه هنر تئاتر در هر کشوری ایفا می‌کند و برای گریز از مرکزگرایی یکی از راه‌ها همین توجه و برنامه‌ریزی برای تئاتر استان‌هاست.
یکی از مهم‌ترین مشکلات تئاتر در شهرستان‌های کشور، علیرغم پتانسیل بالا در نیروی انسانی و فیزیکی، نبود و یا کمبود فضاهای استاندارد برای اهالی تئاتر است که این جبران مافات در این مسأله چند سالی است با احداث و افتتاح و جانمایی مجموعه تئاترشهر در استان‌های مختلف ایران وارد فاز عملیاتی شده است.
آنطور که قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد این تنها قدم نیست و اداره کل هنرهای نمایشی خود را ملزم می‌داند که از تولید و اجرای عمومی آثار در استان‌ها حمایت کند که بخشی از این مهم با اعزام گروه‌های نمایشی به استان‌های دیگر محقق خواهد شد. او کمک به صندوق توسعه تئاتر استان‌ها جهت تولید و اجرای عمومی آثار طی ضوابط مشخص، ارائه مشاوره‌های فنی و تخصصی به انجمن هنرهای نمایشی در خصوص مدیریت و بهره برداری از مجموعه، حمایت از برنامه‌ها و فعالیت‌های توسعه‌ای مجموعه‌های تئاتر شهر را از دیگر دغدغه‌های این اداره کل دانست.
دو تئاترشهر نو قدم
مجموعه تئاتر شهر کرمان و تبریز دو مجموعه‌ای هستند که یکی دی‌ماه در کرمان، افتتاح شد و دیگری در تبریز. آن‌طور که عباس زارع مدیر این مجموعه می‌گوید همزمان با عیدسعید فطر افتتاح خواهد شد. محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان درباره این مجموعه و ظرفیت‌های تئاتری در استان کرمان می‌گوید: «ما تردید نداریم که تئاتر کرمان، یک ظرفیت بزرگ برای حوزه تئاتر کشور است و بدون تردید، این مجموعه ظرفیت را دارد که به ترقی و پیشرفت کمی و کیفی هنر نمایش در کرمان کمک شایان توجهی داشته باشد.» احداث تئاترشهر استان کرمان و تفاهمنامه‌ای که با مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد منعقد شده این امید را می‌دهد که این مجموعه بعد از گذر از روزهای کرونا، شاهد حضور پرشور علاقه‌مندان و اهالی تئاتر باشد. تفاهمنامه‌ای که در واقع واگذاری تئاتر شهر استان‌ها به انجمن‌های هنرهای نمایشی را کلید زد. عباس زارع هم با اعلام تاریخ یاد شده برای افتتاح مجموعه تئاتر شهر تبریز، ابراز امیدواری می‌کند که هر چه زودتر شاهد رخت بر بستن ویروس کرونا از کشور باشیم و همین مسأله در آینده‌ای نزدیک خبرهای خوبی از این مجموعه را برای علاقه‌مندان تئاتر داشته باشد.» او با اشاره به این موضوع تأکید می‌کند که «این خانه، قرار است خانه هنرمندان اهالی تئاتر باشد.»
مشکلات تئاترشهر کرمانشاه
مجموعه تئاتر شهر استان کرمانشاه‌ هم یکی از مجموعه‌هایی است که دقیقاً یکسال پیش و در اردیبهشت سال 1399 پس از استان‌های خراسان‌رضوی، البرز، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد به‌عنوان پنجمین تئاتر شهر کشور افتتاح شد. محمدرضا درند مدیر تئاتر شهر این مجموعه درباره شرایط حال حاضر آن می‌گوید: این مجموعه دو سال اجاره بود و خرداد 99 موعد اجاره آن تمام شد و سالن را پس گرفتند و بعد از آن فعالیتش به خاطر بحث کرونا نیمه‌تعطیل بود.» او یکی از بحث‌های موجود در حوزه مدیریت تئاترهای شهر استانی را بحث واگذاری مدیریت آن‌ها به انجمن هنرهای نمایشی می‌داند و می‌گوید: «اعضای شورای مشورتی انجمن هنرهای نمایشی که من هم یکی از آن‌ها هستم سال 1397 با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دیداری داشتیم و در این دیدار پیرامون چند مسأله از جمله ادغام و انحلال انجمن هنرهای نمایشی و همینطور بحث تئاترشهر که هر دو مورد با پیگیری‌های لازم به سرانجام رسید و مقرر شد که مدیریت مجموعه‌های تئاترشهر طی تفاهمنامه‌ای به خود انجمن‌ها واگذار شود.» درند در ادامه صحبت‌های خود به پرداخت اجاره‌ای چهارده میلیون تومانی بابت تئاترشهر کرمانشاه به اداره کل فرهنگ و ارشاد این استان اشاره می‌کند و می‌گوید: «انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه برای در اختیار داشتن این تئاتر شهر در واقع تا سال گذشته که به آن اشاره شد مبلغ چهارده‌میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کرد و طی این مدت هم، تئاترشهر به دلایل فراوان از جمله کرونا، محل درآمدی آ‌نچنانی نداشت و تقریباً می‌شود گفت که امروز حدود صدوپنجاه میلیون تومان مقروض هستیم.» درند به موضوع دیگری هم اشاره می‌کند و ضمن گلایه از وضعیت مدیریت تئاتر شهر این استان از مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت ارشاد خواستار رسیدگی به مسأله است. او می‌گوید: «متأسفانه مسأله اصلی این است که علیرغم پیگیری‌های ما این مجموعه زیرنظر انجمن‌های نمایشی نیست و تقریباً ما فقط تا خردادماه مستأجرین این مجموعه بوده‌ایم. به‌عنوان مثال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه بدون اطلاع ما تئاتر شهر کرمانشاه را 45 روز به صورت رایگان در اختیار استانداری کرمانشاه قرار داد. به همین دلیل مجبور شدیم چندین و چند برنامه را ملغی کنیم و پول‌های دریافتی را به صاحبانش برگردانیم که این رقم چیزی حدود 150 میلیون تومان می‌شود. خسارتی که قرار بود استانداری به ما پرداخت کند اما چنین چیزی هرگز محقق نشد. ما پیش از این دوره فعالیت‌های بسیار خوبی داشتیم و انجمن‌ هنرهای نمایشی استان دوجشنواره ملی برگزار کرد و پویا بودیم تا اینکه چنین مشکلاتی به وجود آمد. از همین‌جا از جناب آشنا تقاضا می‌کنم که سفری به کرمانشاه داشته باشند و از نزدیک جویای وضعیت تئاتر شهر این استان باشند و به ما برای برطرف شدن مشکلات کمک کنند.»

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/196820/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف80 درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

روز برفی ؛ مرتضی پاشایی و محمدرضا گلزار

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در آستانه برگزاری کنکور در جیرفت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در ارتفاعات سرچشمه

آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان

طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور سراسری در سیرجان

اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

حامیان گشت ارشاد

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

دادستان انتظامی قضات کشور به کرمان سفر کرد

رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد

تلاش جهادی برای بازگشایی جاده کوهبنان _زرند

معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم)

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی به کرمان صادر شد

نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم

شورای اداری ایتان کرمان

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته کرمان اعلام شد

قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود