گزارش شهر از اقدامات دوره پنجم مدیریت شهری (شهریور 1396 تا اسفند 1399)
26 ایستگاه مترو و 12 ورودی جدید در چهار سال اخیر به ثمر رسید
شهرداری تهران
بزرگنمايي:
کرمان رصد - شهر: همزمان با روی کارآمدن پیروز حناچی، مدیریت شهری پنجم توانسته 20 ایستگاه مترو را با تمام مشکلات حاضر اعم از افزایش قیمت ارز، تحریمها، عدم کمک دولت به بهره برداری برساند.
به گزارش شهر ، نیمه دوم سال 1396 بود که مدیریت شهری پنجم بر سرکار آمد و اداره کلانشهر تهران را به دست گرفت. کلانشهری که از همان ابتدای آغاز فعالیت دوره پنجم مدیریت شهری با محدودیت منابع مالی و بدهکاریهای انباشته به بانکها و پیمانکاران مواجه شد. شهردار پیشین تهران پیش از تحویل مدیریت شهری به محمد علی نجفی یعنی نخستین شهردار دوره پنجم، خط 7 متروی تهران به همراه هفت ایستگاه ( میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، شهید نواب صفوی، کمیل، بریانک، میدان محمدیه و بسیج) دیگر را در 20 خرداد 1396، افتتاح کرد. اما افتتاح خط 7 در سال 1396 چند ماه بیشتر دوام پیدا نکرد و درنهایت در پاییز همان سال به علت عدم ایمنی لازم نظیر نصب هواکشهای میان تونلی، پلههای اضطراری و نیز تأمین تجهیزات الکترونیکی نظیر سیستم سیگنالینگ و افتتاح بدون زیرساختهای لازم توسط مدیریت شهری پنجم تعطیل شد و از فعالیت باز ایستاد.
سال 1396
مدیریت شهری پنجم تنها تمرکز خود را به افتتاح ایستگاههای تعطیل شده خط 6 و 7 معطوف نکرد بلکه در ششم آبان 1396، ورودی غربی ایستگاه فرودگاه مهرآباد را به افتتاح رساند و دو روز بعد 51 دستگاه واگن و لکوموتیو برقی را وارد مدار بهره برداری کرد. ورودی جنوبی ایستگاه شادمان و ورودی جنوبی ایستگاه مترو ابنسینا در بهمن و اسفند 1396 به افتتاح رسمی رسیدند.
سال 1397
نخستین پروژههای افتتاحی سال 1397 در شبکه مترو برابر با بهره برداری از پنج ایستگاه مترو شد. پس از تأمین زیرساختهای لازم و فراهم کردن ایمنی لازم خط 7، پنج ایستگاه (نواب، کمیل، رودکی، مهدیه، بریانک) و 6 کیلومتر از بخش میانی این خط در 23 تیر 1397 به بهره برداری رسید.
پس از رفتن محمدعلی افشانی، دومین شهردار مدیریت شهری پنجم به علت مشمولیت قانون منع بکارگیری بازنشستگان، پیروز حناچی در 22 آبان 1397 به عنوان سومین شهردار منتخب شورای اسلامی شهر تهران مدیریت شهری پایتخت را به دست گرفت.
از دیگر اقدامات مدیریت شهری در حوزه مترو در زمستان سال 1397 میتوان به بهره برداری از پنج هواکش میان تونلی خط 3 و تکمیل هواکشهای باقیمانده، تکمیل سیستم سیگنالینگ خط 3 و بهره برداری از ورودی دوم ایستگاه قائم در خط 3 اشاره کرد. درنهایت پرونده اقدامات اجرایی سال 1397 در مترو با بهره برداری از سه ایستگاه (میدان صنعت، تربیت مدرس، هلال احمر) و هفت کیلومتر و 500 متر از بخش شمالی خط 7 در 25 اسفند بسته شد.
سال 1398
بهار سال 1398 با بهره برداری از سه ایستگاه (دولتآباد، بعثت، میدان شهدا)، یک هواکش و 9 کیلومتر از بخش جنوبی خط 6 آغاز شد. نمیتوان ایستگاه مترو افتتاح کرد و قطار جدیدی برای کاهش سرفاصله زمانی وارد مدار نکرد. افتتاح ایستگاه بدون افزایش قطار یعنی عدم فعالیت صحیح شبکه مترو؛ بنابراین در شهریور همان سال، چهار رام قطار برابر با 28 دستگاه واگن وارد مدار بهره برداری شد. در ادامه افتتاحیههای سال 1398، دو ایستگاه (بسیج، محمدیه) و پنج کیلومتر و 800 متر از بخش جنوب شرقی خط 7 به بهره برداری رسیدند. یک ماه بعد یعنی در پاییز، ایستگاه میدان امام حسین (ع ) به همراه یک کیلومتر مسیر در خط 6، افتتاح رسمی شدند.
از جمله دیگر اقدامات شش ماه دوم سال 1398 میتوان به بهره برداری از 28 دستگاه واگن یا چهار رام قطار (دو رام در پاییز و دو رام دیگر در زمستان)، بهره برداری از یک ایستگاه (مولوی) در خط 7، بهره برداری از پست برق اکباتان به همراه ورودی جنوبی ایستگاه دروازه شمیران، بهره برداری از ورودی شمال غربی ایستگاه میدان شهدا و بهره برداری از یک ایستگاه (کیانشهر) در خط 6 اشاره کرد.
سال 1399
آغاز سال 1399 و نوسانات شدید ارزی، عدم واریز به موقع منابع مالی حاصل از اوراق مشارکت 1398، کاهش درآمدهای شهرداری و همچنین افزایش هزینههای جاری، سبب شد تا مدیریت شهری نتواند نسبت به هدفهای خود در برنامه زمان بندی تعیین شده، جامعه عمل بپوشاند. اما درنهایت با تمام این اوصاف، شهرداری تهران توانست از تیر 1399 تا پاییز همان سال بهره برداری از دو رام قطار به همراه اتمام پروژه 70 دستگاه واگن آلومینیومی، بهره برداری از پست برق شرقی خط 7، کلنگ زنی توسعه شمال غربی خط 7، کلنگ زنی احداث خط 10، بهره برداری از ورودی جنوب غربی ایستگاه مهدیه در خط 7، ورود دستگاه حفار مکانیزه به میدان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در پروژه توسعه جنوبی خط 6، بهره برداری از ورودی ایستگاه شهید نواب صفوی در خط 7، کلنگ زنی پایانه مترو آزادگان و توسعه جنوبی خط 3، بهره برداری از ایستگاه برج میلاد در خط 7 و ایستگاه امیر کبیر در خط 6 را به پایان برساند. اما زمستان سال 1399، فصلی پر دستاوردتر برای مدیریت شهری به حساب میآمد چرا که در سه ماه پایانی سال 1399، ورودی شرقی ایستگاه کمیل، ورودی شمال غربی ایستگاه میدان صنعت و ورودی شمالی ایستگاه بسیج بهره برداری شد. همچنین آسانسورهای ورودی شمالی ایستگاه مهدیه نصب شد. از جمله دیگر اقدامات میتوان به رونمایی از سامانه الکترونیکی استعلام حریم مترو، بهره برداری از پستهای برق امیرکبیر و آزادگان، بهره برداری از ایستگاههای یادگار امام (ره)، شهید ستاری، اشرفی اصفهانی، تربیت مدرس در خط 6 و میدان قیام، دولاب و آهنگ در خط 7، ارائه دستاوردهای پروژه طراحی و ساخت قطار ملی، امضای تفاهم نامه بازسازی کامل 31 رام قطار نسل اول و همچنین امضای قرارداد خرید 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران اشاره کرد. البته افتتاح ایستگاههای مترو درحالی بود که برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر بهره برداری از 12 ایستگاه در سال 1399تأکید داشت اما به علت عدم واریز به موقع منابع مالی حاصل از اوراق مشارکت 1398 توسط بانک رفاه، چهار ایستگاه مترو به سال 1400 موکول شد.
در مجموع مدیریت شهری پنجم توانسته از نیمه دوم سال 1396 تا پایان سال گذشته، 26 ایستگاه مترو، چهار پست برق، 12 ورودی جدید، 56 سامانه تهویه هوا، 133 دستگاه واگن، 40 کیلومتر مسیر به همراه رونمایی از قطار ملی مترو (نوزدهم مرداد سال گذشته) به بهره برداری برساند و به دست شهروندان بسپارد. تمامی این موارد درحالی به ثمر رسیده که مدیریت شهری با تحریمها، افزایش قیمت ارز و عدم به موقع منابع حاصل از اوراق مشارکت دست و پنجه نرم کرده است.
خبرنگار: ملیکا هاشمی
-
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶:۳۴
-
۱۶ بازديد
-
-
کرمان رصد
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/195638/