کرمان رصد

آخرين مطالب

ستارگان پنهان آسمان هنر، راه شهید آوینی را ادامه دادند/ مهمترین فعالیت های انجام شده و اولویت های حوزه هنری استان کرمان تشریح شد فرهنگي

ستارگان پنهان آسمان هنر، راه شهید آوینی را ادامه دادند/ مهمترین فعالیت های انجام شده و اولویت های حوزه هنری استان کرمان تشریح شد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - رییس حوزه هنری استان کرمان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آوینی، مهمترین فعالیت های انجام شده در سال گذشته را گزارش داد و اولویت های سال جاری را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، جملاتش همواره انگیزه بخش، تحرک بخش، زلال و جلادهنده روح و قلب است؛ بی جهت نیست که «سیدشهیدان اهل قلم» نام گرفت و جزو تعداد انگشت شمار شهدایی که مقام معظم رهبری شخصاً بر پیکر مطهرش اقامه نماز کرد.
می گوید«راه کاروان عشق از میان تاریخ می گذرد و هر کس در هر زمره که می خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند، اگر چه خواندن داستان را سودی نیست اگر دل کربلایی نباشد...» پس باید به دل مان رجوع مجددی کنیم تا اگر در کربلایی بودنش شبهه ای است، پیرایه ها را بزداییم تا مردان خدا را بهتر بشناسیم.
به مناسبت 20 فروردین، سالگرد شهادت سیدشهیدان اهل قلم، سیدمرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی به سراغ مجتبی اسدی، رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان رفتیم تا گپ و گفتی راجع به هنر انقلاب اسلامی داشته و از برنامه های سال گذشته و اولویت های سال جاری بیشتر مطلع شویم.
هنر انقلاب اسلامی چه مشخصه ای باید داشته باشد؟
رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، هفته هنر انقلاب اسلامی را فرصتی برای بازخوانی این هنر عنوان و مطالبی بیان کرد و گفت: در اسناد بالادستی از بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، تنها یک سند مکتوب و پیام منسجم داریم که در 30 شهریور سال 67 مدت کوتاهی پس از پذیرش قطعنامه، خطاب به هنرمندان و خانواده شهدا بیانیه ای صادر کردند که خوب است بدانیم هنر انقلاب اسلامی چه باید باشد.
وی با استفاده از این پیام اظهار کرد: نکته اصلی که از این پیام برداشت می شود این است روح حاکم بر این پیام، روح مبارزه است؛ مبارزه با اسلام آمریکایی؛ این نکته ظریف و دقیقی است که در برهه کنونی، این اسلام چقدر می تواند متفاوت از اسلام ناب محمدی باشد.
اسدی ادامه داد: اما آنچه از این پیام بیشتر برداشت می شود این است که امام هنری را تعریف می کنند که از هنرمند برمی آید و قرار است او با ایدئولوژی و فکر انقلاب خلق اثر کند و این نکته حائز اهمیت است که ما در نگاه به مقوله هنر آیا هنر را درجه اول قرار می دهیم یا هنرمند را؟ زیرا اسلام هنری را می پسندند که زاییده ذهن و ابتکارات یک هنرمند است.
وی اظهار کرد: به زعم بنده این هنر، هنری است منتقد که راضی و قانع به وضع موجود نیست؛ همانگونه که شیعه منتظر امام زمان قانع به وضع موجود نیست لذا این{عدم رضایت به وضع موجود} باعث تحرک و دیدن معضلات می شود و منتج از روحیه انتقادی این هنر است.
آیا هم اکنون نیز هنرمندانی در تراز شهید آوینی در کشور داریم؟
رییس حوزه هنری استان کرمان با استفاده از مطالب صدر و ذیل پیام امام که از هنر شهادت و شهیدان و گره گشایی شهیدان صحبت می شود؛ گفت: به لطف الهی خاصیت بزرگ شهادت این است گرچه یک عزیزی از بین ما می رود اما بسیاری از نقاط کور و مبهم و فتنه ها و فضاهای غبارآلود هویدا و حق از باطل مشخص می شود.
وی تصریح کرد: در مورد شهید آوینی هم همین است که با نعمت شهادت راه باز می شود و چندین نفر دیگر در این مسیر تربیت می شوند و در جای جای انقلاب اسلامی چنین است زیرا شهدا باعث شدند با گام هایی دیگر ادامه مسیر بدهند و در مسیر هنر هم همین است که در قشر و حوزه هنر قرار داد و نسلی در این مسیر تربیت شد.
اسدی خاطرنشان کرد: گرچه عرصه فرهنگ و هنر مثل عرصه دفاعی نیست که شهدای بیشتری تقدیم کند اما الحمدلله که با تفکر و جهاد و جهان شناسی شهید آوینی، افرادی در همان مسیر طی طریق کرده و گفتمان انقلاب را در عرصه هنر پیش می برند و تعداد این افراد زیاد است؛ اساتید بزرگی در این مسیر گام برمی دارند؛ در فیلمسازی، تئاتر، نمایش، شعر و ادبیات و...افرادی پا جا پای ایشان گذاشته و جای او را در حوزه های مختلف پر کردند.
وی ادامه داد: همانطور که شهید آوینی شاید در زمان خود خیلی غریب بودند و با شهادت خود به جامعه معرفی شد، اگر باز هم در باغ شهادت برای قشر هنر باز شود می بینیم چه ستارگانی در خفا کار می کنند.
مهمترین اقدامات حوزه هنری استان کرمان در سال گذشته چه بود؟
رییس حوزه هنری استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش به گزارشی از عملکرد حوزه هنری استان در سال گذشته پرداخت و گفت: فعالیت های حوزه هنری استان در سال 99 در دو بخش، تحت عنوان «رویداد یا مراسم» و «کارهای تولیدی» انجام شد و سال پر کاری در هر دو حوزه داشتیم.
وی افزود: در حوزه برگزاری مراسم با نگاه هنر انقلاب اسلامی دو ابر برنامه خیمه هنر را برگزار کردیم که در مناسبت های مذهبی محرم، ایام فاطمیه و ماه رمضان برپا می شود؛ کارگاه طراحی نام واره لبیک یا حسین را در آستانه اربعین برگزار و در میلاد حضرت رسول هم کارگاه تایپوگرافی برگزار شد.
اسدی با اشاره به برگزاری کارگاه تایپوگرافی اسماءالحسنی و راهیابی هنرمندان این جشنواره به مراحل بالاتر و نمایش آثار ایشان در نمایشگاه تهران؛ به انجام تولیدات هنری با همکاری شهرداری در ماه های محرم و صفر سال گذشته هم اشاره کرد.
وی برگزاری کارگاه فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی که حدود هشت فیلمنامه و نمایشنامه کوتاه مبتنی بر دفاع مقدس، اکران مستند «آدور» که جایزه بهترین فیلم مستند را در جشنواره حقیقت به خود اختصاص داد؛ نقش آفرینی حوزه هنری در بخشی از فضاسازی گلزار شهدا با نمایش تولیدات حوزه هنری را از دیگر اقدامات قابل ذکر عنوان کرد.
رییس حوزه هنری استان کرمان ادامه داد: همچنین توانستیم در فضای آموزشی که ذیل این برنامه ها قرار می گیرد دو دوره کارگاه مجازی داستان نویسی ویژه بانوان برگزار و کارگاه طنز نویسی را آغاز و با همکاری حوزه علمیه کارگاه نویسندگی ویژه طلاب را برگزار کنیم.
وی سال 99 را در حوزه تولیدات حوزه هنری استان کرمان سال پرفروغی توصیف و بیان کرد: زیرا به دلیل محدودیت های کرونایی برنامه های حضوری خوب برگزار نشد اما تولیدات خوبی داشتیم.
اثرگذارترین اثر تولیدی حوزه هنری استان کرمان کدام است؟
اسدی در همین باره به رونمایی از نخستین مجموعه پوستر «فقط برای خدا» در ایام هفته هنر انقلاب اسلامی در سال گذشته اشاره و بیان کرد: دو سری دیگر مجموعه پوستر هم تولید شد و مجموعاً 45 پوستر که روایت گر سیره و سلوک شهید سلیمانی است و کتاب آن نیز امسال روانه بازار نشر می شود.
وی اثرگذارترین و پربازدیدترین اثرتولیدی حوزه هنری استان کرمان در سال گذشته را همین مجموعه دانست که به لطف شهدا مرزها را درنوردید و در سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و آمریکای جنوبی به زبان های خودشان ترجمه و به اکران گذاشته شد.
رییس حوزه هنری استان کرمان مجموعه پوسترهای «در حوالی بهشت» به بهانه روز مادر که سیره و سلوک شهیدسلیمانی را در ارتباط با مادران شهدا روایت می کند؛ «مثل خودش» روایت همرزمان شهید سلیمانی؛ «نجم المقاومه» به مناسبت روز قدس و... را به عنوان بخش دیگری از تولیدات حوزه هنری مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: کار ویژه ای پیرامون سردار شهید حاج حسین پورجعفری، یار وفادار شهید سلیمانی با عنوان «همنفس» انجام و با اقبال بسیار خوبی مواجه شد.
وی «رسم رفاقت» روایت همرزمان شهید سلیمانی در حوزه فیلم و کلیپ کوتاه؛ «یلدای بیقراری» در حوزه فیلم و نماهنگ؛ «پرستار» و «هم بازی» در حوزه تیزر و فیلم کوتاه؛ «دست خدا باش» با موضوع کرونا و مواسات و همدلی در قالب کمیک موشن را بخش دیگری از تولیدات حوزه هنری استان کرمان فهرست کرد.
اسدی افزود: در حوزه هنرهای تجسمی، تصویرسازی سرداران شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی، حسین پورجعفریف محمدعلی الله دادی، جمالی و حسین بادپا و تصویرسازی دیجیتال حدود 30 نفر از شهدای مدافع حرم فاطمیون که به آنان پرداخته نشده بود در حوزه هنری استان کرمان انجام شد؛ ضمن اینکه مستند ویژه ای پیرامون حماسه تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان ساخته شده که هنوز به مرحله اکران نرسیده است.
وی با بیان اینکه واحد موسیقی حوزه هنری استان هم سال بسیار پرکاری داشت و سال گذشته در اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی همه گروه های سرود از استودیو و فضای ضبط حوزه استفاده کردند؛ گفت: ما از همه گروه های سرودی که مراجعه کردند حمایت کردیم تا ضبط رایگان انجام دهند.
رییس حوزه هنری استان کرمان گفت: یکی دو کار بین المللی هم با بحرین و لبنان انجام شد و چون مخاطب این موسیقی در کشور نبود و به زبان عربی بود، در کرمان و کشور پخش نشد.
اولویت های حوزه هنری استان کرمان در سال 1400 چیست؟
وی در بخش سوم سخنان خود در خصوص برنامه های سال جاری گفت: کار ویژه برای هفته هنر انقلاب اسلامی تحت عنوان «هنرمند جوان پیشرو» با توجه به تأکید رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، داشتیم که قرار بود جوانان هنرمند فعال سال گذشته را در بخش های مختلف معرفی و تجلیل کنیم که با توجه به محدودیت های کرونایی لغو شد اما در فضای مجازی معرفی و به رأی مردمی گذاشته می شوند که در نهایت از یک چهره که بیشترین رأی را کسب کند، به صورت ویژه تقدیر می کنیم.
رییس حوزه هنری استان کرمان اظهار کرد: از اولویت های جدی در سال 1400 کشف استعدادهای نو و جوان هدایت و پرورش آن است تا در یک فرآیند سه ساله هنرمندان جوان و با استعداد و کاربلد به استان معرفی کنیم.
وی با این توضیح که آموزش امری مستمر است که بدون دورهمی و برگزاری گعده ها کافی نیست زیرا بخشی از آموزش ها در با در کنار هم بودن و تشکیل دورهمی ها و مباحثه و گفتگوی هنرمندان در حوزه اندیشه و قالب است؛ افزود: اگر شرایط کرونا به گونه ای باشد که بتوان این گعده ها را داشت، یکی از اولویت های ما در سال جاری همین است.
اسدی از دیگر اولویت های حوزه هنری استان در سال جاری را پرداختن به بخش ادبیات طنز عنوان کرد و با بیان اینکه استان کرمان استعداد خوبی در این حوزه دارد که شاید هنوز به منصه ظهور نرسیده است؛ گفت: در کاریکاتور اما ضعف جدی داریم که باید در این حوزه گام برداریم و جوانان مستعد را در این راستا تربیت کنیم.
وی برداشتن گام های جدید در زمینه تاریخ شفاهی و چاپ کتاب دفاع مقدس که یکی دو کتاب امسال به چاپ خواهد رسید و تقویت و آموزش گروه های مؤثر و تولیدکننده در حوزه فیلم و سریال یا سینما برای ارائه تولیدات بیشتر فیلم کوتاه و تیزر را هم از اولویت های سال جاری برشمرد.
رییس حوزه هنری استان کرمان همچنین از تولید یک انیمیشن کوتاه کودکانه و موزیکال با شعر و تم حماسی خبر داد که با همکاری ستادبزرگداشت سالگرد شهید سلیمانی طی دو سه ماه آینده رونمایی می شود.
حسن ختام: بازخوانی منشور هنرمندان انقلاب اسلامی
امام خمینی در سی ام شهریور ماه سال 1367 و پس از پذیرش قطعنامه 598 در پیامی خطاب به هنرمندان و خانواده شهدا به تجلیل از هنر و هنرمندان متعهد پرداختند. متن پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی به شرح ذیل است:
« بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه ‏هاى عشق و شهادت و شرف و عزتْ سرمایه زوال ناپذیر آن گونه هنرى است که باید، به تناسب عظمت و زیبایى انقلاب اسلامى، همیشه مشام جان زیبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند. تنها هنرى مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- علیهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم ‏آور محرومیت ها باشد. هنرى زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه دارى مدرن و کمونیسم خون ‏آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگى، اسلام مرفهین بى ‏درد، و در یک کلمه «اسلام امریکایى» باشد.
هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، نظامى است. هنر در عرفان اسلامى ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخکامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است.
هنر در جایگاه واقعى خود تصویر زالوصفتانى است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مى‏ برند. تنها به هنرى باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروى، را بیاموزد.
هنرمندان ما تنها زمانى مى ‏توانند بى‏ دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیده ‏اند.
و هنرمندان ما در جبهه ‏هاى دفاع مقدسمان این گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند؛ و در راه پیروزى اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بى‏ درد را رسوا نمودند.
خدایشان در جوار رحمت خویش محشورشان گرداند.
30/ 6/ 67
روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»
پایان پیام/80

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/195470/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

وضعیت آب و هوا امروز 7 اردیبهشت؛ نیمه شرقی کشور بارانی می‌شود

تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

سیلاب در شرق استان کرمان، بدون تلفات

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران