کرمان رصد

آخرين مطالب

نماینده مجلس: پیگیر انتقال آب از کرمان به خراسان جنوبی هستیم اجتماعي

نماینده مجلس: پیگیر انتقال آب از کرمان به خراسان جنوبی هستیم
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - مصطفی نخعی روز چهارشنبه در نشست خبری درباره انتقال آب از دریا به استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در ارتباط با طرح انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) مطالعات انجام شده و به دلیل کمبود اعتبار هنوز اجرایی نشده است.
وی انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی را از ظرفیت‌های مهم خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در این زمینه دولت نقش حمایتی دارد و سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید ورود کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکسری اقدامات از جمله احداث نیروگاه هفت مگاواتی سربیشه و نیروگاه بادی 20 مگاواتی درح را داریم و کار دیگری که باید انجام شود اینکه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) متعهد به اجرای نیروگاه 25 مگاواتی بادی در نهبندان شده بود و موضوع در حال پیگیری است.
وی از تایید تعرفه گرمسیری توسط شرکت توانیر برای شهرستان نهبندان خبر داد و گفت: این موضوع در مراحل طرح در هیات دولت است و باید مصوبه بگیرد، تایید شدن در توانیر هم نیازمند پیگیری و مکاتبات زیادی بود که در نهایت مصوب شد چرا که یکی از خواسته‌های بحق مردم منطقه است.
نخعی افزود: تایید تعرفه سردسیری گاز سربیشه نیز در حال پیگیری است، با توجه به اینکه این شهرستان از سردترین شهرهای استان و حتی کشور است.
وی بیان کرد: انتقال برق به منطقه شاهکوه نهبندان در حال پیگیری است و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت توانیر و ایمیدرو منعقد شده و در مرحله انتخاب پیمانکار برای انتقال و نصب پست برق است که اتفاق بزرگی در شهرستان نهبندان است و کمک بزرگی به ایجاد زیرساخت معادن شهرستان خواهد بود.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر هنوز صحبتی از قانون رایگان شدن حامل‌های انرژی در مناطق مرزی نیست اما برای افراد کم‌مصرف آب، برق و گاز موضوع در حال عملیاتی شدن است.
وی افزود: در سفر مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان در هفته جاری، موضوع سرمایه‌گذاری و کم‌کاری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) مورد پیگیری قرار گرفت.
نخعی عنوان کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده احداث نیروگاه‌ها به صورت تصاعدی افزایش یافته است و وزارت نیرو باید به طور ویژه و تخصصی زمینه ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را فراهم کند.
وی در ارتباط با پروژه‌های راه شهرستان‌های سربیشه و نهبندان گفت: یکی از اولویت‌های ما از ابتدای ورود به مجلس بازگشایی جاده شهداد - نهبندان بود که براساس قول‌های وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا تابستان سال آینده این مسیر بازگشایی شود.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: برای روکش مسیر نهبندان به سربیشه به طول 50 کیلومتر که وضعیت بسیار بدی دارد و 50 کیلومتر سربیشه به ماهیرود که وضعیت نابسامانی دارد نیز قرار شد موضوع پیگیری شود.
وی بیان کرد: برای دوبانده سازی مسیر سربیشه به ماهیرود به طول 120 کیلومتر مقرر شد بانک تجارت 100 میلیارد تومان در احداث این جاده مشارکت و سرمایه‌گذاری کند که به زودی پروژه عملیاتی خواهد شد.
نخعی گفت: همچنین ردیف اعتباری برای این پروژه در لایحه بودجه 1400 پیش بینی شده است که علاوه بر 100 میلیارد تومان کمک بزرگی به این محور خواهد بود.
وی ضمن قدردانی از مشارکت بنیاد علوی برای احداث جاده در مسیر شاهکوه نهبندان گفت: جاده به طول 14 کیلومتر که از سال‌ها قبل پیگیری شده و از مطالبات بحق مردم است که در مسیر جاده کلاته سرخ به آتشکده احداث خواهد شد.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس یازدهم افزود: جاده درح به نهبندان به طول حدود 30 کیلومتر نیز جزو مطالبات چندین ساله مردم است که به عنوان اولویت یک قرار گرفت و مقرر شد با سازمان راهداری و عشایری این جاده استراتژیک مرزی احداث شود.
وی یکی از بزرگترین مشکلات استان خراسان جنوبی را تکمیل نشدن مجتمع‌های آبرسانی روستایی و عشایری دانست و گفت: برای بهبود و تکمیل این مجتمع‌ها با هدف تامین آب شرب مردم مناطق روستایی و عشایری موضوع از طریق مشارکت بانک‌ها و وزارت نیرو در حال پیگیری است.
نخعی افزود: برای این منظور مقرر شد سه بانک رفاه، صادرات و ملی در مجموع و با مشارکت وزارت نیرو 500 میلیارد تومان اعتبار اختصاص دهند.
وی بیان کرد: از محل اعتبار مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت نخستین بار برای افزایش سرانه ورزشی شهرستان‌های سربیشه و نهبندان 50 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت که از این محل پنج زمین چمن در نهبندان و سه مورد در سربیشه احداث خواهد شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین از این محل 200 میلیون تومان برای احداث کلینیک تخصصی سربیشه و 300 میلیون تومان برای بهسازی فضای بیمارستانی دو شهرستان اختصاص خواهد یافت.
وی درخصوص طرح احداث منطقه ویژه اقتصادی نهبندان گفت: این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و گروهی برای کارشناسی مساله تعیین شده همچنین جلسات متعددی برای تحقق این برنامه مهم برگزار است.
نخعی اضافه کرد: برای بازگشایی بازارچه و گذرگاه دوکوهانه نیز پیگیری‌های متعددی از سه دستگاه وزارت خارجه به عنوان دیپلماسی، وزارت کشور به عنوان متولی مرزها و وزارت نیرو به عنوان رییس کمیسیون مشترک ایران و افغانستان در حال انجام است.
وی با اشاره به طرح توسعه شهرستان نهبندان گفت: با توجه به سفر مقام معظم رهبری در سال 78 به نهبندان، طرح توسعه نهبندان مصوب شد که در سال‌های اولیه 50 درصد اعتبار تخصیص یافت و سپس تا سال‌های اخیر که قطره چکانی اعتباراتی اختصاص یافته است.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این خصوص با وزیر کشور مکاتبه کرده‌ایم تا گزارش دقیقی از این طرح برای پیگیری‌های بعدی در این زمینه در اختیار ما قرار دهند.
وی به طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر نیز اشاره کرد و گفت: پرورش شتر یکی از مهمترین استعدادهای منطقه است چراکه 10 درصد جمعیت شتر کشور در نهبندان وجود داشته و شغل آبا اجدادی خیلی از مردم این منطقه است.
نخعی افزود: بنیاد برکت در زمینه طرح هاب شتر در نهبندان اقدامات خوبی از جمله احداث مجتمع پرورش شتر و کشتارگاه انجام داده است و ایجاد کارخانه شیر شتر اگر توجیه داشته باشد مطابق بیرجند با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد.
وی با اشاره به حوزه بهداشت و درمان شهرستان‌های سربیشه و نهبندان گفت: احداث دانشکده سلامت نهبندان از مطالبات جدی ما بوده که دستورات آن گرفته شده و مکاتبات در حال انجام است.
وی اظهار داشت: پروژه اورژانس نهبندان که ابتدای فعالیت این دوره فاقد هرگونه اعتباری بود با سفر معاون وزیر بهداشت به این شهرستان اعتبارات بسیار خوبی اختصاص یافت و اکنون هشت میلیارد تومان اعتبار در حساب دانشگاه وجود دارد و هیچ مشکل اعتباری ندارد که از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی درخواست داریم هرچه سریعتر نسبت به تکمیل پروژه اقدام شود.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین یک میلیارد تومان برای تکمیل پانسیون پزشکان متخصص نهبندان اعتبار اختصاص یافت و برای دو شهرستان نهبندان و سربیشه دستگاه‌های اکسیژن‌ساز خریداری شده و در حال نصب است.
وی بیان کرد: درخصوص مبارزه با کرونا اعتبارات خوبی دریافت شد همچنین کلینیک تخصصی ویژه نهبندان چندی پیش کلنگ زنی شد کلینیک تخصصی سربیشه نیز 2 روز پیش با کمک خیرین و مشارکت دانشگاه علوم پزشکی کلنگ زنی شد و 200 میلیون تومان از محل اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت به این پروژه اختصاص یافت.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری تعیین رمز ارزها را یکی از مباحث اخیر کمیسیون انرژی مجلس ذکر کرد و گفت: به دلیل فرسوده بودن و قدیمی بودن دستگاه‌های ارز دیجیتال این موضوع سبب مصرف بالای انرژی و خاموشی شده است.
نخعی گفت: یکی از طرح‌های بسیار مهمی که اخیرا در کمیسیون انرژی مطرح شده، حمایت از صنعت پتروپالایشگاهی است که این طرح در مجلس قبل نهایی نشد اما از ابتدای مجلس یازدهم حمایت از این طرح مطرح شد.
وی بیان کرد: رایزنی‌های متعددی در این خصوص انجام شده و با اصلاحاتی که در کمیسیون انجام شد و حمایت از خوراک پتروپالایشگاه‌ها، اکنون طرح تقریبا در کمیسیون نهایی شده است و منتظر تصویب در مجلس هستیم.
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی انرژی با اشاره به اینکه تولید گاز در کشور روند رو به رشدی داشته است گفت: اکنون حدود هزار میلیون مترمکعب گاز به صورت خام در کشور تولید می‌شود اما مصرف 820 میلیون مترمکعب است.
وی تصریح کرد: مصارف خانگی در سال جاری به شکل غیرقابل منتظره‌ای افزایش یافته و طبیعتا دلیل برخی خاموشی‌ها اکنون افزایش مصرف است.
نخعی اظهار داشت: با توجه به اینکه مصرف خانگی افزایش یافته اما سهم گاز تحویلی به نیروگاه‌ها کاهش پیدا کرده و نیروگاه‌ها باید با سوخت مایع اداره شوند و از آنجا که خیلی از نیروگاه‌ها ظرفیت سوخت آنها خیلی قابل توجه نیست معمولا به خاموشی‌های مکرر منجر می‌شود.
وی گفت: زمانی که چنین مشکلاتی پیش می‌آید نباید همه مشکل را به گردن مردم انداخت و باید دید همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به تکالیف خود عمل کرده‌اند که از مردم انتظار داریم مصرف را کاهش دهند.
نخعی افزود: یکی از برنامه‌های کمیسیون انرژی بررسی همین موارد است بنابراین در ادامه باید سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها پاسخگو باشند که چرا به تکالیف خود در مدیریت مصرف انرژی عمل نکرده‌اند.
وی گفت: ما انتظار داریم مردم از بخاری‌های کم‌مصرف با بهره وری بالا استفاده کنند در حالی که بهره‌وری در صنایع نیز پایین است بنابراین سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها در این زمینه پیش قدم شوند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه از یک خلا در کشور رنج می‌بریم و آن مدیریت صحیح حوزه انرژی است که در این زمینه شورای عالی انرژی کشور برای همین منظور پیش بینی شده و رسالت شورا این است که حوزه کلان انرژی، محیط زیست و سایر موارد را که جزو تکالیف سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف است، مدیریت و رصد کند.
وی بیان کرد: اصلاح قانون تشکیل شورای عالی انرژی یکی از اولویت‌های کمیسیون انرژی است که برای عملیاتی کردن و افزایش کارایی در حال بررسی است.
نخعی اظهار داشت: با خاموشی برق برای خیلی از صنایع مشکلاتی ایجاد شده است اما مدیریت توزیع استان‌ها باید با اطلاع قبلی نسبت به خاموشی اقدام می‌کردند همچنین فهرست صنایع خاص در اختیار وزارت نیرو قرار بگیرد تا شامل خاموشی نشوند.
وی همچنین با اشاره به دریافت مجوز راه‌اندازی نخستین پایانه صادراتی نفت در نهبندان گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده بعد از ساعت‌ها کار کارشناسی مجوز پایانه نفت صادراتی با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صادر شد که می‌تواند تحول بزرگی در استان باشد.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دلیل انتخاب نهبندان این بوده چون جنوبی‌ترین شهرستان خراسان جنوبی است از طرفی نزدیک‌ترین شهرستان استان به افغانستان و مراکز عمده ذخیره سوخت استراتژیک کشور از جمله کرمان است.
وی افزود: همین طور نهبندان نزدیک‌ترین شهرستان و نقطه استان به مهمترین مرکز تولید سوخت کشور یعنی ستاره سوخت بندرعباس است و موقعیت استراتژیکی دارد.
وی بیان کرد: وجود پایانه صادراتی نفت از لحاظ مسایل امنیتی، توسعه پایدار و اشتغال از اهمیت زیادی برخوردار است و وجود این پایانه کمک بزرگی به افزایش ذخایر سوختی کشور خواهد بود.
نخعی گفت: یکی دیگر از توافقاتی که با وزارت نفت داشتیم اینکه خراسان جنوبی طولانی‌ترین مرز را با افغانستان دارد و اگر نتوانیم از این فرصت به درستی استفاده کنیم تهدیدی برای ما خواهد بود.
وی افزود: باید به این موقعیت به چشم فرصت نگاه کنیم در این صورت کمک بزرگی به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی خواهد بود لذا تا زمانی که پایانه صادراتی شکل بگیرد صادراتی کردن انبار نفت بیرجند را پیگیری کردیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای اینکه انبار بیرجند در فهرست انبارهای صادراتی کشور قرار بگیرد باید کارهای زیادی انجام می‌شد تا اینکه این پیگیری‌ها به نتیجه رسید و وزارت نفت موافقت کرد.
وی گفت: صادراتی شدن انبار نفت بیرجند برای استان خراسان جنوبی محرک بوده و قابل توجیه است برای اینکه در آینده انتقال فراورده‌های نفتی از طریق خط لوله انجام شود.
وی افزود: در فاز بعدی می‌توانیم توجیه‌پذیر بودن انتقال خط نفتی به استان را پیگیری کنیم لذا از اهمیت زیادی برخوردار است و اکنون انبار نفت بیرجند در کنار معدود انبارهای کشور مطرح است و تجار می‌توانند بیرجند را به عنوان منبع در نظر بگیرند ضمن اینکه در حوزه‌های مختلف کمک بزرگی به اعتبار و جایگاه حوزه سوخت استان خواهد بود.
استان خراسان جنوبی با 11 شهرستان، چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.
برچسب‌ها ایمیدرو طرح انتقال آب خلیج فارس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نهبندان سربیشه خراسان جنوبی وزارت نیرو

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/178701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

تشکیل پرونده قضایی برای 5 معدن شن وماسه غیراستاندارد زرند

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

رشد 36 درصدی مجازات‌های جایگزین حبس در کرمان

(ویدیو) وقوع آتش سوزی در پمپ بنزین کرمان

هشدار سطح زرد هواشناسی کرمان

جلوگیری از فعالیت ٥ معدن شن و ماسه در زرند به علت رعایت نکردن استاندار‌های قانونی

وقوع دومین آتش سوزی در جایگاه‌های سوخت شهر کرمان طی ده روز اخیر

اجرای قانون حدنگار اراضی کشاورزی در کرمان عقب‌ماندگی دارد

بهترین پاسور لیگ برتر تا هفته 24

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

سوخت قاچاق جایگاه سوخت کرمان را به اتش کشید.

فیلم| آتش سوزی در یک پمپ بنزین در کرمان

آتش‌سوزی یک پمپ بنزین در کرمان (فیلم)

طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری مس در معادن خرد باید ارتقا یابد

اولین تصاویر از محل وقوع آتش سوزی در یک پمپ بنزین | قاچاق سوخت حادثه آفرید | ببینید

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در کرمان، هواشناسی هشدار زرد صادر کرد

قاچاق سوخت باز در یک پمپ‌بنزین کرمان حادثه آفرید

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

قاچاق سوخت یک جایگاه سوخت دیگر کرمان را به آتش کشید

قهرمانان مسابقات جام برترین‌های دارت کشور مشخص شدند

ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی در یک پمپ بنزین در کرمان

آتش‌سوزی گسترده در پمپ بنزین کرمان + جزئیات

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

گاز رسانی در استان روی ریل پیشرفت

سهمیه آرد خانوارهای عشایری کرمان افزایش می‌یابد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

امدادرسانی به بیش از 25000 نفر در سیل 9 استان

ورود اطلاعات استان کرمان به مناقصات شرکت‌های شبه دولتی استان

حمله «گروه تخریب» به آثار تاریخی ایران

تشکیل پرونده قضایی برای 5 معدن تولید شن و ماسه غیر استاندارد در زرند

آغاز به کار مرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

آغاز فعالیت مرکز بزرگ تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

دامداران و عشایر گنبکی، مراقبت‌های لازم پس از سیل را مد نظر داشته باشید

شمیم عطر گل محمدی از گلستانهای راور

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

راهپیمایی مردم کرمان ،زنجان و بندرعباس درحمایت از عملیات وعده صادق