کرمان رصد

آخرين مطالب

«گذری بر خاک نمناک»؛ قصه‌هایی از 10 بنای میراث‌جهانی فرهنگي

«گذری بر خاک نمناک»؛ قصه‌هایی از 10 بنای میراث‌جهانی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - تهران- کتاب «گذری بر خاک نمناک» روایت 10داستان کوتاه به نوشته «مجید شفیعی» است که در هر فصل، 10 اثر فرهنگی‌تاریخی ایران را که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، معرفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، مجید شفیعی در کتاب گذری بر خاک نمناک به روایت قصه‌هایی از 10 بنای میراث‌جهانی ایران برای گروه سنی نوجوانان می پردازد. شفیعی شاعر و نویسنده کودک‌ونوجوان، متولد 1350 تهران و دانش‌آموخته رشته موزه‌داری و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است؛ او تاکنون بیش از 50 عنوان کتاب اعم از شعر و مجموعه داستان و رمان در نشرهای مختلف به چاپ رسانده است.
کتاب گذری بر خاک نمناک در 10 فصل به معرفی 10 اثر فرهنگی تاریخی که در فهرست یونسکو ثبت جهانی شده، پرداخته است، هر فصل از این کتاب شامل دو گفتار است که در گفتار اول داستانی کوتاه برای مخاطب روایت و در گفتار دوم یک اثر فرهنگی‌تاریخی مادی (ملموس) به نوجوانان معرفی می‌شود.
راز معبد (زیگورات چغازنبیل)، رویاها (پاسارگاد)، کلمات سنگی (بیستون)، گفت‌وگوی ارواح (تخت‌جمشید)، خاک‌نمناک (ارگ بم)، ماهی بزرگ (سازه‌های آبی شوشتر)، زندان دیو (تخت سلیمان)، خانه مهر (کلیسای سنت استپانوس)، رویای سلطان (گنبد سلطانیه) و باغ فیروزه‌ای (میدان نقش جهان)، عناوین 10 فصل کتاب گذری بر خاک نمناک است که شفیعی تالیف کرده است.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ‌کدام از آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور در فهرست میراث‌جهانی به ثبت نرسیده بود؛ در سال 1358 سه اثر چغازنبیل، تخت‌جمشید و میدان امام (نقش جهان) اصفهان ثبت شد و در ادامه پس از 24 سال توقف در فرایند ثبت آثار فرهنگی تاریخی مادی (ملموس) در یونسکو، تخت سلیمان در آذربایجان‌غربی، مجموعه ارگ بم کرمان، مجموعه پاسارگاد در فارس، گنبد سلطانیه در زنجان، محوطه بیستون در کرمانشاه، مجموعه کلیساهای آذربایجان غربی و شرقی، سازه‌های آبی شوشتر در خوزستان، بازار تبریز در استان آذربایجان شرقی و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در استان اردبیل، مجموعه باغ‌های ایرانی، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس در گلستان، مجموعه فرهنگی تاریخی (کاخ) گلستان تهران، شهر سوخته، منظر فرهنگی میمند، محوطه باستانی شوش، بیابان لوت، قنات‌های ایرانی، شهر تاریخی یزد، منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس و جنگل‌های هیرکانی در فاصله سال های 1382 تا 1398 (2003 تا 2019)، تعداد آثار ایران در فهرست جهانی یونسکو، به 24 اثر رسید و اکنون ایران در رتبه نهم جهان قرار دارد.
شفیعی در پیش‌گفتار کتاب خود مختصری درباره معاهده بین‌المللی میراث جهانی یونسکو (نوامبر 1972) مربوط به حفظ آثار تاریخی،‌طبیعی و فرهنگی در کشورها می‌پردازد؛ بر اساس این کنوانسیون، کشورهای عضو یونسکو می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به عنوان میراث‌جهانی کنند؛ ایران سه سال پس از تصویب این کنوانسیون در مجمع‌عمومی یونسکو در سال 1975 به کنواسیون میراث‌جهانی یونسکو پیوست.
وی در این بخش ماموریت‌های کنوانسیون میراث جهانی یونسکو، شرایط انتخاب یک اثر به عنوان میراث جهانی، شرایط انتخاب، فرایند نامزدی، فهرست آزمایشی، روند تشکیل پرونده برای معرفی اثر و کمیته میراث جهانی و همچنین آثاری غیرمادی (ناملموس) ایران را که در یونسکو ثبت جهانی شده است، شرح می‌دهد.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا ، آئین باستانی و کهن نوروز، ردیف‌های موسیقی سنتی ایران، آئین پهلوانی و زورخانه‌ای، هنر نمایشی آئینی تعزیه، مهارت فرش‌بافی کاشان، مهارت فرش‌ فرش قشقایی و گبه استان فارس و موسیقی بخشی‌های خراسان شمالی، دانش سنتی لنج‌سازی و دریانوردی در خلیج فارس و نقالی، قصه‌گویی اجرایی ایرانی، آئین قالی‌شویان مشهد اردهال، فرهنگ پخت نان لواش و آئین نوروز، هنر ساختن و نواختن کمانچه، چوگان، بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی، ساختن و نواختن دو تار ایرانی، هنر نگارگری (مینیاتور) و مراسم و آیین زیارت تادئوس مقدس (قره کلیسا) ، شانزده اثر آیینی و معنوی ایرانیان است که از سال 1388 تا 1399 (2009 تا 2020) در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده‌ است.
فصل اول این کتاب ( راز معبد) داستان یک مرد نقاش است که هنگام نقاشی از تصویر یک معبد تاریخی، تخیلات و تصورات خود را با مستندات اخبار و رازهای مربوط به آن بیان می‌کند: «اینها را توی کتاب‌ها نوشته‌اند. شاید هم حدس زده‌اند. مثل همین زنبیل بر عکس که یکی فکر می‌کند لاک‌پشت است، یکی فکر می‌کند فیل است و یکی فکر می‌کند تپه است. آقای نقاش می‌خواست تصویر کامل این زنبیل را بکشد با تمام حصارهایش. فاخته خیال نقاش به همه جا سرک کشید. توی تاریخ؛ توی نقاشی؛ در سرزمین خوزستان که این زنبیل توی آنجا پیدا شده بود.».(ص.22)
در انتهای این بخش، آقای نقاش داستان، اطلاعات و تحقیقات کتابخانه‌ای خود را با خواننده به اشتراک می گذارد و اثرش را کامل می‌کند: «نقاش گشت و گشت و کشید و کشید حصار در حصار، معبد در معبد حقیقت برایش مثل آن ماهی سنگی بود که لای آن زنبیل گیر کرده بود و هیچ‌کس آن را نمی‌دید. سال‌ها بعد همه چیز در حمله بزرگی که آشور به عیلام کرد سوخت و خاکستر شد... نقاش از معبد بزرگ چغازنبیل یک نقاشی بزرگ کشید و برای تسکین دردهای این زن شروع کرد به نقاشی کردن و تصویر زن را به طور کامل کشید زنی با بچه‌ای در بغل با سر و دست سالم و پاهایی که شبیه دم ماهی بودند. آن زن لبخند می زد.».(ص.31)

کرمان رصد

نیایشگاه چغازنبیل در خوزستان نخستین اثر فرهنگی تاریخی ایران که در سال 1358 ثبت جهانی شد
در گفتار دوم فصل اول نویسنده اطلاعاتی را درباره زیگورات چغازنبیل به خوانند می‌دهد: «در سال 1890 میلادی ژاک دمرگان باستان‌شناس معروف (زمین‌شناس و مهندس معدن فرانسوی) گزارش داد که در ناحیه معروف به چغازنبیل معادن نفت وجود دارد؛ در نتیجه همین گزارش شرکت نفت ایران به وجود آمد. در حدود 50 سال بعد از آن تاریخ، مهندسانی که مشغول کار اکتشاف نفت در آن حوالی بودند برای باستان‌شناسی که در شوش حفاری می‌کرد آجری را فرستادند که روی آن نوشته‌هایی بود و همین آجر باعث شد که حفاری و کنده‌کاری و خاک‌برداری از این مکان تاریخی انجام گیرد.».(ص.35) واژه زیگورات از فعل زیگورو به معنای بلند و برافراشته ساختن مشتق شده است. واژه چغازنبیل از دو جزء چغا به معنای تپه و زنبیل به معنای سبد درست شده است.
چغازنبیل توسط پادشاه عیلامی اونتاش ناپیریشا در نزدیکی رود دز ساخته شد و دوراونتاش نامیده شد؛ دور به معنی شهر یا قلعه بوده است. در مرکز شهر معبد عظیمی به صورت چند طبقه‌ای بنا شده که امروزه فقط دو طبقه آن پابرجا است. معبد چغازنبیل بزرگترین اثر معماری بر جای مانده از تمدن عیلامی است. واژه زیگورات از فعل زیگورو به معنای بلند و برافراشته ساختن مشتق شده است. واژه چغازنبیل از دو جزء چغا به معنای تپه و زنبیل به معنای سبد درست شده است. گویا قبل از حفاری معبد، ویرانه‌های تپه مانند یک زنبیل بر عکس بوده است به همین علت شهر کهن دوراونتاش را به این نام خوانده اند. (ص.36)
«چغازنبیل نیایشگاهی باستانی است که در زمان عیلامی‌ها و در حدود 1250 سال پیش از میلاد ساخته شده است، چغازنبیل بخش به جامانده از شهر دوراونتاش است، بلندی آن 52 متر 5 طبقه بوده است، اما امروز ارتفاع آن 25متر و تنها 2 طبقه و نیم از آن باقی مانده است».(ص.37) «در سال 646 پیش از میلاد سپاهیان آشور به رهبری آشوربانیپال به عیلام تاختند با ویران کردن شهر شوش و قتل عام هزاران نفر از مردم بی گناه، تمدن باستانی عیلام را به پایان رساندند.»(ص.40)
شفیعی در 9 فصل دیگر این کتاب بر همین منوال داستان‌هایی کوتاه را برای 9 اثر جهانی ایران نگاشته و در ادامه با اشاره به مستندات و تحقیقات کتابخانه‌ای به تاریخچه آثار، سبک معماری آن اشاره می‌کند.
کتاب گذری بر خاک نمناک شامل قصه‌هایی از 10 بنای ایرانی میراث‌جهانی در 10 فصل و 236 صفحه به قلم مجید شفیعی در سال 1399 برای گروه سنی نوجوانان توسط نشر تاریخ ایران در هزار نسخه منتشر شده است.
برچسب‌ها
گردشگری تخت جمشید علی ‌اصغر مونسان شوشتر زیگورات چغازنبیل تخت سلیمان پاسارگاد میراث فرهنگی ارگ بم انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گنبد سلطانیه کلیسای سنت استپانوس

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/178046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیسی: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

رئیس جمهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

رئیس جمهور در دانشگاه لاهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

رشد 31 درصدی جابه جایی مسافر با کمک ناوگان مسافربری جاده‌ای کرمان

وقتی باران خیابان زرند را تبدیل به دریاچه کرد

تنها هت‌تریک کننده فوتبال ایران رفت!

امدادرسانی٩تیم عملیاتی هلال احمربه مردم زرند/تخلیه آب منازل

متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان 84 روز است

کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم صنعتی‌ترین شهر‌های کرمان/ سال گذشته در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته‎ایم

صدور هشدار جدید نارنجی هواشناسی + جزئیات

تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه کرمان

آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر

صدور هشدار فوری هواشناسی + جزئیات

فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

شوخی گلزار با مردم

ترک فعل احتمالی در مدیریت بحران پیگیری می‌شود

25 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور نوسازی شد

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

«متاورس» بازگشته است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

ورود سیلاب به بخشی از شهر زرند/قطع برق و آبگرفتگی معابر

بارش باران شدید باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر شهر زرند شد

رصد 30 نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان

محکومیت مس رفسنجان در شکایت عقیل کعبی

هشدار پلیس زرند به رانندگان وسائل نقلیه

لزوم تعیین و تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان

لغزنده بودن معابر وآب گرفتگی خیابانهای شهر زرند

لزوم تعیین تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

هشدار پلیس زرند به رانندگان وسایل نقلیه

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

فروش اقساطی تاکسی برقی آغاز شد + قیمت و شرایط فروش

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

شوخی محمدرضا گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی

مصوبات سفر رییس جمهوری در حوزه بنیاد شهید ایلام 100 درصد اجرا شد

راهیابی 10 ایده و طرح صنایع پایین‌دستی مس سرچشمه به مرحله سرمایه‌گذاری

آماده باش کامل دستگاه‌های اداری، اجرایی و خدمت رسان در زرند

راه‌اندازی واحد احیاء فولاد بافت کرمان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته ایرانی

آغاز ثبت‌نام طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی برقی کرمان موتور

رادیو کرمان محبوب مخاطبان

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه های سرچشمه پیدا شد