کرمان رصد

آخرين مطالب

خشت طلایی/16

اقدامات محلی؛ اثرات جهانی شهرداری تهران

اقدامات محلی؛ اثرات جهانی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - شهر: سرعت بالای شهرنشینی، روند توسعه و پیشرفت شهرها را با چالش های عظیم اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و غیره روبرو کرده است، چالش هایی که در شهرها و مکان های جغرافیایی متفاوت بروز نموده اند، با همکاری های گسترده بین المللی در حوزه شهری و هم افزایی و مشارکت کشورهای مختلف، می تواند چشم انداز دستیابی به برنامه هایی موثر، کارآمد و تعمیم پذیری را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار شهر ، در راستای تحقق این چشم انداز، جایزه جهانی خشت طلایی تهران، برای نخستین بار در سال 1393( 2014 )با همکاری مشترک مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد برگزار گردید. این جایزه رویدادی بین المللی است که هر ساله با هدف توسعه، نوآوری و پیشرفت مشترک برای شهرهای سراسر جهان برگزار می گردد. به همین منظور شناسایی بهترین و موثرترین تجارب و معرفی آنان به جامعه بین الملل جهت تعمیم و باز نشر، مد نظر قرار گرفته است.
تاریخچه
تا کنون چهار دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران، از سال 1393شمسی 2014میلادی به ابتکار مرکز ارتباطات و اموربین الملل شهرداری تهران، هم زمان با بزرگداشت روز جهانی شهرها (9 آبان / 31 اکتبر) در کلان شهر تهران برگزار شده است. این رویداد بین المللی، در راستای هم افزایی مشارکت شهرها، جهت دستیابی به توسعه شهری و ترویج تجارب موفق جهانی پایه گذاری گردید. در این راستا سازمان ها و سمن های بین المللی گوناگون از جمله walk21, habitat-Un ,Metropolis ,ISOCARP ,MEWA-UCLG ,UCLG با دبیرخانه جایزه همکاری نموده اند. در دوره های مختلف علاوه بر برگزاری رقابت و داوری آثار، با توجه به مقتضیات و ضرورتهای جهانی جاری در زمان، دبیرخانه رویداد برنامه هایی جانبی با موضوعاتی خاص را در دستور کار قرار می دهد. 
نخستین دوره این جایزه (1393) ،در حوزه «مدیریت شهری» در مقیاس ملی و با تاکید بر پروژه های عمرانی شهر تهران، دومین دوره (1394)، با تاکید بر موضوع «جهان-محلی» در هشت محور، سـومین دوره (1395)، بـا همـکاری گسـترده تر نهادهـای بین المللـی در هفت محـور، چهارمین دوره (1398)، با شعار «شهرهای هوشمند، تاب آور و زیست پذیر برای همه» در هفت محور تخصصی، برگزار شد.
برگزاری پنجمین دوره جایزه (1399) در آذرماه سال جاری، با شعار «شهرهای سالم؛ اقدامات محلی، اثرات جهانی» در هفت محور برنامه ریزی شد که با توجه به شیوع ویروس کووید19 در سراسر جهان، رویداد با همراهی اندیشمندان سراسر جهان و به صورت آنلاین درحال برگزاری است.
پیام رئیس افتخاری جایزه ؛ پیروز حناچی، شهردار تهران
شهر، مهمترین زیستگاه بشری در عصر مدرن است. بستر شهر، حد و میزان تمدن یافتگی، مشارکت پذیری، حیات اجتماعی و شکوفایی قابلیتها و استعدادهای شهروندان را نمایان می کند. امروزه که حد و مرزهای جغرافیایی به مدد تکنولوژهای نوین ارتباطی، نقش محدود کننده و بازدارنده ایفا نمی نماید؛ می توان با ارائه و انتقال تجارب جهانی، در امر خطیر اداره شهرها و بهبود کیفی و کمی زندگی شهروندان، شیوه ها و رویکردهای بهتر مدیریت شهری را در سراسر جهان شناسایی نمود. شهرداری کلانشهر تهران، پایتخت ایران، از سال 1393، پیشتاز برگزاری رویدادی بین المللی است و از این طریق میزبان و گردآورنده بزرگان و نخبگان علمی و اجرایی مدیریت شهری از سراسر جهان می باشد و محفلی جهت تبادل تجارب برتر شهری فراهم می نماید.
پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران در حالی برگزار خواهد شد، که جهان، سراسر درگیر شیوع ویروس کرونا می باشد. لذا بر آن شدیم تا تجارب و اقدامات شهرهای جهان در مسیر مبارزه با گسترش ویروس کرونا را در پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران مورد تاکید قرار دهیم.
محورهای جایزه
پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران با تاکید بر حوزه صلح و سلامت، در محورهای هفتگانه؛ معماری، شهرسازی و حفاظت از میراث فرهنگی ،توسعه پایدار، تاب آوری و زیست پذیری شهری ، توسعه زیرساختها، حمل ونقل عمومی و خدمات شهری ، مشارکت شهروندان و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر، نوآوری، فن آوری و شهر هوشمند، اقتصاد شهری، سرمایه گذاری و کارآفرینی و حکمروایی محلی، برنامه ریزی و مدیریت شهری برگزار می شود.
ثبت نام این دوره از جایزه از 27 مهر ماه 1399 و 1 آذر ماه 1399 به پایان رسید و مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نیز هفتم بهمن ماه 1399 انجام می شود.
امضا تفاهم نامه های همکاری چند جانبه بین المللی؛ برگزاری نشستهای تخصصی با موضوع پاندمی شهری و برگزاری کارگاه های آموزشی آنلاین به عنوان برنامه های جانبیاین رویداد در نظر گرفته شده است.
فرآیند داوری و معیارهای ارزیابی
ارزیابی پروژه های ثبت نام شده در جایزه جهانی خشت طلایی تهران، در یک فرآیند دو مرحله ای و توسط هیات داوان و حداقل با سه دوره داوری برای هر اثر به انجام می رسد. معیارهای داوری آثار نیز شامل مواردی مانند بومی سازی Localization، تعمیم پذیریGeneralizability ، نوآوری و خلاقیت Innovation ، پایداری Sustainability، تاب آوری Resilience، همه شمولی و فراگیری Inclusion، مشارکت پذیری Participation ، اثربخشی Effectiveness ، کارایـی Efficiency ، ضـرورت و اهمیـت Necessity ، شفافیت Transparency ، مستند سازی و ارائه تجارب Documentation و فن آوریهای نوین و دانش بنیان New technology است.
همچنین در ساختار طراحی شده برای این رویداد؛ شهردار تهران به عنوان رئیس افتخاری جایزه ، غلامحسین محمدی، رئیس شورای سیاستگذاری جایزه تبیین اهداف، چشم انداز، موضوعات و راهبردهای کلان جایزه ، زهیر صباغ پور آذریان، دبیر جایـــزه خواهند بود.
خبرنگار : علی سی پی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/177924/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

گاز رسانی در استان روی ریل پیشرفت

سهمیه آرد خانوارهای عشایری کرمان افزایش می‌یابد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

امدادرسانی به بیش از 25000 نفر در سیل 9 استان

ورود اطلاعات استان کرمان به مناقصات شرکت‌های شبه دولتی استان

حمله «گروه تخریب» به آثار تاریخی ایران

تشکیل پرونده قضایی برای 5 معدن تولید شن و ماسه غیر استاندارد در زرند

آغاز به کار مرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

آغاز فعالیت مرکز بزرگ تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

دامداران و عشایر گنبکی، مراقبت‌های لازم پس از سیل را مد نظر داشته باشید

شمیم عطر گل محمدی از گلستانهای راور

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

راهپیمایی مردم کرمان ،زنجان و بندرعباس درحمایت از عملیات وعده صادق

نظام ارجاع در تمام شهرستان‌های استان کرمان اجرایی می‌شود

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

رگبار پراکنده باران در برخی از مناطق کرمان

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ شنبه 1 اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر

آغاز به کارمرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

درخواست برخی از مادران ایرانی برای تسریع در روند استعلام تابعیت فرزندانشان

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل 9 استان

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم