کرمان رصد

آخرين مطالب

پرچمدار مبارزه علیه رژیم شاه در کرمان که بود؟ سياسي

پرچمدار مبارزه علیه رژیم شاه در کرمان که بود؟
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - باشگاه خبرنگاران / سید محمود دعایی یک مبارز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در خاطرات خود به چگونگی شکل گیری مبارزات در کرمان و نقش پرچمدار مبارزه در آن خطه اشاره کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی که چهره‌ای شناخته شده برای مبارزان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و همراهان انقلاب پس از پیروزی آن است، در خاطرات خود به چگونگی شکل گیری مبارزات در کرمان و نقش پرچمدار مبارزه در آن خطه اشاره کرده و اینگونه گفته است:
پرچم دار مبارزات در کرمان و محور فعالیت آن جا آقای ‎ ‎‌محمدجواد حجتی کرمانی بود. آقای شیخ مهدی موحدی کرمانی ‎‌از ‎ ‎‌سخنوران توانا و بنام شهر کرمان نیز جزو مبارزان به حساب می‌آمد.
آقای فهیم در آن زمان از طلاب جوان و پرشوری بود که نقش مرتبط ‎ ‎‌بین تهران و قم و کرمان را ایفا می‌کرد.
ایشان با آقای باهنر و آقای ‎ ‎‌هاشمی رفسنجانی ارتباط خوبی داشت، ولی محور مبارزات در کرمان ‎ ‎‌آقای حجتی و اخوان موحدی‌ها بودند.
‌مبارزه ابتدا به شکل منفی انجام می‌شد. یعنی مخالفت با برنامه‌های رژیم و شرکت نکردن در محافلی که با‌‎ ‎‌رژیم شاه در ارتباط بود. قرار شد ‎ ‎‌که روحانیت فعالیت‌های رسمی و عملیاتی داشته باشد و با آگاهی دادن به ‎ ‎‌عموم مردم کار را آغاز کند.
هنگام سفر شاه به کرمان، تراکت‌هایی را تهیه کردیم. خود من که در ‎ ‎‌دوره دبیرستان تایپ را آموزش دیده بودم، دستگاه تایپی از مغازه آقای ‎ ‎‌شکیبی، امانی گرفتم. آنگاه در مدرسه یا منزل، اعلامیه‌ها و تراکت‌ها را‌‎ ‎‌چاپ می‌کردیم.
این تراکت‌ها علیه شاه و خطاب به مردم بود و در آن ‎ ‎‌نوشته شده بود که ما مهمان ناخوانده نمی‌خواهیم، شاه خائن است، به ‎ ‎‌اهداف اسلام و روحانیت خیانت می‌کند و مسائلی از این قبیل.
سپس تراکت‌ها را توزیع می‌کردیم. مثلا در یک صفحه خط بندی ‎ ‎‌می کردیم. یعنی در یک صفحه ‎A4‎ دو ستون قرار می‌دادیم. دوازده تا سیزده ‎ ‎‌عبارت را انتخاب کرده کپی گذاشته تایپ می‌کردیم. در هر دفعه تایپ ‎ ‎‌50 تا 100 عدد تراکت به دست می‌آمد.
از شب تا صبح کار می‌کردیم تا‌‎ ‎‌چند هزار اعلامیه تهیه می‌کردیم. واحد‌های دیگر هم بودند که در انجام ‎ ‎‌این کار به ما کمک می‌کردند. سپس تمام اعلامیه‌ها را در سطح شهر ‎ ‎‌توزیع می‌کردیم.
همچنین در یک حرکت چشمگیر و قابل انعکاس ‎تصمیم گرفتیم یکی از طاق نصرت‌هایی را که علاقه‌مندان شاه نصب کرده ‎ ‎‌بودند، آتش بزنیم. وقتی در سطح شهر گشتیم دیدیم تمام طاق نصرت‌ها به‎ ‎‌جز یکی که مربوط به صنف گرمابه داران کرمان بود فلزی است.
فقط ‎طاق نصرت گرمابه داران چوبی بود. ما هم به کمک دوستان بر روی این ‎ ‎‌طاق نصرت بنزین ریختیم و آتش زدیم.
آتش زدن این طاق نصرت در شهر صدا کرد و انعکاس وسیعی ‎یافت. چرا که در میان همه اقشار و اصناف منتشر شد که یکی از طاق ‎ ‎‌نصرت‌ها به وسیله مخالفین شاه آتش زده شده است، بنابراین وقتی شاه به ‎ ‎‌کرمان آمد سخنرانی تند و خشنی کرد و تعابیر بدی را نسبت به‎ روحانیون بخصوص روحانیون کرمان بر زبان آورد.
او در سخنان خود گفت: این‌ها مثل حیوان نجس هستند که باید از آنها‌‎ ‎‌پرهیز کرد. حضرت امام خمینی وقتی این سخنان شاه را در کرمان ‎ ‎‌شنیدند، در بیانات معروف خود در 13 خرداد 42 بدان اشاره کردند و ‎ ‎‌فرمودند: تو از کسانی به عنوان حیوان نجس یاد کردی! خدا کند قصدت ‎روحانیت نباشد اگر قصدت ما باشیم تکلیف سخت‌تر می‌شود‌.
تهیه، تکثیر، توزیع و پخش اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های امام از جمله ‎ ‎‌کار‌های ما در کرمان بود. البته واقعه آتش زدن طاق نصرت، چون تا آن ‎ ‎‌زمان سابقه نداشت حرکت خوبی بود و انعکاس وسیعی یافت. در ‎کنارش حادثه‌ای در شهر اتفاق افتاد که البته به قضایای بعد از 15 خرداد ‎ ‎‌مربوط می‌شود.
‌آقای حجتی از قتلی که توسط یک ساواکی صورت گرفته بود ‎ ‎‌استفاده سیاسی کرد. تا آن زمان هنوز ساواک در کرمان تاسیس نشده بود ‎ ‎‌و اطلاعات شهربانی کار‌های ساواک را انجام می‌داد و تعقیب می‌کرد.
ما‌‎ ‎‌را هم شناسایی کرده بودند و چند مرتبه دستگیر و بازجویی کردند و ‎ ‎‌اطلاعاتی در حد بازجویی اولیه به دست آوردند. همین بازداشت‌های ‎ ‎سطحی سوء سابقه می‌شد و پرونده‌ای در شهربانی به حساب می‌آمد.
1. سید محمود دعایی سال 1320 در یزد دیده به جهان گشود، وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد حوزهٔ علمیه کرمان شد و به تحصیل علوم اسلامی مشغول شد.
او پس از اتمام سطوح اولیه تحصیلی در کرمان به حوزهٔ علمیهٔ قم رفت، بعد از تکمیل سطوح عالیه در سال 1346 تحت تعقیب رژیم شاه قرار گرفت و مخفیانه به عراق رفت و در آنجا تحصیلات علوم اسلامی را ادامه داد. در این دوران تلاش‌های وسیعی جهت استردادش صورت گرفت که مأموران رژیم گذشته در این زمینه موفق نشدند.
او از اعضای مجمع روحانیون مبارز، سرپرست مؤسسه اطلاعات از سال 1359 تاکنون، و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی از ابتدا تا سال 1382 بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین دعایی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در خارج و داخل ایران از فعالان سیاسی بوده و در خلال این مدت به اروپا و کشور‌های خاورمیانه(چون سوریه، لبنان، اردن، عربستان، پاکستان و افغانستان) سفر کرده است.
او یکی از همراهان امام خمینی(ره) در دوران اقامت در شهر نجف بوده و در فاصله سال‌های 1357 تا 1359 نیز سفیر ایران در عراق بود.
2. محمدجواد حجتی کرمانی در سال 1311 در کرمان در یک خانواده روحانى متولد شد. وی فرزند ارشد حجت‌الاسلام حاج میرزا عبدالحسین حجتى کرمانى از روحانیون زاهد کرمان است. 
تحصیلات مقدماتى را در کرمان فراگرفت. در سال 1330 به قم عزیمت کرد و تا سال 1336 در محضر حضرات آیات عظام بروجردى، امام خمینى(س)، علامه طباطبائى و منتظرى به تحصیل فقه، اصول و فلسفه پرداخت. از همان آغاز با مجاهد شهید نواب صفوى آشنا شد و از افکار انقلابى وى الهام گرفت و بدان وفادار ماند.
در سال 1332 پس از قتل ناجوانمردانه اى که به دست عمال ساواک در کرمان صورت گرفت و به دنبال سخنرانى هاى اعتراض‌آمیز و تند وى و طرح تبعید او، به قم رفت و همراه فرمان امام(س) و پیام آن فقید بزرگوار به مردم کرمان، به این شهر بازگشت.
او قبل از انقلاب اسلامى، چندین بار در رابطه با سخنرانى‌ها و اعتراضات و همچنین عضویت در حزب مسلح ملل اسلامى، به زندان افتاده یا تبعید شده است.
او بعد از پیروزى انقلاب اسلامى نیز عهده‌دار مسئولیت‌هایى از قبیل ذیل بوده است:
امامت جمعه کرمان، نمایندگى مجلس خبرگان قانون اساسى، نمایندگى دوره اول مجلس شوراى اسلامى، مشاور فرهنگى مقام محترم ریاست جمهورى(آیت الله خامنه‌اى)، نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى دوم از کرمان، مشاور فرهنگى وزارت امور خارجه، عضو هیأت علمى و هیأت امناى دائرهالمعارف بزرگ اسلامى و ریاست هیأت امناى بنیاد فرهنگ و اندیشه معاصر.
3. ایشان تا امسال(زمان مصاحبه 1376) در شهر مشهد بودند و مدتی در منصب ریاست عقیدتی سیاسی شهربانی خدمت می‌کردند(راوی). 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/177544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

بارش شدید باران در روستاهای انار

بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و 837 هکتار است

انهدام باند سارقان مسلح در شهرستان منوجان

صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت

جاعلان مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان

مهم‌ترین دلیل توفیق سپاه، بافت مردمی آن است

رفع تصرف 15 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

باران رگباری ، تگرگ ،صاعقه و تندبادهای لحظه ای در کرمان

انهدام باند سرقت مسلحانه در منوجان

باران تا پایان هفته مهمان کرمانی‌هاست

راه‌اندازی واحد احیا فولاد بافت با نانوکاتالیست‌‌های ایرانی

مقابله با زمین خواری 20 هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان

نازنین بیاتی و نگار فروزنده در یک قاب صمیمی

انتقال مادر باردار از ارتفاعات جیرفت با بالگردبه بیمارستان

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

تلاش برای تخلیه سیلاب از منازل زرند/تخریب شبکه آب شرب ٨ روستا

متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان 84 روز است

آماده باش دستگاه‌های خدمت رسان در بخش یزدان آباد

رفع تصرف 20 هکتار از اراضی کوهپایه کرمان

باند 17 نفره جعل مدرک تحصیلی در کرمان منهدم شد

رئیسی: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

رئیس جمهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

رئیس جمهور در دانشگاه لاهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

رشد 31 درصدی جابه جایی مسافر با کمک ناوگان مسافربری جاده‌ای کرمان

وقتی باران خیابان زرند را تبدیل به دریاچه کرد

تنها هت‌تریک کننده فوتبال ایران رفت!

امدادرسانی٩تیم عملیاتی هلال احمربه مردم زرند/تخلیه آب منازل

متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان 84 روز است

کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم صنعتی‌ترین شهر‌های کرمان/ سال گذشته در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته‎ایم

صدور هشدار جدید نارنجی هواشناسی + جزئیات

تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان