کرمان رصد

آخرين مطالب

سیاست‌های دوست‌دار خانواده در حوزه حمل‌و نقل تبیین ‌شود معاونت امور زنان و خانواده

سیاست‌های دوست‌دار خانواده در حوزه حمل‌و نقل تبیین ‌شود
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: توجه دادن به بحث خانواده و سیاست‌های خانواده در حوزه حمل و نقل اهمیت دارد و انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی در این زمینه توجه کافی داشته باشد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: توجه دادن به بحث خانواده و سیاست‌های خانواده در حوزه حمل و نقل اهمیت دارد و انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی در این زمینه توجه کافی داشته باشد. به «معصومه ابتکار» امروز (یکشنبه) در ارتباط ویدئو کنفرانسی با برنامه «پویش زنان علیه سوانح رانندگی» که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: ما هم در معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در حمایت از ارتقای سطح آگاهی، شناخت و مهارت‌ها در این حوزه اعلام آمادگی می‌کنیم. 
معاون رییس جمهوری به ضرورت اصلاح سبک زندگی در موضوع رانندگی و چگونگی استفاده از خودرو اشاره کرد و افزود: اغلب خانواده‌های ایرانی دارای خودرو هستند و جوانان هم پس از رسیدن به سن قانونی به خودرو دسترسی دارند، بنابراین استفاده درست از خودرو مهم است، البته در این حوزه آموزش و پرورش اقداماتی انجام داده، اما در حوزه آموزش عالی کارهای کمتری دیده‌ایم. 
وی با بیان اینکه توجه سازمان‌های مردم‌نهاد به موضوع آموزش و آگاهی‌بخشی در حوزه ایمنی حمل و نقل ارزشمند است، برای ارائه وسایل آموزشی مرتبط با این موضوعات اعلام آمادگی کرد.
ابتکار گفت: تشکل‌های مردم‌نهاد باید در این حوزه حساس باشند، این موضوع از زاویه روان‌شناختی نیز نیاز به توجه و پیگیری دارد، ضمن اینکه انتظار می‌رود در مساله خانواده نیز وزارت راه و شهرسازی توجه کافی داشته باشد.
وی بیان‌داشت: امروز حمل و نقل بخش مهمی از زندگی خانواده‌ها را تشکیل داده است، در این راستا ارتقابخشی، آموزش و آگاهی در موضوعاتی نظیر ایمنی، محیط‌زیست، آلودگی هوا و رانندگی ایمن، مهم است و در این پویش ضروری، مشارکت همه دستگاه‌ها لازم است. 
ابتکار ادامه داد: ضرورت دارد در مورد رانندگی و چگونگی استفاده از خودرو، سبک زندگی را اصلاح کنیم. اغلب خانواده‌های ایرانی دارای خودرو هستند و جوانان هم پس از رسیدن به سن قانونی به خودرو دسترسی دارند، بنابراین استفاده صحیح از خودرو مهم است. البته در این حوزه آموزش و پرورش هم کارهایی کرده است، اما در حوزه آموزش عالی کارهای کمتری دیده‌ایم. 
وی اظهار کرد: توجه سازمان‌های مردم‌نهاد به موضوع آموزش و آگاهی‌بخشی در حوزه ایمنی حمل و نقل ارزشمند است. ما هم اعلام آمادگی می‌کنیم، بتوانیم وسایل آموزشی مرتبط با این موضوعات را ارائه دهیم. 
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تشکل‌های مردم‌نهاد باید در این حوزه حساس باشند. این موضوع از زاویه روانشناختی نیز نیاز به توجه و پیگیری دارد. 
ابتکار افزود: انتظار داریم متقابلاً در مسئله خانواده هم وزارت راه و شهرسازی توجه کافی داشته باشد. به هر حال این وزارتخانه مسئولیتی فراگیر دارد.
وی گفت: ما در ستاد ملی خانواده شاخص‌های خانواده را تبیین کرده‌ایم و حمایت از خانواده یکی از رویکردهای مهم دولت است. 
وی تأکید کرد: توجه دادن به بحث خانواده و سیاست‌های خانواده در حوزه حمل و نقل هم اهمیت دارد. به تازگی مکاتبه‌ای با وزیر راه و شهرسازی داشتم که درباره سیاست‌های دوستدار خانواده در حوزه حمل و نقل و شهرسازی است تا این سیاست‌ها را تکمیل کنند. 
وی افزود: باید سعی شود در قالب تکالیف مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی حمایت از خانواده و همچنین سیاست‌های رئیس‌جمهور در حمایت از خانواده شاخص‌هایی داشته باشیم که ما شاخص هم داریم و کلی‌گویی نمی‌کنیم و هر بخش باید براساس شاخص‌های توانمند، سیاست‌های دوستدار خانواده را حداکثر تا پایان سال داشته باشد. این رویکرد مهم است و توجه به اهمیت خانواده در فرهنگ دینی و اسلامی ما است
ظرفیت بانوان را در کاهش سوانح رانندگی نادیده نمی‌گیریم
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه پویش اجتماعی بانوان به عنوان مسئولیت اجتماعی در کشور آغاز به کار می‌کند، اظهار کرد: انضباط فکری و رفتاری را در جامعه باید افزایش دهیم و به اصلاح رفتاری اجتماعی به منظور جلوگیری از کاستی‌ها و نواقصی که موجب جان باختن افراد یا تلفات رانندگی می‌شود، بپردازیم.
او با اشاره به اینکه پیشگیری از سوانح یک مسئولیت اجتماعی و فراگیر است که راننده بزرگ ترین مسئولیت را باید در آن ایفا کند، افزود: امیدوار هستیم که با بکار گیری ظرفیت بانوان، تاثیرگذاری ماندگار آنان را در رفتار اجتماعی به خصوص در بخش ترافیک شاهد باشیم. 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در وزارت راه و شهرسازی این مسئولیت اجتماعی نه به عنوان اقدام یک هفته‌ای بلکه به عنوان پایه گذاری یک فرهنگ اجتماعی با نقش آفرینی بانوان که محوریت زیادی در تعلیم و تربیت دارند باید ماندگار شود و برای تداوم آن همین امروز میثاق ببندیم تا اقدام موثر را پایه گذاری کنیم.
اسلامی تاکید کرد: در یک دوره‌ای شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای بوده ایم، اما در سال 96 متاسفانه منحنی تصادفات برعکس شد و در چند سال اخیر شاهد رشد تلفات جاده‌ای مواجه شدیم که با تمهیدات اندیشیده شده میزان تلفات را کاهش دادیم چرا که این میزان از تصادفات اصلا مورد قبول ما نیست.
او با اشاره به اینکه با سرمایه گذاری‌های انجام شده میزان تصادفات رانندگی را سر و سامان داده ایم، بیان کرد: در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها که ایمنی خیلی بیشتری وجود دارد تعداد تصادفات و تلفات نسبت به تلفات جاده‌های اصلی و دو طرفه بیشتر شده است و اکثر آن‌ها به علت توجه نداشتن به جلو، خستگی، حواس پرتی و خواب آلودگی بوده است.
بانوان سفیران ایمنی رانندگی می‌شوند
مهری صفری مشاور وزیر راه در امور زنان و خانواده وزارت راه و شهرسازی نیز در آئین آغاز به کار پویش اجتماعی بانوبان، اظهار داشت: خسارات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور سالانه 8 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: بیشترین قربانیان سوانح جاده‌ای نیز از جوانان بوده و از دست رفتن جوانان و گروه سنی فعال و مولد جامعه از نظر اقتصادی، خانوادگی و عاطفی، اجتماعی و شغلی صدمات سنگینی به جامعه وارد می‌کند، به طوری که بیشتر خانواده‌ها با وقوع مرگ یا معلولیت ناشی از تصادف ترافیکی و از دست دادن نان‌آور خانواده و یا هزینه‌های سنگین درمان مصدومان و معلولان، به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.
مشاور وزیر راه در امور زنان و خانواده گفت: سوانح ترافیکی همچنین آثار غیرقابل جبرانی بر سیستم‌های سلامت، بیمه و دستگاه قضایی و غیره‌ وارد می‌کند.
صفری افزود: راه‌حل این معضل، فقط بحث‌های حاکمیتی نبوده و عامل انسانی آمار بسیار قابل‌توجهی را در این زمینه به خود اختصاص می‌دهد، تعاملات اجتماعی و اصلاح ناهنجاری‌های رفتاری باید مورد توجه قرار گیرد، فرهنگ رانندگی از جمله موضوعاتی است که نمایانگر فرهنگ عمومی جامعه است که ارتقای آن نیاز به تقسیم مسئولیت و مشارکت همگانی دارد.
وی با تأکید بر اینکه ما نیاز به ارتقای اطلاعات و اصلاح رفتارهای رانندگی داریم، گفت: بهبود ایمنی راه‌ها و گسترش حمل و نقل پایدار، ایمن و مؤثر فقط زمانی ممکن خواهد بود که به نیازهای همه کاربران راه و ایمنی آنها توجه ویژه‌ای شود.
مشاور وزیر راه در امور زنان و خانواده ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف بی‌شک نیاز به تقسیم مسئولیت و مشارکت همه اقشار جامعه از جمله گروه پرتأثیر زنان وجود دارد، زنان با نیمی از جمعیت جوامع و به دلیل ارتباط مستقیم با گروه‌های سنی جوانان، نوجوانان و کودکان از مؤثرترین گروه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند و دامنه تأثیر هر زن می‌تواند از خود و خانواده تا کل جامعه گسترش یابد؛ نمونه‌های موفقی از مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف وجود دارد که نقش مؤثر آنها را در روند تصمیم‌گیری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان نشان می‌دهد. 
صفری اظهار کرد: نقش زنان در آموزش، تربیت و فرهنگ سازی قابل چشم‌پوشی نیست و عزم و اراده بانوان می‌تواند آنها را به مؤثرترین اعضای جامعه تبدیل کند که در این راستا حمایت و تقویت زنان از طریق ارائه آموزش‌های کاربردی یک اولویت است.
وی اضافه کرد: تعاملات اجتماعی و اصلاح ناهنجاری‌های رفتاری در کاهش سوانح ترافیکی با توجه به نقش چندگانه زنان در جامعه و پای‌بندی آنان به قانون، در بحث فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مشاور وزیر راه در امور زنان و خانواده اظهار داشت: داده‌ها نشان‌دهنده تخلف کمتر زنان و تفاوت در رفتارهای ترافیکی مردان و زنان است، بنابراین باید از ا‌ین حسن زنان، در آموزش و برنامه‌های ترویجی و سیاست‌های فرهنگ‌سازی بهره‌برداری کرد، بانوان پتانسیل آن را دارند که به عنوان رابطین و سفیران ایمنی نقش آموزش و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیک و اصلاح رفتارهای پرخطر رانندگی را در جامعه به عهده بگیرند.
صفری بیان کرد: آموزش بانوان و فرزندان در خصوص ایمنی حمل و نقل با هدف توانمندسازی‌ در امر فرهنگ‌سازی ایمنی حمل و نقل در خانواده و استفاده از ظرفیت آنان در سیاست‌های پیشگیری از سوانح ترافیکی، که هدف از این آموزش انتقال دانش ایمنی به زنان به نحوی است که مدیریت فرهنگسازی رانندگی ایمن در خانواده را برعهده گیرند.
وی اضافه کرد: تبیین ابعاد مختلف و اثرات سوانح جاده‌ای برای زنان و مدیریت بحران، افزایش تاب‌آوری و آگاه‌سازی آنان از طریق رسانه‌ها از جمله اقدامات ضروری است و باید از نقش زنان در تغییر رفتارهای ایمنی استفاده کرد؛ از این رو دفتر امور بانوان و خانواده وزارت راه و شهرسازی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی جهت ارتقا فرهنگ ایمنی و حمل و نقل اقدام به راه‌اندازی پویشی تحت عنوان زنان و خانواده علیه سوانح ترافیکی با نام بانوبان کرده است.
مشاور وزیر راه در امور زنان و خانواده اظهار کرد: پویش اجتماعی بانوبان درصدد است با آموزش و انتقال دانش ایمنی و مدیریت بحران و افزایش تاب‌آوری و کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی نقش پررنگ‌تری را ایفا کند‌؛ ما معتقدیم بانوبان یک پویش اجتماعی است و به عنوان یک مسئولیت اجتماعی فرابخشی بوده و حمایت از آن وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی است.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/162215/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار

آمادگی دستگاه های اجرایی کرمان برای مقابله با سیل

بیشترین میزان بارش‌ها در کدام نقاط استان کرمان بوده است؟

نوسازی 260 هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است

طغیان رودخانه کندر آسمینون شهرستان منوجان

افتتاح بلوک دوم گازی نیروگاه قدس سمنان

پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

دیدار فرمانده قرار گاه منطقه‌ای جنوبشرق ارتش با جمعی از معلولان کرمان

تجمع عنبرآبادی‌ها در حمایت از عملیات وعده صادق + فیلم

رشته سوارکاری به مجموعه ورزش باشگاه صنعت مس رفسنجان اضافه می‌شود

شورای شهر شاکی؛ «های‌وب» در کرمان چه می‌کند؟

رسانه ها مالکین اراضی و املاک را برای اخذ سند ترغیب کنند

روزگار سخت سرمربی یونانی در سیرجان (عکس)

هواشناسی ایران / هشدار قرمز سیلاب برای 4 استان کشور

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تصاویری از ارگ تاریخی بم زیر بارش باران بهاری | ببینید

مس رفسنجان در سوارکاری هم تیمداری می‌کند

نوسازی 260 هزار واحد در کشور آغاز شده است

مسدود شدن راه ارتباطی 5 روستا

ستاد بحران شرق استان کرمان تشکیل شد

رانندگان از سفر غیرضروری در سطح استان کرمان خودداری کنند

فیلم| بارش باران در ارگ تاریخی بم

سوارکاری به مجموعه ورزش باشگاه صنعت مس رفسنجان اضافه می شود

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی در شهرستان های کرمان برگزار می شود

محدودیت‌های ترافیکی برای برگزاری رژه روز ارتش در شهر کرمان

غیبت 5 بازیکن گل‌گهر برابر استقلال خوزستان

بروات تولید کننده برتر لوزارم خانگی

بارش قطرات باران بر بنای ارگ تاریخی بم

برپایی بیمارستان صحرایی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان

کشف بیش از 30 شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار

همایش بین‌المللی راه ابریشم در استان کرمان برگزار می‌شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

هشدار قرمز سیلاب؛ بارش سنگین باران در 4 استان کشور

جرجر شدید باران و جاری شدن سیلاب ها در استان کرمان

حرف‌های تند ستاره خارجی لیگ: این رسمش نبود!

شدت بارندگی جنوب کرمان در ساعات عصر بیشتر می‌شود

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد

2 شکایت تازه از مس رفسنجان در فیفا/دوباره پنجره بسته می‌شود؟

مس رفسنجان در خطر محکومیت فیفایی جدید!