کرمان رصد

آخرين مطالب

بازار پسته ايران در دست آمريکا/ رکود در بازار پسته ادامه دارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان انلاين- اين روزها در استاني که تا چند سال قبل پايتخت توليد پسته جهان بود حالا براي فروش محصول سال جاري به بازارهاي بين المللي کمر کشاورزان خم شده است.

کرمان بدون شک حالا جايگاه خود را در رتبه نخست توليد پسته جهان به پسته کاران آمريکايي واگذار کرده است و در حالي خشکسالي و بي آبي و مسائل حاشيه اي هر سال از وسعت زمين هاي پسته استان کرمان مي کاهد که توليد پسته در دشت هاي آمريکا تقريبا با نياز بازارهاي خارجي برابري مي کند و اين يعني رقابت تنگاتنگ ميان پسته ايران و پسته آمريکا، رقابتي که در سال جاري پسته ايران در ابتداي خط شروع مسابقه، در جا زده و بر زمين مانده است.

وقتي صحبت از اقتصاد مقاومتي به ميان مي آيد در کنار اينکه بايد پتانسيل هاي بومي هر منطقه را احيا کنيم اين نکته به صورت موکد بيان مي شود که بايد پتانسيل هاي اقتصادي را در بازارهاي خارجي حفظ کنيم و حداقل آن ها را از دست ندهيم.

حکايت پسته استان کرمان در سال جاري حکايت کشاورزان ورشکسته اي است که کسي نيست محصولشان را بخرد و با قيمت گذاريهاي بسيار اندک مواجه مي شونداما حکايت پسته استان کرمان در سال جاري حکايت کشاورزان ورشکسته اي است که کسي نيست محصولشان را بخرد و با قيمت گذاري هاي بسيار اندک مواجه مي شوند.

قيمت هاي کنوني بازار پسته حتي کفاف کود، سم و هزينه برداشت محصول را هم نمي دهد و در اين ميان بازار خارجي نيز به سمت تامين محصولش از بازار آمريکا متمايل مي شود.

اين روزها اگر سري به بنگاه هاي خريد و فروش پسته بزنيد، بازار از هميشه راکدتر و سردتر شده است.

حالا در روزهاي پاياني فصل برداشت پسته هستيم اما واقعيت اين است که هنوز پسته سال گذشته هم در انبارها مانده و وارد بازارهاي مصرف نشده است.

مهمترين مشکل کنوني کشاورزان نبود نقدينگي در بازار براي خريد محصول است، در سال هاي گذشته شرکت هاي تعاوني پسته داران به ويژه شرکت تعاوني رفسنجان خريدار اصلي پسته بودند و در نهايت با ساز و کارهاي مدون محصول را صادر مي کردند.

اما در سال جاري اکثر اين شرکت ها از جمله شرکت تعاوني رفسنجان به عنوان بزرگترين تعاوني پسته کاران ايران با مشکلات عمده مواجه هستند و توان خريداري محصول پسته را ندارند.

در کرمان، کشاورزان اکثر شهرستان ها کار برداشت محصول را تمام کرده اند به خصوص در رفسنجان که کانون توليد پسته در ايران است.

برداشت 32 هزار تن پسته خشک در رفسنجان

مدير جهادکشاورزي شهرستان رفسنجان اظهارداشت: در سال جاري برداشت محصول پسته در رفسنجان به روزهاي پاياني نزديک شده است و تا کنون 100 هزار تن پسته تازه از 85 هزار هکتار باغ برداشت شده است.

حسين رضايي ادامه داد: اين ميزان بعد از فراوري و خشک شدن به 32 هزار تن پسته خشک مي شود که هم اکنون آماده ورود به بازار مصرف است و بايد به اين نکته هم توجه شود که 80 درصد محصول پسته توليدي در استان کرمان جنبه صادراتي دارد و ارزآور است.

وي گفت: ارزآوري اين محصول در استان کرمان سالانه بيش از يک ميليارد دلار است که از جايگاه ويژه اي در ارز آوري در سطح ملي برخوردار است.

وي خشکسالي و سرمازدگي را از مهمترين مشکلات کشاورزان دانست و افزود: در سال جاري مشکلاتي در خصوص خريد و فروش  و صادرات محصول وجود دارد که با پيگيري هاي صورت گرفته کار ساماندهي بازار آغاز شده است.

راهکارهاي مقطعي نبايد موجب دلخوشي شود و بايد به فکر راهکار اساسي براي حل مشکل پسته بودمدير جهاد کشاورزي رفسنجان اظهار کرد: بانک کشاورزي هزار و 200 ميليارد ريال براي صادر کنندگان پسته اعتبار در نظر گرفته است و به نظر طي روزهاي آينده مشکل بازار رفع مي شود.

 

اما رئيس اتاق بازرگاني استان کرمان با اشاره به رقابت بسيار جدي پسته ايران و آمريکا مي گويد: راهکارهاي مقطعي نبايد موجب دلخوشي شود و بايد به فکر راهکار اساسي براي حل مشکل صنعت پسته بود.

سيدمهدي طبيب زاده مي گويد: رقابت ما يک رقابت جدي است و در اين ميان نياز به برنامه ريزي و حمايت از بازار و حفظ داشته هاي کنوني و توسعه صنعت پسته داريم.

آمريکا بازارهاي ايران را تصرف مي کند

وي مي گويد: آمريکا در حال برنامه ريزي براي تصاحب بازارهاي پسته ايران است اين درحالي ست که ما براي صادرات پسته با کمبود نقدينگي مواجه هستيم.

طبيب زاده گفت: ما پسته را با ريال و تورم موجود توليد و با ارز که روند نزولي دارد صادر مي کنيم و بايد فکري به حال توليد محصول کرد.

وي حمايت از توليد پسته را رمز ثبات و توسعه بازارهاي خارجي دانست و گفت: اگر به دنبال اقتصاد مقاومتي و حفظ توانمندي هاي اقتصادي هستيم بايد بازار هاي خارجي پسته ايران را حفظ کنيم و اجازه ندهيم در اختيار رقباي ما قرار گيرد.

اما استاندار کرمان در ادامه پيگيري هايش براي حل مشکل پسته از شناسايي عوامل بروز مشکل بازار فروش و صادرات اين محصول در سال جاري خبر مي دهد.

از نظر ما سه عامل در بروز مشکلات نقش دارند که شامل ناهماهنگي بين توليد کنندگان و صادر کنندگان، مشکلاتي در شرکت تعاوني پسته رفسنجان و فعال نبودن يک متولي در بازار پسته استعليرضا رزم حسيني بيان کرد که تا کنون چندين جلسه براي بررسي و حل مشکلات موجود برگزار شده است.

وي ادامه داد: از نظر ما سه عامل در بروز مشکلات نقش دارند که شامل نا هماهنگي بين توليد کنندگان و صادر کنندگان، مشکلاتي در شرکت تعاوني پسته رفسنجان و فعال نبودن يک متولي در بازار پسته است.

وي گفت: براي حل مشکل نقدينگي چهار هزار ميليارد ريال اختصاص يافته است و به زودي مشکلات رفع و صادرات پسته آغاز مي شود.

مطابق با آمار پسته، نخستين محصول کشاورزي ارزآور در کشور محسوب مي شود و يکي از دلايل وجود يک سوم از باغ هاي کشور در استان کرمان وجود باغ هاي گسترده پسته است که رتبه نخست جنگلهاي دست کاشت کشور را هم به خود اختصاص داده است.

هزاران نفر در کرمان در صنايع وابسته به پسته در حال فعاليت هستند و اين درحالي است که عليرغم وجود پتانسيل هاي بالاي اقتصادي در اين بخش اما نگاه هاي تبعيض گرايانه به اين محصول طي سال هاي گذشته کار را به جايي رسانده است که حالا ديگر پسته ايران در مکان دوم سطح توليد پسته جهان قرار گرفته است و بسياري از بازارهاي جهاني را نيز به خصوص در اروپا از دست داده است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/4019/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید

وضعیت تعطیلی مدارس فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران) / این شهرها تعطیل شدند

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

بازدید میدانی استاندار کرمان از مناطق سیل‌زده شهرستان زرند

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد

دیدار استاندار با خانواده آخرین شهید حادثه تروریستی کرمان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

مدارس زرند فردا تعطیل است

روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم

150آبکشی معابرشهری زرند در پی بارش شدید باران

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس

ستاد بحران: مدارس زرند فردا تعطیل است

دزد 40میلیاردی طلای منزل به دام افتاد

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

مدارس این شهر فردا تعطیل شد

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

166 هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها

برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان

تعطیلی مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه

مدارس زرند تعطیل شد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید