کرمان رصد

آخرين مطالب

28 روز پس از زمین لرزه کوهبنان؛

تن زلزله زده ها از سرما می لرزد/ مردم کانکس و غذای گرم می خواهند اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کرمان – زمین لرزه 5.2 ریشتری، شب چله ساکنان کوهبنان را به 28 شب سرد زمستانی تبدیل کرد، زلزله ای که سه هزار و 500 خانه را ویران و هزاران نفر را در سرمای کوهستان چادرنشین کرده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: زمین لرزه کوهبنان، حداقل در مقابل سه زمین لرزه 6 ریشتری که هجدک را لرزاند خفیف تر بود، شدت زلزله تنها 5.2 ریشتر بود اما در کمال تعجب سه هزار و 500 خانه را و هزاران نفر را بی خانمان تخریب کرد.
علت تخریب گسترده خانه های مسکونی در شهر کوهبنان تنها یک چیز بود، وجود خانه ها خشت و گلی و فرسوده در قلب شهر کوهبنان.
اگر سری به این شهر تاریخی در شمالی ترین نقطه استان کرمان بزنید به سادگی مشخص می شود بیشترین حجم تخریب در بافت قدیمی شهر روی داده است، هر جا چادری برپا شده در کنارش ویرانه هایی از یک خانه خشت و گلی وجود دارد.
گفته می شود برای اسکان موقت زلزله زده ها حداقل به سه هزار و 500 کانکس نیاز است اما در عمل تعداد کانکس های توزیع شده پس از یک ماه از زمین لرزه به 50 عدد هم نمی رسد
شهر در سکوت عجیبی به سر می برد. چادر های سفید هلال احمر در هر گوشه ای از شهر خودنمایی می کند، گفته می شود برای اسکان موقت زلزله زده ها حداقل به سه هزار و 500 کانکس نیاز است اما در عمل تعداد کانکس های توزیع شده پس از یک ماه از زمین لرزه به 50 عدد هم نمی رسد.
نکته عجیبی که در ذهن هر بیننده نقش می بندد این است که چرا تا کنون هیچ اقدامی برای مقاوم سازی شهر کوهبنان انجام نشده است.
وقتی نام زلزله در کرمان می آید همه یاد گسل بزرگ کوهبنان می افتند، گفته می شود این گسل بزرگترین گسل استان و یکی از خطرناکترین گسل های موجود در فلات ایران است و سابقه زمین لرزه های بالای هفت ریشتر را در کارنامه خود دارد. اما اینکه چرا تاکنون هیچ اقدامی برای مقاوم سازی خانه ها در این شهر صورت نگرفته است سوالی است که مدیران دولت های گذشته و کنونی باید پاسخگو باشند.
نکته خوشایند زمین لرزه کوهبنان این بود که علیرغم خرابی های گسترده و مشکلاتی که در بحث عدم وجود مدیریت بحران در این شهرستان احساس شد اما خوشبختانه تلفات جانی نداشت.
زندگی بر روی آوارهای خشت و گلی/ سودجویی کانکس 2 میلیونی را 5 میلیون کرد
کار آواربرداری خانه های تخریب شده بسیار کند پیش می رود بطوریکه بسیاری از مردم هنوز بر روی آوارهای خانه ها خشتی خود زندگی می کنند.
اکثر کوچه ها و خیابان های بخش مرکزی شهر مملو از چادر است در بخش های دیگر شهر نیز که خانه ها دچار ترک خوردگی شده اند هنوز مردم در چادر می خوابند.
در حالیکه مسئولان از آغاز توزیع کانکس در شهر خبر می دهند اما هنوز کانکس در شهر توزیع نشده است، از سوی دیگر مردم به خرید کانکس روی آورده اند. کسانی که توان مالی دارند سعی می کنند یک کانکس هر چند کوچک خریداری کنند که هم از گزند زمستان بسیار سرد کوهبنان در امان بمانند و هم خطر زلزله را از سر خود دور کنند.
مردم شهر می گویند کانکسی که قبل از زمین لرزه 2 میلیون تومان خرید و فروش می شده حالا در کشاکش سود جویی برخی، قیمتی بین سه تا پنج میلیون تومان پیدا کرده است
اما مردم شهر می گویند کانکسی که قبل از زمین لرزه 2 میلیون تومان خرید و فروش می شده حالا در کشاکش سود جویی برخی، قیمتی بین سه تا پنج میلیون تومان پیدا کرده است.
در این بازار مکاره فروش کانکس اما هستند افرادی که حتی توان خرید چادر را هم نداشتند و به لطف کمک های هلال احمر حالا سقفی هر چند پارچه ای بالای سرخود دارند.
کوهبنان به بام کرمان شهرت دارد، این شهر دقیقا بر دامنه کوه بنا شده و سرمای هوایش در کرمان زبانزد است، طاقت آوردن شب های برفی و زمستانی این شهر در چادر مردمانی از جنس همین کوهستان ها می خواهد و این روزها تن بسیاری از این مردم از شب تا صبح در این چادرها می لرزد و در انتظار کانکس، آوار برداری و تخصیص اعتبارات بازسازی، شب را صبح می کنند و صبح ها نیز در صف های دریافت تسهیلات و آوار برداری سپری می کنند.
این ها واقعیت هایی است که هر فرد معمولی هم با سفر به این شهر می تواند با پوست و استخوان خود لمس کند، چه برسد به مسئولانی که مسئولیت ساماندهی این مردم را دارند، تجربه ای از جنس زمستان سرد کوهستانهای شمالی کرمان.
این نگرانی وجود دارد که مردم تاب سرما نیاورند و بار دیگر در خانه های ترک خورده حضور یابند و یک زمین لرزه دیگر موجب بروز تلفات انسانی شود.
سرما اینجا تن زلزله زده ها را در چادر می لرزاند. به هر چادر که سرمی زنیم مردم ضمن تشکر از امداد رسانی اولیه در سه روز نخست لب به گلایه می گشایند که در 28 روز گذشته کجا بودید و چرا مسئولان ما را فراموش کرده اند.
اینها نه بازسازی می خواهند و نه پول بلکه زلزله زده های کوهبنان سرپناهی برای فرار از گزند سرمای شدید می خواهند و در مرحله دوم عدم وجود حمام و غذای گرم مردم را آزار می دهد
اینجا مردم چند چیز را می خواهند که بسیار ابتدایی است، اینها نه بازسازی می خواهند و نه پول بلکه زلزله زده های کوهبنان سرپناهی برای فرار از گزند سرمای شدید منطقه می خواهند و هر بار قول مسئولان در خصوص توزیع کانکس را به یاد می آورند و در مرحله دوم عدم وجود حمام و غذای گرم مردم را آزار می دهد.
بسیاری از زلزله زده ها وسایل زندگی خود را زیر خروارها خاک از دست داده اند.
مردم کوهبنان کشاورزی و دامدار و کارگر معدن های زغالسنگ هستند بسیاری از این ساکنان شهرستان محروم، توان خرید کانکس هایی که با قیمت بین سه تا پنج میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می شود را ندارند.
کانکس های محدودی هم که با توان شخصی افراد خریداری شده است در میان حیاط و یا باغچه خانه گذاشته شده اند و آوار خانه ها اطرافشان را گرفته است.
یکی از ساکنان کوهبنان علی نام دارد که به خبرنگار مهر می گوید: در روزهای ابتدایی زمین لرزه ده ها دستگاه کامیون و لودر از سوی بنیاد مسکن در حال آوار برداری بود اما پس از مدتی و همین که دوربینها و خبرنگارها رفتند این امکانات به دو لودر و چند کامیون محدود شد، افرادی که قصد آوار برداری دارند باید نام نویسی کنند و در صف طولانی برای آوار برداری بمانند و امیدوار باشند طی هفته های آینده نوبت آن ها شود.
از وعده تا بی عملی
وی افزود: ما از مسئولان توقع داشتیم به این زودی ما را فراموش نکنند، هر بار که از اخبار صحبت های مسئولان را شندیم از اختصاص بودجه قابل توجه به زلزله زده ها خبر دادند اما چرا هیچ اتفاقی در شهر هنوز روی نداده است.
زهرا زن کوهبنانی نیز به خبرنگار مهر می گوید: کوهبنان یکی از سردخیز ترین شهرهای کشور است، شب های تابستان این شهر هم سرد است حالا ببنید در این شب های سرد زمستان ما چه وضعیتی را تحمل می کنیم.
وی گفت: مردم مجبورند برای گرم کردن چادر ها از بخاری نفتی و گازی استفاده کنند و خطر گاز گرفتگی مردم را تهدید می کند.
وی گفت: چند روز قبل یک جوان به دلیل آتش گرفتن چادرش 100 درصد دچار سوختگی شد و جان باخت اما این خبر هم باعث نشد خدمات دهی به مردم تسریع شود.
28 روز از زمین لرزه گذشته من نمی گوییم چرا به همه کانکس ندادید یا چرا خانه همه را آوار برداری نکردید حرف من این است که چرا به تعداد حداقل 100 خانوار هم کانکس ندادید
وی بیان کرد: 28 روز از زمین لرزه گذشته من نمی گوییم چرا به همه کانکس ندادید یا چرا خانه همه را آوار برداری نکردید حرف من این است که چرا به تعداد حداقل 100 خانوار هم کانکس ندادید و چرا آوار برداری با کندی انجام می شود.
کوکب پیرزنی کوهبنانی است که با لهجه شیرینش از عدم وجود حمام گلایه می کند و می گوید: تمام وسایل خانه ها در میان آوارهای خانه قرار گرفته است، چادرم را در میان حیاط بر پا کرده ام، آب خانه قطع شده و من هم منبع درآمدی برای رفع مشکلات ندارم. همسرم چند سال قبل فوت کرد و من تنها در این خانه زندگی می کنم، واقعا نمی دانم باید چه کنم و آینده ام چه می شود.
28 روز حمام نداریم
اکثر این مردم 28 روز است حمام نرفته اند، گلایه مردم کوهبنان در حالی از خدمات رسانی ضعیف پس از زمین لرزه ادامه دارد که مسئولان استان کرمان طی روزهای اخیر اقدام به تغییر فرماندار کوهبنان کرده اند اما سوال این است که یک مدیر با دست های خالی و بدون امکانات و پشتیبانی ملی و دستگاه های مختلف در زمین لرزه ای با این ابعاد چه می تواند بکند؟
همزمان پویش های مردمی نیز برای کمک به مردم کوهبنان در حال شکل گیری است دلیل تاخیر در خصوص کمکهای مردمی نیز عدم اطلاع رسانی رسانی وضعیت کنونی و همچنین وعده هایی بوده است که در رسانه ها منتشر شده است.
محمد تقی روح الامینی، نایب رییس شورای شهر کوهبنان با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در این شهر و عدم ساماندهی وضعیت زلزله زدگان به خبرنگار مهر گفت: طبق بررسی میدانی صورت گرفته در این شهر و روستاهای اطراف حدود سه هزار و 500 خانه از 85 تا 90 درصد تخریب شده اند بسیاری از خانه ها ترک خورده اند و قابل سکونت نیستند.
وی افزود: دمای هوا در منطقه به شدت افت کرده و تا 12 درجه نیز رسیده است در چنین شرایطی مردم در چادر ها ساکن هستند.
روح الامینی در خصوص توزیع کانکس نیز گفت: هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و در بازار آزاد هم کانکسی که قبلا دو میلیون قیمت داشت تا پنج میلیون فروش می رود.
وی بیان کرد: اکثر مردم دچار سرما خوردگی شده اند سالمند و کودکان در این چادر ها زندگی مناسبی ندارند و نیازمند وسایل گرمایشی، غذای گرم و حمام هستند.
اکثر مردم دچار سرما خوردگی شده اند سالمند و کودکان در این چادر ها زندگی مناسبی ندارند و نیازمند وسایل گرمایشی، غذای گرم و حمام هستند
وی گفت: تعداد کانکس های توزیع شده به 20 عدد هم نمی رسد و آوار برداری هم کند است جرثقیلی که تا قبل از زمین لرزه ساعتی 60 هزار تومان کار می کرد حالا چند برابر دریافت می کند در این شرایط مردم نیاز به حمایت دولت دارند، مردم اکثرا محروم و قشر کارگر هستند که در معادن کار می کنند که حالا خانه و وسایل زندگی خود را هم از دست داده اند.
روح الامینی گفت: مردم این منطقه نجیب هستند و مطالباتشان را مطرح نمی کند اما مسئولان و خیران باید به داد این مردم برسند.
این در حالی است که مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان در بازدید از کوهبنان تعداد خانه های آسیب دیده از زلزله را دو هزار و 200 مورد اعلام کرده است و این اختلاف آمار نیز عجیب است.
وضعیت میدانی شهر کوهبنان در حالی نامناسب است که طبق اعلام سازمان هواشناسی این شهر از یکشنبه هفته آینده شاهد برف سنگین خواهد بود.
در چنین شرایطی جانشین ستاد مدیریت بحران استانداری کرمان نیز در گفتگویی با مهر که یک هفته قبل انجام شد اعلام کرده است که توزیع کانکس در شهر آغاز شده است.
گفته می شود طبق توافق با بنیاد مسکن قرار است 4 هزار کانکس برای موارد اضطراری در کرمان ساخته شود اما کندی اجرای این توافق نامه موجب بروز مشکل برای مردم شده است.
در حال حاضر عملا از این چهار هزار کانکس کمتر از 50 کانکس توزیع شده که تقریبا 35 مورد از این تعداد هم توسط سپاه به منطقه ارسال شده و ارتباطی با توافق بنیاد مسکن ندارد.
در همین حین رئیس کل دادگستری کرمان نیز از کوهبنان بازدید کرده و از وضعیت نامساعد منطقه گلایه داشته است.
یدالله موحد گفته است که توجه به شرایط جوی نامساعد منطقه، امدادرسانی های صورت گرفته کافی نیست .
وی بیان کرد: مسئولان اجرایی استان و کشور باید با سرعت و کیفیت بالاتری نسبت به ارائه خدمات شهرستان کوهبنان رسیدگی کنند.
وی افزود: با توجه به مدت زمان بازسازی منازل شهرستان کوهبنان باید هرچه سریع تر کانکس در اختیار مردم زلزله زده قرار بگیرد.
مردم محروم کوهبنان از خیرین و مردم می خواهند با همیاری و کمک به محرومان منطقه زمینه اسکان آنها در کانکس هایی که به دلیل سودجویی برخی دلالان حالا قیمتشان به 5 میلیون هم رسیده است فراهم کنند تا بتوانند زمستان را با کمترین مشکل پشت سربگذارند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/14857/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

«متاورس» بازگشته است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

ورود سیلاب به بخشی از شهر زرند/قطع برق و آبگرفتگی معابر

بارش باران شدید باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر شهر زرند شد

رصد 30 نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان

محکومیت مس رفسنجان در شکایت عقیل کعبی

هشدار پلیس زرند به رانندگان وسائل نقلیه

لزوم تعیین و تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان

لغزنده بودن معابر وآب گرفتگی خیابانهای شهر زرند

لزوم تعیین تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

هشدار پلیس زرند به رانندگان وسایل نقلیه

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

فروش اقساطی تاکسی برقی آغاز شد + قیمت و شرایط فروش

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

شوخی محمدرضا گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی

مصوبات سفر رییس جمهوری در حوزه بنیاد شهید ایلام 100 درصد اجرا شد

راهیابی 10 ایده و طرح صنایع پایین‌دستی مس سرچشمه به مرحله سرمایه‌گذاری

آماده باش کامل دستگاه‌های اداری، اجرایی و خدمت رسان در زرند

راه‌اندازی واحد احیاء فولاد بافت کرمان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته ایرانی

آغاز ثبت‌نام طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی برقی کرمان موتور

رادیو کرمان محبوب مخاطبان

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه های سرچشمه پیدا شد

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

١٠٠ هزار واحد صنفی در استان کرمان باید شناسه یکتا دریافت کنند

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

پوشش‌دهی موج FM در استان کرمان ارتقا یافت

بازدارندگی متعارف ایران

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

207 میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد

تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند

صنایع و معادن رفسنجان به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند باشند

پایان روز دوم مسابقات ورزشی کارکنان دولت در کرمان

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

لزوم دریافت شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

نخستین پارک ورزش‌محور در کرمان افتتاح می‌شود

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران