کرمان رصد
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
استفاده از توانایی مغز کودکان، توان آموزشی‌ها آنها را افزایش می‌دهد
دوشنبه 15 مهر 1398 - 13:34:41
ایسنا - علمی و آموزشی
کرمان رصد - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه قدرت یادگیری کودک در سنین پیش از دبستان بسیار بالا و عمیق است اظهار کرد: کودک در سن 6 سالگی حدود 90 درصد رشد مغزی خود را پشت‌ سر گذاشته است، بنابراین هرچه از بدو تولد، از توانایی های مغز بیشتر استفاده شود، اتصالات و سیناپس‌ها کامل‌تر و بیشتر رشد خواهند کرد و توان آموزشی او افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، دکتر "سید وحید احمدی طباطبایی" در جمع خبرنگاران گفت: اگر به نیازها و حیطه های تکاملی کودکان در طی این دوران پاسخ مناسبی داده شود، آنها سالم تر بوده، از قدرت تفکر و تعقل بیشتری برخوردار می گردند و مهارت های عاطفی و اجتماعی بهتری خواهند داشت.
وی افزود: تکامل ابتدای کودکی شامل حیطه های مختلفی از قبیل شناختی، تکلمی، احساسی، اجتماعی، جسمی، روانی و معنوی می باشد که همگی بر یادگیری ابتدایی و پایه ای فرد، موفقیت تحصیلی، خطر ابتلا به بیماری های جسمی و روانی، مشارکت اقتصادی، نقش اجتماعی شهروندی و سلامت او تاثیر به سزایی خواهند داشت.
احمدی طباطبایی با بیان اینکه محیطی که کودک در آن زندگی، رشد و می آموزد، تاثیر بسیار زیادی بر تکامل، خصوصا تکامل مغزی وی دارد و با بیان اینکه کودکان با ظرفیت های روانی، اجتماعی و جسمی متفاوتی متولد می شوند گفت: این ظرفیت به آنها اجازه می دهد از طریق ارتباط با محیط پیرامون خود، بیاموزند و سیر تکامل خود را طی کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه اگر این ظرفیت ها شناخته نشده و مورد حمایت قرار نگیرند، به جای شکوفایی، پژمرده شده و از بین خواهند رفت گفت: قدرت یادگیری کودک در سنین پیش از دبستان بسیار بالا و عمیق است. کودک در6 سالگی حدود 90 درصد رشد مغزی خود راپشت‌سر گذاشته است؛ بنابراین هر چه از بدو تولد، از توانایی های مغز بیشتر استفاده نماید، اتصالات و سیناپس‌ها کامل‌تر و بیشتر رشد خواهند کرد و توان آموزشی او افزایش خواهند یافت.
احمدی طباطبایی با بیان اینکه براساس گزارش محققین به ازای هر یک ریال سرمایه گذاری در تکامل کودک، 7 ریال بازگشت سرمایه خواهیم داشت ادامه داد: شیرخواران و کودکانی که دارای مشکلات جسمانی یا ‏محیطی هستند، برای آنکه تکامل مطلوب و مناسبی داشته باشند نیازمند توجه ویژه ای هستند. این کودکان ‏نسبت به سایر اطفال بیشتر به اختلالات تکامل یا تاخیر تکامل دچار می شوند و این امر خود زمینه ساز بروز انواع و درجات مختلفی از معلولیت های حرکتی، ذهنی، گفتاری، شنوایی و بینایی در آنها می شود.
وی همچنین گفت: برای پیشگیری از ‏این امر لازم است با تشخیص زودرس مشکلات آنها و انجام مداخلات بموقع، از بروز تاخیر یا اختلال تکامل جلوگیری کنیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به وجود تست های غربالگری در مراکز بهداشتی گفت: بدون استفاده از تست های غربالگری تا 30 درصد و با استفاده از این تست ها 70 تا 80 درصد اختلالات تکاملی کودکان قابل شناسایی می باشند.
احمدی طباطبایی با اشاره به اینکه حداقل 15 نمره افزایش هوش در کودکان جامعه در اثر اجرای ارزیابی تکاملی در کشورهای توسعه یافته گزارش شده است، با معرفی برنامه مراقبت های ادغام یافته کودک سالم گفت: این برنامه یکی از الویت های ملی است و از اجزای مهم این برنامه شناسائی زود هنگام کودکان در معرض خطر اختلالات تکاملی و انجام مداخله زودرس می باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در حال حاضر این هدف با انجام تست های غربالگری ASQ درکودکان 4 تا 60 ماهه در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت در حال اجراست و امید است با انجام تست های غربالگری و تشخیصی گام موثری در کاهش اختلالات تکاملی برداشته شود.
انتهای پیام

http://www.kerman-online.ir/fa/News/98771/استفاده-از-توانایی-مغز-کودکان،-توان-آموزشی‌ها-آنها-را-افزایش-می‌دهد
بستن   چاپ