رسانه ها دیده بانان واقعی جامعه
چهارشنبه 23 آبان 1397 - 10:08:19 AM
ایرنا
|
|
کرمان رصد - حضور اهالی رسانه و مطبوعات در چهارمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استان کرمان فرصت مغتنمی فراهم کرده که آنان به عنوان دیده بانان واقعی و زبان گویای جامعه با مخاطبان خود از نزدیک سخن بگویند و به ارزیابی خود در ترازوی افکار عمومی بپردازند. مطبوعات رکن چهارم دموکراسی و از ارکان اساسی پیشرفت، تعالی و بازتاب دهنده آمال و واقعیات های یک جامعه است. وجود بیش از 300 نشریه و 60 پایگاه خبری و اطلاع رسانی در استان کرمان موقعیت ممتازی برای این استان پهناور در عرصه خبر و اطلاع رسانی در کشور فراهم کرده، هرچند مشکلات اقتصادی موجب شده تا تعداد کمتری از رسانه های استان در چهارمین جشنواره مطبوعات و رسانه شرکت کنند. برگزاری چهارمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استان کرمان زمان بسیار مناسبی برای ارائه محصولات و آشنایی علاقه مندان و مخاطبان با اصحاب رسانه بشمار می رود تا با مخاطبان خود رودرو به ملاقات بنشینند. مطبوعات و رسانه های کرمان بویژه رسانه های کاغذی این روزها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند و شنیدن دغدغه ها و نظرات آنها در شرایط کنونی، می تواند پنجره ای برای حل مشکلات این قشر فرهنگی زحمتکش بگشاید. *مطبوعات برای جلب بیشتر مخاطبان جذابیت ایجاد کنند دبیر تحریریه نشریه پیام ما با اشاره به لزوم برپایی نمایشگاه برای رسانه ها و مطبوعات گفت: نمایشگاه بهترین محل برای آشنایی عموم مردم با رسانه ها بشمار می رود که باید از این فرصت استفاده کرد. رضا عبادی زاده افزود: افراد ضمن آشنایی با مطبوعات می توانند مطالبات خود را با رسانه ها در میان بگذارند تا مسئولان پاسخگوی آنها باشند. وی تاکید کرد: دست اندرکاران رسانه و مطبوعات در نمایشگاه موقعیت خوبی برای شنیدن حرف جامعه دارند، اگر چه ارتباط عموم با رسانه ها زیاد گرم نیست. این فعال مطبوعاتی ادامه داد: عملکرد مطبوعات و رسانه ها باعث جذب مخاطب می شود و باید برای جلب مردم و مخاطبان در کار خود جذابیت ایجاد کنیم. وی گفت: مطبوعات ضمن قانونمداری باید صدای جامعه باشند، اما برخی محدودیت ها موجب شده که نتوانند حرف خود را به درستی بیان کنند. عبادی زاده با اشاره به وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی رسانه ها افزود: حقوق پایین و مشکلات بیمه خبرنگاران و هزینه های گزاف کاغذ و چاپ فعالیت رسانه ها و مطبوعات را با مشکل و رکود مواجه ساخته است. وی تصریح کرد: مطبوعات باید با کار حرفه ای شرایط سخت فعلی را پشت سر بگذارند و دولت نیز با پشتیبانی های خود این رکن مهم جامعه را حمایت کند. *مخاطبان به شناخت رسانه ها از نیازهای جامعه کمک می کنند مدیر مسئول هفته نامه مهر کریمان نیز گفت: نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استان محلی برای شناخت مطبوعات و ارتقای سواد رسانه ای جامعه است. حدیث یزدی زاده تاکید کرد: حضور افراد در نمایشگاه آنها را به خرید و خواندن نشریه ترغیب می کند که مطبوعات نیز مانند کتاب در سبد خانوار قرار گیرد. وی اظهار داشت: ارتباط نزدیک مردم با رسانه ها در شناخت سوژه های خبری و موضوعات روز و نیازهای جامعه بسیار موثر است و رسانه ها نیز باید این فرصت را مغتنم بشمارند. مدیر مسئول هفته نامه مهر کریمان با اشاره به لزوم توجه به سلایق مخاطبان تاکید کرد: مخاطب به یک نشریه دلگرمی می دهد و باعث می شود آن نشریه رشد و ارتقا پیدا کند. وی افزود: حضور مردم در نمایشگاه مطبوعات به ما امید می دهد که با شرایط دشوار پیش آمده، چراغ روزنامه و مطبوعات را روشن نگه داریم. این فعال روزنامه نگاری تصریح کرد: دولت به کمک مطبوعات و رسانه ها بشتابد و در تهیه اقلامی چون زینک و کاغذ ارزان قیمت به آنها کمک کند. یزدی زاده بیان کرد: به دلیل همزمانی نمایشگاه کتاب و مطبوعات استقبال مناسب بوده و مسئولان باید در نمایشگاه های آینده تسهیلات و زیرساخت های مناسب تری برای برگزاری بهتر برنامه ریزی کنند. *مطبوعات برای جذب نسل جوان در اطلاع رسانی شفاف عمل کنند عضو هیات تحریریه روزنامه واقعه گفت: مردم به رغم مشکلات فکری و کاری هنوز به امر خبر و اطلاع رسانی گرایش دارند و برگزاری نمایشگاه مطبوعات تاثیر خوبی در جذب مخاطبان دارد. حسن قائدی افزود: برگزاری چنین برنامه ها و محفلی سبب آشنایی اصحاب رسانه با یکدیگر و تعامل بهتر با یکدیگر می شود. وی تصریح کرد: گفت و گو و مواجه رودروی بازدیدکنندگان و حضور آنها در غرفه های مطبوعات و رسانه آنها را در جریان این کار خطیر و حساس قرار می دهد. خبرنگار روزنامه واقعه بیان کرد: مسئولان نیز با حضور در نمایشگاه در جریان تحلیل اخبار و گزارش ها قرار می گیرند تا در تصمصم گیری های خود آنها را لحاظ کنند. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه نشریات همواره دغدغه اقتصادی دارند باید سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی بخش از اعتبارات خود را به آگهی های مطبوعاتی اختصاص دهند. قائدی با اشاره به حضور پررنگ مردم در نمایشگاه کتاب و مطبوعات افزود: نسل جدید امروز با وجود فضای مجازی نیاز به مطالعه و آشنایی با مطبوعات دارد و باید با شفاف سازی و اطلاع رسانی به موقع و صحیح آنها را در تصمیم گیری و ساخت کشور مشارکت دهیم. وی گفت: مشکلاتی نظیر فاصله زیاد نمایشگاه از مرکز شهر، ضعف امکاناتی همچون اینترنت و رفت آمد مشاهده می شود که امیدواریم در سالهای بعد برطرف شود. *کار تیمی در مطبوعات کرمان دنبال شود سردبیر هفته نامه صفحه یک گفت: مطبوعات و رسانه ها با فعالیت خود همواره در معرض دید و نمایش هستند و گاهی نیاز است اصحاب رسانه دور یکدیگر جمع شوند تا از حال هم باخبر باشند. منصور میرحسینی با اشاره به تعدد نشریات و رسانه ها در استان کرمان افزود: برخی از نشریات فقط برای چاپ آگهی منتشر می شوند و این روند اطلاع رسانی و خبر را در حاشیه قرار می دهد. وی افزود: خواندن نشریات هم در کشور و هم در استان کرمان کاهش پیدا کرده است و باید برای رفع این معضل با کار تیمی نشریات تخصصی و با کیفیت منتشر شوند. فعال پیشکسوت مطبوعات کرمان اظهار داشت: با هزینه های سنگین چاپ، انتشار و توزیع مطبوعات، تنها آن دسته از مطبوعات که کار حرفه ای و جدی را دنبال می کنند در عرصه باقی می مانند و به نوعی غربالگری انجام می شود. وی افزود: خود سانسوری آفت رسانه ها و مطبوعات است و باعث می شود فضای مجازی جای نشریات رسمی را بگیرد. میرحسینی گفت: نمایشگاه مطبوعات و رسانه های امسال بازدید کننده خوبی داشته و حتی توانستیم تقاضای اشتراک داشته باشیم. چهارمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استان کرمان همزمان با هفدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب کرمان از 19 تا 24 آبان در مجتمع نمایشگاهی جنوب شرق کرمان برپا شده است.
http://www.kerman-online.ir/fa/News/62881/رسانه-ها-دیده-بانان-واقعی-جامعه
|