کرمان رصد
تکریم یا تحقیر ارباب رجوع
یکشنبه 6 آبان 1397 - 12:11:21 PM
نشریه روشنفکری
کرمان رصد - جیرفت - نشریه روشنفکری چاپ جنوب استان کرمان در شماره این هفته خود یادداشتی با عنوان "تکریم یا تحقیر ارباب رجوع" به قلم احسان احمدی را انتشار داده است .
  در این یادداشت آمده است: بی گمان اگر علت و انگیزه غالب مردم ایران در انقلاب سال 57 را جویا شویم در می یابیم که همگی متفق القول از بی عدالتی و عدم اجرای قانون گله مند و شاکی بوده و ظلم ستیزی اصلی ترین خواسته به حق آنها بوده است، اما با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، تا عدالتی که مردم منتظر آن بودند راه زیادی مانده و هنوز در بسیاری از امور شاهد بی مهری خصوصا به طبقات فرودست جامعه می‌باشیم که مغایر با مانیفست و روح انقلاب است و حضرت امام و رهبری معظم انقلاب بارها و بارها بر انجام دقیق آن تأکید ورزیده اند.
اما مدیران و کارکنان دستگاه های دولتی و سایر نهادها در انجام رسالت سنگین تکریم ارباب رجوع موفق نبوده‌اند، و هر روز شاهد موجی از نارضایتی در میان مردم هستیم که این رفتار ناصواب به پای همه نظام نوشته می‌شود، لذا پسندیده است در شرایطی که مردم تحت فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی هستند در صورت مراجعه آنها به ادارات یا نهادها اگر امکان حل و فصل مشکل آنها وجود ندارد، حداقل با روی گشاده و صبوری شخص را با لبخندی بدرقه نمایند که کاستی موجود درد وی را مضاعف نسازد ، اما با کمال تأسف امروزه شاهد بی نظمی ها و بی قانونی های متعدد در دستگاههای اداری و حکومتی هستیم که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:
عدم حضور بسیاری از مدیران و کارکنان در محل کار خود در وقت اداری به دلایلی از جمله مرخصی، جلسه، مأموریت و... مشغول شدن مدیران و پرسنل با تلفن و انجام مکالمه های طولانی، بسته بودن درب اتاق مدیران و پرداختن به امور غیر رسمی از قبیل دیدارها و گفت و گوهای طولانی با دوستان یا اعضای خانواده و فامیل، شیوع پارتی بازی، بروکراسی کشنده اداری، درخواست رشوه، بی حوصلگی و بداخلاقی در برخورد با مراجعین و دهها ناهنجاری و آفت دیگر.
اما ضعف در نظارت و بی قانونی تا جایی پیشرفت کرده که برخی مدیران و مسئولان خود را به جای خادم مردم بودن ارباب آنها تصور کرده و هر گونه که می‌خواهند ارباب رجوع را خطاب می کنند که بیشترین نارضایتی در این حوزه مربوط به بد اخلاقی و توهین به مراجعان است و با کمال تأسف این پدیده شوم چنان در حال ریشه دواندن در سیستم اداری ماست که یک شخص در روز روشن به خود اجازه می‌دهند در یک شهرداری شهروند خانمی را به هتک حرمت و ضرب و شتم بپردازند که ادامه این روند به بی اعتمادی مردم از حکومت و نظام منجر خواهد گردید، لذا تدوین و ابلاغ دستورالعمل قاطع تکریم و بزرگداشت ارباب رجوع توسط تمامی دستگاه های وابسته به نظام در اسرع وقت ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
 

http://www.kerman-online.ir/fa/News/62045/تکریم-یا-تحقیر-ارباب-رجوع
بستن   چاپ