کرمان رصد
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:
حق ویژه‌ برای معلمان استثنایی قائل می شویم
پنجشنبه 12 تير 1399 - 17:52:09
خبرگزاری مهر
کرمان رصد - کرمان - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن انتقاد شدید از طبقاتی شدن مدارس گفت: مدارس باید به سمت ترکیب شدن پیش بروند.

به گزارش خبرنگار مهر ، سید جواد حسینی بعدازظهر پنجشنبه در چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان بیان داشت: آموزش و پرورش استثنایی مولد انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه در کشور حدود 182 هزار دانش آموز استثنایی و 400 هزار دیر آموز وجود دارد، افزود: این دانش آموزان در هزار و 600 مدرسه خاص استثنایی، 20 هزار مدرسه ویژه و پذیرا و 741 مرکز اختلال یادگیری توسط 23 هزار معلم متخصص در حال آموزش هستند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در دولت فعلی اعتبار مدارس آموزش استثنایی هفت برابر افزایش یافته است.
حسینی با اشاره به تفاوت‌های مدارس عادی و استثنایی تصریح کرد: در آموزش و پرورش مدارس عادی برنامه درسی ملی پیاده می‌شود در حالی که در آموزش و پرورش مدارس استثنایی آموزش برنامه درسی انطباق یافته و با خدمات ویژه به دانش آموزان ارائه می‌شود.
وی گفت: در آموزش و پرورش استثنایی 16 آیتم خدمات توانبخشی ارائه می‌شود که طی هشت سال گذشته 32 میلیارد تومان در بخش توانبخشی هزینه شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش استثنایی دو دوره بیشتر از آموزش و پرورش عادی وجود دارد یعنی اینکه دوره‌های آموزشی آموزش و پرورش استثنایی شش دوره است در حالی که سیستم آموزش و پرورش عادی چهار دوره دارد.
وی ادامه داد: در پیش دبستانی آموزش و پرورش استثنایی آموزش از بدو تولد آغاز می‌شود ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی تحت عنوان طرح مداخلات به هنگام و در زمان طلایی منعقد کرده‌ایم.
حسینی یادآور شد: دانش‌آموزان استثنایی پنج برابر دانش‌آموزان عادی هزینه دارند ضمن اینکه باید از تکنولوژی جدید برای توانمندسازی بیشتر این افراد استفاده شود.
حق ویژه‌ای برای معلمین استثنایی قائل می‌شویم
وی گفت: کار تدریس دانش آموزان استثنایی مشقت‌ها و سختی‌های زیادی دارد لذا به دنبال این هستیم که حق ویژه‌ای برای معلمین استثنایی در نظر بگیریم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور وی تصریح کرد: می‌خواهیم پوشش نوآموزان بدو ورود به مدرسه را از 97.6 درصد به 99 درصد در سال جاری برسانیم ضمن اینکه در حال حاضر در استان کرمان 22 مرکز اختلال یادگیری وجود دارد که بر طبق استاندارد باید 20 مرکز دیگر در این استان احداث شود برای همین ما امسال بنا داریم امکانات و تجهیزات لازم برای راه اندازی آنها را در اختیار استان قرار دهیم.
حسینی ضمن انتقاد شدید از طبقاتی شدن مدارس ابراز داشت: یکی از مشکلات ما طبقاتی و نا برابر شدن مدارس است؛ باید تنوع مدارس را از بین برد و مدارس به سمت ترکیب شدن پیش بروند همچنین در این مدارس روش‌های مبتنی بر نیاز دانش‌آموزان به کار گرفته شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد یکی از اقدامات جدید برای سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته مدرسه انطباقی است که مدارس را منطبق می‌کنند تا دانش آموزان در کنار هم زیست مشترک داشته باشند.
حسینی گفت: 70 درصد هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی شرق و جنوب استان کرمان را شوراها و سازمان آموزش و پرورش استثنایی متقبل می‌شود همچنین بودجه مدارس استثنایی امسال 50 درصد اضافه شده که علاوه بر سهم معمول که به استان کرمان تعلق می‌گیرد 60 میلیارد ریال نیز به منظور خدمات توانبخشی به این استان اعتبار خواهیم داد.
حسینی ابراز داشت: دانش آموزان در مدارس استثنایی به بازی و ورزش نیاز دارند بنابراین باید سالن‌های 200 متری که فضا دارند برای این دانش‌آموزان ساخته شود.
وی ادامه داد: روز گذشته با احداث سه سالن در شرق استان کرمان موافقت شد ضمن اینکه امروز هم پنج سالن دیگر برای سایر نقاط استان تصویب شده و اعتبار لازم به آنها اختصاص خواهیم داد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: قرار شد در این سفر علاوه بر بودجه‌های معمول یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای تجهیز مدارس استثنایی اختصاص دهیم.

http://www.kerman-online.ir/fa/News/140741/حق-ویژه‌-برای-معلمان-استثنایی-قائل-می-شویم
بستن   چاپ