سرلک خبر داد
فقدان درآمد مطلوب؛ دلیل اصلی عدم احداث پارکینگ عمومی
شنبه 5 بهمن 1398 - 15:31:25
|
|
کرمان رصد - معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد وضعیت پارکینگهای عمومی، چرایی عدم احداث پارکینگ جدید و وضعیت فعلی پارک حاشیهای توضیحاتی را بیان کرد.
وحید سرلک در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر، با بیان اینکه پارکینگهای شهر به دو بخش عمومی و خصوصی تبدیل میشوند، عنوان کرد: پارکینگهای عمومی متعلق به شهرداریها و پارکینگهای خصوصی متعلق به بخش خصوصی است. وی در مورد چرایی عدم احداث پارکینگ جدید در تهران، گفت: احداث پارکینگ عمومی سرنوشت خوبی نخواهد داشت چرا که شهرداریها درآمد بالایی از این طریق به دست نمیآورند. همچنین احداث پارکینگ برای بخش خصوصی هم توجیه اقتصادی ندارد. معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران افزود: البته شهرداری از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث پارکینگ استقبال میکند، اما واقعیت این است که درآمد قابل توجهی برای سرمایه گذار حاصل نمیشود. در سالهای گذشته نیز پارکینگ داری توجیه اقتصادی نداشت و این موضوع مربوط به دو یا سه سال اخیر نیست. اصلاح قیمت مبنا و رده بندی پارکینگها وی با تأکید براینکه شهرداری تهران برنامهای برای احداث پارکینگ ندارد، تصریح کرد: مکاتبات و جلسات متعددی با شورای شهر تهران به منظور اصلاح قیمت عوارض پارکینگها انجام شده است. تلاش داریم عوارض دریافتی از پارکینگها را به قیمت واقعیتر نزدیک کنیم. زمانی که قیمت واقعیتر شود بخش خصوصی نسبت به احداث پارکینگها تمایل نشان میدهد. سرلک با اشاره به اینکه طبق قانون باید هر سال 12 درصد قیمت عوارض پارکینگها افزایش پیدا کند، اظهار کرد: متأسفانه قیمت مبنای فعلی اشتباه و پایین است. اگر سالیانه 12 درصد قیمتها افزایش پیدا کند باز هم اصلاح درستی صورت نمیگیرد؛ بنابراین در تلاش برای اصلاح اساسی قیمت مبنا هستیم. معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: همچنین تلاش داریم قیمت پارکینگها را براساس رده بندی تعیین کنیم. رده بندی پارکینگها به این منظور است که قیمت پارکینگ تجریش با قیمت پارکینگ عبدل آباد تفاوت داشته باشد. سرلک با اشاره به اینکه پارکینگهای عمومی شهر تبدیل به یک مکان تاریک و مخوف شده است، بیان کرد: به همین علت، شهرداری تهران برنامه اصلاح بصری و زیبایی پارکینگهای عمومی شهر را در دستور کار خود قرار داده است. کاهش 8 درصدی پارک حاشیهای بیش از 30 دقیقه وی در مورد پارک حاشیهای توضیح داد: پارک حاشیهای یک پارک کوتاه مدت است. افراد به منظور پارک طولانی مدت باید خودروی خود را در پارکینگ قرار دهند. طبق قانون، پارک حاشیهای کمتر از 30 دقیقه رایگان و پارک حاشیهای بیش از 30 دقیقه دارای عوارض است. سرلک اظهار کرد: براساس آمار، پارک حاشیهای کمتر از 30 دقیقه در منطقه 2، بیش از 25 درصد افزایش پیدا کرده است. این آمار نشان دهنده تمایل شهروندان به پارکهای کوتاه مدت و رایگان است. همچنین پارک حاشیهای بیش از 30 دقیقه نیز 8 درصد کاهش پیدا کرده است. طبق مشاهدات، بعد از اجرای پارک حاشیهای وضعیت ترافیکی در محدوده اجرایی منطقه 2، کاهش و نظم بهتری پیدا کرده است. به گفته معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران؛ تا پایان سال مناقصه اجرای پارک حاشیهای در مناطق 6، 7، 11 و 12 به نام پهنه مرکزی شهر برگزار خواهد شد.
http://www.kerman-online.ir/fa/News/111089/فقدان-درآمد-مطلوب؛-دلیل-اصلی-عدم-احداث-پارکینگ-عمومی
|