کرمان رصد
نقش مهم رسانه ها در افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در انتخابات
چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 15:43:22
استانداری کرمان
کرمان رصد - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: مطبوعات و رسانه ها باید به افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی کمک کنند و انتخابات آینده مجلس فرصتی برای کمک رسانه ها به افزایش مشارکت عمومی و تقویت انسجام اجتماعی است.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، سید ضیاء هاشمی امروز چهارشنبه 2 بهمن ماه 98 در جلسه شورای اطلاع رسانی استان کرمان افزود: مشارکت، شبکه های ارتباطی، آگاهی و اعتماد اجتماعی از مولفه های مهم و اصلی سرمایه اجتماعی هستند و باید با کمک مطبوعات و رسانه ها و در پیوند با نهادهای رسمی، زمینه افزایش سرمایه اجتماعی را در سطح جامعه فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: رسانه ها بستر تعامل و پیوند بین مدیریت و منابع پیام و مخاطبان و مقاصد پیام هستند و نقش بسیار مهمی و محوری در مدیریت افکار عمومی دارند و لذا اگر رسانه تبدیل به سخنگوی یک دستگاه شود، جایگاه خود را از دست می دهد و روابط عمومی نیز اگر بخواهد پیام را به مخاطب مستقیم ارائه بدهد، دچار تعارض می شود .
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی رسانه ها را واسطه مبداء و مقصد پیام دانست و اظهار داشت: در سال های اخیر در دستگاه های اجرایی این احساس شکل گرفت که روابط عمومی می تواند با استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یک رسانه داشته باشد و همین امر باعث شد از ظرفیت رسانه محروم شوند ولی روابط عمومی و رسانه مکمل یکدیگرند و نمی توانند جایگزین هم باشند .
هاشمی گفت: اینکه برخی از سازمان ها و دستگاه های اجرایی رسانه تأسیس کرده‌اند، در واقع منابع را اسراف می کنند چرا که رسانه تابع مصالح و منافع آن سازمان می شود و این امر با اصل استقلال رسانه در تعارض است.
هاشمی با انتقاد از عملکرد رسانه های در حوادث اخیر کشور تصریح کرد: در حوادث آبان ماه و ماجرای گران شدن بنزین و همچنین سقوط هواپیمای اوکراینی رسانه ها نتوانستند با اطلاع رسانی دقیق و به موقع پاسخگوی افکار عمومی باشند.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به در پیش بودن انتخابات یازدهمین دوره مجلس در دوم اسفندماه اظهار داشت: مشارکت در انتخابات برای کشور یک فرصت است تا سرمایه و اعتماد عمومی را افزایش بدهیم و اگر از این فرصت استفاده نکنیم، دیگران بیکار نمی نشینند.
وی با اشاره به اینکه امنیت اجتماعی کمتر از امنیت نظامی نیست، تصریح کرد: می توانیم انتخابات را به فرصتی برای ارتقاء اعتماد و امنیت اجتماعی تبدیل کنیم یا تبدیل به چالش جدید برای کشور باشد .
هاشمی با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات را در ده دوره گذشته مجلس بین 51 تا 71 درصد داشته ایم، افزود: بالاترین سطح مشارکت در انتخابات مجلس پنجم با 71 درصد و در مجلس هشتم با 51 درصد داشته ایم .
وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم فضا رقابتی تر، جدی تر و امیدوارکننده تر باشد، اظهار کرد: اگر توده و اقشار مردم، فعالان اجتماعی و کنشگران سیاسی احساس کنند می توانند حضور موثری داشته باشند، به صحنه می آیند و اگر احساس کنند حضورشان اثرگذار نیست، به سمت مشارکت حداقلی تنزل می کنیم .
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در همه دنیا مشارکت 100 درصد نیست و با مشارکت کمتر از 50 انتخابات انجام می شود اما انتظار است در یک ماه آینده همه نهادها و مجموعه ها به سهم خود نقش خود را ایفا کنند .


http://www.kerman-online.ir/fa/News/110898/نقش-مهم-رسانه-ها-در-افزایش-سرمایه-اجتماعی-و-مشارکت-مردم-در-انتخابات
بستن   چاپ