کرمان رصد

آخرين مطالب

/معرفی کرمان/

موزه ساعت کرمان؛ وارث زمان مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - موزه ساعت کرمان یکی از مکان های دیدنی استان کرمان می باشد که در آن ساعت‌هایی که در عصر ناصرالدین شاه به سفارش دربار ساخته شده بود، وجود دارد.

 «ماشالله ترابی در زمان ناصرالدین شاه قاجار دیده به جهان گشود. در کودکی پدرش فوت می‌کند و برای چرخاندن چرخ زندگی به حرفه نقاشی قالی روی می‌آورد. چون پول زیادی در نقشه کشیدن قالی نبود وی با پس انداز کردن پول خود چند قالی از سیرجان خریداری و با الاغ به بندرعباس می‌برد و در آنجا قالی‌ها را می‌فروشد و سود خوبی بدست می‌آورد.»
«در گذشته مرکز تجارت خاورمیانه هندوستان و در شهر بمبئی بوده و چون اکثر زرتشتیانی که در قدیم مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند به بمبئی کوچ کرده بودند، زبان عمده مردم بمبئی فارسی بود.»
«ماشالله ترابی به این می‌اندیشد که چرا باید در صنعت قالی فعالیت داشته باشم و به دنبال صنعتی نو می گردد. در هندوستان اولین موردی که به ذهنش می‌آید صنعت ساعت بود که در کرمان هنوز دایر نشده بود. لذا قطعات ساعت را از هندوستان خریداری و به کرمان می‌آورد و در کاروانسرای گلشن یک مغاز کوچک می‌گیرد و شروع به مونتاژ ساعت می‌کند. خریداران ساعت‌ در آن زمان تنها مردم پولدار کرمان بودند و مردم عادی توان خرید ساعت به دلیل گرانی آن را نداشتند.»
«حاکم وقت کرمان تصمیم می‌گیرد ساعتی همچون برجی بسازد تا همه مردم شهر آن را ببینند. ماشالله ترابی را احضار می‌کند و می‌پرسد «تو می‌توانی ساعتی مثل برج بسازی تا بتوانیم جای مرتفعی در شهر آن را نصب کنیم» ترابی در جواب می‌گوید «تاکنون چنین ساعتی را ندیدم». در سفر بعد خود به هندوستان پس از تحقیق چنین مدل ساعتی را در معبد بودایی می‌بیند و از آن الگو برداری می‌کند و با چرخ دنده‌های چوبی چنین ساعتی را در کاروانسرای وکیل درست می‌کند که این ساعت سال‌های سال در این کاروانسرا کار می کرد که با گذشت زمان گم می‌شود.»
«در سال 1354 ماشالله ترابی فوت می‌کند و اسدالله ترابی فرزند ماشالله که از بچگی در کنار پدر خود این حرفه را آموخته بود، کار پدر را ادامه می‌دهد.»
«کارخانه وستند واچ در سال 1352 از اسدالله ترابی دعوتی می‌کند و از اسدالله در سفر سوئیس خواسته می شود که روشی برای افزایش کیفیت ساعت‌ها و فروش آنها ارائه دهد.»
ساعت‌های آفتابی، اولین ساعت‌های اختراع شده در دنیا بوده که فقط در روز کاربرد داشتند. پس از آن مصری‌ها ساعت شنی را ابداع کردند و بعد در ایران ساعت‌های آبی که از قانون ظروف مرتبط تبعیت می‌کردند، اختراع شد؛ اینها سخنان بدون مقدمه فردی است که در موزه زمان در بدو ورود ما به موزه ساعت گفته شد...

سیروس ترابی نوه ماشالله ترابی با نشان دادن اولین ساعت عقربه‌دار دنیا که ساخت هندوستان بود، ادامه داد: اینکه گفته می‌شود مهد ساعت دنیا سوئیس است، اشتباه بوده زیرا اولین ساعت عقربه‌دار در هندوستان ساخته شده است. همه چرخ دنده‌های این نوع ساعت ها چوبی و با نیروی جاذبه کار می‌کرده و کارایی این نوع ساعت‌ها فقط روی دیوار بوده است.
مدیر موزه ساعت کرمان ساعت‌های فنری را نسل بعد ساعت ها دانست و ادامه داد: با اختراع ساعت‌هایی که کوک می‌شده دیگر صنعت ساعت‌سازی روی ساعت‌های کوکی پا می‌گیرد و این کل تاریخچه ساعت است.
وی ساعت‌های دیواری، ساعت‌های رومیزی، ساعت‌های جیبی و ساعت مچی را روند تحول ساعت‌ها دانست.
یک درب چوبی، که بالای آن هلالی شکل و روی آن نوشته شده بود ساعت فروشی – ساعت سازی ترابی، پشت درب یک میز کار و دو صندلی چوبی دارای کشو که روی میز و کشوهای آن ابزار کار ساعت سازی و نرده‌های چوبی را فرا گرفته بودند و یک قاب عکس پیرمرد نگاه من را به خودشان جلب می کند.

«این درب چوبی، صندلی‌ها و میز؛ اولین کارگاه ساعت‌سازی در کرمان است که متعلق به زمان جنگ جهانی اول در زمان احمدشاه قاجار واقع در کاروانسرای گلشن بود و این قاب عکس متعلق به موسس این کارگاه می‌باشد» ادامه صحبت‌های مدیر موزه ساعت بود.
وی ادامه داد: در زمان جنگ جهانی اول کلیه صنعتگران روی زمین کار می‌کردند و اولین بار پدر بزرگ بنده(ماشالله ترابی) در سفر به هندوستان و با مشاهده اینکه مغازه‌ها میز، صندلی و ویترین دارند، الگوبرداری کرده و در ایران به همان سبک مغازه خود را درست می‌کند و مردم به دلیل آنکه با چنین مغازه های غریبه بودند، به تماشای مغازه او می‌آمدند و این موضوع تقریبا به اولین نوآوری به وجود آمده در کرمان تبدیل شذ.
ترابی با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین ساعت این مجموعه ساعت چرخنده چوبی متعلق به 153 سال پیش است، تصریح کرد: جدیدترین ساعت این مجموعه ساعت‌های باطری دار می‌باشد اما در مجموع سعی کرده ایم ساعت‌های جدیدی که به این مجموعه اضافه می شود از نوع مدل‌های کوکی باشند.

مدیر موزه ساعت کرمان از استقبال مردم سایر استان‌های کشور از این موزه سخن گفت و بیان کرد: خیلی از افراد علاقمند به ساعت به این موزه می‌آیند و ساعت ها در این مکان به بازدید ساعت ها می پردازند. گردشگران خارجی نیز از این موزه استقبال می‌کنند و توریست‌ها از اینکه این همه تنوع ساعت را در یک مکان می‌بینند شگفت‌زده می‌شوند.
حدود سال 1298 هجری شمسی این کارگاه در کرمان احداث شده است. همچنین در این موزه گریزی اجمالی به تاریخچه عینک دارد. ماشالله ترابی از هند به کرمان ذربین می‌آورده و آنها را به افرادی که چشمانشان ضعیف بوده با درست کردن فرم و تبدیل آنها به عینک، می‌فروخته است.
600 قطعه ساعت در موزه ساعت کرمان وجود دارد. در این موزه در چهارغرفه و به صورت زنجیروار انواع ساعت‌ها از جمله شنی – آبی – مچی – رومیزی و دیواری با شاخصه‌ها و حکایت‌های منحصر به‌فرد به نمایش گذاشته شده است.
اولین ساعت آزمایش شده در فضا، ساعت ساخت هند، ساعت ساخت آلمان که به شکل کلیساست، اولین ساعت وستندواچ (اولین ساعت اتوماتیک) ساعت آبی متعلق به دوره صفویه و ساعت شنی از جمله ساعت‌های این موزه هستند.

ساعت سال کوک، ساخت آلمان که از آن 4 عدد بیشتر در ایران نیست که دو تا از این ساعت‌ها در این موزه و دو عدد دیگر در کاخ گلستان تهران است و به عنوان نفیس‌ترین ساعت‌های رومیزی در دنیا معروف بوده و برای آنها قیمتی نمی‌توان گذاشت و همچنین ساعت‌های مخصوص نابینایان نیز در این موزه وجود دارد.
این موزه متنوع ساعت واقع در خیابان شهدا(زریسف سابق) قرار دارد فقط در روزهای دوشنبه تعطیل بوده و مابقی روزهای هفته از ساعت 9 الی 14 میزبان علاقمندان است.





 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/99911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان