کرمان رصد

آخرين مطالب

خرماداران جنوب کرمان بر سر دو راهی فروش و دپو اقتصادي

خرماداران جنوب کرمان بر سر دو راهی فروش و دپو
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - خرمای جنوب کرمان در حالی دپو شده که خرماداران افزایش قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند اما فعالان اقتصادی بر این باورند که این اتفاق، پیامدهایی همچون کاهش خرید و آینده‌ای پر از ابهام برای بازار این محصول به دنبال خواهد داشت.

سطح زیرکشت خرما در شمال کرمان 30 هزار هکتار با تولید حدود 300 هزار تن محصول و در شهرستانهای جنوبی این استان هم افزون بر 30 هزار هکتار با بیش از 200 هزار تن محصول است اما با توجه به تغییرات اقلیمی امسال، خرمای این منطقه دچار خسارت شده که این مساله نوساناتی در قیمت و میزان عرضه خرما ایجاد کرده است.
تولید بیش از 208 هزار تن خرما در جنوب کرمان
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: امسال در فصل برداشت خرما از هفت شهرستان جنوبی استان کرمان بیش از 208 هزار تن خرما برداشت شد.
منصور شریف افزود: سال گذشته از مجموع 29 هزار هکتار سطح بارور انواع خرمای منطقه جنوب کرمان بیش از 208 هزار تن محصول تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی (کشورهای اروپایی، روسیه و افغانستان) شد.
وی تصریح کرد: برداشت خرما از نیمه اول تیرماه با رقم زودرس آلمِهتری آغاز و تا اواخر مهرماه با برداشت ارقام دیر رس هلیله‌ای به اتمام می‌رسد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: ارقام تولیدی خرما در این منطقه شامل مضافتی، کلوته، مُرداسنگ،نگار، گوردیال و ارقام خشک پیارم، زاهدی و مجول است.
وی اظهار داشت: خرمای تولید شده در باغ‌های جنوب کرمان کاملاً سالم و ارگانیک است و در بسته بندی‌های 300 گرمی تا سه کیلوگرمی در سردخانه‌های منطقه ذخیره سازی و در طول سال به فروش می رسد.
کاهش 72 درصدی خرید خرمای صادراتی جنوب کرمان
صادرکننده خرما گفت: امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد 72 درصد کاهش خرید خرمای صادراتی در جنوب کرمان بودم.
عبدالولی مبین‌زاده افزود: سال گذشته در جنوب کرمان 2 هزار و 500 تن خرمای صادراتی خریدم ولی امسال فقط 700 تن خریداری کرده‌ام لذا این آمار نشان از کم استقبالی خرماداران این منطقه برای فروش است.
وی با بیان اینکه خرید خرما را هر ساله از شهریور تا ماه مبارک رمضان در ایران انجام می‌دهم، تصریح کرد: خرمای خریداری شده به کشورهای افغانستان، قزاقستان، روسیه و هند صادر می‌شود.
وی اظهار داشت: سال گذشته در مجموع کشور ایران سه هزار و 400 تن خرما خریداری کردم ولی امسال از ابتدای خرید تا کنون، یکهزار و 150 تن خرما خریدم و با کاهش 66 درصدی مواجه بودم.
صادرکننده اهل افغانستان گفت: خرماداران در منطقه جنوب استان کرمان و دیگر استان‌های کشور امسال محصول خرمای خود را در سردخانه ها دپو کرده‌اند و این مساله باعث کم استقبالی صادرکنندگان خرما شده است.
مبین‌زاده افزود: بالا بردن قیمت‌ها برای تجار خارجی توجیه اقتصادی ندارد و این مساله ضرر و زیان کشاورزان را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: با توجه به بُعد مسافت برای صادرات به کشورهای هدف، خرماداران هر چه سریع‌تر اقدام به فروش محصول خود کنند چرا که دپوی محصول نه تنها باعث افزایش قیمت نمی‌شود بلکه افزایش حجم محصول و کاهش قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت.
او به مشکلات پیش روی صادرات نیز اشاره و تصریح کرد: وجود دلال‌ها در بازار و ایراد گرفتن گمرک به برند، از جمله مشکلات حوزه صادرات است.
این صادرکننده به قیمت خرما اشاره و تصریح کرد: امسال خرمای مضافتی ١٧ هزار تومان، کلوته ١٤ هزار تومان، مرداسنک ١٥ هزار تومان، ربی ١٢ و خنیزی را 15 هزار تومان خریداری کردم.
وی خرمای جنوب کرمان را از نظر کیفیت جزو مرغوب‌ترین خرماها برشمرد و گفت: از سال 86 تا کنون از این منطقه خرما می‌خرم و به بازارهای هدف صادر می‌کنم.
270 میلیارد تومان به خرمای جنوب کرمان خسارت وارد شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از خسارت 30 درصدی محصول خرما در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: 270 میلیارد تومان به خرمای جنوب کرمان خسارت وارد شد.
سعید برخوری افزود: گرمای ابتدای تابستان، انجام نگرفتن عملیات تلقیح، بارندگی در فصل گردافشانی، وزش تندبادهای داغ و تغییر اقلیم به خرمای منطقه جنوب کرمان خسارت وارد کرد.
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت خرمای منطقه جنوب کرمان 30 هزار و 744 هکتار است، تصریح کرد: بیش از چهار میلیون نفر نخل در جنوب کرمان وجود دارد که در حالت طبیعی میزان تولید هر نخل 50 کیلوگرم بوده اما در اثر عارضه خشکیدگی خوشه و بدتلقیحی، آفات و بیماری‌ها این میزان حدود 10 تا 40 درصد نوسان داشت.
افزایش قیمت خرما باعث دپوی محصول خرمای منطقه شد
عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان گفت: افزایش قیمت خرما باعث دپوی محصول خرمای هفت شهرستان جنوبی استان کرمان شده است.
بیژن سیستانی افزود: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی بین 18 تا 20 و رقم کلوته بین 16 تا 17 هزار تومان تعین شده که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر خرماداران فروشنده نیستند و این مساله به دلیل حباب افزایش قیمت نسبت به سال گذشته بوده که باعث دپوی خرما در سردخانه ها شده و همه دلال‌ها و افراد عادی تمام سرمایه خود را در زمینه خرید و دپوی خرما به کار گرفته‌اند که بر اساس تجربه می‌گویم، این فعالیت‌ها با ضرر و زیان همراه خواهد بود.
عضو هیات مدیره سردخانه‌داران جنوب کرمان ادامه داد: خرماداران از دپوی محصول خرمای خود در سردخانه‌ها جلوگیری کنند چرا که این کار نه تنها موجب افزایش قیمت نمی‌شود بلکه باعث ضرر و زیان مالی بیشتر خرماداران خواهد شد.
وی با بیان اینکه بازارهای هدف خرما، کشورهای هندوستان، افغانستان و عراق است، تصریح کرد: برای صادرات خرما به کشور هندوستان یک ماه، افغانستان 20 و عراق 10 روز زمان نیاز است لذا با توجه به زمان ماه مبارک رمضان در این کشورها اگر خرماداران محصول خود را هر چه زودتر به فروش نرسانند، نمی‌توانند خرمای خود را در زمان مقرر به صادرکنندگان برسانند در نتیجه با انبوهی از خرمای بدون خریدار در کشور مواجه خواهیم شد.
تعداد 85 سردخانه خرما در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان فعال و هزینه نگهداری هر کارتن (مادر) 2 هزار و 200 تومان است.
جنوب کرمان با هفت شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت، یک سوم مساحت این استان را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/99721/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

روز برفی ؛ مرتضی پاشایی و محمدرضا گلزار

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در آستانه برگزاری کنکور در جیرفت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در ارتفاعات سرچشمه

آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان

طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور سراسری در سیرجان

اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

حامیان گشت ارشاد

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

دادستان انتظامی قضات کشور به کرمان سفر کرد

رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد

تلاش جهادی برای بازگشایی جاده کوهبنان _زرند

معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم)

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی به کرمان صادر شد

نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم

شورای اداری ایتان کرمان

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته کرمان اعلام شد

قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

وقوع سیل در روستای پشوئیه شهداد + فیلم

فیلم| بارش تگرگ در راین کرمان

ریزش سنگ در محور سرچشمه/ رانندگان احتیاط کنند

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به مقام شهید سلیمانی و شهدای حمله تروریستی کرمان

رقابت 2 هزار و 2٠٠ دانش آموز زرندی در کنکور

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

گلزار شهدای خرمشهر غبارروبی شد

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

دادستان انتظامی قضات کشور وارد کرمان شد