کرمان رصد

آخرين مطالب

هجوم مگس مدیترانه ای باغداری استان کرمان را تهدید می کند مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - استان کرمان به عنوان قطب کشاورزی قدرتمند با دارا بودن 24 درصد باغات کشور و تولید سالانه سه میلیون و 500 هزار تن محصول در بخش کشاورزی قدرتمند اکنون این عرصه سیمرغ گونه به جولانگاه مگس مدیترانه ای تبدیل شده است.

 هر چند ردیابی و اقدامات کارشناسی مسئولان جهاد کشاورزی استان کرمان با همراهی و همکاری کشاورزان تا حدود زیادی از پیشروی مگس مدیترانه ای در استان جلوگیری کرده اما هنوز خطر هجوم این آفت وجود دارد و حالا می توان گفت، وزوز مرگ بار مگس میوه خوار مدیترانه ای گوش کشاورزان و باغداران کرمان را می آزارد و به تهدیدی جدید و جدی برای بخش کشاورزی کرمان تبدیل شده است.
وجود خشکسالی ها، تغییرات اقلیم، بحران آب، آفات متعدد و حالا مگس مدیترانه ای دست به دست هم داده تا کشاورزی را در دیار کویری کرمان به مهلکه بیندازد در حالی که تدابیر مسئولان سازمان جهاد کشاورزی، همچنان کشاورزی و حیات را در این آب و خاک حفظ کرده است.
از بین رفتن 90 درصدی محصول پسته استان کرمان طی سال جاری، حمله آفت زنجیره خرما و غیره مشتی نمونه خروارهای مشکلات بخش کشاورزی در کرمان است و حالا کشاورزان کرمانی با بنیه ضعیف مالی و ترس از فرود مگس مدیترانه ای در باغاتشان چشم به آسمان دوخته اند.
مگس مدیترانه ای در کرمان در حال ردیابی است
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه، این آفت سال جاری در شهرستانهای کرمان، رابر و بم رویت شده است گفت: ردیابی این آفت از طریق نصب تله های جلب کننده فرمونی (تری مدلور)، تغذیه ای (سراتراپ) و تله های زرد چسبنده و مشاهده خسارت آفت روی میوه با ثبت مشخصات کامل باغ و تعداد درختان موجود در تمامی شهرستان استان در حال انجام است.
ناصر طاهری افزود: در راستای آگاهی کشاورزان، اطلاع رسانی و آموزش بهره برداران نیز در زمینه شناسایی و کنترل آفت به صورت آموزشهای گروهی و انفرادی، ارسال پیام کوتاه، بروشور، نصب بنر، فضای مجازی و غیره اقداماتی انجام و از کشاورزان خواسته شده به منظور کنترل آفت اقدام به برداشت به موقع میوه ها یا برداشت زود هنگام و نیز جمع آوری و انهدام میوه های آلوده کنند.
وی در ادامه گفت: مدیریت حفظ نباتات استان کرمان نسبت به تهیه طرح کنترل این آفت اقدام کرده که بر اساس آن چنانچه کشاورزان نسبت به خرید پروتئین هیدرولیزات از کلینیک های گیاهپزشکی اقدام کنند به اندازه یک سوم میزان خریداری شده به صورت رایگان دریافت خواهند کرد.
طاهری آفت مگس مدیترانه ای را خطرناک عنوان می کند و می گوید: این آفت قادر است به میوه 300 گونه گیاه گرمسیری و سردسیری خسارت وارد کند.
وی اظهار داشت: مگس مدیترانه ای به محض تغییر رنگ میوه ها به سمت رسیدگی، جذب میوه می شود و بعد از تخم گذاری روی سطح میوه بعد از یک هفته لارو حشره وارد میوه و موجب له شدگی، گندیدگی و ریزش میوه خواهد شد.
" لارو به نوزاد کرمی‌شکل حیواناتی که دگردیسی کامل دارند (مانند حشرات و دوزیستان) گفته می‌شود. شکل آن هیچ شباهتی به حشره بالغ نداشته و از نظر دگردیسی تغییرات فیزیولوژیکی و ریخت‌شناسی قابل توجهی را متحمل می‌شود. "
این کارشناس تاکید کرد: امکان مبارزه شیمیایی با آفت مگس مدیترانه ای وجود ندارد لذا در راستای کاهش خسارت ناشی از این آفت باید مبارزه تلفیقی انجام شود.
وی به شرایط اقلیمی استان کرمان اشاره و تصریح کرد: آفت مگس مدیترانه ای توانایی تولید چهار تا پنج نسل در سال را دارد و یک جفت نر و ماده قادر هستند به یک میلیون و 200 هزار دانه میوه خسارت وارد کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: اگر هر میوه بین 50 تا 250 گرم وزن داشته باشد هر جفت مگس مدیترانه ای می توانند 50 تا 200 تن میوه را از بین ببرند.
وی تاکید کرد: رفتار متغیر این آفت، دامنه میزبانی آن را افزایش داده لذا در طول فصل رسیدن میوه های مختلف از جمله مرکبات، خرما و غیره می تواند به تمام محصولات استان خسارت وارد کند.
طاهری افزود: این آفات از سال 96 از طریق منطقه جنوب کرمان وارد استان و امسال در شهریور ماه در مناطقی از گلباف، ماهان، چترود و راور مشاهد شد و در سایر مناطق استان نیز در حال ردیابی است.
وی به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به راهنمایی های کارشناسان گیاه پزشکی و کشاورزی در راستای کنترل آفت مگس مدیترانه ای تلاش کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: در صورت کنترل نشدن مگس مدیترانه ای این آفت توانایی از بین بردن 100 درصد انواع محصولات را دارد.
طاهری با بیان اینکه زمان رسیدن میوه های مختلف در استان کرمان از اردیبهشت تا دی و اواخر بهمن ماه است گفت: تمام میوه های موجود در استان می توانند میزبان این آفت باشند لذا نیاز است کشاورزان با نظر کارزشناسان گیاه پزشکی نسبت به مبارزه با آن اقدام کنند.
طاهری از کشاورزان خواست، میوه های مشکوک و آلوده را وارد باغ نکنند، میوه های آلوده را برداشت و نسبت به امحای آنها از طریق سوزاندن و یا دفن در عمق خاک اقدام کنند.
وی به کشاورزان توصیه کرد: میوه های مناطق آلوده را قبل از تغییر رنگ و رسیده شدن کامل از درخت جدا کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان توصیه کرد: شفیره آفت در عمق چند سانتی متری عمق خاک به سر می برد لذا توصیه می شود کشاورزان مبارزه را از طریق شخم و در هنگام خواب زمستانه اجرا کنند تا شفیره آفت در عمق خاک از بین برود.
وی گفت: کشاورزان در فصل بهار نیز از کارت های زرد برای ردیابی آفت مگس مدیترانه ای در باغات استفاده کنند و بعد از مشاهده با استفاده از تله های فرمونی نسبت به مبارزه با آفت اقدام کنند.
وی سطح آلودگی باغات استان کرمان غیر از جنوب استان را حدود سه تا چهار هزار هکتار عنوان کرد و گفت: با توجه به برداشت میوه ها و آلودگی استان های همجوار و احتمال وارد شدن میوه ها احتمال آلوده شدن باغ های تمام استان وجود دارد.
طاهری افزود: در راستای کنترل آفت از موسسات تحقیقاتی و علمی، استانداری، سازمان برنامه بودجه و پدافند غیرعامل در راستای تامین اعتبار و مبارزه با آفت دعوت شده است.
براساس این گزارش مگس میوه سال قبل نیمه مرداد در ماهان و گلباف مشاهده شد و این آفت توانایی از بین بردن 100 درصد محصول را دارد و زمانی که میوه تغییبر رنگ می دهد و به سمت رسیده شدن می رود به میوه حمله می کند.
وی با بیان اینکه آفت مگس مدیترانه ای از خطرناک ترین آفات کشاورزی در دنیا است اظهار داشت: برای اولین بار در شهریور ماه سال 97 از استان کرمان و در مناطق گلباف و ماهان رویت شد.
طاهری گفت: مگس مدیترانه ای سال قبل بیشتر بر روی انجیر و هلو خود را نشان داد و امسال اگر پیشگیری نشود دامنه میزبانی بیشتری خواهد داشت.
وی به کشاورزان توصیه کرد: با شبکه مراقبت جهاد کشاورزی همکاری و باغ های خود را به صورت ویژه پایش کنند.
همکاری کشاورزان موجب از بین رفتن مگس مدیترانه ای می شود
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: پیش بینی می شود اگر تمام بهره برداران با کارشناسان تحقیقات و جهاد کشاورزی همکاری کنند می توان ظرف چند سال در صورت تداوم سرما این افت را از بین برد.
هادی زهدی افزود: طبق شواهد موجود آفت مگس مدیترانه ای در بسیاری از شهرهای استان وجود دارد و می تواند چند بار در سال رشد کند و هر بار 100 تا 300 تخم بگذارد.
وی اظهار داشت: لارو مگس مدیترانه ای از میوه رسیده درختان استفاده می کند لذا تعداد میزبانان در استان کرمان به حدی است که می تواند از اول تا آخر فصل زراعی خودش را تامین کند.
زهدی گفت: میزبانان این آفت در بیشتر شهرستان های استان کرمان وجود دارد لذا دامنه میزبانی وسیع و قدرت تولید مثل بالا در راستای مبارزه با این آفات می تواند خطر آفرین باشد.
به گفته این محقق در منابع ذکر شده یک جفت مگس نر و ماده در طول فصل زراعی با 100 تخم یک میلیون و 250 مگس بالغ تولید می کنند که در مجموع یک جفت مگس در یک فصل زراعی می تواند 40 تا 50 تن هلو را از بین ببرد.
وی تصریح کرد: میوه های پوست نازک، مرکبات و انار بیشترین میزبانان آفت مگس مدیترانه ای به شمار می روند.
زهدی تاکید کرد: مگس مدیترانه ای جز آفاتی است که مبارزه با آن مشکل است زیرا آفات در مراحل حساس مانند زمان لارو بودن خاک یا درون میوه و مرحله بلوغ نیز در حال پرواز هستند.
وی با تاکید بر اینکه روش مبارزه با مگس مدیترانه ای دشوار است است گفت: روش های تلفیقی مبارزه باید تداوم داشته باشد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان تاکید کرد: اگر کشاورزان بتوانند در زمستان زمین باغ ها را شخم سطحی بزنند و میوه های آلوده را بسوزانند یا دفع کنند جمعیت زیادی از شفیره های آفت کم می شود.
کشاورزان در صورت مشاهده میوه های لهیده و کرم خورده زیاد به جهاد کشاورزی مراجعه کنند
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان نیز با اشاره به اینکه آفت مگس مدیترانه ای در شهرستان کرمان مشاهده شده است گفت: این افت تهدید جدی برای بخش کشاورزی کرمان به شمار می رود.
احمد مسعودی از کشاورزان و بهره برداران خواست چنانچه میوه های سیاه ریشه آنها در سال زراعی دارای ریزش شدید و در هنگام استفاده داخل میوه لهیدگی و کرمهای زیادی مشاهده کردند فوراً به مرکز جهاد کشاورزی مراجعه و گزارش کنند.
وی بیان کرد: این آفت از مگس های خانگی کوچکتر و رنگ قهوه ای دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: از کشاورزان خواسته شده از خشک کردن خشکبار مانند انجیر، توت و انگور جدا خودداری کنند و از انبار کردن میوه های مانند انار، به و سیب پرهیز شود.
وی ادامه داد: میوه های خراب حتماً یا سوزانده و یا در عمق بیش از 50 سانتیمتری دفن شوند واز انتقال میوه توسط دلالان به خارج بخش جلوگیری شود.
مگس میوه مدیترانه ای یکی از آفات مخرب دنیا است. این آفت به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط جهان گسترش پیدا کرده نسبت به سایر مگس های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به کشاورزی و تولید میوه وارد می کند.
مبدا اصلی آفت مگس مدیترانه ای آفریقای شرقی است و از سال 1829 میلادی به تدریج به سایر کشورها انتشار یافته است.
مگس میوه مدیترانه ای یکی از خطرناک ترین آفات کشاورزی در دنیا می باشد که به بیش از 300 گونه از گیاهان حمله می کند و باعث لهیدگی، پوسیدگی و ریزش شدید میوه می شود و می تواند تا 100 درصد محصول را بین ببرد. انتقال آفت از طریق میوه، خاک و جابجایی حشره کامل امکان پذیر است.
گزارش از: نجمه حسنی
3029/‌‬ 5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/99120/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

کف‌سازی و دفع آب‌های سطح 90 درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت

بیش از 40 راهپیمایی حمایت از مردم غزه در کرمان برگزار شد

محرومیت و جریمه نقدی مربی مس رفسنجان

جامعه باید نحوه ارتباط با گروه‌های ویژه را آموزش ببیند

طغیان سیلاب در بخش اندوهجرد کرمان

آزادسازی اراضی دولتی به ارزش 1200 میلیارد در کرمان

امدادرسانی به حادثه دیدگان 7 استان در اثر آبگرفتگی و سیل

مرمت سد های خاکی بالا دست شهر زرند

امداد رسانی به سیل زدگان 7 استان

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

15 عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

15 عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه

احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در رفسنجان

رفع ترافیک هسته مرکزی شهر کرج با گشایش ادامه بزرگراه ماهان

بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود

احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در رفسنجان

غبار روبی گلزار شهدا خرمشهر

جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی

جریمه سنگین دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی

مربی مس 30 میلیون تومان جریمه شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با 15 برنامه در سپاه ساری

تولید ماده موثر چند داروی اعصاب و روان توسط نخبگان ایرانی

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد

اجرای طرح کدینگ نباید به صنعت گردشگری و جذب مسافر لطمه وارد کند

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

تزریق 207 میلیون مترمکعب آب به سفره زیرزمینی در کرمان

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند

مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود