رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی رفسنجان:
20 پایگاه اورژانس در رفسنجان فعال است/آمار بالای مزاحمان تلفنی
اجتماعي
بزرگنمايي:
کرمان رصد - رفسنجان - رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی رفسنجان از فعالیت 20 پایگاه اورژانس در شهرستان رفسنجان خبر داد.
سید محسن مرتضوی در نشست خبری اظهار داشت: در 15 سال گذشته سه پایگاه اورژانس در شهرستان رفسنجان داشتیم که در حال حاضر این تعداد به 20 پایگاه رسیده است که 17 پایگاه در کل شهرستان اضافه کردیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در هر گوشه شهرستان که بخواهیم یک پایگاه اورژانس مستقر است، افزود: قرار است شش پایگاه دیگر نیز با توجه به جمعیت و گستردگی شهرستان اضافه کنیم که کارهای آن در حال انجام است.
وی عنوان کرد: از سال 86 رشته فوریتهای پزشکی در رفسنجان تدریس میشود و تمام پرسنل ما کاردانی رشته فوریتهای پزشکی، کارشناسی رشته فوریتهای پزشکی، پرستاری و ارشد اورژانس و رشتههای مربوط به این کار هستند. یک نسل جدید آمبولانس و یک نسل کامل پرسنل جوان وارد سیستم شده است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی رفسنجان ادامه داد: ساختمان مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه و شهرستان را راهاندازی کردیم که مرکز پایش و کنترل در این محل داریم که تمامی اورژانسهای مراکز درمانی و اورژانسهای پایگاهها را از طریق دوربین رصد میکنند تا زمان رسیدن آمبولانسها را علاوه بر آن ضبط تمام مکالمات انجام میشود همچنین ظرفیتهای دیجیتال و اتوماسیون در دو هفته آینده به این سیستم اضافه میشود.
مرتضوی با بیان اینکه 50 درصد آمبولانسهای رفسنجان کمتر از سه سال تولید شدهاند، تصریح کرد: در تمام بخشها به ویژه آموزشهای همگانی فعالیت داریم و تقاضا داریم با همکاری اصحاب رسانه در خصوص آموزشها انگیزه ای ایجاد شود که مردم بتوانند هم در لحظات اولیه بحران کمک حال ما باشند و هم یک سری کارهای حیاتی در کار ما را مردم بدانند.
وی به طرحهای پزشک خانواده و رایگان شدن هزینه حوادث ترافیکی اشاره کرد و در این زمینه گفت: اگرچه هزینه حوادث ترافیکی رایگان است اما در این خصوص معضلی داریم که افرادی با صحنهسازی اتفاقات غیرترافیکی را ترافیک مطرح میکنند و میخواهند هزینه درمانشان رایگان باشد که پرسنل ما زمانی که به این افراد نامه نمیدهند با توهین آنها روبه رو میشوند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی رفسنجان ادامه داد: موضوع دیگر اینکه با افزایش هزینههای درمانی مردم در هزینههای درمانی ماندند و میزان مراجعه به پزشک کمتر شده که در این میان زمانی که به پزشک مراجعه نمیکنند صبر میکنند بیماری مزمن شود و بیمار وضعیت وخیمی پیدا کند و به اورژانس زنگ میزنند.
مرتضوی ادامه داد: گاهی با تماسهایی مواجه میشویم که غیر از گفتههایی است که طی تماس صورت گرفته و فقط میخواهند پرسنل را به محل بکشانند و متوجه میشویم فرد میخواست فقط یک سرم وصل کند لذا با توجه به اینکه در شهری که بیش از 300 هزار نفر جمعیت شهری هفت آمبولانس دائما در حال خدمترسانی هستند چنین تماسهایی مشکلاتی به وجود می آورد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی رفسنجان یادآور شد: بیمار اورژانسی کسی است که اگر در مدت کوتاهی حداکثر تا یک ساعت به وی خدمات نشود یا فوت کند یا دچار عوارض ناتوانی، قطع عضو و... سایر عوارض برگشت ناپذیر شود مثلا بیمار قلبی، تصادفی، تشنج واقعی از بیماران اورژانسی به شمار میروند.
به گفته وی دستورالعمل در تمام دنیا است که از لحظه تماس همکار پاسخگوی ما فرد را راهنمایی کنند تا رسیدن آمبولانس بتواند کمک حال مریض باشد.
رئیس مرکز مدیریت حواث و فوریتهای پزشکی رفسنجان تصریح کرد: مواردی هم داریم که فرد تنها تماس میگیرد و نام روستا را میبرد و قطع میکند، دیگر هیچ آدرسی نداده و پرسنل نمیدانند کجا باید بروند سپس فرد تماس گیرنده به ما مراجعه میکند و شاکی میشود.
مرتضوی با اشاره به شلوغی خیابانها و ترافیک در زمان پیک افزود: در بهترین حالت زیر هشت دقیقه باید به محل برسیم.
وی بیان داشت: هر آمبولانس حدودا یک ساعت درگیر کار یک مریض است و دوباره باید آماده عملیات شود اگر فرهنگسازی نشود ما در این قضیه دچار مشکل میشویم مردم باید همکاری خوبی داشته باشند و کار ما را به واقع باور کنند. گاهی فکر میکنند پرسنل ما از مأموریت فرار میکنند در صورتی که امکان فرار نیست چون صوت تمام تماسها رصد شده و به مراجع قانونی اعلام میشود در بدترین حالت هم امکان ندارد همکار ما مأموریت نرود.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی رفسنجان با بیان اینکه آمار حوادث ترافیکی در شمال استان و بالاخص رفسنجان بالاتر از میانگین استان و کشور است، تصریح کرد: متاسفانه مزاحم های تلفنی با اورژانس زیاد است.
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/98690/