کرمان رصد

آخرين مطالب

مطرح شدن مجدد تقسیم بزرگترین استان کشور/ طرحی برای محرومیت زدایی مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – طرفداران تقسیم استان کرمان اعتقاد دارند با تشکیل استان های جدید می توان زمینه محرومیت زدایی و توزیع متوازن ثروت و بودجه و در نهایت توسعه را در مناطق مختلف کرمان مشاهده کرد.

 استان کرمان با وسعت 183٬285 کیلومتر مربع، 11 درصد مساحت کشور را تشکیل داده و طبق آخرین آمار سه میلیون و 164 هزار و 718 نفر جمعیت دارد که از این حیث کرمان جزو 9 استان با جمعیت بالا در کشور محسوب می شود.
شمال تا جنوب این استان 700 کیلومتر و از غرب تا شرق آن حدود 600 کیلومتر فاصله دارد وسعت زیاد این استان در کنار پراکندگی بالای جمعیت حتی در دور افتاده ترین بخش های استان موجب شده همیشه بحث تقسیم استان کرمان به صورت غیر رسمی مطرح باشد اما عملا دولت تا کنون اقدامی در راستای تقسیمات جغرافیایی استان انجام نداده است و همین مساله باعث شده است برخی از چهره های سیاسی و اقتصادی استان اعتقاد داشته باشند که محرومیتی که در مناطق دور افتاده استان کرمان وجود دارد به دلیل همین وسعت قابل توجه است.
وقتی به مناطق دور افتاده از مرکز استان کرمان نگاه کنید بیشترین میزان محرومیت و کمترین میزان احداث زیر ساختها را در مناطق دور افتاده از مرکز استان می توان یافت
عملا وقتی به مناطق دور افتاده از مرکز استان کرمان نگاه کنید بیشترین میزان محرومیت و کمترین میزان احداث زیر ساختها را در مناطق دور افتاده از مرکز استان می توان یافت.
بیشترین محرومیت در استان کرمان در مناطق جنوبی و شرقی استان مشاهده می شود، کرمان طی سال های اخیر تجربه ای در خصوص تقسیمات کشور را شاهد بوده است بطوریکه شهرستان های جیرفت و کهنوج به (شهرستانهای عنبرآباد، قلعه گنج، منوجان، فاریاب، جیرفت، کهنوج، رودبار) و شهرستان بم به شهرستانهای(بم، نرماشیر، ریگان و فهرج) شهرستان بافت به شهرستانهای(بافت و ارزوئیه) تقسیم شدند.

چند سال بعد از این تقسیم بندی بود که توسعه زیر ساختها و تقسیم اعتبارات در این مناطق بیشتر از قبل محقق شد اما هم چنان شاهد عدم توازن در تقسیم بودجه ها و اعتبارات شهرستانهای برخوردار و محروم هستیم.
استاندار کرمان: هیچ طرحی برای تقسیم استان کرمان مطرح نیست
استاندار کرمان در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری مهر در خصوص تقسیمات احتمالی استان کرمان گفت: هیچ طرحی در این زمینه مطرح نیست.
محمد جواد فدایی با اشاره به اینکه این طرح در دولت مطرح نیست گفت: اینکه بخواهند استان کرمان را به استانهای دیگر تقسیم کنند اطلاعی ندارم و چیزی رسما منعکس نشده است.
هر چند این طرح در دولت مطرح نشده اما عملا بارها درخواست تقسیم استان بزرگ کرمان به استانهای کوچک تر از زبان مسئولان مختلف بیان شده و یکی از مطالباتی محسوب می شود که هر از چند گاهی عنوان می شود.
درخواست تقسیم کرمان توسط نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها به سه استان
حالا چند روز بعد از سوال خبرنگار مهر نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها در مطلبی که در یکی از خبرگزاری ها منتشر شده، از هیئت دولت خواست تا نسبت به تقسیم استان کرمان به حداقل سه استان تصمیم‌گیری کند.
مهرداد امینی‌زاده با بیان اینکه کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور، 11 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، اظهار کرد: با تقسیم استان کرمان، حداقل به سه استان، اکثر مشکلات مردم کرمان مرتفع و از ادامه توسعه نامتوازن در سطح استان جلوگیری می‌شود.
وی افزود: استان کرمان با وجود آنکه رتبه اول صادرات غیر نفتی را دارد از لحاظ فقر در رتبه دوم کشور است که وسعت زیاد این استان یکی از دلایل فقر و توسعه نامتوازن در تمام زمینه ها شده است.
نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ساکنان برخی از شهرستان‌های کرمان از حداقل حقوق شهروندی که دسترسی سریع و آسان به سیستم های اداری با کمترین هزینه زمانی، مالی و جانی است، بهرمند نیستند.
وی با اشاره به اینکه فاصله بین شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان بیش از 700 کیلومتر است، ادامه داد: مردم استان از حداقل حقوق خود بازمانده اند، زیرا فاصله زیادی با مرکز استان دارند که گاها این فاصله، از فاصله بین دو مرکز استان در کشور نیز بیشتر است.
استاندار سابق کرمان: شهرستانهای کرمان مکمل هم هستند
این در حالی است که کرمان به عنوان بهشت معادن کشور، دارای پتانسیلهای مختلفی در این زمینه است ضمن اینکه بزرگترین نخلستان ها و باغ های پسته کشور در این استان قرار دارد و در زمینه تولید مرکبات و گردو نیز دومین استان کشور محسوب می شود و چرخه تولید فولاد و مس در این استان کامل شده و از مهمترین استانها در زمینه کشاورزی است.
تمام جوانب باید اندیشیده شود و عقیده دارم که تمام مناطق استان کرمان کامل کننده همدیگر هستند و با هم می توانند توسعه یابند
در واقع در صورت مدیریت متمرکز روی پتاسیل های هر استان و سهم بیشتر از منابع ملی امکان توسعه مناطق کم برخوردار مهیا خواهد شد و با توجه به توسعه اقتصاد مقاومتی و استفاده از پتانسیل های بومی امکان توسعه بیشتر استان مهیا می شود.
استاندار سابق کرمان در زمان مسئولیتش در استان کرمان اما نظر دیگری در این خصوص داشت. وی در آخرین اظهارنظرش در سمت استانداری کرمان در این مورد گفت: تقسیم استان کرمان موضوع حساسی است که باید با دقت به تمام جوانبش اندیشیده شود و عقیده دارم که تمام مناطق استان کرمان کامل کننده همدیگر هستند و با هم می توانند توسعه یابند.
علیرضا رزم حسینی می گوید: دولت طرحی در این خصوص ندارد اما مسلما اگر چنین طرحی ابلاغ شود با دقت اجرا خواهد شد.
وی به توجه ویژه مسئولان استان کرمان در سال های اخیر به جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: توسعه و پیشرفت و محرومیت زدایی در سال های گذشته در این منطقه قابل توجه بوده است.
وی اما با واقع بینی گفته است که این طرح تبعات، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی به همراه دارد و باید با دقت مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان: دلیل مطرح شدن این طرح پهناور بودن استان است
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در این خصوص می گوید: دلیل مطرح شدن چنین طرح هایی پهناور بودن استان کرمان است بطوریکه هر بخش از استان مسائل و مشکلات و پتانسیلهای خاص خود را دارد.
این بحث هر از چند گاهی مطرح می شود اما عملا تصمیم تقسیمات کشوری در دستور کار دولت قرار ندارد و چنین طرح هایی در حد اظهار نظر است
حسین امیری می گوید: این بحث هر از چند گاهی مطرح می شود اما عملا تصمیم تقسیمات کشوری در دستور کار دولت قرار ندارد و چنین طرح هایی در حد اظهار نظر است.
وی با اشاره به وسعت استان و مشکلات مختلفی که در این مناطق وجود دارد بیان کرد: در حال حاضر اما باید با توجه به پتانسیل ها و زمینه های موجود، همه مردم در شهرستان های مختلف تلاش کنند که استان به سوی توسعه و پیشرفت و محرومیت زدایی حرکت کند.
کرمان با وجود وسعت گسترده و اقلیم و خرده فرهنگ های مختلف یکی از مهمترین استانهای کشور در بحث ارزآوری و صادرات غیر نفتی است و مردم این استان نشان داده اند جدا از تقسیمات جغرافیایی همیشه در کنار یکدیگر در راه توسعه و پیشرفت گام برداشته اند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/98391/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

راه 15 روستا در بم بازگشایی شد

رقابت بیش از 45 هزار داوطلب کرمانی در کنکور

تشدید بارشها امروز وفردا در کرمان

رعدو برق و تندبادهای لحظه‌ای کرمان را فرا می‌گیرد

اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان

ظرفیت ارزش افزوده معدن در جنوب کرمان 10 برابر بیشتر از کشاورزی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

پیش‌بینی بارش‌ها در اغلب نقاط استان کرمان

بارش‌ها در کرمان تداوم دارد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی

افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهای فافق

5 صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

تلاش راهداران برای بازگشایی راه روستایی جهربه پشوئیه شهداد

5 صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد

5 صفحه مجازی هنجارشکن در زرند مسدود شد

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

سرمربی مس رفسنجان: بازی سنگینی مقابل پیکان داریم

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم

دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران

تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور

ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است

مس کرمان یک گام تا قهرمانی درلیگ برتر هندبال

ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ

بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای بافت‌های فرسوده پیگیری شود

تداوم بارش ها در کرمان

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود