کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

کرمانی ها در به در به دنبال آب/ مردم در انتظار آب خلیج فارس هستند مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – طرح های انتقال آب به کرمان بی نتیجه مانده و این درحالیست که خشکسالی در استان ادامه دارد و حالا قرار است آب از خلیج فارس به شهر کرمان منتقل شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: بیش از 20 سال خشکسالی بزرگترین استان کشور را در تنگنا قرار داده میانگین بارش بلند مدت استان کرمان 125 میلیمتر است اما سالهاست استان کرمان چنین آماری را نیز تجربه نکرده، این درحالیست که این میزان بارش نیز در مقایسه با اکثر استانهای کشور بسیار اندک است.
کاهش بارندگی در کرمان در حالی عرصه را بر مردم تنگ کرده است که بخش قابل توجهی از آبهای موجود در استان کرمان در بخش کشاورزی هدر می رود، یک سوم از باغهای کشور در استان کرمان قرار گرفته است و هزاران هکتار زمین هر سال زیر کشت انواع محصولات کشاورزی می رود.
کشاورزی آب کرمان را می بلعد
نکته اصلی اما آبیاری بخش قابل توجهی از این مزارع به شیوه سنتی است که 90 درصد از منابع آبی استان را هر سال هدر می رود.
این در حالی است که 95 درصد از آب موجود در استان در بخش کشاورزی استفاده می شود و مابقی در زمینه آب شرب و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

مهمترین طرح تامین آب در کرمان انتقال از سرشاخه های زاینده رود در چهارمحال و بختیاری بود که این طرح با وجود اینکه بیش از یک دهه مطرح شده است اما در تعارض مسائل اجتماعی و کمبود آب زاینده رود مسکوت مانده است.
اما و اگر در اجرای طرح های انتقال آب به کرمان ادامه دارد
کرمانی ها برای رهایی از بی آبی دست به دامان منابع آبی موجود در استان کرمان شدند و طرح انتقال آب از سد امیرتیموری یا همان پروژه معروف صفا رود را به اجرا گذاشتند که این طرح نیز به دلیل خشکسالی در جنوب کرمان با مخالفتهایی رو برو شد.
آب صفارود در حالی قرار بود به کرمان منتقل شود که دقیقا در محل اجرا 55 روستا به دلیل بی آبی با تانکر آبرسانی می شود و مشکلات ناشی از بی آبی در جنوب کرمان نیز یکی از دلایل توقف اجرای این طرح است.
گفته می شود مشاور پروژه انتقال آب از سد صفارود کسی است که مشاوره سد گتوند را انجام داده است.
از مجموع طرح های رفع مشکلی بی آبی در کرمان تشکیل شورای حفاظت آب در کرمان در سالهای ابتدایی دولت یازدهم در کرمان کلید خورد.
در این شورا دهها مصوبه برای صرفه جویی و استفاده بهینه از آب تصویب شد اما با رفتن رزم حسینی از استان کرمان اجرای این طرح نیز کم رنگ تر شد و حالا تنها یک پروژه باقی مانده است که عملیات اجرایی آن با پیگیری صنایع بزرگ جنوب شرق در حال اجرا است.
طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان که قرار است آب بخش صنعت را تامین کند این طرح توسط شرکت مس، چادرملو و گلگهر در حال اجرا است و انتظار می رود حداقل این طرح به مرحله اجرا گذاشته شود.
1.1 میلیارد برداشت آب منفی از ذخایر زیر زمینی کرمان
در حالیکه اکثر طرح های انتقال حوزه به حوزه در کرمان با مانع رو برو شده اند که همچنان برداشت آب از منابع آب زیر زمینی استان کرمان ادامه دارد و سالانه 6.2 میلیارد مترمکعب آب برداشت می شود که 1.1 میلیارد مترمکعب برداشت منفی است.
95 درصد آب موجود و استحصالی در کرمان در بخش کشاورزی استفاده می شود و بخش عمده آن هدر می رود، یک درصد در بخش صنعت و چهار در صد نیز برای شرب استفاده می شود.
در سالهای اخیر گردش اقتصادی استان کرمان از کشاورزی به صنعت در حالی روی داده که به گفته کارشناسان دیگر آبی برای توسعه صنعت نیز باقی نمانده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان در گفتگو با مهر می گوید: کرمان دارای یک اقلیم خشک و نیمه خشک است که میزان بارندگی در این استان از میانگین کشوری نیز پایین تر است که همین میزان بارش هم سالهاست محقق نشده است.
محمد رجبی زاده می افزاید: از مجموع 18.6 میلیارد مترمکعب بارندگی سالانه کرمان بخش قابل توجهی در خاک نفوذ می کند و 70 درصد نیز تبخیر می شود و ما بقی در بخشهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

وی بیان کرد: در زمینه آبخیزداری حوزه آبخیز در سال استان کرمان تاکنون 11 درصد مساحت شمال استان تحت پوشش قرار داردکه در مجموع 4.6 میلیون مترمکعب آب مدیریت شده است و 121 میلیون مترمکعب نیز به سفره های آب زیر زمینی تزریق شده است.
برای اجرای کامل طرح های آب خیزداری به اعتبار نیاز داریم
وی خواستار تامین اعتبار برای اجرای کامل طرح های آبخیزداری و کنترل روان آبهای ناشی از بارندگی ها در استان کرمان شد و بیان کرد: باید در کشاورزی که پر مصرف ترین حوزه استان کرمان است تحولی عظیم در بحث آبیاری انجام شود تا از هدر رفت آبها جلوگیری می شود.
رجبی زاده گفت: هم اکنون با وجود تمام تلاشهای صورت گرفته بخش قابل توجهی از آب های موجود در این بخش به دلیل کشاورزی سنتی و آبیاری سنتی هدر می رود.
وی خواستار مدیریت مناطبع موجود آبی در استان کرمان شد و بیان کرد: مسئولان باید به دنبال راهکاری برای حل مشکل آب در استان کرمان باشند.
در حالیکه اکثر راهکارهای مسئولان استان کرمان در زمینه تامین آب با مانع روبرو شده است اما حالا نماینده کرمان از نهایی شدن قرارداد انتقال آب به میزان 30 میلیون مترمکعب برای مصرف شرب به شهر کرمان خبر می دهد.
آب را از خلیج فارس به کرمان می آوریم
محمدرضا پور ابراهیمی در گفتگو با مهر می گوید: یکی از مشکلات موجود در استان کرمان کمبود شدید آب است که در حال حاضر گریبان گیر مردم شده و در آینده این وضعیت بدتر خواهد شد.
وی افزود: تغییرات اقلیمی و خشکسالی طبق الگوهای هواشناسی همچنان ادامه دارد و باید فکری برای تامین آب استان کرمان بکنیم.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی افزود: اکثرطرح های انتقال آب به استان کرمان با چالش مواجه شده اند اما نمی توان دست روی دست گذاشت و منتظر آینده ماند، در درجه اول باید مصرف آب در کرمان مدیریت شود به خصوص در بخش کشاورزی نباید آب بی برنامه در اختیار قرار گیرد بلکه آبهای موجود باید مدیریت شوند و اجازه استفاده از این آب برای تولید محصولات بی ارزش داده نشود.
پور ابراهیمی افزود: یکی از طرح هایی که در حال حاضر در حال انجام است و به زودی آب به کرمان می رسد انتقال آب از خلیج فارس و شیرین کردن آب است.
وی ادامه داد:با پیشنهاد بنده و موافقتهای صورت گرفته قرار است 30 میلیون مترمکعب آب از خط انتقال آب خلیج فارس به کرمان به شهر کرمان اختصاص داده شود.
وی گفت: در صورت اجرای این طرح مشکل آب کرمان حل خواهد شد و می توان با فراغ بال بیشتر برای آینده استان برنامه ریزی کرد.
وی بیان کرد: طرح انتقال آب به وسیله شرکتهای مس، چادر ملو و گل گهر برای استفاده از این آب در بخش صنعت انجام می شود و شامل اجرای یک خط انتقال آب به طول 45 کیلومتر از سرچشمه به مسیر کرمان – رفسنجان می شود.
وی اضافه کرد: یک خط انتقال به نام خط انتقال خراسان که بلااستفاده مانده است برای انتقال آب به کرمان وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد.
حالا باید منتظر ماند و دید اجرای این طرح عملا کلید می خورد یا بار دیگر با مشکلات جدیدی روبرو و این طرح نیز متوقف می شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/97777/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

راهپیمایی مردم کرمان ،زنجان و بندرعباس درحمایت از عملیات وعده صادق

نظام ارجاع در تمام شهرستان‌های استان کرمان اجرایی می‌شود

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

رگبار پراکنده باران در برخی از مناطق کرمان

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ شنبه 1 اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر

آغاز به کارمرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

درخواست برخی از مادران ایرانی برای تسریع در روند استعلام تابعیت فرزندانشان

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل 9 استان

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است