کرمان رصد

آخرين مطالب

احزاب و نقش محوری آنها در حضور حداکثری در انتخابات سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - شهرکرد- با وجود نقدهایی که کارشناسان سیاسی به نحوه و عملکرد احزاب در تاریخ سیاسی کشور وارد می کنند اما اعتقاد بر این است که یکی از کارکردهای اصلی احزاب تحقق حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای است.

انتخابات از مهمترین عرصه های فعالیت و مشارکت سیاسی اقشار مختلف جامعه محسوب می شود و از سوی دیگر زمینه را برای فعالیت های حزبی و گروهی تشکل های سیاسی فراهم می کند تا با حضور پررنگ در این عرصه اهداف حزبی و انتخاباتی خود را محقق کنند که این امر در رونق بخشی به انتخابات و حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای بسیار مهم و اثرگذار است.
از همین رو  با حضور جمعی از فعالان سیاسی و نمایندگان احزاب اصولگرای این استان ضمن بررسی جایگاه احزاب در انتخابات به نقش کلیدی این نهادهای مدنی در تحقق حضور حداکثری مردم در انتخابات پرداخته شد.
برخی از این فعالان سیاسی اصولگرا معتقدند: حزب ظرفیت بالایی در جذب حضور حداکثری مردم در انتخابات دارد و احزاب با معرفی فرد اصلح نقش مهمی در انتخابات آگاهانه افراد و حرکت نظام به سمت رشد و توسعه ایفا می کنند، در عین حال برخی دیگر از آنان معتقدند؛ اگرچه احزاب نقش محوری در عرصه انتخابات دارند، اما از آنجا که تحزب در کشور بخوبی نهادینه نشده است، احزاب تاکنون نتوانسته اند کامل به وظایف ذاتی خود عمل کنند.
مشروح این میزگرد در ادامه آمده است:
* ظرفیت بالای احزاب در حضور حداکثری مردم در انتخابات
مسئول ستاد انتخاباتی حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در چهارمحال وبختیاری در این میزگرد خبری با بیان اینکه احزاب از ظرفیت بالایی در انتخابات برخوردارند گفت: احزاب به عنوان خواص جامعه می توانند در جهت دهی به انتخابات نقش مهمی ایفا کنند از همین رو انتظار می رود با عملکرد صحیح و گفتار درست برای اعتمادسازی و جذب مردم به حضور در انتخابات نقش مثبتی ایفا کنند.
حجت الاسلام سید مصطفی هاشمی ادامه داد: احزاب و تشکل ها باید به نحوی عمل کنند که مردم همچنان به نظام خود علاقه مند و برای تداوم و تکامل آن حضور پررنگی در عرصه انتخابات داشته باشند.
وی با بیان اینکه هویت نظام ما احیای گفتمان اسلام و قرآن است گفت:در نظام اسلامی باید هدف همه احزاب و تشکل ها یکی باشد و آن تلاش برای پیاده سازی دستورات اسلام راستین در جامعه حول محور ولی فقیه است.
هاشمی افزود: اگر احزاب و تشکل های سیاسی در نظام اسلامی در مسیر ولی فقیه قرار نگیرند و نسبت به آن تمکین نکنند، افراد از مسیر درست خارج شده و بی اخلاقی و هرج و مرج جامعه را فرا می گیرد و مردم نسبت به احزاب دلزده می شوند.
مسئول ستاد انتخاباتی حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در چهارمحال وبختیاری گفت: اعتقاد ما بر این است که همه احزاب فعال در کشور دارای هدف یکسانی هستند اما در شیوه های عمل اختلافاتی دارند که امید می رود با رعایت تقوا و رعایت خطوط قرمز به انجام کارویژه های خود بپردازند.
* احزاب حق را آنگونه که هست ارائه دهند
مسئول جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا) چهارمحال وبختیاری نیز در این میزگرد خبری اظهار کرد: نوع نگاه مردم نگاه حق گرایانه است؛ در واقع مردم همواره به دنبال حق هستند و از آن پیروی می کنند از همین رو انتظار می رود تا احزاب حق را آنگونه که هست ارائه دهند و آنها را در انتخاب فرد اصلح یاری دهند.
مرتضی سجادی افزود: بیان حق، ارائه حق و نشان دادن مسیر حق از وظایف مهم احزاب در یک نظام اسلامی است.
وی با اشاره به دیدگاه اصولگرایان در خصوص اداره حکومت بیان کرد: یکی از برنامه های اصولگرایان در حکومتداری استفاده از نیروهای توانمند در همه حوزه ها است و هر زمانی که احساس کنند این مهم در نظام اسلامی مغفول مانده برای ایجاد تحول در کشور تلاش می کنند.
سجادی گفت:امروز نیز ضرورت این تحول احساس می شود و احزاب اصولگرا تلاش می کنند تا برای تحقق اهداف نظام اسلامی و انتخاب فرد اصلح مردم را به مشارکت هرچه بیشتر در انتخابات دعوت کنند.
این فعال سیاسی اصولگرا افزود: حضور حداکثری مردم در انتخابات بسیار مهم و ضروری است تا همه احزاب در این زمینه تلاش خود را به کار گیرند.
* احزاب نقش مهمی در گزینش نامزدها و مشارکت مردم در انتخابات دارند
دبیر حزب موتلفه اسلامی و رئیس ستاد انتخاباتی سیدمصطفی میرسلیم در چهارمحال وبختیاری نیز گفت: احزاب و تشکل های سیاسی، جریانات سیاسی کشور را تشکیل داده اند که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون 2 جریان بر کشور حاکم بوده و می توان ادعا کرد نقش عمده در انتخابات، گزینش نامزدها و مشارکت مردم بر عهده داشته اند.
مراد کاظمی افزود: 2 دلیل برای اثبات این ادعا وجود دارد؛ یکی اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون تمام روسای جمهوری که روی کار آمده اند متعلق به یکی از این 2 جریان سیاسی بوده اند و حتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به جز در مناطقی که ویژگی های قومیتی پررنگ است، در کلانشهرها نمایندگان مجلس متعلق به یکی از این 2 جریان هستند.
وی گفت: دلیل دیگر این است که با وجود اینکه توده مردم در حالت عادی عضو هیچ حزبی نیستند اما در روز انتخابات در حدود 90 درصد مردم خواسته یا ناخواسته رای خود را بر اساس صورتبندی های حزبی و جناحی می دهند.
دبیر حزب موتلفه اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: اگرچه احزاب بتازگی مورد بی مهری همگان قرار گرفته اند و مشکلات را بر گردن احزاب می اندازند اما جریانات سیاسی و احزاب همچنان اثرگذاری خود را دارند.
* تحقق حضور حداکثری با دوری جستن احزاب از جنجال های سیاسی
عضو جبهه پایداری چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد خبری با تاکید بر اینکه احزاب باید نقش تشویق و تهییج مردم در انتخابات را سرلوحه کار خود قرار دهند افزود: اگر احزاب به دور از جنجال های سیاسی رسالت انتخاباتی خود را انجام دهند؛ اعتماد سازی انجام می گیرد و مردم پای صندوق های رای حاضر می شوند.
حجت الاسلام عبدالرضا یزدانی، تبیین شاخص های یک کاندیدای اصلح را از دیگر وظایف احزاب دانست و گفت: اعتقاد ما بر این است که فردی که قرار است رئیس جمهوری شود باید بتواند مباحث و مشکلات روز را صادقانه بیان کند، برنامه های خود را به دور از تخریب دیگران ارائه دهد، قاطع، شجاع، دشمن ستیز و با برنامه باشد و از تیم کاری توانمندی بهره گیری کند.
وی حضور در انتخابات را یک تکلیف دینی و قانونی برشمرد و بیان کرد: بر اساس آموزه های دینی و علقه های ملی مردم همواره نقش پررنگی در عرصه انتخابات داشته اند اما عملکرد برخی از احزاب و کاندیداها باعث بدبینی و ناامیدی مردم به کشور می شود.
*بیان واقعیت ها و مطالبه گری از فعالیتهای اصلی احزاب است
دبیر جامعه اسلامی مهندسین چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد خبری، مردم را مهمترین سرمایه نظام دانست و اظهار کرد: رسالت احزاب این است که حضور پررنگ مردم در عرصه را حفظ کنند و اعتماد آن ها به نظام سیاسی را خدشه دار نکنند.
احمد ایرج پور ادامه داد: از همین رو احزاب می توانند با سبک گفتاری و رفتاری صحیح مردم را به حضور حداکثری در انتخابات تشویق کنند.
وی بیان واقعیت ها و مطالبات مردم را از دیگر فعالیت های اصلی احزاب دانست و گفت: احزاب ضمن اینکه در معرفی نامزد اصلح به مردم نقش مهمی دارند بلکه پس از انتخابات و با روی کار آمدن فرد موردحمایت خود باید در برابر مردم پاسخگو و مطالبه گر باشند.
ایرج پور بیان کرد: احزاب و تشکل های سیاسی ضمن عمل به وظایف خود باید دغدغه ها و منویات مقام معظم رهبری را نیز پیگیری کرده و در این مسیر فعالیت کنند.
* جایگاه حزب در کشور بخوبی نهادینه نشده است
دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز در این میزگرد خبری با طرح این موضوع که جایگاه حزب در کشور به خوبی نهادینه نشده است، گفت: بسیاری از احزاب فعال در عرصه سیاسی کشور در جایگاه واقعی خود قرار ندارند و همین امر سبب شده تا کارکردهای حزبی در کشور به خوبی پیاده سازی نشود.
احمد شیرانی تک آبی افزود: برهمین اساس برای برخورداری از کارکردهای حزبی باید در گام نخست حزب گرایی را در کشور نهادینه و نقش آن را تثبیت کرد.
وی عدم پاسخگویی احزاب در قبال عملکرد روسای جمهوری که دیدگاه های آن حزب را نمایندگی می کند،بیان کرد: این نقصان سبب می شود تا در برهه هایی با پدیده هایی در عرصه سیاسی مواجه شویم که آن فرد نه در برابر جریان های سیاسی پاسخگو است و نه حزب و جناحی مسئولیت عملکرد آن رئیس جمهوری را برعهده می گیرد.
شیرانی تک آبی بیان کرد: با وجود کاستی هایی که در خصوص تحزب در کشور وجود دارد اما احزاب در عرصه سیاسی کشور دارای سه کارکرد " ارائه برنامه"، " معرفی مصداق" و " پاسخگویی" را برعهده دارند.
این فعال سیاسی اصولگرا، عملکرد ضعیف احزاب را یکی از عوامل نهادینه نشدن حزب گرایی در کشور دانست و گفت: عملکرد ضعیف باعث بدبینی مردم به احزاب شده و از سوی دیگر نقدگریزی و نقدستیزی دولتها، روند تضعیف حزب گرایی در کشور را تشدید کرده است.
هماهنگی: محمود رییسی**تنظیم : خاطره حسین زاده ** انتشار: غلامرضا مالک زاده/جهانبخش صفری
7363/6021 / 1876

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/97504/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند