کرمان رصد

آخرين مطالب

در دیدار رئیس و مسئولان دستگاه قضا

رهبر انقلاب:قوه‌قضائیه پرچمدار حمایت از حقوق عمومی و آزادی‌های مشروع مردم شود سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - تهران - رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: قوه قضاییه باید پرچمدار حقوق عمومی در جامعه شود و در هر زمینه ای که لازم بود از حقوق مردم با قدرت دفاع و با متخلفان و قانون شکنان مقابله کند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای امروز - دوشنبه - در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه و روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور، «نگاه تحولی و جهادی» در برنامه ریزی ها و اقدامات در این قوه را ضروری خواندند.
ایشان با تاکید بر صلاحیت‌ها و جایگاه قانونی بسیار بالا و ویژه قوه قضاییه و تأثیرگذاری آن در مدیریت کلان کشور، نگاه تحولی در همه عرصه های این قوه را ضروری برشمردند و افزودند: در قانون اساسی تصریح شده است که نظارت بر حُسن اجرای قوانین و نظارت بر حُسن اجرای امور بر عهده قوه قضاییه است و دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان دو بازوی اصلی این قوه، مسئولیت این دو وظیفه مهم را بر عهده دارند.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر استفاده قوه قضاییه از ظرفیت های قانونی، خاطرنشان کردند: احیا و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادیهای مشروع مردم از وظایف مهم قوه قضاییه است و این قوه باید پرچمدار این موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی، مقابله کند.
حضرت آیت الله خامنه ای، موضوعاتی همچون مسئله انتخابات، ریزگردها و بورسیه ها را نمونه هایی از عرصه‌های لازم برای حمایت از حقوق مردم برشمردند و گفتند: البته در موضوع بورسیه ها، موضوع به درستی پیگیری نشد و آن کاری که باید انجام می شد، محقق نگردید.
ایشان حضور رئیس قوه قضاییه در مجامع فراقوه ای همچون شورای‌عالی امنیت ملی، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی را از دیگر ظرفیت‌های قانونی این قوه برشمردند و تأکید کردند: آیت الله آملی لاریجانی بواسطه شخصیت و فضل علمی قطعا می توانند در این مجامع تاثیرگذاری بالایی داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی، پیگیری حقوقی مسائل و قضایای بین المللی را نیز بسیار مهم دانستند و یادآور شدند: قوه قضاییه باید در موضوعاتی همچون تحریم ها، مصادره‌های آمریکایی‌ها، تروریسم یا حمایت از شخصیت های مظلوم دنیا همچون شیخ زکزاکی یا حمایت از مسلمانان میانمار و کشمیر از جایگاه حقوقی وارد شود و نظر حمایتی و یا مخالفت خود را قاطعانه اعلام کند تا در دنیا منعکس شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، نقش آفرینی در موضوع «آسیب های اجتماعی» را از دیگر وظایف قوه قضاییه دانستند.
ایشان در ادامه، لازمه پیشرفت کارها در دستگاه قضایی و ایجاد تلقی عمومی از قوه قضائیه به‌عنوان مجموعه‌ای «نجات‌بخش، امیدبخش و آرامش‌بخش» را برخورد جدی با تخلفات دانستند و با قدردانی از اعزام بازرسان نامحسوس و ناشناس به شهرهای مختلف با هدف کشف و برخورد با تخلفات، افزودند: بازرسی‌ها را هر چه می‌توانید افزایش دهید و قوه قضائیه را از درون اصلاح کنید.
حضرت آیت الله خامنه‌ای به برخورد و مجازات متخلفان و در عین حال، حفظ آبروی نزدیکان و اعضای خانواده آنها، تاکید و خاطرنشان کردند: البته در جایی که آبروی نظام در معرض خطر است، حفظ آبروی نظام اسلامی مقدم و مهم تر است، زیرا مردم مسائل را می‌بینند و متوجه می‌شوند و نباید این گونه احساس شود که قوه قضائیه با متخلفانِ قضایی، برخورد نمی‌کند.
ایشان «تشویق قضات عادل و درستکار» را مکمل «تنبیه و برخورد با متخلفان» خواندند و خطاب به مسئولان قضایی خاطرنشان کردند: قضات عادل، شجاع، قاطع، منصف و پر کاری را که بشدت خداترس هستند و عالمانه و بدون ملاحظه قضاوت می‌کنند، مشهور و به جامعه معرفی کنید.
«حقوق آمران به‌معروف و ناهیان از منکر» موضوع دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تاکید کردند و افزودند: برخی مکرراً می‌گویند بعضی اصول قانون اساسی معطل مانده است، اما گویا آنها، اصل هشتم قانون اساسی را که مربوط به امر به‌معروف و نهی از منکر است، جز اصول قانون اساسی نمی‌دانند و به این امر واجب توجه نمی‌کنند.
ایشان با اشاره به حمایت بیانی و عملی خود از آمران به‌معروف، این کار را وظیفه قوه قضائیه خواندند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین بر مسئله «آموزش عمومی» و در پیش گرفتن روشهای جذاب در آموزش حقوق مردم به آنها، تاکید کردند.
ایشان در جمع‌بندی سخنانشان، مراقبت از نعمت‌های الهی را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: «نعمت جوانان»، «نعمت جمهوری اسلامی»، «نعمت قوه قضائیه و توانایی‌های آن» و «نعمت همراهی و محبت و اطاعت مردم نسبت به نظام و انقلاب اسلامی»، از جمله نعمت‌های بزرگ پروردگار هستند و همه باید مراقبت کنند که این نعمت‌ها تضییع نشود و از آنها استفاده حداکثری شود.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای این دیدار نیز با تجلیل از شخصیت شهید آیت الله بهشتی به‌عنوان معمار قوه قضاییه جمهوری اسلامی، افزودند: نام شهید بهشتی با قوه قضاییه پیوند خورده است زیرا وی با نیت خالص و با اندیشه راهبردنگر و با تفکر ایجاد بنای جدید دستگاه قضایی در جمهور اسلامی، وارد این قوه شد و با دانایی و نگاه تحولی، خدمات شایانی را در مدتی کوتاه انجام داد.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به حضور شخصیت های برجسته در راس قوه قضاییه در طول سال های پس از انقلاب، آیت الله آملی لاریجانی را شخصیتی برجسته و دارای شایستگی های بالای علمی، عملی، معنوی و فکری دانستند و ضمن قدردانی از زحمات ایشان و مسئولان دستگاه قضایی، یادآور شدند: در سال های اخیر کارهای مهم و با ارزشی در قوه قضاییه انجام شده است و این اقدامات باید با شیوه های مؤثر تبلیغی، به اطلاع افکار عمومی رسانده شود.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، رئیس قوه قضائیه گزارشی از خدمات و فعالیت‌های این قوه بیان کرد.
آیت‌الله آملی لاریجانی به توصیه‌های رهبر انقلاب به مسئولان دستگاه قضائی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: «مبارزه با مفاسد و تخلفات در درون قوه قضائیه و نظارت جدی بر عملکرد قضات»، «تصویب و ابلاغ برنامه چهارم توسعه قضایی»، «ابلاغ دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش پنج درصدی تعداد آنها»، «تربیت نیروهای متخصص»، «تدوین لوایح قضاییِ موثر»، «انعکاس رسانه ای فعالیت‌های قوه قضائیه»، «ارائه آموزش‌های حقوقی و قضایی به مردم»، «تبیین دستاوردهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران» و «تلاش برای احیای حقوق بشر اسلامی» از جمله اقدامات و برنامه‌های این دستگاه در یک سال اخیر بوده است.
وی با یادآوری ورود بیش از 15 میلیون پرونده به دستگاه قضائی در سال گذشته خاطرنشان کرد: «تدوین دستورالعمل پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»، «مبارزه با مفاسد اقتصادی و تامین امنیت اقتصادی»، «توسعه منابع انسانی و افزایش تعداد قضات»، «توسعه فناوری‌های نوین و اهتمام به پژوهش»، بخش دیگری از فعالیت های قوه قضائیه بوده است.
سیام**9314**1336 تنظیم: داود توسلی**انتشار:مهرنوش خانزائی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/96458/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجتناب از سفر به استان‌های جنوب شرقی با توجه به هشدار هواشناسی

اطلاعیه تعطیلی مدارس چهارشنبه 29 فروردین

آماده باش کامل به 5 فرودگاه عملیاتی استان کرمان

شکرگزاری مردم از بارشهای رحمت الهی در 19 شهرستان کرمان

شرایط جوی مناسب نیست، سفر نروید

نوسازی بیش از 260 هزار واحد فرسوده در کشور با همت مالکان کلید زده شد

ابلاغ طرح تفصیلی بافت تاریخی گرگان

مدارس شرق کرمان چهارشنبه غیرحضوری شد

راه دو روستای بم مسدود شد

مدارس چهار شهرستان شرقی کرمان چهارشنبه تعطیل شد

تعطیلی مدارس جنوب استان کرمان همچنان ادامه دارد

محور زهکلوت-دلگان در کرمان مسدود شد

تخلیه 50 خانوار روستا‌های کرمان به علت وقوع سیلاب

4 شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند

بارش باران و طغیان رودخانه 3 جاده را در جنوب کرمان مسدود کرد

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

پیروزی مس کرمان برابر شهرداری آستارا در لیگ یک فوتبال

مسدودی 3 محور در جنوب استان کرمان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد

صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه

بارندگی شدید در کرمان / مدارس رودبار و فاریاب تعطیل شد

اجتماع مردم رودبار قصران در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

زنده گیری یک حلقه مار از داخل کامیون در محور مهریز- انار

محور زهکلوت-دلگان مسدود شد

آماده باش راهداران رودبار جنوب

سیل باعث تخلیه 3 روستای جنوب استان کرمان شد

رسانه ها نقش مهمی در ترغیب مالکین اراضی و املاک برای اخذ سند دارند

راه ارتباطی ١٠ روستا بر اثر بارش شدید باران در جنوب کرمان قطع شد

(ویدئو) طغیان رودخانه در شهرستان رودبارجنوب استان کرمان

نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر

آماده باش 400 نیروی امدادگر هلال احمر در نقاط مختلف استان کرمان

صدور هشدار قرمز؛ دستور تخلیه سه روستای کرمان صادر شد

تشدید فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور از فردا 29 فروردین ماه

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

تخلیه سه روستای جنوب کرمان!

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

صدور هشدار قرمز؛ جنوب کرمان تخلیه شد!

واکنش فرهنگ وارشاد اسلامی استان به معرفی کرمان در سریال «نون خ»

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ردپای مهاجران غیرقانونی در حوادث تروریستی کشور /نماینده چابهار: دلار 65 هزار تومانی در شأن مردم ایران نیست

تجدید میثاق ارتشیان کرمان با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

طرفدار استقلالم و بازی مهدی قایدی را دوست دارم

آغاز نوسازی 260 هزار واحد مسکونی در کشور

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مناطق گردشگری کرمان از طریق رسانه های روسیه معرفی شوند

ادای احترام نیروهای مسلح به شهیدان گلزار شهدای وادی رحمت تبریز

ارتش خود را خدمتگزار مردم و سرباز ولایت می‌داند

احتمال غیبت 3 هفته ای منتظر محمد در بازی های مس رفسنجان